2021-01-27, 09:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om det är så det gått till är det såklart fel.
Jag har väldigt goda kontakter i samhället, och har kollat på möjligheten att ”köpa” en dos.
Som det ser ut just nu i Sverige är detta inte möjligt. Det kommer troligtvis ändras snart när volymerna ökar.

Jag tror bara vi skall vara försiktiga med att måla fan på väggen innan vi vet mer.
Det kan mycket väl vara så som en tidigare postare skrev, att istället för att doser slängs av någon anledning, så ger man vår käre GW en jävel..

Jag tror i och för sig att det är fullt möjligt att köpa en dos redan nu. Sverige har ju vaccinerat 200 tusen personer. Bland annat vårdpersonal står på listan. Vaccineringar utförs på mängder av småkliniker runt om i landet. Klart som tusan att det går att klämma dit ett namn på listan som egentligen inte hör dit, eller inte registrera alls.
Citera
2021-01-27, 09:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Björn Olsen anser att Sverige ska stänga ned nu med anledning av det muterade viruset. Han vill även stänga skolorna. Jag anser att han har rätt. Det här kommer gå åt helvete om vi inte agerar förebyggande, men förebyggande åtgärder som "kostar" har aldrig varit aktuellt för regering och FHM.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sverige-har-fler-muterade-fall-an-norge-stang-ner-/

Först när situationen kukar ur fullständigt kan det bli aktuellt. Får vi 10 tusen fler döda innan sommaren?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sverige-har-fler-muterade-fall-an-norge-stang-ner-/
Citera
2021-01-27, 09:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Angående AZ och äldre så var det ju en tidningsanka, de har ju fått backa från det uttalandet.

Sedan är AZ's vaccin per definition en aning sämre än Pfizer och Moderna då man får in ytterligare RNA i kroppen och detta RNA också triggar immunsystemet och det innebär att man inte nödvändigtvis får ett immunsvar från just spike-proteinet (även om det är troligt). Om man får immunitet mot Adeno-viruset, men inte mot spike-proteinet så kommer inte en booster-dos att fungera.

Det troliga (utifrån hur immunförsvaret fungerar) är att alla får en aning sämre immunrespons från AZ's vaccin, men det skall inte vara någon större skillnad baserat på ålder annat än att immunförsvaret fungerar sämre hos äldre (vilket det också gör för Pfizers och Modernas vaccin).

Med det sagt så är det ändå rimligt att folk i riskgrupp får Modernas och Pfizers vaccin, men det gör inte vaccinet från AZ värdelöst.

Verkar vara många som sågar Astras vaccin. Australien vill ju inte ens köpa in det. EU har också ställt kritiska frågor rörande effektivitet. Vet inte om det är en tidningsanka, förutom att Astra tillbakavisade det igår, utan att presentera några nya fakta. Jag förstår ju att de som tillverkare vill sälja sitt vaccin, men det förändrar ju inget i sak. Allt tyder på att detta vektorvaccin fungerar sämre än mRNA vaccinerna från Moderna och Pfizer.
Citera
2021-01-27, 09:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
GW har tydligen erbjudits vaccinering av en privatläkare, "det kostar en slant" enligt honom själv. Svarta marknaden är i full rullning alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Miracle1290
Begåvat av honom att berätta det. Tror han att han kommer få "likes" på denna? Han borde väl i o f s tillhöra en prioriterad grupp med sin ålder och sin gedigna fetma. Får han covid är det godnatt
Jag tycker det är klokt att GW berättade vad som är på gång.
En svart vaccinmarknad är inget vi vill ha. Det ökar den redan höga risken att vaccin stjäls.
Citera
2021-01-27, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag håller med om att de älsta och riskgrupperna bör få det bästa vaccinet.

Sedan undrar jag varifrån du fått att Astra Zenecas vaccin ger bara 8-10% skydd för personer 70+.
Jag vet att du tycker jag är konstig när jag ber om länk/källa, men detta är så pass viktig information du kommer med så källa är viktigt.

Står en del här.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-astra-zenecas-vaccin-skyddar-inte-65-plussare

Jag förstår att vissa myndigheter och inte minst Astra själva slår ifrån sig, men ingen rök utan eld. Jag fattar att många har räknat med detta vaccin, men vi kan ju inte trolla. Är inte vaccinet bättre än så här, är situationen denna. Den tyska tidningen är ju inte heller de enda som kommit till samma slutsats. Mängder av hälsomyndigheter har kommit till samma slutsats. Vaccinet är genomsågat i Australien bland annat.
Citera
2021-01-27, 09:55
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Björn Olsen anser att Sverige ska stänga ned nu med anledning av det muterade viruset. Han vill även stänga skolorna. Jag anser att han har rätt. Det här kommer gå åt helvete om vi inte agerar förebyggande, men förebyggande åtgärder som "kostar" har aldrig varit aktuellt för regering och FHM.
Om (när) mutationerna får kurvan att peka rakt upp igen så blir det nya panikåtgärder, kortsluten byråkrati och damage-control flera gånger om dagen i TV. Och till ingen nytta, för när det börjar märkas på kurvan så är det redan för sent, för då befinner vi oss precis i slutet av processen med ett fåtal dubblingar kvar till hela populationen...

