2021-01-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jämför du dessa sk swingstates hade de låg smittspridning i våras somras, men den steg kraftigt efter det. Så... visst har det haft betydelse.

Men... igen.... du menar media jämför med Hitler, det skulle varit miljontals döda.
Du verkar gilla att överdriva?

Fast dom gör det. Och sen så finns det rent generellt ett trumphat där det är kutym att hata honom, detta har förövrigt pågått långt innan covid. Det första som hände när han ens började sin termin som president har att media målade upp en story att han gillade att pissa på prostituerade i sitt golden bedroom. ”Enligt källor” som vanligt. Så egentligen kan vi ju skita i hela covid diskussionen, den här häxjakten på Trump har pågått innan han ens rörde ett finger som president. Folk rättfärdigar sin häxjakt med covid covid covid, att han fuckade upp med covid, SOM OM att häxjakten inte pågått i flera år.

Och ja, ibland jämför man honom med hitler. Nu är ju hans twitter nere men såg du kommentarerna där?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAK40m/trumps-logner-liknar-hitlers-favoritlegend

Finns många många fler sådana artiklar. Så det är inte ett dugg överdrivet. Jag tror inte ni som hatar Trump ens inser hur rabiata ni låter.
Gilla Trump eller ej, men det är helt legitimt att fråga om det egentligen finns något konkret bakom allt det här hatet, som har pågått från dag 1 som sagt.
Senast redigerad av fr0g 2021-01-27 kl. 22:06.
Citera
2021-01-27, 22:35
Medlem
Citat:
Varför ska du jämföra USA med hela europa? Vad är din poäng med det?
Och hur räddar det Trump om det dör mer folk nån annanstans? UK och Italien har fler dödsfall än USA - skit samma, vi är i en tråd om USA nu...

Därför att alla länder (eller de flesta) ingår i EU. Vi är ungefär som Amerika geografiskt sett men också politiskt på många sätt och vis. Att du tycker det är helt befängt att likna Amerika med Europa tycker jag är larvigt av dig.

Och jo det räddar trump, eftersom hans insatser mot covid sätts i skuggan av andra länders siffror. Det repeteras hela tiden att Amerika har ”högst i världen detta och högst i världen dattan”. Men sen gör man som du och jämför inte ens rättvist. Du kan ju inte jämföra hela Amerika med island fattar du väl? Jämför Amerika med Europa, eller Ryssland, eller Asien, eller Australien. Australien har klarat sig bra förövrigt, (enligt ryktena), så det är inte så att jag inte är öppen för kritik. Det är bara det att du helt enkelt inte har kritik. Jämfört med Australien kanske Amerika suger. Men Europa då? Asien då? Afrika? Sydamerika?

Citat:
"Så du tänker inte erkänna att Amerika definitivt inte är garanterat 1a på listan över flest dödsfall?" Oj, börjar vi med den geografin med nu? Inte bara USA, utan amerika - ska vi räkna in Mexico i detta med? Brasilien?
Europa mot amerika?

Ja precis. Den geografin. Du kan ju inte jämföra Amerika med island. Du får ju göra en rättvis jämförelse. Europeiska unionen t.ex liknar de förenta staterna lite mer. Asien kanske du kan jämföra också. Australien. Vad får man ut av att jämföra Amerika med enstaka länder? Man förvränger ju bara statistiken.

Citat:
USA har flest dödsfall. Hur kan du påstå "definitivt inte" flest dödsfall Motivera det.

Det är en stor skillnad i att testa för smittspridning, hittade smittade, och att utreda dödsfall.
Om du definitivt anser att tex Brasilien missat 150 000 dödsfall? Eller Indien flera hundra tusen dödsfall som egentligen skulle varit Covid....? Så får du bevisa det.
Har du "excess mortality" som pekar på det?

Varför ska du envisas med att jämföra hela europa?
Tex Norge testar och utreder mindre antal, förmodligen testar bara de man kan misstänka vara sjuka och viktig personal och får "träff" (positivt) på 2.6%. USA testar massor fler och får ändå ett högre tal på 11%. Smittspridningen i USA är många gånger större i USA.

