Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Framförallt gjorde de inget case varför det skulle vara labbproducerat/manipulerat.
Varför använder du ord som "trollade fram"? Du försöker att få det att låta orimligt enligt retoriska knep genom att sätta nedvärderderande ord till giltiga förklaringar och förstärkande ord till dina spekulationer. För det är precis var det är. Spekulationer.
Riskerna med nya coronavirus från fladdermus till människa har varit kända länge.
Här är en artikel från 2017
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0042682217301009
Och Wuhan är en hotspot för denna typ av risk:
https://www.nature.com/articles/s41467-017-00923-8
Det är ju inte jag som menar att ett labbursorung mörkas för att skydda kina eller hur det nu var du lät.
Nej, jag har fortfarande samma uppfattning som den som delgavs i springerartikeln nu länkade till tidigare. Denna information (sekventieringen) har varit känd i över 1 år.
Nu byter du ämne. Det är fortfarande så att RBM i CoV2 flankeras av en EcoRI-tagg för genmodifiering. Wuhan är världsledande på att genmodifiera coronavirus. De har publicerat forskning där de byter ut RBM i CoV2 med en EcoRI-tagg för genmodifiering. De hade lika gärna kunnat skriva "Made in Wuhan" i genomet.
Wuhan är ingen "hotspot" för nya coronavirus, och det står inte heller i dina länkar. Wuhan är en megastad större än New York. SARS uppstod i Sydostasien, som är habitat för fladdermöss. CoV2 uppstod i Wuhan i centrala Kina, som är habitat för coronavirusforskare.
Jag skriver "trollade fram", för det är ytterst osannolikt att Wuhan skulle sitta på ett gammalt fladdermusvirus och ett gammalt myrkottsvirus som binder till huACE2-receptorn, virus som de aldrig berättat om för världen. De har spenderat de senaste tio åren med att publicera forskning om enstaka fladdermusvirus som med nöd och näppe binder till huACE2-receptorn, och modifierat virus för lista ut hur det fungerar. De här två virusen som binder perfekt till huACE2 skulle vara som att hitta heliga Graal för Wuhan-teamet, och man har inte ens berättat om dem för världen, eller gjort några experiment på dem. Ett coronavirus i myrkott som binder till huACE2 skulle vara en världssensation.
Jag har aldrig hävdat att man släppt ut något virus med mening. Det här handlar om oskyldig (om än ansvarslös) forskning där ett virus läckt ut. Det har aldrig funnits några skäl att gömma en EcoRI-tagg. Däremot finns det goda skäl att gömma virusets ursprung, eftersom missnöjet skulle hota hela kommunistregimen om det kom ut att statligt sponsrad forskning orsakat den värsta katastrofen i modern tid. Som Tjernobyl gånger tusen.