Citat:
Ursprungligen postat av
OstermalmWeeknd
Att kommunismen på sitt samvete har 250 miljoner - en kvarts miljard - mördade enligt senasre forskning är inget vi snackar om.
Kan jag få ta del av denna senaste förskning?
Är det bra lr mindre bra, att kommunismens offer är utestängda ifrån att bli uppmärksammade?
.
Det som gör förintelsen viktig att informera om är ju att det finns ihärdiga förintelseförnekare bland nazzarna, rasisterna och de obegåvade. Så förintelsen har en speciell och viktig plats.
Dessutom var förintelsen EN händelse under kort tid och målmedvetet planerad.
Medan jag gissar att den forskning du snart kommer att redovisa uppvisar ett mer splittrat intryck över längre tid och spritt över flera länder samt att det kan vara svårt att beskylla just kommunismen utan istället diktatoriska ledares maktbegär. Det är i så fall inte kommunismen det är fel på utan maktgalna ledare. Kan man mena.
Men men visst retar jag mig på att det som hände i Ryssland och Sovjetunionen får passera ostört och (v) får frikort i Sverige men kan samtidigt kasta skit på (sd). Likväl som jag retar mig på att SL kastar nazzeskit på JÅ när hans egen morfar var en mycket aktiv nazze.
Och visst skulle ett förintelsemuseum kunna ta upp fler förintelser. Tänker på folkmord som skett. Skulle kanske kunnat kallas folkmordsmuseet?