Att testa massor, hitta massor smittade gör inte att man bara kan säga "bra" och gå vidare nöjda med att man testar massor... det ÄR avgörande hur man sedan tolkar detta.

Hur Trump låtsades vara bäst, när de inte alls var det där och då i februari/mars.
Det VAR avgörande. Folk invaggades i tron att det var under kontroll, att de testade massor, att alla kunde testas lät ju bra. Men allt det var bullshit. De som levde i NY hade inte tester, det var inte under kontroll, de reste in tusentals. Det dog massor. Trump ljög arslet av sig. Det tycker du är ok?

Nu i höstas, det var mer än 50% av alla tester som tog MER än 10 dagar att ges svar tillbaka på. Vettigt?

Varför jag envisas med hela Europa? Som sagt. European union, United states of america. Geografiskt och demografiskt och t.om politiskt och juridiskt finns det likheter i hur dom regionerna styrs.

Jag har inte kollat på någon statistik för excess deaths, jag bara gick på min intuition. Men nu kollade jag dock, och det verkar stämma.

https://www.euromomo.eu/

Här är lite mer ingående
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Det ser rätt illa ut.

Citat:
Due to the coronavirus pandemic, the first half of 2020 saw extraordinary increases in mortality rates across countries in Western Europe above the 2015 to 2019 average.

“The highest peak excess mortality at national level was in Spain, with some local areas in Northern Italy and Central Spain having excess mortality levels as high as 847.7% of the average.

Och då frågar jag igen. Om det framöver visar sig att Europa och kanske Asien också tabbade sig rejält, tror du samma hat kommer föras mot Trump då på just denna fråga? Eller är det lite mer sunt att se pandemier som en naturlig dödsorsak som ingen egentligen kan förutse eller göra så mycket åt? Skyddsmasker finns det ju inte bevis för funkar. Social distansiering funkar bara i begränsad utsträckning (annars kollapsar ekonomin och alla dör oavsett/eller det blir krig).

Vilket dödstal är acceptabelt tycker du i en pandemi? Varför är just 400.000 så löjligt högt? Och när vi vet att masker inte är så bra som dom sägs, och när vi vet att man inte kan stänga ner en hel kontinent. Vad för siffra tycker du man ska landa på? Jag tror Trump hade fått precis samma hat om dödssiffran låg på 200.000.
Citera
2021-01-27, 22:58
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Och då frågar jag igen. Om det framöver visar sig att Europa och kanske Asien också tabbade sig rejält, tror du samma hat kommer föras mot Trump då på just denna fråga? Eller är det lite mer sunt att se pandemier som en naturlig dödsorsak som ingen egentligen kan förutse eller göra så mycket åt? Skyddsmasker finns det ju inte bevis för funkar. Social distansiering funkar bara i begränsad utsträckning (annars kollapsar ekonomin och alla dör oavsett/eller det blir krig).

Vilket dödstal är acceptabelt tycker du i en pandemi? Varför är just 400.000 så löjligt högt? Och när vi vet att masker inte är så bra som dom sägs, och när vi vet att man inte kan stänga ner en hel kontinent. Vad för siffra tycker du man ska landa på? Jag tror Trump hade fått precis samma hat om dödssiffran låg på 200.000.

Nej, då kommer man som vanligt att säga att: "-Ja ja, kanske det inte var Trump den här gången, det är väl inget att tjafsa om, det hjälper väl inte de döda... förresten är Trump dum i huvudet i alla fall, så det skiter väl jag i, eller tål han inte kritik kanske..."

I antal döda per miljoner invånare, vilket är den enda siffran som betyder någonting i denna i övrigt skeva statistiken (olika länder testar och mäter olika) ligger man på en elfte (11) plats, med lägre dödstal än bland andra Belgien, UK, Tjeckien och Italien. Absoluta dödstal betyder naturligtvis ingenting då det måste ställas i relation till landets innevånarantal. (I San Marino bor det 34000 människor. Vem skulle tycka att det vore BRA om det hade dött 33000 där? Mycket mindre än USA, eller...?)

