Citat:
Ursprungligen postat av
madchance
Om (när) mutationerna får kurvan att peka rakt upp igen så blir det nya panikåtgärder, kortsluten byråkrati och damage-control flera gånger om dagen i TV. Och till ingen nytta, för när det börjar märkas på kurvan så är det redan för sent, för då befinner vi oss precis i slutet av processen med ett fåtal dubblingar kvar till hela populationen...
Frågan är ifall vaccineringen hinner före, just nu lutar jag åt att vi inte hinner tyvärr

Jag delar din analys. Det enda positiva är väl att de flesta utsatta på boenden av olika slag nu har blivit vaccinerade, så det blir nog delvis lite andra grupper som dör. Mer vanligt folk som man skulle kunna säga. Troligen en hel del 60+ som är ute och ränner i butiker m.m. kommer troligen smittas i en betydligt större utsträckning och det kommer bli fullt inom vården igen. Sedan är det precis som du säger. När det väl börjar märkas i siffrorna är det på tok för sent att agera. Damage control i det skedet är svårt att åstadkomma med åtgärder. Det kommer då bara att heta "ingen hade kunnat förutse..." , "vi blev tagna på sängen av denna enorma anhopning av personer i behov av vård". "Ingen såg detta komma...". Det var svårt att förutse. Vi gjorde en samlad bedömning. Folkhälsomyndigheten ansåg att....
Tyvärr ser vaccinationsplanen ut att skita sig redan nu. Största bekymret som jag ser det är Astra-vaccinets betydligt sämre effektivitet. Sverige har hela tiden förlitat sig på miljontals doser av detta vaccin, men fungerar det knappt alls på personer 65+ så skiter sig allting. Vi skulle behöva enormt många fler doser av mRNA-vaccinerna, men det är vi inte ensamma om i världen att behöva. EU borde kalla till krismöte och lösa hur man ska kunna förse medlemsländerna med fler doser av det effektiva vaccinen.