2021-01-27, 10:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sedan den artikeln skrevs har Australien valt att inte gå vidare. Fler mindre länder i regionen har fattat liknande beslut på basis av beslutet i Australien. Storbritannien har bara gett Astra nödgodkännande om jag minns rätt. Vad gäller Pfizers har de "riktigt" godkännande. Sedan har vi USA och Israel. Just staten Israel har ju världens främsta forskare och de har också dissat Astra-vaccinet. Varför skulle de göra det?
Är ingen vaccinforskare, men tycker det jag skrivit ovan ger rätt tydliga signaler. Astras vaccin är kort sagt inte lika bra.

Källa på att Australien inte går vidare med Astras vaccin? Jag måste vara världens sämsta googlare för jag hittar inget. Att vissa länder satsar på andra vaccin innebär inte att Astras vaccin är dåligt. USA är ju rätt kända för att främja inhemsk produktion så att de kör på Pfizer och Moderna är inget konstigt. Israel har ju gått all in på Pfizer då Pfizer använder landets vaccinering som studie också.

Du hittar på så många egna sanningar i din bunker att jag är genuint rädd för din hälsa. Du kommer att bli ett av covids offer som inte dör av själva sjukdomen utan av de psykiska problem som hela situationen framkallar hos vissa.
Citera
2021-01-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller med dig. AZ:s vaccin bör kunna användas trots att det något sämre skydd än Pfizer och Moderna. Man kanske kan ge Astras vaccin till yngre i befolkningen t.ex.
De vacciner som kommer att ge bäst långsiktigt och kortsiktigt skydd (pga mer RNA att matcha immuniteten mot, dvs mindre känsliga för exempelvis mutationer) är troligen de med riktiga virus i. De ger å andra sidan också störst risk för biverkningar.

Jag hade valt ett vaccin med riktiga SARS-CoV-2-virus i om jag kunde få välja, men jag är inte orolig för biverkningar. Nu finns dock inga sådana som är godkända ännu. De tar längre tid att testa, bland annat pga större risker.
Citera
2021-01-27, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Astra vaccin har ju 100% skydd mod allvarlig covid, det är bara att leva som vanligt efter sprutorna
"– Samtidigt är det viktigaste att det skyddar mot svår sjukdom och sjukhusinläggning, och i det avseendet har vår studie visat 100-procentigt skydd."– Samtidigt är det viktigaste att det skyddar mot svår sjukdom och sjukhusinläggning, och i det avseendet har vår studie visat 100-procentigt skydd.

Var ju lite motstridig information. Vi får hoppas att de är ärliga och transparenta med detta. Vill inte ens tänka på hur stor skandal det vore om man satte igång att vaccinera riskgrupper med ett vaccin som knappt ger något skydd och sedan massor av dessa personer insjuknar och dör i Covid19. Har för övrigt läst att Astra helt frånsagt sig ansvar (ekonomiskt) om diverse negativa effekter med deras vaccin. Detta i kombination med övriga länders njugghet mot detta vaccin gör ju att varningsklockorna ringer en del måste jag erkänna, men vad vet jag. Är ju ingen vaccinexpert. Har bara sett att flera länder dissar detta vaccin. Varför gör man då det om det är så bra? Om det är effektivt, inte behöver kylförvaring och dessutom bara kostar 1/10 så mycket?
Citera
2021-01-27, 10:34
Medlem
Här har vi respektive lands överdödlighet 2020 jämfört med 2015-19 1) i absoluta tal och 2) satt i förhållande till folkmängd:

I absoluta tal:
18,98% Spanien
16,71% Belgien
14,97% England
14,57% USA
12,43% Nederländerna
12,18% Wales
11,96% Grekland
11,88% Nordirland
11,26% Israel
10,98% Skottland
10,73% Frankrike
8,69% Österrike
7,96% Litauen
7,72% Sverige
5,08% Tyskland
1,02% Finland

I förhållande till folkmängd:
17,15% Spanien
14,94% Belgien
13,20% USA
12,95% England
11,52% Grekland
10,94% Wales
10,34% Nederländerna
10,24% Nordirland
9,59% Skottland
9,22% Litauen
8,18% Frankrike
7,39% Österrike
5,31% Israel
4,75% Sverige
4,66% Tyskland
1,77% Finland

Källa: Wikipedia samt i Spaniens fall https://www.epdata.es/datos/mortalidad-estimada-registrada-cualquier-causa-coincidiendo-epidemia-coronavirus/521/espana/106 och i USA:s fall https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/12/22/2020-deadliest-year-united-states-coronavirus/4006270001/
Senast redigerad av Krillolero 2021-01-27 kl. 10:42.
Citera
2021-01-27, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Källa på att Australien inte går vidare med Astras vaccin? Jag måste vara världens sämsta googlare för jag hittar inget. Att vissa länder satsar på andra vaccin innebär inte att Astras vaccin är dåligt. USA är ju rätt kända för att främja inhemsk produktion så att de kör på Pfizer och Moderna är inget konstigt. Israel har ju gått all in på Pfizer då Pfizer använder landets vaccinering som studie också.

Du hittar på så många egna sanningar i din bunker att jag är genuint rädd för din hälsa. Du kommer att bli ett av covids offer som inte dör av själva sjukdomen utan av de psykiska problem som hela situationen framkallar hos vissa.

Jag är mer rädd för att bli upptvingad ur min bunker utan att få ett fullgott skydd. Jag är rädd att Sverige går vidare med Astra för att det är "bättre än inget", samt att vi inte har något val, då de är den enda kandidaten med volymer. Jag är rädd för att bli allvarligt sjuk om jag blir smittad. Dessutom är jag inte bara rädd för egen del utan för väldigt många andra. Personer som ev invaggas i en falsk trygghet i och med att de blivit vaccinerade.

