2021-01-27, 13:06
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Fel, det är inte ett argumentationsfel och det har tveklöst bäring på diskussionen. Om det inte ens går att komma fram med en hållbar teori om hur en fri vilja skulle kunnat uppstå är det rätt stor uppförsbacke om man ska påstå att det finns fri vilja.
Om du inte kan förklara hur universum har uppstått så är det en väldig uppförsbacke för dig att argumentera för att universum existerar.. Visst? Huruvida du kan demonstrera hur universum har uppkommit har tveklöst stor bäring på frågan om huruvida universum existerar eller inte. Eller hur?

Om du var intresserad av frågan på riktigt så hade du kunnat läsa de filosofiska artiklarna jag hänvisat dig till.
Där beskrivs relativt ingående både vad 'fri vilja' kan tänkas vara och fungera. Men du är ju inte intresserad.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 13:16.
Citera
2021-01-27, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Om du inte kan förklara hur universum har uppstått så är det en väldig uppförsbacke för dig att argumentera för att universum existerar.. Visst? Huruvida du kan demonstrera hur universum har uppkommit har tveklöst stor bäring på frågan om huruvida universum existerar eller inte. Eller hur?

Huruvida universum objektivt finns eller inte går inte att bevisa. Det du ber honom om är ovidkommande, omöjligt och bara ännu ett dåligt försök att finta bort att det inte finns fri vilja.
Citera
2021-01-27, 13:13
Medlem
Citat:
Då 'turing completeness' är ett begrepp som appliceras på programspråk som körs av turingmaskiner blev jag litet konfunderad. Tack för ordentligt klargörande av vad du menar!
Vill man bevisa att fri vilja omöjligörs av universums naturlagar så kan en lämplig ansats vara att definiera en Free-Will-Machine (FWM) som utökar en QTM med ytterligare instruktioner. Sedan visa att en agent som simuleras på en FWM kan vilja fler saker än en agent som simuleras på en QTM.

Jag är på inget sätt låst i min position. Väntar bara på att motståndarlaget skall demonstrera sin FWM.
Citera
2021-01-27, 13:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Om du var intresserad av frågan på riktigt så hade du kunnat läsa de filosofiska artiklarna jag hänvisat dig till.
Där beskrivs relativt ingående både vad 'fri vilja' kan tänkas vara och fungera. Men du är ju inte intresserad.

Jag har inte kommit med påståenden rörande universums uppkomst. Det är också bevisat att universum finns och det finns flera tänkbara teorier om hur det har uppstått.

Den som däremot påstår att fri vilja finns borde ha några tankar om hur den skulle kunnat uppstå men du är helt tom på argument här.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-01-27 kl. 13:26.
Citera
2021-01-27, 13:33
Medlem
Citat:
Jag har inte kommit med påståenden rörande universums uppkomst. Det är också bevisat att universum finns och det finns flera tänkbara teorier om hur det har uppstått.

Den som däremot påstår att fri vilja finns borde ha några tankar om hur den skulle kunnat uppstå men du är helt tom på argument här.
Att universum finns är typiskt en sådan sak som inte går att bevisa. Vi behöver inte heller bevisa det eftersom vi inte riskerar att ha fel om vi antar att vi finns.
Citera
2021-01-27, 13:45
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:

Det som är riktigt underligt är att jag inte ens hävdat att det du menar med 'fri vilja' existerar..
Det jag gjort är att försöka förklara för dig vilka tankevurpor du gör.

Vet du vad argumentum ad ignorantiam är för något?
Det är den fallasin du begagnar, och om det faktiskt är så att du inte förstår det så är du uppenbart ingen att debattera mot.

Varför skall jag bemöta dina fallasier?
Om någon påstår att 2+2=2, gör du dig då besväret att förklara hur konventionella härledningsregler fungerar?
Citera
2021-01-27, 13:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det som är riktigt underligt är att jag inte ens hävdat att det du menar med 'fri vilja' existerar..
Det jag gjort är att försöka förklara för dig vilka tankevurpor du gör.

Vet du vad argumentum ad ignorantiam är för något?
Det är den fallasin du begagnar, och om det faktiskt är så att du inte förstår det så är du uppenbart ingen att debattera mot.

Varför skall jag bemöta dina fallasier?
Om någon påstår att 2+2=2, gör du dig då besväret att förklara hur konventionella härledningsregler fungerar?

Nog kan det vara så att du har försökt men du har totalt misslyckats med att peka på en enda tankevurpa, men försök gärna att citera ett exempel istället för att skapa halmgubbar.
Citera
2021-01-27, 14:04
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vill man bevisa att fri vilja omöjligörs av universums naturlagar så kan en lämplig ansats vara att definiera en Free-Will-Machine (FWM) som utökar en QTM med ytterligare instruktioner. Sedan visa att en agent som simuleras på en FWM kan vilja fler saker än en agent som simuleras på en QTM.
Vore det inte direkt kontraproduktivt att definiera en FWM om man vill bevisa att 'fri vilja' omöjliggörs av naturlagarna?