Frågan är ifall vaccineringen hinner före, just nu lutar jag åt att vi inte hinner tyvärr
Citera
2021-01-27, 10:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Står en del här.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-astra-zenecas-vaccin-skyddar-inte-65-plussare

Jag förstår att vissa myndigheter och inte minst Astra själva slår ifrån sig, men ingen rök utan eld. Jag fattar att många har räknat med detta vaccin, men vi kan ju inte trolla. Är inte vaccinet bättre än så här, är situationen denna. Den tyska tidningen är ju inte heller de enda som kommit till samma slutsats. Mängder av hälsomyndigheter har kommit till samma slutsats. Vaccinet är genomsågat i Australien bland annat.

Skulle vilja se dina källor till att mängder av hälsomyndigheter kommit till slutsatsen att Astras vaccin är skit. Den där felaktiga google translate-översättningen från Handelsblatt är så debunkad det kan bli. Sen att du ändå väljer att tro på det säger mer om hur ditt hälsotillstånd påverkas i din bunker.
Citera
2021-01-27, 10:03
Medlem
Chevrons avatar
Om 65-plussare i riskgrupp får det otestade mRNA-vaccinet och ungdomar AZ, vad är då problemet?
Citera
2021-01-27, 10:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Om (när) mutationerna får kurvan att peka rakt upp igen så blir det nya panikåtgärder, kortsluten byråkrati och damage-control flera gånger om dagen i TV. Och till ingen nytta, för när det börjar märkas på kurvan så är det redan för sent, för då befinner vi oss precis i slutet av processen med ett fåtal dubblingar kvar till hela populationen...

Frågan är ifall vaccineringen hinner före, just nu lutar jag åt att vi inte hinner tyvärr

Jag delar din analys. Det enda positiva är väl att de flesta utsatta på boenden av olika slag nu har blivit vaccinerade, så det blir nog delvis lite andra grupper som dör. Mer vanligt folk som man skulle kunna säga. Troligen en hel del 60+ som är ute och ränner i butiker m.m. kommer troligen smittas i en betydligt större utsträckning och det kommer bli fullt inom vården igen. Sedan är det precis som du säger. När det väl börjar märkas i siffrorna är det på tok för sent att agera. Damage control i det skedet är svårt att åstadkomma med åtgärder. Det kommer då bara att heta "ingen hade kunnat förutse..." , "vi blev tagna på sängen av denna enorma anhopning av personer i behov av vård". "Ingen såg detta komma...". Det var svårt att förutse. Vi gjorde en samlad bedömning. Folkhälsomyndigheten ansåg att....

Tyvärr ser vaccinationsplanen ut att skita sig redan nu. Största bekymret som jag ser det är Astra-vaccinets betydligt sämre effektivitet. Sverige har hela tiden förlitat sig på miljontals doser av detta vaccin, men fungerar det knappt alls på personer 65+ så skiter sig allting. Vi skulle behöva enormt många fler doser av mRNA-vaccinerna, men det är vi inte ensamma om i världen att behöva. EU borde kalla till krismöte och lösa hur man ska kunna förse medlemsländerna med fler doser av det effektiva vaccinen.
Citera
2021-01-27, 10:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Står en del här.

Du länkar till något som verkar tala emot det du påstår om att AZ:s vaccin bara ger 8-10 % skydd av 70+.
En tidning i Tyskland har tydligen spridit ett felaktigt budskap.

Länkar på att mängder med hälsomyndigheter kommit till samma slutsats önskas också.
Citera
2021-01-27, 10:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Står en del här.

Varför hittar du på?

Tidningen har ju för fan pudlat. Dom hade inte koll på vad de skrev.

Märkligt för övrigt att en finansblaska inte ens klarar av att utläsa enkla siffror på ett korrekt sätt..

Som tur är får vi facit på fredag..
Citera
2021-01-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Syftet med munskydd är i första hand att skydda andra. Är det verkligen något du inte har förstått ännu?

Då är det 10 gånger bättre uppmuntra till avstånd...
Jag andvänder ffp3 enbart om jag besöker någon affär med mkt folk annars är det totalt meningslöst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in