2021-01-28, 15:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag kan ju hålla med om att vi vaccinerar i lägre takt än EU-snittet i alla fall.
Senast det fanns data för EU och Sverige i OWiD var den 25 januari.
EU = 2,1 per 100
Sverige = 1,91 per 100

Dessutom
16 länder i Europa (hela) med data hade då (25/1) vaccinerat mera än Sverige.
10 länder i Europa hade vaccinerat mindre än Sverige.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-01-24..latest&country=DEU~FRA~SWE~DNK~NOR~FIN~Europea nUnion~GRC~Europe~SouthAmerica~NorthAmerica~Asia~A UT~POL~NLD~ BEL~PRT~CHE~HUN~Africa~ESP~ITA~SVK~HRV~BGR~IRL~SVN ~LVA~LUX~EST~CYP~MLT~ISL&region=World&vaccinations Metric=true&interval=total&perCapita=true&smoothin g=0&pickerMetric=total_vaccinations_per_hundred&pi ckerSort=desc

ok, jag såg inte EU-snittet. Får ge AirOfficer helt rätt i att vara galen över att vi har 1,91 jmf med genomsnittet 2,1. Förväntar mig att han jublar lika mycket om/när vi har 0,2 över snittet också.

En normal människa skulle säga att vi vaccinerar i samma takt som de flesta, där några få har stuckit iväg. Iofs ska man väl bara jämföra med de bästa, vem vill vara första förlorare. Så jag ställer mig nu in i ledet som hävdar att Sverige är sämst på allt.
Citera
2021-01-28, 16:00
Medlem
hur många har vaccinerats i sverige hittills ?
hur många har fått dos 1 och hur många kommer få dos 2 och när blir det?
vad har hänt med sveriges vacciner, det var något strul med danmark vilket visade sig vara falskt me vad hände ?
hur lång tid kommer vaccinering att ta för sverige?
när kommer man återgå till det normala eller lagom normala?
Citera
2021-01-28, 16:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tack! Jag lever inte i ett viruskokande råttbo och behöver inte följa denna rekommendation. Fy fan vilken jävla idioti att sitta med munskydd på en tom buss bara för att klockan slagit 16. Grattis världen!
Det är väl ännu mera idiotiskt att sitta i en i övrigt tom buss!

Jag har väldigt svårt att tro att GD var ensam i kollektivtrafiken, då hade ju inget märkt något.
Citera
2021-01-28, 16:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Rullande medelvärde är väl rätt ointressant gällande just vaccinationerna. Rullande medelvärde är bra för att motverka variationer i faktorer som kan gå upp eller ner (t.ex. nya fall vecka eller dödsfall). Antal vaccinerade kan ju bara gå upp varför kumulativt är mer intressant. Om Israel slutar vaccinera 1 vecka skulle de hamna sist på rullande medel men fortfarande ha vaccinerat flest i världen. Kan man då säga att Israel är sämst i världen och sen hänvisa till rullande medelvärde?
Säger allt om takten i vaccinationerna. Väldigt bra värde.
Citera
2021-01-28, 16:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
hur många har vaccinerats i sverige hittills ?
hur många har fått dos 1 och hur många kommer få dos 2 och när blir det?
vad har hänt med sveriges vacciner, det var något strul med danmark vilket visade sig vara falskt me vad hände ?
hur lång tid kommer vaccinering att ta för sverige?
när kommer man återgå till det normala eller lagom normala?
Jag räknar med restriktioner till och med maj och sedan lättar det.

Vaccinationerna sägs ju löpa på än så länge, men det är ju lite strul med leveranserna, det är ju uppenbart just nu. Det är ju flera vaccin på väg att bli godkända så läget kommer att bli bättre vartefter. Jag tror att Sverige beställt betydligt mera vaccin än vad vi kommer att behöva så om vaccinen blir godkända så kan vi nog fortfarande räkna med den ursprungliga planen.
Alla som vill ska kunna vara vaccinerade till midsommar.