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-01-27, 23:10
Bannlyst
Citat:
vi pratar om perioden januari februari här. väldigt tidigt. du försöker exponera att trump ska ha hemlighållt något, eller att han totalt underdrev viruset. i februari. tråden handlar om KONKRETA bevis på att trump ska ha tabbat sig, och jag tror inte hans covid-bekämpning kvalificierar sig som ett KONKRET bevis på det. tvärtom, verkar han ha skött det rätt bra. men frågan är varför du trots detta, ändå väljer att hata trump? kan du förklara?

Varpå jag kontrar med :konkreta bevis?
Vad gör man när inga bevis duger? När ribban sätts högre och högre så fort det rör sig om Trump?
Låt oss tala lite sanning nu.

Ingen som är pro Trump kommer någonsin kritisera honom för några brister.
Likt en sektledare som är ofelbar så har Donald Trump total ansvarsfrihet.
Aldrig någonsin har en president lyckats piska sin väljarbas till absolut lydnad. Och istället för att kritisera honom så riktas ilskan mot de andra. De andra är en term som innefattar alla som någonsin varit kritiska mot Trump.
Termen kommer från mussolinis Italien.

Det finns en anledning till varför jag och många fler betraktar Trump och GOP som en sekt.

I ordets rätta bemärkelse.
Citera
2021-01-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dic-tator
Vad gör man när inga bevis duger? När ribban sätts högre och högre så fort det rör sig om Trump?

Din Woodward teori är inte konkret bevis för någonting. Kanske därför den teorin inte heller direkt exploderat, för att om det hade varit konkret bevis så hade det varit en enormt mycket större nyhet än någon liten dagsrubrik.

Konkret bevis: Trump fick reda på i januari att 10.000 smittade i new york går runt på gatorna, och därpå går ut i media och säger ”it Will be gone in Two weeks.”.

Inte konkret bevis: Trump får höra av WHO precis som alla andra att det kanske kan bli en pandemi, och i ekonomins förtjänst så väljer han att avvakta och lägga sina bets på att det inte kommmer bli en pandemi.

Citat:
Aldrig någonsin har en president lyckats piska sin väljarbas till absolut lydnad. Och istället för att kritisera honom så riktas ilskan mot de andra. De andra är en term som innefattar alla som någonsin varit kritiska mot Trump.

Det finns en anledning till varför jag och många fler betraktar Trump och GOP som en sekt.

Jag har kritik mot Trump. Jag tycker han var dum i huvudet som använde twitter. Han borde använt Gab istället eller någon annan plattform. NU när det är försent så kommer han och gnäller över censur, att grina över censur är ett riktigt bitch move av honom och de flesta konservativa. Eftersom att dom har kapaciteten att bygga sina egna plattformar så blir det bara patetiskt att lägga så sjukt mycket tid på att gnälla. Ibland känns det som att det är nästan allt dom gör att gnälla över censur. Hade ALL den tiden lagts på bonding, communitybuilding, hemsidor, etc, så hade den konservativa rörelsen varit ett jävla himmelrike. Jg tror därför att många konservativa egentligen är fake-konservativa och att dom lika gärna egentligen skulle kunna vara homosexuella allihopa. Garderobsbögwr kanske.

Så att jag har kritik, men inte samma som du eller som många andra. I covid tycker jag som sagt inte att han misslyckats särskilt mycket. Att bygga en mur var sjukt bra. Han har varit diplomatisk med många världsledare, och the working class verkar se upp till honom medans demokraterna bara mobbar dom som rednecks.

Lite offtopic, men på tal om den väljarbasen.
Varför ska alla tiotals miljoner rednecks rösta på demonraterna som dömer ut dom som hillbillys? Där har demokraterna fallit för en så brutalt pinsam ”authority fallacy”. Du är inte smartare än en hillbilly bara för att du har en akademisk examen, bara för att Obama lärde sig prata som en vit person så betyder inte det att han är smartare än en liten ghettoneger som bara kan Ebonics, eller en tobakstuggande Hillbilly som i tr ens avslutat lågstadiet. Men den authority-fallacyn har demokraterna totalt fallit för och där tappar dom en helt gigantisk väljarbas till Trump. Har du missat det? Att demokraterna helt fryser ut en gigantisk del av Amerika? Finns inga sympatier för sydstaterna. Dom avfärdas av demokraterna som rasistiska puckon allihopa. Du ses av dem som en undermänniska om du inte utbildat dig och har bordsskick. Detta är samma personer som hela tiden skryter om hur medmänskliga dom är och protect the gays o blabla. Det är fan vidrigt. Obama skulle kunna få mig att spy.