Givetvis skulle man kunna ställa upp ett reductio ad absurdum-argument..
Men det skulle aldrig kunna utgöra något mer än ett motbevis annat än i den FWM-modellen.
Citat:
Jag är på inget sätt låst i min position. Väntar bara på att motståndarlaget skall demonstrera sin FWM.
Jag är inte heller gift med de propositioner som utgör min världsbild.
De religiöst övertygade här verkar dock se sådan skepticism som rent kätteri..
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 14:20.
Citera
2021-01-27, 14:14
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Nog kan det vara så att du har försökt men du har totalt misslyckats med att peka på en enda tankevurpa, men försök gärna att citera ett exempel istället för att skapa halmgubbar.
Okej. Jag tänker då inte längre försöka hjälpa er blinda att se.
Vill du lära dig argumentationsteknik så att du kan urskilja dina tankevurpor får du studera själv.

Du är ju inte förmögen att se dina egna uppenbara fallasier ens när du kritiserar mitt medvetna användande av desamma.

Jag ser som sagt ingen poäng med att försöka visa duvor hur man spelar schack.
Ni skiter på brädet och anklagar sen mig för att inte spela rent.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 14:25.
Citera
2021-01-27, 14:43
Medlem
Citat:
Vore det inte direkt kontraproduktivt att definiera en FWM om man vill bevisa att 'fri vilja' omöjliggörs av naturlagarna?
Tror inte att det är kontraproduktivt, vilket dock inte är samma sak som att det kommer att lyckas.

Om vår fria vilja begränsas av naturlagarna så beror det på att naturlagarna är så restriktiva i vårt universum att en agent har färre frihetsgrader än vad som vore möjligt med mindre restriktiva naturlagar. En QTM behöver fler instruktioner än en TM därför att ett kvantmekaniskt universum inte är entydigt (superposition är möjligt). Ett universum som beskrivs av klassisk fysik är mer restriktivt genom att kräva distinkta tillstånd (superposition är inte möjligt). Ett kvantmekaniskt universum har alltså mer relaxerade naturlagar än ett klassiskt universum och därför kan en QTM göra allt som en TM kan göra plus lite till.

Antar vi att fri vilja kräver att en agent kan faktorisera stora primtalspar så kan en sådan agent simuleras på en QTM (se Shors algoritm) men inte på en TM. Det är inte orimligt att man skulle kunna definiera krav på fri vilja som gör att en fri agent behöver ytterligare instruktioner för att kunna simuleras.

Men först måste någon kavla upp ärmarna och definiera en FWM med tillhörande instruktioner. Man bör även skriva ett test som lyckas om man simulerar agenten på en FWM men som misslyckas om man simulerar den på en QTM.

Sedan har vi underlag för att diskutera fri vilja i tio år till.
Senast redigerad av WbZV 2021-01-27 kl. 15:03.
Citera
2021-01-27, 15:25
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Hur kan du ha så stora problem med att få frågan om hur den fria viljan kan ha uppstått, borde de som tror på den fria viljan inte ha några tankar om detta tycker du?
Mina problem med frågan är två:
(1) Jag vet inte hur vårt universum och dess funktioner uppstått.
(2) Svaret på frågan är fullständigt irrelevant i argumentation om den fria viljans form eller eventuella existens.

Kan liv existera utan att någon beskriver hur det har uppstått?
Borde man beskriva hur livet har uppstått innan man kritiserar de som hävdar att livet inte existerar?
Citat:
Det är inte ignoransargumentation att ställa relevanta frågor som denna däremot skapar du konstant halmgubbar istället för att citera det du har problem med.
Nej, och hade dina frågor varit intressanta och dina påståenden mer än ett fallasi-falsarium hade jag inte utifrån dessa anklagat dig för att vara en förståndshandikappad och omöjlig diskussionspart.

Kan du vara vänlig och citera mig där jag uttalar tro på det du kallar 'fri vilja'?
Nej. Varför?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-01-27 kl. 15:43.
Citera
2021-01-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nej, vårt universum är inte en turingmaskin men dess fysik är turingkomplett. Vi kan implementera turingmaskiner i vårt universum, men turingmaskiner är ofullständiga genom att de saknar alla instruktioner som krävs för att simulera fysiken i vårt universum.

Fysikern David Deutsch tog sig an problemet genom att definiera att kvantturingmaskin (QTM) som kompletterar turingmaskinens instruktionsmängd med de nödvändiga instruktionerna. Vårt universum är QTM-komplett eftersom det borde gå att implementera en QTM i vårt universum. Denna QTM kommer i sin tur att ha alla instruktioner som krävs för att simulera osaliga själar hårt styrda av naturlagar.

Går det inte att bygga några kvantturingmaskiner snart så kanske David Deutsch har fel och då borde det inte gå att simulera fri vilja styrd av naturlagarna ens i vårt universum.

Sorry, nu måste jag lägga mig i. Allt detta är fel i sak.

Det är helt fel att säga att fysik/verklighet/universum är turingkomplett. Då vet man inte vad det betyder att vara turingkomplett.

Vidare är det så att en QTM är mer begränsad än en TM. En TM kan beräkna allt en QTM kan, men en QTM kan inte beräkna allt en TM kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in