Citat:
Ursprungligen postat av
DeFlashed
Är Sundsvall familjevänligt? Jag har fått ett erbjudande om jobb i Sundsvall men har familj med småbarn. Bor nu i Norrköping och har ingen aning om förhållanden i Sundsvall och dess plus/minus.
Aarå. Mycket idrott, natur och kultur, många mil skidspår, flera slalombackar, hittills har kulturskolan varit gratis. En kompis fick dock vänta på dagisplats inne stan i några månader efter att de flyttade hit. De erbjöds plats långt utanför stan under tiden. Numera finns det gott om friskolor, så nu har de inte allt för extrema kötider. Ungar gillar Himlabadet, laserhallen, norra berget, södra berget, kvartersteatern, Bodaborg (fem mil väst), mm.
I Västernorrlands län åker nästan alla bil, få åker cykel (pga backarna) och få kollektivt (buss är väldigt dyrt över kommun/landskapsgränserna). men elcyklarna är på gång! Sundsvall har gott dricksvatten till skillnad från din hemstad.

Nån skrev att Sundsvall luktar illa, men det var väl på bryggeriets tid? Och innan Sundsvallsbron ledde den tunga trafiken utanför centrum. Centrala stan har tömts på butiker som har flyttat till köpstaden i Birsta, en mil norrut. Jag saknar dem inte. Istället är det gott om restauranger, kultur och kontor i centrum.
Förr hade stan vänt fula sidan (gamla industrier) till havet, men det mesta har byggts bort i hamnområdet. Kommunen växer nästan inget, men ändå byggs många nya fräscha hus centralt. mystiskt. Idén är att försöka förtäta staden. Norrland är bara tätbefolkat längs kusten. Stan tar tvärt slut typ 4 km inåt landet där skogen och glesbygden tar vid. Därför är det nära till väldigt gamla kåkar på landet, som kan vara billiga. man läser om viss kriminalitet i bostadsområdena Nacksta och Skönsberg, men jag ser inget av det, trots att jag ofta besöker de områdena. De flesta bostadsområden är byggda kring 1970, och Granloholm kring 1980/90-talet. PÅ vissa gräddhyllor finns extra fina hus, t.ex. i Haga, övre Granlo och kring Sidsjön. Och i centrum. Centrum kallas stenstan och har liknande 1800-talshus som Uppsala och Östermalm i Stockholm.