Citat:
Ursprungligen postat av
fr0g
Därför att alla länder (eller de flesta) ingår i EU. Vi är ungefär som Amerika geografiskt sett men också politiskt på många sätt och vis. Att du tycker det är helt befängt att likna Amerika med Europa tycker jag är larvigt av dig.
Och jo det räddar trump, eftersom hans insatser mot covid sätts i skuggan av andra länders siffror. Det repeteras hela tiden att Amerika har ”högst i världen detta och högst i världen dattan”. Men sen gör man som du och jämför inte ens rättvist. Du kan ju inte jämföra hela Amerika med island fattar du väl? Jämför Amerika med Europa, eller Ryssland, eller Asien, eller Australien. Australien har klarat sig bra förövrigt, (enligt ryktena), så det är inte så att jag inte är öppen för kritik. Det är bara det att du helt enkelt inte har kritik. Jämfört med Australien kanske Amerika suger. Men Europa då? Asien då? Afrika? Sydamerika?
Ja precis. Den geografin. Du kan ju inte jämföra Amerika med island. Du får ju göra en rättvis jämförelse. Europeiska unionen t.ex liknar de förenta staterna lite mer. Asien kanske du kan jämföra också. Australien. Vad får man ut av att jämföra Amerika med enstaka länder? Man förvränger ju bara statistiken.
Varför jag envisas med hela Europa? Som sagt. European union, United states of america. Geografiskt och demografiskt och t.om politiskt och juridiskt finns det likheter i hur dom regionerna styrs.
Jag har inte kollat på någon statistik för excess deaths, jag bara gick på min intuition. Men nu kollade jag dock, och det verkar stämma.
https://www.euromomo.eu/
Här är lite mer ingående
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Det ser rätt illa ut.
Och då frågar jag igen. Om det framöver visar sig att Europa och kanske Asien också tabbade sig rejält, tror du samma hat kommer föras mot Trump då på just denna fråga? Eller är det lite mer sunt att se pandemier som en naturlig dödsorsak som ingen egentligen kan förutse eller göra så mycket åt? Skyddsmasker finns det ju inte bevis för funkar. Social distansiering funkar bara i begränsad utsträckning (annars kollapsar ekonomin och alla dör oavsett/eller det blir krig).
Vilket dödstal är acceptabelt tycker du i en pandemi? Varför är just 400.000 så löjligt högt? Och när vi vet att masker inte är så bra som dom sägs, och när vi vet att man inte kan stänga ner en hel kontinent. Vad för siffra tycker du man ska landa på? Jag tror Trump hade fått precis samma hat om dödssiffran låg på 200.000.
Jag sa tydligt att det finns andra länder som det gått sämre än USA för, om vi istället jämför HELA europa mot USA blir förmodligen USA istället sämst.
Det ÄR befängt att jämföra hela europa med USA. Kultur, familjesammansättning, samhällsstruktur hur man ser på staten osv skiljer ju sig massor. Jämföra Norge och Grekland? Österrike och Italien som tom är gränsländer...
Varje land har totalitär makt att sätta in resurser helt på egen hand. EU fanns inte där som nåt speciellt stöd. Vem/vilka bryr sig om vad EU säger i Sverige?
Stor skillnad med vad Trump kunde ha gjort och vilka möjligheter han har.
JA - självklart ska Trump ha lika mycket kritik. Jag har ju redan sagt att stora länder som Italien, UK har det SÄMRE än USA. De ska inte klara sig heller från kritik. Men nu pratar vi om Trump.
USA har inte varit sämst på allting, dittan och dattan. Det finns värden man pekar på tex flest dödsfall som i relation till dödsfall per miljon blir lite missvisande ja.
Men poängen du missar är att Trump säger de har varit BÄST på allting. Det är skitsnack. Lögner.
Hela tiden. Men vill ignorera det?
Skillnaden från dessa länder är att många ledare faktiskt erkänner att det varit tufft, det är inte som skogstomten Trump som tycker han gjort allt rätt och tar inget ansvar alls.
Stänga ned en kontinent - ja varför inte? Som åtgärd tillfälligt.
Så du vill dumförklara hela USA att det skulle varit krig om en vettig ledare varit en riktig landsfader och förklarat det allvarliga och sagt att vi stänger ned landet för att stoppa smittan.
Men visst - Trump hade inte klarat av det. Han är ingen ledare. Alls.
"Australien har klarat sig bra förövrigt, (enligt ryktena)"
Talande, enligt rykten...? Så vad nyheter, fakta och sådant är onödigt - du går på rykten... mycket roligt sagt. Men rätt talande för du skriver också
"jag bara gick på min intuition" också och sen att det verkar stämma.
Så vad menar du att du egentligen vet? Du går på rykten om att media skriver om Kissande horor som var en notis för många år sen som ingen direkt hänger så mycket bakom. Jämförande med Hitler - men
direkta fakta verkar du inte bry dig om? Eller vad Trump gjort eller inte gjort?
"Vilket dödstal är acceptabelt tycker du i en pandemi? Varför är just 400.000 så löjligt högt?"
Så vad, du är en kall jäkel som räknar siffror istället för att se till hela bilden.
Det är inte en siffra utan att hela tiden göra det bästa utifrån förutsättningarna. Det är det enda acceptabla.
Att ha kampanjmöten och samtidigt veta att "influensan" är 5x dödligare är korkat. Att uppmuntra folksamlingar är sanslöst. Då gör man inte det bästa man kan enligt förutsättningarna.
Du ville tom hellre vara i New York än Stockholm förra senvintern.
Detta säger allt....