2021-01-28, 11:01
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag har också en känsla av att OP var ett jagat djur sista månaderna av sitt liv.
Det stegras i samband med valsegern-85 och slutar med döden-86.
I min enfald borde OP ha känt av stämningarna från grupper som var emot honom och jag är övertygad om att han blev varnad av nära medarbetare.

Ändå går han hem en sen fredagkväll i Stockholm utan bevakning.
Detta är för mig och fler med mig märkligt...men förmodligen kände han sig trygg i sin hemstad.
LP verkade vara mer insatt i hot mot honom än han själv.
Inte ens hon tvekar att gå hem!

Ibland är det svårt att sätta sig in i det mänskliga psyket....

Ni som är inne i tråden och har ett vilande "Palmehat" behöver inte svara på mitt inlägg.
Jag förstår hur ni tänker ändå!

Jag tycker man får den uppfattningen att OP, o LP, vid denna tid var ganska väl medvetna om att det fanns en reell hotbild mot OPs säkerhet. Som många säkert tycker så är det mkt märkligt att dom ändå inte är mer måna om att ha livvaktsskydd när OP vistas ute bland allmänheten, speciellt sena kvällar.

Del av förklaringen är ju att det var en annan tid, Sverige var fortfarande lite "ankdamm"-naivt, detta gällde förmodligen delvis även toppolitiker. På något sätt fanns det kanske en sorts grundmurad falsk säkerhet, och att något som ett mord på folkets demokratiskt valda ledare knappt ens fanns som en hypotetisk risk, o absolut inte I Sverige.

Resonemanget gick väl ungefär "Det finns tydligen en reell hotbild, men nää, något attentat kan väl ändå inte ske här i Sverige, nä det måste vara tämligen riskfritt".
Citera
2021-01-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag tycker man får den uppfattningen att OP, o LP, vid denna tid var ganska väl medvetna om att det fanns en reell hotbild mot OPs säkerhet. Som många säkert tycker så är det mkt märkligt att dom ändå inte är mer måna om att ha livvaktsskydd när OP vistas ute bland allmänheten, speciellt sena kvällar.

Del av förklaringen är ju att det var en annan tid, Sverige var fortfarande lite "ankdamm"-naivt, detta gällde förmodligen delvis även toppolitiker. På något sätt fanns det kanske en sorts grundmurad falsk säkerhet, och att något som ett mord på folkets demokratiskt valda ledare knappt ens fanns som en hypotetisk risk, o absolut inte I Sverige.

Resonemanget gick väl ungefär "Det finns tydligen en reell hotbild, men nää, något attentat kan väl ändå inte ske här i Sverige, nä det måste vara tämligen riskfritt".
Jo jag vet att tiderna förändras .
Jag tror att Palme själv var svår att hantera när det gällde livvaktsfrågan.
Han ville leva i en levande demokrati där han kunde samtala politik med vanliga människor på alla platser i samhället.
Han hängde inte med i de nya tiderna, han levde i tron att tiderna var som Tage E var statsminister.
På den tiden kunde man i princip gå in på riksdagen och framföra nya frågor som skulle diskuteras. Låter som en saga...
Citera
2021-01-28, 11:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Frustrerande med mannen som kommer in och sätter sig en stund efter skotten och som en kvinna säger sig kunna beskriva. Var i protokollen får hon sedan chans att beskriva honom?
Det ser ut som att vi blivit blåsta på det. Tragiskt men sant. Som vanligt går det dock inte att utesluta att det finns fler förhör.

Vi kommer också ihåg läkarsällskapet som vittnade om en man, bodybuilder, som kom in i restaurangen och ställde sig vid dörren. Som jag upplever det före mordet.
Citera
2021-01-28, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view

Nu är vi nära gärningsmannen. I alla fall tidsmässigt.

Hörnet Luntmakargatan/Tunnelgatan. 23,20. Möjligtvis någon eller några minuter före. Kommer till Bohemia efter att korsat Sveavägen och gått in på Tunnelgatan österut. Paret har inte sett någonting. Ingen WT eller gul Opel? Passerade alltså där Tunnelbanemannen uppges ha stått. Dessutom tomt i Dekorimahörnan. De har inte sett någon inne på Tunnelgatan/Luntmakargatan heller om jag förstår det rätt.

''Mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken kom i på restaurangen.'' Nytt för mig.

Jag upprepar. Gärningsmannen har bevisligen rört sig mitt ibland alla vittnen, poliser, narkotikaspanare, WT och horspanare. Utan att vi hittills fått fram någon som sett honom före gärningen. Hur anlände han?

WTF...
Citera
2021-01-28, 11:24
Medlem
Citat:
WTF...
Just det. Vilken man? Och hur visste kvinnan att han hjälpt till?
Citera
2021-01-28, 11:33
Medlem
Citat:
Just det. Vilken man? Och hur visste kvinnan att han hjälpt till?

Förstår det som ett kompletterande förhör med restaurangägaren. Vad finns ute på honom i övrigt?
Citera
2021-01-28, 11:58
Medlem
Citat:
Förstår det som ett kompletterande förhör med restaurangägaren. Vad finns ute på honom i övrigt?
Citatet är hämtat från länken som jag lade ut. 2 kvinnor berättade att mannen som hjälpte till med... Sid. 7 längst ned. Vilka är kvinnorna?

Vet inte om det existerar något förhör med restaurangägaren eller personal. Det som Hasselbohm upplyste PM om. Han påstår att han aldrig blivit förhörd. Ägarens namn Claudio Mancini. Ändå verkar det som att han blev det 860424. Står anknytning på dokumentet.

https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-anders-hasselbohm-om-ett-obegripligt-forbiseende/
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-28 kl. 12:02.
Citera
2021-01-28, 12:06
Medlem
Citat:
Citatet är hämtat från länken som jag lade ut. 2 kvinnor berättade att mannen som hjälpte till med... Sid. 7 längst ned. Vilka är kvinnorna?

Nej. Läs igen.

Och är det ägaren som hörs? Kan det ha varit någon annan i chefsposition den kvällen? Om man nu ska tro att Mancini aldrig har hörts?
Citera
2021-01-28, 12:32
Medlem
Citat:
Nej. Läs igen.

Och är det ägaren som hörs? Kan det ha varit någon annan i chefsposition den kvällen? Om man nu ska tro att Mancini aldrig har hörts?
Vem som uttalar sig är svårt att veta eftersom namnet är maskat.

På min kopia står det längst ned på sid 7. Frånsett två kvinnor som berättat att de var på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till..... Din tolkning är alltså att den som lämnar uppgifter om mannen som kom in är personen som lämnar uppgiften. Inte kvinnorna?
Citera
2021-01-28, 12:42
Medlem
Citat:
Vem som uttalar sig är svårt att veta eftersom namnet är maskat.

På min kopia står det längst ned på sid 7. Frånsett två kvinnor som berättat att de var på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till..... Din tolkning är alltså att den som lämnar uppgifter om mannen som kom in är personen som lämnar uppgiften. Inte kvinnorna?

Hela citatet:

"X hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort några iakttagelser i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att som varit på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt."

Jag förstår det definitivt som att X har sett mannen. Inte att kvinnorna refererar till honom.
Citera
2021-01-28, 12:52
Medlem
Citat:
Man och kvinna som var på Grand och sedan restaurang Bohemia. EAC-83.

https://drive.google.com/file/d/1-2bISukk4FNvr_9eBkVVB7Qe8Bdmh0WM/view?usp=sharing

Här nämns att "hon har inte sett någon gul Opel eller walkie talkie personer". Varför är en gul Opel av intresse? Hade knarkspanarna en sådan?
Citera
2021-01-28, 12:53
Medlem
Citat:
Hela citatet:

"X hade inte hört att någon anställd eller gäst skulle ha gjort några iakttagelser i samband med mordet frånsett att två kvinnor berättat att som varit på samma film som Palme samt att mannen som hjälpt till vid återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt."

Jag förstår det definitivt som att X har sett mannen. Inte att kvinnorna refererar till honom.
Ok. Trots att det inte är solklart kan jag köpa det. Trots allt är det ju mannen som kommer in som är det intressanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in