2021-01-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Vilket påstående syftar du på, citera det så att du utgår från vad jag har skrivit och inte från vad du har tänkt.
Underförstått ditt tidigare hundrafaldigt upprepade påstående att det inte finns fri vilja. Har du omvärderat din position så behöver du inte svara på hur påståendet kan falsifieras och vi kan fortsätta diskussionen utifrån nya infallsvinklar.
Citera
2021-01-28, 19:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Underförstått ditt tidigare hundrafaldigt upprepade påstående att det inte finns fri vilja. Har du omvärderat din position så behöver du inte svara på hur påståendet kan falsifieras och vi kan fortsätta diskussionen utifrån nya infallsvinklar.

Jag har skrivit att det inte finns några belägg för att det finns fri vilja och heller inga hållbara teorier om hur det skulle kunnat uppstå.

Kan du falsifiera påstående att det finns fri vilja?
Citera
2021-01-28, 19:49
Medlem
Citat:

Attt definiera jultomten så att han inte finns per definition är metodfel. Vi måste definiera jultomten så att vi känner igen honom om vi ser honom. Annars är utsagor om jultomtens existens ovetenskapliga. De lever inte upp till de kvalitetskrav vi ställer på utsagor som att renar inte kan flyga.

Nej det måste vi inte alls det. Det går utmärkt att bara försöka definiera honom, och redan då inse att han inte existerar.
Citera
2021-01-28, 19:54
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast det är ju tvärtom, det är ju tron på den traditionella/intuitiva fria viljan som baserar sig i trossatser/religiösa övertygelser. Precis på samma sätt som det krävs tro för att tro på jultomten, gud.

Jag förstår inte vilka trossatser det är du vill klistra på mig, kan du förtydliga?
Trossatser som inte går att falsifiera men som man ändå är övertygad om, de tillhör kategorin ’religiösa föreställningar’.

Tror du att din uppfattning om ’fri vilja’ (handlingsfrihet) är en omöjlighet?
Var då vänlig och framför ett sunt argument för din sak, eller fortsatt att harkla ur dig tomma påståenden och fallasier som du inbillar dig belägger din religiösa föreställning och magiskt omvandlar ditt psudoskeptiska falsarium till odiskutabel sanning.

Men kalla inte oss agnostiker för religiösa samtidigt som du spyr ur dig din gallimatias.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-28 kl. 19:59.
Citera
2021-01-28, 19:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Trossatser som inte går att falsifiera tillhör kategorin ’religiösa föreställningar’.

Var då vänlig och framför ett sunt argument för din sak, eller fortsatt att harkla ur dig tomma påståenden och fallasier som du inbillar dig belägger din religiösa föreställning och magiskt omvandlar ditt psudoskeptiska falsarium till odiskutabel sanning.

Men kalla inte oss agnostiker för religiösa samtidigt som du spyr ur dig din gallimatias.

Kan du falsifiera påståendet att det finns fri vilja?
Citera
2021-01-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Trossatser som inte går att falsifiera men som man ändå är övertygad om, de tillhör kategorin ’religiösa föreställningar’.

Jag förstår verkligen inte vad du invänder dig emot.

Jag säger att den traditionella/intuitiva fria viljan inte existerar, på samma sätt som jultomten inte existerar.

Det är inget kontroversiellt, eller något svårt att förstå, i det påståendet.

Vidare påstår jag att en metod att se det är att börja jobbet med att definiera fri vilja/jultomten. Då hamnar man antingen i en motsägelse, eller meningslös definition.

Inte heller det är något kontroversiellt, eller svårt att förstå.

Så vad är det du invänder dig emot egentligen?
Citera
2021-01-28, 20:03
Medlem
Citat:
Jag har skrivit att det inte finns några belägg för att det finns fri vilja och heller inga hållbara teorier om hur det skulle kunnat uppstå.
Att det inte finns några belägg för X och att du inte har några teorier om hur X skulle uppstå implicerar ett påstående X. Om X inte är falsifierbart, vad är det i så fall det inte finns några belägg för och vad är det teorier saknas för? Varför skulle X ens behöva förklaras om det bara handlar om vidskepelse?

Citat:
Kan du falsifiera påstående att det finns fri vilja?
Naturligtvis bara om fri vilja inte finns, vilket är innebörden i falsifierbarhet. Se mitt inlägg från igår:
(FB) Fri vilja - samlingstråd
Citera
2021-01-28, 20:05
Medlem
Citat:
Nej det måste vi inte alls det. Det går utmärkt att bara försöka definiera honom, och redan då inse att han inte existerar.
Det går säkert alldeles utmärkt, men dina insikter är inte vetenskap per se. Du kan inse att 1+1=3 och ingen kan ifrågasätta att du inser detta.
Citera
2021-01-28, 20:06
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Kan du falsifiera påståendet att det finns fri vilja?
Huvudfrågan är:
Har jag en övertygelse om att ’fri vilja’ (i bemärkelsen ’handlingsfrihet’) är ett existerande fenomen?
Svaret på den frågan är nej.
Du däremot, du svarar tydligt ja på frågans negation.
Citera
2021-01-28, 20:09
Medlem
Citat:
Det går säkert alldeles utmärkt, men dina insikter är inte vetenskap per se. Du kan inse att 1+1=3 och ingen kan ifrågasätta att du inser detta.

Den traditionella/intuitiva fria viljan är inte vetenskap, därav krävs inte heller vetenskap per se, för att inse att den inte existerar.

Räcker med lite sunda resonemang.
Citera
2021-01-28, 20:13
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Jag förstår verkligen inte vad du invänder dig emot.

Jag säger att den traditionella/intuitiva fria viljan inte existerar, på samma sätt som jultomten inte existerar.

Det är inget kontroversiellt, eller något svårt att förstå, i det påståendet.

Vidare påstår jag att en metod att se det är att börja jobbet med att definiera fri vilja/jultomten. Då hamnar man antingen i en motsägelse, eller meningslös definition.

Inte heller det är något kontroversiellt, eller svårt att förstå.

Så vad är det du invänder dig emot egentligen?
Det jag invänder mot är de påståenden du hävdar utan epistemiskt rättfärdigande.
Samt dina fallasier.

Jag förstår faktiskt inte varför du inte bara erkänner att du har en religiös föreställning om hur orsakssambanden i universum ser ut. Är det just att vara religiös du motsätter dig? Varför denna förnekelse?

Tidigare talade du om att om man bara trodde som du, då blev man upplyst och fri på riktigt.
Citera
2021-01-28, 20:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
[quote=WbZV|74481350]Att det inte finns några belägg för X och att du inte har några teorier om hur X skulle uppstå implicerar ett påstående X. Om X inte är falsifierbart, vad är det i så fall det inte finns några belägg för och vad är det teorier saknas för? Varför skulle X ens behöva förklaras om det bara handlar om vidskepelse?

Nej du har fel, det är en religiös övertygelse att tro på saker det inte finns några belägg för. Det är inte en religiös övertygelse att inte tro när belägg saknas.

Citat:
Naturligtvis bara om fri vilja inte finns, vilket är innebörden i falsifierbarhet. Se mitt inlägg från igår:
(FB) Fri vilja - samlingstråd

Falsifierbarhet krävs för alla påståenden som ska ha vetenskaplig tyngd, det är alltså något du ska klara om påståendet är korrekt. Men du medgav alltså här att din tro just bara är religiös övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in