Och sen ska vi också förstå att Trump har haft häxjakt på sig innan covid, det har varit på honom sen dag 1 innan han rörde ett finger. Innan han ens fick för sig att bli president fick han skit.

Sen tänker jag upprepa något jag sa innan. Ordet ”kritik” är synonymt med ”avgörande”. 99% av skitet Trump får är inte avgörande. ”Enligt källor så kissade Trump på en prostituerad”. Detta är inte avgörande, och eftersom det inte är avgörande bevis att ha ”en källa någonstans”, så blir det snabbt en häxjakt istället för saklig kritik. Du kritiserar alltså inte Trump, det liknar mer att du mobbar honom.
Senast redigerad av fr0g 2021-01-28 kl. 00:39.
Citera
2021-01-28, 00:34
Medlem
Hamleyss avatar
Några grundläggande orsaker till att han inte är poppis bland media är att han är väldigt självgod och ljuger mycket.
Eller att han uttalar sig tvärsäkert om saker som han inte har koll på.

Några av de här uttalandena av Trump har cementerat uppfattningen av honom som olämplig:

1. Nuke hurricanes.
2. The revolutionary army took over the airports (på 1700-talet).
3. Clean coal – They take out coal and they clean it.
4. F-35 is literally invisible.
5. Puerto Rico is surrounded by water. Big water, Ocean Water.
6. Noise from windmills cause cancer.
7. Inject disinfectant to kill the virus.

Listan kommer från TYT.com
Citera
2021-01-28, 00:43
Medlem
Citat:

Såhär går det förövrigt i Nederländerna.

(FB) Covid upplopp i nederländerna. Borgmästare varnar för inbördeskrig.

Så att tjata om att Trump borde gjort mer, utan ett väga in att han avsiktligt velat hålla samhället öppet eftersom han inte vill stänga ner samhället, det är en lite förhastad diskussion. Folk snackar om att Trump hade kunnat göra annorlunda, men det tror jag inte eftersom att han tycker det är en bra idé att ha samhället öppet. Han vill undvika en ekonomisk depression eller inbördeskrig. Kostnaden av det är att många gamlingar dör. Vilken avvägning hade du gjort? Hade du stängt ner samhället, riskerat WW3, för att rädda de äldre som ändå har bara 3-5 år kvar att leva?
Citera
2021-01-28, 01:56
Bannlyst
Citat:
Såhär går det förövrigt i Nederländerna.

(FB) Covid upplopp i nederländerna. Borgmästare varnar för inbördeskrig.

Så att tjata om att Trump borde gjort mer, utan ett väga in att han avsiktligt velat hålla samhället öppet eftersom han inte vill stänga ner samhället, det är en lite förhastad diskussion. Folk snackar om att Trump hade kunnat göra annorlunda, men det tror jag inte eftersom att han tycker det är en bra idé att ha samhället öppet. Han vill undvika en ekonomisk depression eller inbördeskrig. Kostnaden av det är att många gamlingar dör. Vilken avvägning hade du gjort? Hade du stängt ner samhället, riskerat WW3, för att rädda de äldre som ändå har bara 3-5 år kvar att leva?

