2021-01-28, 15:37
  #1
Medlem
Librarians avatar
Jag har nått en punkt där min hobbyverksamhet har börjat generera lite pengar.

Det är ganska lite i det stora hela (vissa månader 0 kr, andra ett par tusen).

Just nu använder jag egenköpt utrustning som kommer att fungera något år till.

Däremot behöver jag en ny dator för efterarbetet som är väldigt prestandakrävande.

När får man dra av en ny sådan?
Citera
2021-01-28, 15:45
  #2
Medlem
OurFranks avatar
AB eller egen firma?

I aktiebolag finns inget omsättningskrav vad jag vet. Du måste dock vara momsregistrerad förstås.

Om du är osäker, ring Skatteverket.
Citera
2021-01-28, 15:51
  #3
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
AB eller egen firma?

I aktiebolag finns inget omsättningskrav vad jag vet. Du måste dock vara momsregistrerad förstås.

Om du är osäker, ring Skatteverket.

Egen firma, det känns inte riktigt värt det för ett AB ännu, om jag inte får lite mer fart på omsättningen först.
Citera
2021-01-28, 15:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Egen firma, det känns inte riktigt värt det för ett AB ännu, om jag inte får lite mer fart på omsättningen först.
Du köper den utrustning som behövs i företaget när behovet uppstår. Förutsättningen är givetvis tillräcklig likviditet. Förhoppningsvis har du räknat in köpet i din budget.
Citera
2021-01-28, 16:00
  #5
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du köper den utrustning som behövs i företaget när behovet uppstår. Förutsättningen är givetvis tillräcklig likviditet. Förhoppningsvis har du räknat in köpet i din budget.

Vad gör jag om jag köper den för privata pengar? Det kommer att dröja innan jag har råd att ta vinst från företaget till den. Företaget har då en skuld till mig, antar jag?
Citera
2021-01-28, 16:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Vad gör jag om jag köper den för privata pengar? Det kommer att dröja innan jag har råd att ta vinst från företaget till den. Företaget har då en skuld till mig, antar jag?
Visst är det en enskild firma? Du gör en egen insättning med erforderligt belopp.
Citera
2021-01-28, 16:08
  #7
Medlem
Pianotangents avatar
Nät du ansöker om moms ska du fylla i beräknad omsättning och vinst.
Du behöver gå med vinst för att bli momsberättigad och få F-skattsedel.
Citera
2021-01-28, 17:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Nät du ansöker om moms ska du fylla i beräknad omsättning och vinst.
Du behöver gå med vinst för att bli momsberättigad och få F-skattsedel.
Nej, det är omsättningen som avgör, inte vinsten. F-skattsedel behövs om det säljs tjänster.
Citera
2021-01-28, 22:58
  #9
Medlem
Pianotangents avatar
[quote=Nordiad|74479250]Nej, det är omsättningen som avgör, inte vinsten. F-skattsedel behövs om det säljs tjänster.[/QUOTE

Du får väl inte starta ett företag om du inte räknar med att gå med vinst? Det redovisar man på skatte och avgiftssnmälan.

F-skattesedeln behöver du om du är företagare och skall fakturera.
Citera
2021-01-28, 23:05
  #10
Medlem
[quote=Pianotangent|74483519]
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det är omsättningen som avgör, inte vinsten. F-skattsedel behövs om det säljs tjänster.[/QUOTE

Du får väl inte starta ett företag om du inte räknar med att gå med vinst? Det redovisar man på skatte och avgiftssnmälan.

F-skattesedeln behöver du om du är företagare och skall fakturera.

Företagets syfte skall vara att det är (eller blir) vinstdrivande. Det är dock inget krav för att vara momsregistrerad, många nya företag planerar inte att gå med vinst de första åren, det kan bero på uppbyggnaden av företaget som givetvis förväntas ge positivt utfall längre fram.

F-skatt behövs inte om du enbart säljer varor och inte tjänster.
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2021-01-28 kl. 23:12.
Citera
2021-01-29, 09:24
  #11
Medlem
Pianotangents avatar
[quote=Nordiad|74483605]
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent

Företagets syfte skall vara att det är (eller blir) vinstdrivande. Det är dock inget krav för att vara momsregistrerad, många nya företag planerar inte att gå med vinst de första åren, det kan bero på uppbyggnaden av företaget som givetvis förväntas ge positivt utfall längre fram.

F-skatt behövs inte om du enbart säljer varor och inte tjänster.

Okej, jag vet flera som fått avslag när de försökt starta upp sin verksamhet då de uppgett att de inte har räknat med att vara vinstdrivande på ett par år och därmed vill slippa att betala debiterad f-skatt.

Man får kvitta underskott på aktiv näringsverksamhet mot inkomst av tjänst, i alla fall första året.

F-skatt handlar väl om att man skall skatta på företagets vinst?

Hur kan försäljning av varor vara undantaget? Man skattar väl för vinsten även där?
Citera
2021-01-29, 09:31
  #12
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det är omsättningen som avgör, inte vinsten. F-skattsedel behövs om det säljs tjänster.

Det är inte möjligt att starta enskild firma utan F-skattsedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in