2021-01-28, 10:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det hade troligen inte varit så lyckat att skapa total panik inledningsvis. Ingen vet hur samhället skulle ha påverkats om man sagt sanningen direkt.

Problemet är väl att man, som du skriver, senare inte har kunnat ändra sig och förklara varför man gjorde som man gjorde. Det kanske inte ens är möjligt, då försvinner ju allt förtroende. Knepig fråga.

Hur FoHM än vänder sig så här de nog tyvärr ändan bak.
De kunde nog bara "ljuga" inledningsvis för att inte skapa panik och sedan vidhålla det de sagt för att inte nästa uttalande skulle ignorerats hel.
Tror knappast det hade blivit ”total panik” - däremot hade det inte skadat att banka in allvaret i situationen hos folk.
Det handlade snarare om att man ville välja en strategi som stack ut, och att man då överskattade vår förmåga till att fullfölja strategin.
Citera
2021-01-28, 10:57
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det är såpass allvarligt, och nytt, att det motiverar en allmänvaccination, möjligen undantaget barnen.

Jag vet inte vad du tycker men det är enormt cyniskt att rycka på axlarna över alla dödsfall, visst många gamla, men många av dem kunde ju levt i 10 år till.
Ett så grymt samhälle vill inte jag leva i.

Vill du vara vänlig och svara på frågan?

Tack
Citera
2021-01-28, 10:59
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vill du vara vänlig och svara på frågan?

Tack

Det finns inget svar på den frågan du ställde, du förstår nog inte?
Det handlar inte bara om "smittsamhet" det är en sammanvägning av många faktorer.
Citera
2021-01-28, 11:02
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Det finns inget svar på den frågan du ställde, du förstår nog inte?
Det handlar inte bara om "smittsamhet" det är en sammanvägning av många faktorer.

Ditt svar kallas för svammel...

Jag förstår mycket väl.. men berätta du vad är den egentliga anledning till att vi inte skall ha större sammankomster än 8 personer? dvs vad risker hända om vi är fler?
Citera
2021-01-28, 11:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Jag förstår mycket väl.. men berätta du vad är den egentliga anledning till att vi inte skall ha större sammankomster än 8 personer?

Nej det är inte svammel, det är du som försöker greppa nåt du inte förstår dig på.

Lyd och ta vaccinet, det gäller för dig.
Citera
2021-01-28, 11:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Att vaccinet inte stoppar smittan bara sjukdomen, varför har ingen sagt nåt om det tidigare?
Jag ser alla presskonferenser som hålls om Corona och vaccinet och har aldrig hört nån nämna detta.

Då har du lyssnat riktigt dåligt!

Man har inte ens undersökt den delen. Det viktiga har varit att förhindra svår sjukdom och död. Detta fixar vaccinet. Dock verkar de flesta experter vara överens om att mildare sjukdom innebär lägre virusnivåer, dvs lägre smittsamhet..
Exakt hur mycket lägre, vet man inte just nu, men det lär visa sig väldigt snart..
Citera
2021-01-28, 11:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Nej det är inte svammel, det är du som försöker greppa nåt du inte förstår dig på.

Lyd och ta vaccinet, det gäller för dig.

Alltså, jag fattar inte var alla dessa antiwaxxers kom ifrån!

Jag trodde de var ungefär lika vanliga (och samma personer) som flat-earthers.
Just nu känns det som att tråden kryllar av dom.
Även om de inte är så förskräckligt många, så är det ändå oroande med den mängden svagbegåvade i samhället.

Idioter finns det ju gott om ute i vanliga livet, men det ovanliga i detta fallet är ju att de försöker gå med andra på sina stolligheter.

Är man svagbegåvad, så räcker det väl med att man skiter i vaccinet själv och sen fixar ju Darwin resten. Förstår inte varför man vill få död på sina medmänniskor..
Citera
2021-01-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Även om de inte är så förskräckligt många, så är det ändå oroande med den mängden svagbegåvade i samhället.

Idioter finns det ju gott om ute i vanliga livet, men det ovanliga i detta fallet är ju att de försöker gå med andra på sina stolligheter.