Ja det hade jag.
Varför jag kritiserar Donald Trump för att inte ha tagit pandemin på allvar:
Direktcitat:
1) covid-19 is a hoax its the latest democrat hoax.
2)federal medical ventilators. They're ours. States should buy their own.
3)i won't need to invoke the defense production act. We have all supply we need (sen anklagar Massachusetts guvernör, och Vermonts guvernör,,
vita huset för att ha kapat hans last med ventilator er och munskydd och förkläden. Efter detta tilltag började state troopers i varje delstat eskortera sina laster med ppp. )

4All the covid19 cases are in Democrat states. Red states are fine
4)we're gonna open the country up. By Easter. So travel and go shopping.
5)he's obviously not reading any covid-19 reports (dr birx om varför Donald inte tog sin covid19 task force på allvar
6)he refuses to listen to science (dr fauci)
Citera
2021-01-28, 01:57
Bannlyst
Citat:
Din Woodward teori är inte konkret bevis för någonting. Kanske därför den teorin inte heller direkt exploderat, för att om det hade varit konkret bevis så hade det varit en enormt mycket större nyhet än någon liten dagsrubrik.

Konkret bevis: Trump fick reda på i januari att 10.000 smittade i new york går runt på gatorna, och därpå går ut i media och säger ”it Will be gone in Two weeks.”.

Inte konkret bevis: Trump får höra av WHO precis som alla andra att det kanske kan bli en pandemi, och i ekonomins förtjänst så väljer han att avvakta och lägga sina bets på att det inte kommmer bli en pandemi.

Jag har kritik mot Trump. Jag tycker han var dum i huvudet som använde twitter. Han borde använt Gab istället eller någon annan plattform. NU när det är försent så kommer han och gnäller över censur, att grina över censur är ett riktigt bitch move av honom och de flesta konservativa. Eftersom att dom har kapaciteten att bygga sina egna plattformar så blir det bara patetiskt att lägga så sjukt mycket tid på att gnälla. Ibland känns det som att det är nästan allt dom gör att gnälla över censur. Hade ALL den tiden lagts på bonding, communitybuilding, hemsidor, etc, så hade den konservativa rörelsen varit ett jävla himmelrike. Jg tror därför att många konservativa egentligen är fake-konservativa och att dom lika gärna egentligen skulle kunna vara homosexuella allihopa. Garderobsbögwr kanske.

Så att jag har kritik, men inte samma som du eller som många andra. I covid tycker jag som sagt inte att han misslyckats särskilt mycket. Att bygga en mur var sjukt bra. Han har varit diplomatisk med många världsledare, och the working class verkar se upp till honom medans demokraterna bara mobbar dom som rednecks.

Lite offtopic, men på tal om den väljarbasen.
Varför ska alla tiotals miljoner rednecks rösta på demonraterna som dömer ut dom som hillbillys? Där har demokraterna fallit för en så brutalt pinsam ”authority fallacy”. Du är inte smartare än en hillbilly bara för att du har en akademisk examen, bara för att Obama lärde sig prata som en vit person så betyder inte det att han är smartare än en liten ghettoneger som bara kan Ebonics, eller en tobakstuggande Hillbilly som i tr ens avslutat lågstadiet. Men den authority-fallacyn har demokraterna totalt fallit för och där tappar dom en helt gigantisk väljarbas till Trump. Har du missat det? Att demokraterna helt fryser ut en gigantisk del av Amerika? Finns inga sympatier för sydstaterna. Dom avfärdas av demokraterna som rasistiska puckon allihopa. Du ses av dem som en undermänniska om du inte utbildat dig och har bordsskick. Detta är samma personer som hela tiden skryter om hur medmänskliga dom är och protect the gays o blabla. Det är fan vidrigt. Obama skulle kunna få mig att spy.

Och sen ska vi också förstå att Trump har haft häxjakt på sig innan covid, det har varit på honom sen dag 1 innan han rörde ett finger. Innan han ens fick för sig att bli president fick han skit.

