Citat:
Jag har också en känsla av att OP var ett jagat djur sista månaderna av sitt liv.
Det stegras i samband med valsegern-85 och slutar med döden-86.
I min enfald borde OP ha känt av stämningarna från grupper som var emot honom och jag är övertygad om att han blev varnad av nära medarbetare.
Ändå går han hem en sen fredagkväll i Stockholm utan bevakning.
Detta är för mig och fler med mig märkligt...men förmodligen kände han sig trygg i sin hemstad.
LP verkade vara mer insatt i hot mot honom än han själv.
Inte ens hon tvekar att gå hem!
Ibland är det svårt att sätta sig in i det mänskliga psyket....
Ni som är inne i tråden och har ett vilande "Palmehat" behöver inte svara på mitt inlägg.
Jag förstår hur ni tänker ändå!
Det stegras i samband med valsegern-85 och slutar med döden-86.
I min enfald borde OP ha känt av stämningarna från grupper som var emot honom och jag är övertygad om att han blev varnad av nära medarbetare.
Ändå går han hem en sen fredagkväll i Stockholm utan bevakning.
Detta är för mig och fler med mig märkligt...men förmodligen kände han sig trygg i sin hemstad.
LP verkade vara mer insatt i hot mot honom än han själv.
Inte ens hon tvekar att gå hem!
Ibland är det svårt att sätta sig in i det mänskliga psyket....
Ni som är inne i tråden och har ett vilande "Palmehat" behöver inte svara på mitt inlägg.
Jag förstår hur ni tänker ändå!
Jag tycker man får den uppfattningen att OP, o LP, vid denna tid var ganska väl medvetna om att det fanns en reell hotbild mot OPs säkerhet. Som många säkert tycker så är det mkt märkligt att dom ändå inte är mer måna om att ha livvaktsskydd när OP vistas ute bland allmänheten, speciellt sena kvällar.
Del av förklaringen är ju att det var en annan tid, Sverige var fortfarande lite "ankdamm"-naivt, detta gällde förmodligen delvis även toppolitiker. På något sätt fanns det kanske en sorts grundmurad falsk säkerhet, och att något som ett mord på folkets demokratiskt valda ledare knappt ens fanns som en hypotetisk risk, o absolut inte I Sverige.
Resonemanget gick väl ungefär "Det finns tydligen en reell hotbild, men nää, något attentat kan väl ändå inte ske här i Sverige, nä det måste vara tämligen riskfritt".