Det kan bli hetsigt att hinna med om allt för många doser skjuts på framtiden, men vartefter vårdtrycket minskar så kommer ju mera personal att kunna frigöras för att utföra vaccinationer och man under tiden bör man ju även kunna utbilda vaccinatörer.

Om vi bara får ett par månader på oss att ge allt vaccin så kommer det att krävas många hundra vaccinatörer i varje region. I Region Stockholm behövs det säkert ett par tusen vaccinatörer om schemat blir pressat.
Citera
2021-01-28, 16:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Rullande medelvärde är väl rätt ointressant gällande just vaccinationerna. Rullande medelvärde är bra för att motverka variationer i faktorer som kan gå upp eller ner (t.ex. nya fall vecka eller dödsfall). Antal vaccinerade kan ju bara gå upp varför kumulativt är mer intressant. Om Israel slutar vaccinera 1 vecka skulle de hamna sist på rullande medel men fortfarande ha vaccinerat flest i världen. Kan man då säga att Israel är sämst i världen och sen hänvisa till rullande medelvärde?

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Säger allt om takten i vaccinationerna. Väldigt bra värde.
Nu blir jag nyfiken!

Vad skulle ett rullande medelvärde visa om vaccinationstakten och på vilket sätt skulle det visa just detta?
Citera
2021-01-28, 16:13
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Hur kan du ens försvara en generaldirektör som bryter mot myndighetens restriktioner under den värsta kris som Sverige genomlevt under modern tid?

Morgon Johansson, Magdalena Andersson, Stefan Löfven, Dan Eliasson och Johan Carlson, vi har kalle anka-ledare som inte bryr sig och tar ansvar. Budskapet ut till befolkningen är tydligt: bry dig inte, gör som du vill, blir du påkommen? Skyll ifrån dig som en fem-åring! I Sverige tar ingen ansvar!

Tydligen hade han gått på en nästan tom buss. Är det en katastrof??
Citera
2021-01-28, 16:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
ok, jag såg inte EU-snittet. Får ge AirOfficer helt rätt i att vara galen över att vi har 1,91 jmf med genomsnittet 2,1. Förväntar mig att han jublar lika mycket om/när vi har 0,2 över snittet också.

En normal människa skulle säga att vi vaccinerar i samma takt som de flesta, där några få har stuckit iväg. Iofs ska man väl bara jämföra med de bästa, vem vill vara första förlorare. Så jag ställer mig nu in i ledet som hävdar att Sverige är sämst på allt.
Håller absolut med, men alla är inte normala.

I denna digitala tidsålder så tror ja alla på de värden de läser av
Klockan är 11:32
Temperaturen är 14,3 C
osv.
Dessa minuter och decimala grader är troligen långt utanför felvisningen på det man läser av.
Citera
2021-01-28, 16:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej, ingen katastrof för vanliga människor. Men här i tråden....
Citera
2021-01-28, 16:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är katastrof för trovärdigheten, men inte för smittspridningen.

Jag tror inte heller att Jan Eliasson smittade ner så många om ens någon varken på Kanarieöarna eller i Sverige, men trovärdigheten sköts effektivt i sank.
Citera
2021-01-28, 16:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Nej, ingen katastrof för vanliga människor. Men här i tråden....
Har du haft barn?
Gör de som du säger eller som du själv gör?

Kan du tänka dig att om du påstår något så dumt som att man inte ska gå in med skorna på utan ta av dem i entrén och du själv går in med skorna på så kommer dina barn också att göra så när de vill.
Citera
2021-01-28, 16:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu blir jag nyfiken!

Vad skulle ett rullande medelvärde visa om vaccinationstakten och på vilket sätt skulle det visa just detta?

Det visar hur många som vaccineras per vecka och hundra personer.
Alltså vaccinationstakten just nu, eller mer exakt de senaste sju dagarna.
En mycket viktigt uppgift för att kunna jämföra länders ambitionsnivå med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in