2021-01-28, 13:28
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Lennart
Isak kan han väl int heta. Jer ju ett hebreiskt namn.
Hans bror Mohmad har nyligen bytt namn till det likaledes hebreiska namnet "Mikael".
Citera
2021-01-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tänkte väl det :-) vi brukar spela i samma lag 👍🏻
Jag har aldrig rackat ned på Karolin. Hon och N verkar av uppgifter i tråden att döma ha känt varandra länge, sen å andra Malmös uteliv är rätt begränsat så jag tror att de stött på varandra i krogvärlden mången gång, och hade säkert en hel del gemensamma bekanta.

OT Däremot verkar fjollpojken vilja styra bort diskussionen från de omnämnda männen i tråden. Kanske har hen nån koppling till, dessa, vem vet. Verkar iallafall väldigt mån om att vilja flytta fokuset mot Karolin.

Gick lite för snabbt i taggandet, sorry. Han har säkert någon agenda, nu är smutset bilal häktad för detta, hoppas att han åker fast.
Citera
2021-01-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag vet å du vet. Mapping vet No58 vet annonynys vet. Allt står. Bara att läsa in. Trött bara på människor som inte orkar läsa en tråd åtminstone. Sov gott
Sant! Också trött på folk som inte läser, upprepar samma frågor och trådsanningar
Citera
2021-01-28, 13:55
Medlem
[quote=OlleViero|74475880]Har det framkommit om dom sköt henne istället då han sprang? Eller var det bara brister i vapenhanteringen och ett misstag att hon fick äta en kula?[/QUOT. Han sköt henne i huvudet ev bakifrån, det var en ren avrättning
Citera
2021-01-28, 14:01
Medlem
Man blir nyfiken på det här gymet i limhamn där flera av de inblandade ska tränat trots att de tillhörde olika sidor i konflikten. Någon som tränat där som kan berätta?
Citera
2021-01-28, 14:25
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Livstid för någon under 21 är väl omräknat till 18 år? Sen med lite mängd- och åldersrabatt på det så är vi nog nere i 14 år sen. 2/3:ar av det så har vi sköningen ute på gatorna om 9-10 år i runda slängar. Sverige <3

Du är för optimistisk, han kommer att vara ute inom loppet av max 6 år. Med tanke på alla straffrabatter samt vänsterblivenheten i domstolarna.
Citera
2021-01-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Han är även häktad för mordförsök på Naeif och deras barn. Samt grovt vapenbrott

Det är alltså i såfall fyra åtalspunkter. Torde ge mer än 14 år.

Såvitt jag förstår, så är det förbjudet i svensk lag att döma någon för ett brott som han begick när han var under 21 till mer än 14 års fängelse. (Men rätta mig gärna om jag har fel.)

Men låt oss anta att 14 år är maxstraff för den som inte har fyllt 21. Låt oss då räkna och se vad Bilal kan få:

Bilal är häktad inte bara för mord utan också för mordförsök. Nåja, men mordförsöket spelar ingen roll. Enligt svensk praxis, så "konsumeras" de mindre allvarliga brotten av de allvarligaste.

Med andra ord, antag att Bilal hade stått inför rätta enbart för mord. Och jämför med vilket straff han kan få för både mord, mordförsök och grovt vapenbrott. Svaret är att det blir samma straff. Mordförsöket och det grova vapenbrottet gör ingen skillnad.

Alltså, Bilal kan få högst 14 års fängelse. Men låt oss nu se vilka rabatter han kan få:

Bilal sitter redan i fängelse för andra brott. Domstolarna, åtminstone HD, tycker nog att en så ung pöjk som Bilal inte får dömas till mer än sammanlagt 14 års fängelse. Antag alltså att han redan tidigare är dömd till ett års fängelse. Då säger domstolen kanske att vi kan inte döma honom till mer än 13 års fängelse, för annars blir det mer än 14 års fängelse sammanlagt, och det är inte tillåtet.

Alltså: 14 år - 1 år = 13 år.

Mordet på Karolin var (kanske) inte planerat. Bilal hade kanske bara tänkt mörda Naief. Att han sköt ihjäl Karolin var mer en impulshandling, kommer domstolen nog att säga, och därför sänks straffet med 2 år.

Alltså: 13 år - 2 år = 11 år.

Men vi är inte färdiga med rabatterna. Karolin dödades väldigt snabbt. Hon hann inte lida så mycket. Det ger garanterat rabatt. I bästa fall bara ett års rabatt, men det kan bli fler. Men låt oss satsa på ett år:

11 år - 1 år = 10 år.