Sen tänker jag upprepa något jag sa innan. Ordet ”kritik” är synonymt med ”avgörande”. 99% av skitet Trump får är inte avgörande. ”Enligt källor så kissade Trump på en prostituerad”. Detta är inte avgörande, och eftersom det inte är avgörande bevis att ha ”en källa någonstans”, så blir det snabbt en häxjakt istället för saklig kritik. Du kritiserar alltså inte Trump, det liknar mer att du mobbar honom.
Ledsen men jag vill verkligen inte diskutera vidare med dig. Och jag tänker inte besvara detta inlägg. Till stor del av del pga din människosyn
Senast redigerad av dic-tator 2021-01-28 kl. 02:04.
Citera
2021-01-28, 02:21
Medlem
Citat:
Ja det hade jag.
Varför jag kritiserar Donald Trump för att inte ha tagit pandemin på allvar:
Direktcitat:
1) covid-19 is a hoax its the latest democrat hoax.
2)federal medical ventilators. They're ours. States should buy their own.
3)i won't need to invoke the defense production act. We have all supply we need (sen anklagar Massachusetts guvernör, och Vermonts guvernör,,
vita huset för att ha kapat hans last med ventilator er och munskydd och förkläden. Efter detta tilltag började state troopers i varje delstat eskortera sina laster med ppp. )

4All the covid19 cases are in Democrat states. Red states are fine
4)we're gonna open the country up. By Easter. So travel and go shopping.
5)he's obviously not reading any covid-19 reports (dr birx om varför Donald inte tog sin covid19 task force på allvar
6)he refuses to listen to science (dr fauci)

Du skulle hellre sabba ekonomin än avvakta viruset? Amerika har inte ens hälften av vad en lockdown är och medborgarna gör redan uppror. I Kalifornien t.ex, som inte ens är republikanskt. Hur hade det sett ut om man försökte stänga ner allt? Krig såklart. Miljontals döda. Pest eller kolera?

Citat:
Ledsen men jag vill verkligen inte diskutera vidare med dig. Och jag tänker inte besvara detta inlägg. Till stor del av del pga din människosyn

Då låter vi framtiden avgöra istället. Dokument kommer deklassifieras och tiden har sin gång. I slutet av dagen kommer sanningen fram och jag tror inte Trump kommer se ut som en idiot. Vill du tro annat så är det givetvis upp till dig.
Senast redigerad av fr0g 2021-01-28 kl. 02:23.
Citera
2021-01-28, 08:08
Medlem
Citat:
Fast dom gör det. Och sen så finns det rent generellt ett trumphat där det är kutym att hata honom, detta har förövrigt pågått långt innan covid. Det första som hände när han ens började sin termin som president har att media målade upp en story att han gillade att pissa på prostituerade i sitt golden bedroom. ”Enligt källor” som vanligt. Så egentligen kan vi ju skita i hela covid diskussionen, den här häxjakten på Trump har pågått innan han ens rörde ett finger som president. Folk rättfärdigar sin häxjakt med covid covid covid, att han fuckade upp med covid, SOM OM att häxjakten inte pågått i flera år.

Och ja, ibland jämför man honom med hitler. Nu är ju hans twitter nere men såg du kommentarerna där?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAK40m/trumps-logner-liknar-hitlers-favoritlegend

Finns många många fler sådana artiklar. Så det är inte ett dugg överdrivet. Jag tror inte ni som hatar Trump ens inser hur rabiata ni låter.
Gilla Trump eller ej, men det är helt legitimt att fråga om det egentligen finns något konkret bakom allt det här hatet, som har pågått från dag 1 som sagt.

Rabiat? Vem är det sa du?

Det finns väldigt mycket relevant kritik mot honom... han kallar folk fula smeknamn, hänger ut journalister som mördare, ljuger. Piskar upp stämningen i USA osv osv.
Men fy - om man skulle säga något fult om trump då är man rabiat...
varför är det så - det är den stora frågan!

Liknelsen med Nazi-Tyskland på 30-talet, är relevant. Inte då att Trump är Hitler, utan tex hur media spelades ut folket med att säga att de ljög....
Citera
2021-01-28, 08:46
Medlem
Citat:
Därför att alla länder (eller de flesta) ingår i EU. Vi är ungefär som Amerika geografiskt sett men också politiskt på många sätt och vis. Att du tycker det är helt befängt att likna Amerika med Europa tycker jag är larvigt av dig.

