Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Kanske, men är det värt de skador som även friska människor som smittas av corona drabbas av?
Hur lång immunitet ger genomgången covid-19?
Ingen vet om det är mer än ett år, kanske är det bara ett ½-år?
Hur bra skydd får man? Vet du?
Jag tycker man bör veta vad man har för skydd innan man satsar på att smitta ner alla.
Tyckte jag med i våras, att vi skulle veta vad vi utsattes för innan vi bara släppte spridningen "fri" i landet, många höll inte med...
Nu vet vi mer och EN sak vi vet är att en majoritet genomgår infektion utan biverkningar eller skador alls, vissa helt utan att veta om det och att de har ett långvarigt (det är ju vad man tror då vi inte har haft smittan länge..) skydd.
Vad vi VET om vaccinet som nu distruberas är att det fungerar i princip som viruset själv men mycket spetsigare och enbart mot infektionen vilket innebär att OM det fungerar så KOMMER skyddet vara smalare och lika kort/långt som vid infektion och enbart skydda mot infektionen så NÄR den muterade varianten kommer som går förbi infektionsskyddet (som är smalare än det infektionskydd man får av infektion) så kommer man bli lika sjuk som om man aldrig varit vaccinerad medans den som redan varit infekterad kommer ha ett grundskydd mot hela viruset och inte bara mot de proteiner som man vaccineras mot.
Så, man får väl välja och ta den risken själv, är man villig att vaccinera sig resten av livet mot detta virus och dess kommande mutationer tills man blir så gammal att vaccinet i sig är det som aktiverar ens immunförsvar så hårt att man avlider av det så är det som tur är i ett fritt och fungerande land frivilligt att så göra, kännner man sig däremot så trygg i den fakta som framkommit i sin egen person att man tar en infektion med de risker det innebär så är även det helt fritt att göra.
Det viktiga är att man noga överväger sitt beslut och inte fattar det på felaktiga grunder, som att vaccineringen kommer utrota viruset eller annat dumt när det är spritt i hela samhället och fritt kan hoppa mellan djur och människa, utan tar ett väl avvägt beslut grundat i sin egen hälsosituation och statistiska risk vad gäller infektionen.
De som tills nu levt i samhället bland bekräftat smittade eller redan varit infekterade skulle jag rekommendera att lita på sin egen kropps kemi istället för att ta in hjälp utifrån, om man ska skämta till det lite...