2021-01-28, 12:44
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jämfört med 1 av 10 för influensa.

Källa........
Citera
2021-01-28, 12:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
mmm.. låt oss se hur det kommer gå med det.

Du kan ju ställa dig frågan varför det (för att var specifik då jag med säkerhet vet) finns tusentals doser med vaccin liggandes på Universitetssjukhuset MAS i Malmö.. där de som blivit kallade inte tagit vaccinet eftersom de inte vill vaccinera sig.

Lycka till med vaccinförsäljningen.

Tusentals?
Jävla mupp!
Du tror att det är på MAS man vaccinerar grupp 1?

För din information så begärde vårdcentraler runt om i Skåne ca 14.000 doser förra veckan.
7000 kunde levereras.

Är det på MAS dessa ligger och skräpar?

Sluta nu ljug!
Vill du vara ett egoistiskt äckel pga vanföreställningar, be my guest.
Men kom inte hit och sprid dina galna teorier.
Citera
2021-01-28, 12:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ja, naturligtvis. Grekland stängde ju ner fullständigt och skrämde fullkomligt vettet ur folk med skräckpropaganda i radio och TV. Är det kanske effekterna av det vi ser i form av överdödlighet?
Hur stor överdödlighet har Grekland?
Citera
2021-01-28, 12:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
All logik säger att även om man kan smitta om man får viruset efter en vaccination så kommer den smittan att vara låg i jämförelse med om du inte vaccinerats. Ännu en orsak att nästan alla behöver ta vaccinerna för att förhindra smittspridning. Annars så kommer sjukvården att överbelastas i höst igen, vilket leder till restriktioner till hösten också.

Varför skulle de överbelastas?
Av vilken grupp?
Citera
2021-01-28, 12:47
Medlem
Vad som är anmärkningsvärt är att Sverige inte tillhandahåller en nyanserad debatt kring kunskapsläget. Utan istället totalt förvirrande bjuder in olika åsikter lite hursom närsom.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-01-28 kl. 13:15.
Citera
2021-01-28, 12:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Genom att jämföra befolkningstäthet och covid döda kan man få fram hur bra olika länder klarat pandemin utgående ifrån förutsättningar.

Antal avlidna/miljon invånare i förhållande till invånare per km2:
(lågt tal är bra, högt dåligt)

Sverige 49,06
USA 38,91
Spanien 13,21
Tjeckien 11,01
Frankrike 9,24
Finland 7,29
Italien 7,19
Norge 6,15
Britannien 5,34
Belgien 4,80
Tyskland 2,83
Danmark 2,62
Nederländerna 1,89

Sverige och USA sticker ut i världen som länder som klarat sig i särklass sämst. Notera att Finland och Norge hamnar i mittskiktet. Dom har alltså inte gjort det exceptionellt bra som charlatan Tegnell hävdar. Det är Sverige som gjort det exceptionellt dåligt. Det är alltså förväntat med låga dödstal här uppe i norr.

Danmark klarar sig bra, kanske bäst. Nederländerna har anklagats för att frisera siffrorna så deras dödstal är antagligen högre än vad som statistikförts.
Citera
2021-01-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur stor överdödlighet har Grekland?
Ca. 11,5% ifjol, dvs drygt dubbelt så hög som Sveriges.
Citera
2021-01-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag tror fler skulle välja att vaccinera i Sverige årligen om det visade sig att vaccinet faktiskt eliminerade mottagarens chanser att sprida viruset vidare.
Viruset i sig är inte speciellt läskigt för många, att däremot sprida det vidare till riskgrupper är väldigt obehagligt.

Absolut! Det vore det ultimata om vaccinet funkade så eller åtminstone bevisligen minskade smittorisken avsevärt.

Jag var, för min egen del, inte speciellt orolig för viruset tidigare men desto fler larm om långtidscovid desto oroligare blir jag. Har vänner som lider av skiten och jag vill verkligen inte ha det.
Den familjemedlem som legat i riskzonen har haft covid samt är nu vaccinerad två gånger (senaste sprutan för en vecka sen) så där kan jag pusta ut lite.
Citera
2021-01-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kanske, men är det värt de skador som även friska människor som smittas av corona drabbas av?

Hur lång immunitet ger genomgången covid-19?
Ingen vet om det är mer än ett år, kanske är det bara ett ½-år?
Hur bra skydd får man? Vet du?
Jag tycker man bör veta vad man har för skydd innan man satsar på att smitta ner alla.