Vad anser du själv om Astra -vaccinets effektivitet jämfört med kandidaterna från Moderna och Pfizer? Vilket vaccin skulle du själv helst föredra? Ett mRNA-vaccin eller ett vektorvaccin?
Citera
2021-01-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad bra.
Att kunna ligga så högt utan nämnvärd påverkan på samhället och utan att vården drabbas.
Den listan visar vilka som kommer gå vinnande ur detta och få immunitet först.
Det kommer vi kunna skörda frukten av lång tid framöver.
Det vaccinera andra länder nu ifatt oss, så vi vinner ingenting som vanligt, vi är bara ett steg närmare en failed state.
Citera
2021-01-27, 10:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Finland har inte alls sämre geografiska och demografiska förutsättningar än Sverige. Herregud.

Åbo, Tammerfors och Helsingfors ligger två timmar från varandra. Det är som Örebro-Stockholm. Mellan Örebro och Stockholm har du Västerås, Eskilstuna, Enköping och Södertälje.

Södra Sveriges tätorter ligger på bekvämt pendlingsavstånd från varandra. Finland och Norges tätorter ligger inte på bekvämt pendlingsavstånd från varandra. Därför kommer smittspridningen i Finland och Norge alltid att vara mer lokal, allt annat lika.

Även demografiskt har Sverige sämre förutsättningar än Finland. Att Finland har en äldre befolkning är inte negativt för smittspridningen, utan bara för dödligheten om man väl får en smittspridning. Finland har inte alls samma problem med exempelvis trångboddhet och utanförskapsområden.

Det börjar bli patetiskt det du håller på med. Och har gjort i ett års tid. Du letar med ljus och lykta efter långsökta förklaringar och formar verkligheten så att det ska passa in. Allt för att slippa att se den huvudsakliga orsaken till varför Sverige misslyckats. FHM och regeringens senfärdiga och slappa åtgärder.

Åbo, Tammerfors och Helsingfors ligger heller INTE två timmar ifrån varandra. Under 1,5 timmar. Med en halvcirkel runt Helsingfors har du ringat in fyra miljoner av Finlands befolkning. Finland är betydligt mer centraliserat kring Helsingfors än vad Sverige är kring Stockholm.

Varsågod, 1 timme 20 minuter med bil, Åbo Centrum - Esbo (där de flesta huvudkontoren ligger).

https://www.fonecta.fi/kartat?lon=23.355560302734375&lat=60.4490911833218 76&z=9&from=Hämeentie%2C+20500%2C+Keskusta%2C+Turk u&to=Siltakatu%2C+02760%2C+Espoo%2C+Espoo&rt=faste st

Edit, får inte länken att fungera, kanske med copypaste
https://www.fonecta.fi/kartat?lon=23.355560302734375&lat=60.4490911833218 76&z=9&from=Hämeentie%2C+20500%2C+Keskusta%2C+Turk u&to=Siltakatu%2C+02760%2C+Espoo%2C+Espoo&rt=faste st
Senast redigerad av ReijoHervonen 2021-01-27 kl. 10:49.
Citera
2021-01-27, 10:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Vilket fraktbolag kör vaccinerna inom Sverige? Nån som har insider info?
Troligen olämpligt att sprida denna information eftersom det finns risk för rån.
Citera
2021-01-27, 10:41
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Björn Olsen anser att Sverige ska stänga ned nu med anledning av det muterade viruset. Han vill även stänga skolorna. Jag anser att han har rätt. Det här kommer gå åt helvete om vi inte agerar förebyggande, men förebyggande åtgärder som "kostar" har aldrig varit aktuellt för regering och FHM.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sverige-har-fler-muterade-fall-an-norge-stang-ner-/

Först när situationen kukar ur fullständigt kan det bli aktuellt. Får vi 10 tusen fler döda innan sommaren?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sverige-har-fler-muterade-fall-an-norge-stang-ner-/

Björn tycker mycket han .
Han trodde inte på en Andra våg”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag
Citera
2021-01-27, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Hittade detta.

https://www.smh.com.au/national/scientists-call-for-pause-on-astrazeneca-vaccine-rollout-20210112-p56tjt.html

Rör tydligen även Nya Zeeland. De befarar att de inte kommer nå herd immunity med detta vaccin.
Citera
2021-01-27, 10:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Björn tycker mycket han .
Han trodde inte på en Andra våg”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag

Ja, där hade han fel (liksom många andra). Jag personligen trodde på andra våg hela tiden. Tror tyvärr även vi får en tredje våg.
Citera
2021-01-27, 10:47
Medlem
Citat:
Var ju lite motstridig information. Vi får hoppas att de är ärliga och transparenta med detta. Vill inte ens tänka på hur stor skandal det vore om man satte igång att vaccinera riskgrupper med ett vaccin som knappt ger något skydd och sedan massor av dessa personer insjuknar och dör i Covid19. Har för övrigt läst att Astra helt frånsagt sig ansvar (ekonomiskt) om diverse negativa effekter med deras vaccin. Detta i kombination med övriga länders njugghet mot detta vaccin gör ju att varningsklockorna ringer en del måste jag erkänna, men vad vet jag. Är ju ingen vaccinexpert. Har bara sett att flera länder dissar detta vaccin. Varför gör man då det om det är så bra? Om det är effektivt, inte behöver kylförvaring och dessutom bara kostar 1/10 så mycket?

Nej uppgifterna är inte motstridiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in