Är man svagbegåvad, så räcker det väl med att man skiter i vaccinet själv och sen fixar ju Darwin resten. Förstår inte varför man vill få död på sina medmänniskor..

Konstigt sagt...
Citera
2021-01-28, 11:12
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Har nog alltid funnit antiwaxxers, "förr" i vårt mer socialt kontrollerade och homogenare samhälle hade dom det betydligt svårare, i dagens värld kan dom blomma ut.
På ett djupare plan kan man fråga sig hur mycket frihet människan tål, det finns ju grupper som inte kan hantera det.
Citera
2021-01-28, 11:12
Medlem
Citat:

Jag förstår mycket väl.. men berätta du vad är den egentliga anledning till att vi inte skall ha större sammankomster än 8 personer? dvs vad risker hända om vi är fler?

Utan restriktioner och utan immunitet så verkar det som att varje person som får detta virus smittar runt fem personer till, dvs att viruset har ett R0=5.

Det är extremt smittsamt, även om det inte är det värsta vi känner till.

Om man skall spekulera i konsekvenser så skulle det utan vaccinationer och restriktioner troligen leda till att vi får stora utbrott varje år, låt säga utbrott som motsvarar de vi har haft nu under hösten/vintern. Det skulle inte svensk sjukvård klara av i längden. Det skulle i praktiken leda till många dödsfall, antingen av Covid eller av cancer, eller av något annat. Även om vi skulle ha en vaccinationsgrad på 50% så skulle det vara svårt för sjukvården att klara av. Vi skulle troligen behöva ha restriktioner varje vinter.

Då vi inte vet hur långvarig immuniteten är, så är detta spekulationer, men detta baserar jag på en immunitet på runt tre år. Är den kortare så blir det ännu värre.

SARS-CoV-2 är pga detta ett riktigt stort hot mot vårt sätt att bygga våra samhällen med stormarknader, köpcenter, kollektivtrafik och stora arbetsplatser.
Citera
2021-01-28, 11:16
Bannlyst
Citat:
Då har du lyssnat riktigt dåligt!

Man har inte ens undersökt den delen. Det viktiga har varit att förhindra svår sjukdom och död. Detta fixar vaccinet. Dock verkar de flesta experter vara överens om att mildare sjukdom innebär lägre virusnivåer, dvs lägre smittsamhet..
Exakt hur mycket lägre, vet man inte just nu, men det lär visa sig väldigt snart..

”Man har inte ens undersökt den delen”
Vafan är det för jävla svar?
Citera
2021-01-28, 11:20
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Utan restriktioner och utan immunitet så verkar det som att varje person som får detta virus smittar runt fem personer till, dvs att viruset har ett R0=5.

Det är extremt smittsamt, även om det inte är det värsta vi känner till.

Om man skall spekulera i konsekvenser så skulle det utan vaccinationer och restriktioner troligen leda till att vi får stora utbrott varje år, låt säga utbrott som motsvarar de vi har haft nu under hösten/vintern. Det skulle inte svensk sjukvård klara av i längden. Det skulle i praktiken leda till många dödsfall, antingen av Covid eller av cancer, eller av något annat. Även om vi skulle ha en vaccinationsgrad på 50% så skulle det vara svårt för sjukvården att klara av. Vi skulle troligen behöva ha restriktioner varje vinter.

Då vi inte vet hur långvarig immuniteten är, så är detta spekulationer, men detta baserar jag på en immunitet på runt tre år. Är den kortare så blir det ännu värre.

SARS-CoV-2 är pga detta ett riktigt stort hot mot vårt sätt att bygga våra samhällen med stormarknader, köpcenter, kollektivtrafik och stora arbetsplatser.

Ok.. så för att citera dig så är det Extremt Smittsamt...

Om vi nu ponerar att det stämmer... vad kan vi förvänta oss händer i ex Wien om ca 2 veckor efter en sådan här sammankomst?

https://www.youtube.com/watch?v=vQC7Mb9Ms8M

Notera gärna det täta avståndet mellan deltagarna och att de flesta inte bär mask.

Hur många estimerar du kommer insjukna och dö enligt din formel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in