Bilal kommer kanske att sitta häktad i ett år i väntan på rättegång. Då sänks straffet med ett år.

Alltså: 10 år - 1 år = 9 år.

Bilal har sen rätt till frigivning efter ⅔ av strafftiden. Det blir 9 år - 3 år = 6 år.

Sen har Bilal kanske rätt att bli frigiven i förtid på grund av gott uppförande. Vad betyder gott uppförande från Bilals sida? Tja... kanske att han inte har försökt bränna ner hela fängelset eller försökt döda någon vakt? Inte ens dödat en medfånge eller tagit gisslan?

Det ska Bilal väl klara. Alltså: 6 år - 1 år för gott uppförande = 5 år. Eller ska vi gissa på två års rabatt för gott uppförande? Så att han är ute efter 4 år?

Det blir spännande att se.
Senast redigerad av Egnatankar 2021-01-28 kl. 14:32.
Citera
2021-01-28, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hans bror Mohmad har nyligen bytt namn till det likaledes hebreiska namnet "Mikael".
Sicka rävar.....De smyger omkring...
Citera
2021-01-28, 14:43
Medlem
Nestor Xs avatar
Den gripne Is*k(Bil*l) har pekats ut som skyldig på i denna tråd på Flashback sedan ett år tillbaka. Det som stör är att på de bilder som finns på honom fotograferad rakt framifrån finns inte någon påtaglig likhet med bilderna som togs på mördaren vid mordplatsen. Kan också vara så att han flinar på bilderna. Finns det några bilder på honom i profil upplagda så man kan bedöma hur väl hans näsa och haka stämmer överens med bilderna på mördaren med huvjacka på sig?
Citera
2021-01-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Såvitt jag förstår, så är det förbjudet i svensk lag att döma någon för ett brott som han begick när han var under 21 till mer än 14 års fängelse. (Men rätta mig gärna om jag har fel.)

Men låt oss anta att 14 år är maxstraff för den som inte har fyllt 21. Låt oss då räkna och se vad Bilal kan få:

........

Bilal har sen rätt till frigivning efter ⅔ av strafftiden. Det blir 9 år - 3 år = 6 år.

Sen har Bilal kanske rätt att bli frigiven i förtid på grund av gott uppförande. Vad betyder gott uppförande från Bilals sida? Tja... kanske att han inte har försökt bränna ner hela fängelset eller försökt döda någon vakt? Inte ens dödat en medfånge eller tagit gisslan?

Det ska Bilal väl klara. Alltså: 6 år - 1 år för gott uppförande = 5 år. Eller ska vi gissa på två års rabatt för gott uppförande? Så att han är ute efter 4 år?

Det blir spännande att se.

Såvitt jag förstår så är du inget annat än hobby jurist. Sverige må ha klen straff system men inte ens du tror väl att han muckar efter 4 år väl vid ett fällande dom??? Så sluta sprida dina egna grundalösa tankar som går ut på såhär:
"Mordet på Karolin var (kanske) inte planerat. Bilal hade kanske bara tänkt mörda Naief. Att han sköt ihjäl Karolin var mer en impulshandling, kommer domstolen nog att säga, och därför sänks straffet med 2 år"
"Karolin dödades väldigt snabbt. Hon hann inte lida så mycket. Det ger garanterat rabatt"

BULLSHIT
Citera
2021-01-28, 15:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Har det framkommit om dom sköt henne istället då han sprang? Eller var det bara brister i vapenhanteringen och ett misstag att hon fick äta en kula?

Inte alls. B jagade N som hade släppt barnet. N vek av runt ett hörn och tog sig över ett staket och försvann. B vände tillbaka i riktning mot K som hade plockat upp barnet. Också K försökte springa undan men snubblade och föll framstupa. B gick fram och ställde sig bredbent över henne och avlossade en kula som träffade henne i bakhuvudet.

Ingen brist i vapenhanteringen, med andra ord. Däremot stora brister i allt möjligt annat.
Citera
2021-01-28, 15:15
Medlem
mrmoonlightss avatar
Man ska inte skuldbelägga offret, men att en ung, vacker och intelligent kvinna (läkare) blir tillsammans med en gängkriminell Ramapithecus övergår mitt förstånd. Är det Florence Nightingale -syndromet? Ska hon omvända honom till ett bättre liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in