Tyckte jag med i våras, att vi skulle veta vad vi utsattes för innan vi bara släppte spridningen "fri" i landet, många höll inte med...

Nu vet vi mer och EN sak vi vet är att en majoritet genomgår infektion utan biverkningar eller skador alls, vissa helt utan att veta om det och att de har ett långvarigt (det är ju vad man tror då vi inte har haft smittan länge..) skydd.

Vad vi VET om vaccinet som nu distruberas är att det fungerar i princip som viruset själv men mycket spetsigare och enbart mot infektionen vilket innebär att OM det fungerar så KOMMER skyddet vara smalare och lika kort/långt som vid infektion och enbart skydda mot infektionen så NÄR den muterade varianten kommer som går förbi infektionsskyddet (som är smalare än det infektionskydd man får av infektion) så kommer man bli lika sjuk som om man aldrig varit vaccinerad medans den som redan varit infekterad kommer ha ett grundskydd mot hela viruset och inte bara mot de proteiner som man vaccineras mot.

Så, man får väl välja och ta den risken själv, är man villig att vaccinera sig resten av livet mot detta virus och dess kommande mutationer tills man blir så gammal att vaccinet i sig är det som aktiverar ens immunförsvar så hårt att man avlider av det så är det som tur är i ett fritt och fungerande land frivilligt att så göra, kännner man sig däremot så trygg i den fakta som framkommit i sin egen person att man tar en infektion med de risker det innebär så är även det helt fritt att göra.

Det viktiga är att man noga överväger sitt beslut och inte fattar det på felaktiga grunder, som att vaccineringen kommer utrota viruset eller annat dumt när det är spritt i hela samhället och fritt kan hoppa mellan djur och människa, utan tar ett väl avvägt beslut grundat i sin egen hälsosituation och statistiska risk vad gäller infektionen.

De som tills nu levt i samhället bland bekräftat smittade eller redan varit infekterade skulle jag rekommendera att lita på sin egen kropps kemi istället för att ta in hjälp utifrån, om man ska skämta till det lite...
Citera
2021-01-28, 12:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Genom att jämföra befolkningstäthet och covid döda kan man få fram hur bra olika länder klarat pandemin utgående ifrån förutsättningar.

Antal avlidna/miljon invånare i förhållande till invånare per km2:
(lågt tal är bra, högt dåligt)

Sverige 49,06
USA 38,91
Spanien 13,21
Tjeckien 11,01
Frankrike 9,24
Finland 7,29
Italien 7,19
Norge 6,15
Britannien 5,34
Belgien 4,80
Tyskland 2,83
Danmark 2,62
Nederländerna 1,89

Sverige och USA sticker ut i världen som länder som klarat sig i särklass sämst. Notera att Finland och Norge hamnar i mittskiktet. Dom har alltså inte gjort det exceptionellt bra som charlatan Tegnell hävdar. Det är Sverige som gjort det exceptionellt dåligt. Det är alltså förväntat med låga dödstal här uppe i norr.

Danmark klarar sig bra, kanske bäst. Nederländerna har anklagats för att frisera siffrorna så deras dödstal är antagligen högre än vad som statistikförts.

Ni börjar bli kreativa i svartmålningen..

” Antal avlidna/miljon invånare i förhållande till invånare per km2:”

Detta var nog det dummaste jag läst på länge..
Du missade geografin i skolan helt? Läser man inte det ämnet i särskolan?
Du tycker att Sveriges befolkning är jämt utspridd över arealen?
Citera
2021-01-28, 12:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tror knappast det hade blivit ”total panik” - däremot hade det inte skadat att banka in allvaret i situationen hos folk.
Det handlade snarare om att man ville välja en strategi som stack ut, och att man då överskattade vår förmåga till att fullfölja strategin.
Total panik kanske var ett dåligt ordval, men sanningen hade nog påverkat betydligt mer än att många hamstrat toapapper i alla fall. (Jag har alltid undrat varför just toapapper är så viktigt????)

Vi kommer aldrig att få svar på frågan, går bara att spekulera och det fanns naturligtvis ingen som kunde bedöma hur mycket man vågade säga inledningsvis.

Lite mera allvar hade kanske inte skadat, men framför allt skulle FoHM/Regeringen tagit tag i frågan på riktigt från början. Man lyckades ju inte ens håla smittan borta från de sköra äldre, vilket var det enda tydliga målet man angav.
Citera
2021-01-28, 12:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Ca. 11,5% ifjol, dvs drygt dubbelt så hög som Sveriges.
Var kan man läsa om överdödlighet i olika länder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in