Och jo det räddar trump, eftersom hans insatser mot covid sätts i skuggan av andra länders siffror. Det repeteras hela tiden att Amerika har ”högst i världen detta och högst i världen dattan”. Men sen gör man som du och jämför inte ens rättvist. Du kan ju inte jämföra hela Amerika med island fattar du väl? Jämför Amerika med Europa, eller Ryssland, eller Asien, eller Australien. Australien har klarat sig bra förövrigt, (enligt ryktena), så det är inte så att jag inte är öppen för kritik. Det är bara det att du helt enkelt inte har kritik. Jämfört med Australien kanske Amerika suger. Men Europa då? Asien då? Afrika? Sydamerika?

Ja precis. Den geografin. Du kan ju inte jämföra Amerika med island. Du får ju göra en rättvis jämförelse. Europeiska unionen t.ex liknar de förenta staterna lite mer. Asien kanske du kan jämföra också. Australien. Vad får man ut av att jämföra Amerika med enstaka länder? Man förvränger ju bara statistiken.

Varför jag envisas med hela Europa? Som sagt. European union, United states of america. Geografiskt och demografiskt och t.om politiskt och juridiskt finns det likheter i hur dom regionerna styrs.

Jag har inte kollat på någon statistik för excess deaths, jag bara gick på min intuition. Men nu kollade jag dock, och det verkar stämma.

https://www.euromomo.eu/

Här är lite mer ingående
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Det ser rätt illa ut.

Jag sa tydligt att det finns andra länder som det gått sämre än USA för, om vi istället jämför HELA europa mot USA blir förmodligen USA istället sämst.

Det ÄR befängt att jämföra hela europa med USA. Kultur, familjesammansättning, samhällsstruktur hur man ser på staten osv skiljer ju sig massor. Jämföra Norge och Grekland? Österrike och Italien som tom är gränsländer...
Varje land har totalitär makt att sätta in resurser helt på egen hand. EU fanns inte där som nåt speciellt stöd. Vem/vilka bryr sig om vad EU säger i Sverige?
Stor skillnad med vad Trump kunde ha gjort och vilka möjligheter han har.

JA - självklart ska Trump ha lika mycket kritik. Jag har ju redan sagt att stora länder som Italien, UK har det SÄMRE än USA. De ska inte klara sig heller från kritik. Men nu pratar vi om Trump.

USA har inte varit sämst på allting, dittan och dattan. Det finns värden man pekar på tex flest dödsfall som i relation till dödsfall per miljon blir lite missvisande ja.
Men poängen du missar är att Trump säger de har varit BÄST på allting. Det är skitsnack. Lögner.
Hela tiden. Men vill ignorera det?

Skillnaden från dessa länder är att många ledare faktiskt erkänner att det varit tufft, det är inte som skogstomten Trump som tycker han gjort allt rätt och tar inget ansvar alls.

Stänga ned en kontinent - ja varför inte? Som åtgärd tillfälligt.
Så du vill dumförklara hela USA att det skulle varit krig om en vettig ledare varit en riktig landsfader och förklarat det allvarliga och sagt att vi stänger ned landet för att stoppa smittan.
Men visst - Trump hade inte klarat av det. Han är ingen ledare. Alls.

"Australien har klarat sig bra förövrigt, (enligt ryktena)"
Talande, enligt rykten...? Så vad nyheter, fakta och sådant är onödigt - du går på rykten... mycket roligt sagt. Men rätt talande för du skriver också "jag bara gick på min intuition" också och sen att det verkar stämma.

Så vad menar du att du egentligen vet? Du går på rykten om att media skriver om Kissande horor som var en notis för många år sen som ingen direkt hänger så mycket bakom. Jämförande med Hitler - men direkta fakta verkar du inte bry dig om? Eller vad Trump gjort eller inte gjort?

"Vilket dödstal är acceptabelt tycker du i en pandemi? Varför är just 400.000 så löjligt högt?"
Så vad, du är en kall jäkel som räknar siffror istället för att se till hela bilden. Det är inte en siffra utan att hela tiden göra det bästa utifrån förutsättningarna. Det är det enda acceptabla.
Att ha kampanjmöten och samtidigt veta att "influensan" är 5x dödligare är korkat. Att uppmuntra folksamlingar är sanslöst. Då gör man inte det bästa man kan enligt förutsättningarna.

Du ville tom hellre vara i New York än Stockholm förra senvintern.
Detta säger allt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in