2021-01-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Okej, du är fullkomligt efterbliven, inkapabel till att förstå de simplaset samband, ignorerar ständigt förklaringar som du är för efterbliven att förstå.

Du har 1000 inlägg med trollande i tråden, jag vägrar tro en människa kan vara så fullständigt blåst som du framstår, är du på riktigt så utgör du en skam för hela mänskligheten.
Den finaste komplimang man kan få är att bli sågad av dig. Så jag tackar och bockar.

Men säg mig nu: bör överdödligheten mätas med eller utan hänsyn till befolkningökningen (vilket var topic)? Kan du samla ihop neuronerna till ett svar?
Citera
2021-01-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracows
Njae, vet jag inte så jag satsade helgen på ett eget experiment.
Tegnell säger att det är svårt att använda munskydd rätt. Läste därför instruktionsboken i några timmar, sedan var det lördagskväll.
Söndag skulle det handlas. Tanter och gubbar (garanterat 40+) nickade gillande när jag gick med mitt munskydd.
De yngre hajjade till och kom på att det var pandemi. De ryggade undan, minst 2 meter.

Så överskattat, nej, det var roligt. Och folk verkade både glada och höll sig undan. Snarare underskattat.

Om de hjälper mot mot hemorojder däremot, tänker på ditt nick, vet jag däremot inte. Du får göra som jag. Prova.

Om det skall skydda Dej skall du andvända ffp3 klass på andningsskyddet annars är det totalt meningslöst
Citera
2021-01-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Alla som kommer till Norge från så kallade röda länder måste uppvisa*intyg på ett negativt SARS-CoV-2-test*vid ankomst. Testet måste ha gjorts högst 24 timmar före resans avgång. Utan ett negativt test kan du nekas inträde i landet.

Alla som reser till Norge från ett land med hög smittspridning (röda länder) måste göra ett*obligatoriskt covid-19-test vid ankomst. Detta gäller även norska medborgare.

Så visar man upp ett helt färskt intyg så får man köra in i Norge?

Jag ska ut i naturen i Norge och träffa 0 personer öga mot öga

Friskintyg inför resa

Många länder har infört krav på att de som reser in i landet ska ha med sig ett intyg för att visa att de inte har covid-19, ett så kallat reseintyg eller friskintyg. Andra länder har krav på intyg för att de egna medborgarna ska kunna återvända hem. Reseintyget innebär då att de kan slippa sitta i karantän när de kommer hem. Olika länder har olika regler, och därför bör du läsa på vad som gäller inför din resa.

Till vissa länder får reseintyget vara 48h (eller t o m 72h) gammalt. Tydligen har Norge striktare regler på den punkten.

Det är alltså att slippa karantän som man gör detta. Men. Jag vet faktiskt inte hur det påverkar dina möjligheter att åka in nu när både Norge och Sverige har stängt gränsen mot varandra.

I våras fick t.ex. inte finska medborgare ens byta plan i Oslo. Inga transit för utlänningar.

Det egna landets medborgare kan man aldrig förneka, men du kanske inte är norsk?

Ta reda på reglerna ordentligt innan du åker så att du inte blir besviken.
Citera
2021-01-26, 19:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra resultat

New data show treatment with Lilly's neutralizing antibodies bamlanivimab (LY-CoV555) and etesevimab (LY-CoV016) together reduced risk of COVID-19 hospitalizations and death by 70 percent

https://investor.lilly.com/news-releases/news-release-details/new-data-show-treatment-lillys-neutralizing-antibodies
Citera
2021-01-26, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Friskintyg inför resa

Många länder har infört krav på att de som reser in i landet ska ha med sig ett intyg för att visa att de inte har covid-19, ett så kallat reseintyg eller friskintyg. Andra länder har krav på intyg för att de egna medborgarna ska kunna återvända hem. Reseintyget innebär då att de kan slippa sitta i karantän när de kommer hem. Olika länder har olika regler, och därför bör du läsa på vad som gäller inför din resa.

Till vissa länder får reseintyget vara 48h (eller t o m 72h) gammalt. Tydligen har Norge striktare regler på den punkten.

Det är alltså att slippa karantän som man gör detta. Men. Jag vet faktiskt inte hur det påverkar dina möjligheter att åka in nu när både Norge och Sverige har stängt gränsen mot varandra.

I våras fick t.ex. inte finska medborgare ens byta plan i Oslo. Inga transit för utlänningar.

Det egna landets medborgare kan man aldrig förneka, men du kanske inte är norsk?

Ta reda på reglerna ordentligt innan du åker så att du inte blir besviken.

Vart kollar man reglerna på bästa sätt?
Citera
2021-01-26, 19:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag har varit i Hong Kong och där bor folk i knät på varandra. - 300 000 innevånare bor i sk "coffin homes" vilket är nätburar och typ 10-15 st i samma rum. Kollade statistiken nu 171 döda i år och ca 10 000 fall. De hojtade om munskydd direkt när smittan började spridas från Wuhan. Sverige borde lägga ner FHM och bara kopiera Hong Kongs epedimiloger rakt av. FHM är bara kontraproduktivt och kostar pengar. Totalt obsloet och kontraproduktiv myndighet.

HK - 171 döda i år.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china-hong-kong-sar/
Att lägga ner FHM vore en idé. Det skulle vara intressant att veta hur denna pandemi hade utvecklat sig för Sveriges del om det inte fanns nått FHM eller liknande överhuvudtaget. Antagligen hade man då sett mera på andra länder och klarat sig betydligt bättre.

Dom i Europa som klarat sig bra den här pandemin har hållit låg profil och sneglat emot asien och hur man hanterat det där.

Dom som världen hört gapa högst, Sverige, UK och USA har inte precis lyckats. Sett till förutsättningarna så är det frågan om så att inte just dessa tre länder gjort det allra sämst.

Alla tre var sena in i pandemin (flera veckor efter att det tog fart i sydeuropa) och alla tre har goda möjligheter att begränsa utbrotten till enskilda regioner. Sverige och USA är glesbebyggda länder där befolkningscentra ligger på långa avstånd ifrån varandra. UK är en ö och kan lätt kontrollera sina gränser.
Citera
2021-01-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Själv ser jag munskydd som ett argument FÖR frihet.
Munskydd hindrar dig inte från att göra något och samtidigt minskar det behovet av att införa andra tvingande åtgärder/stängningar som är värre för vår frihet.

Berätta det för alla länder som har munskydd och betydligt strängare restriktioner än Sverige. De verkar helt ha missat poängen med munskydd.
Citera
2021-01-26, 19:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vart kollar man reglerna på bästa sätt?

Sök på Norge på www.swedenabroad.se

De brukar uppdatera varje lands reserestriktioner ganska regelbundet.
Citera
2021-01-26, 19:21
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Om det skall skydda Dej skall du andvända ffp3 klass på andningsskyddet annars är det totalt meningslöst

Nej mej nej det är det som är den absolut viktigaste smittskyddsåtgärden enligt expertisen här inne.
Det räcker med ett tygskydd som du knölar ner i fickan när du inte använder det.
Om bara vi svenskar börjar använda dom så kommer våran smitta sjunka ner till dom andra munskyddsbärande nationerna så som USA, Spanien, Frankrike, UK, och inte minst Belgien!!
Titta på Norge och Finland som började alldeles för sent, det får dom lida för nu.....

Citera
2021-01-26, 19:22
Medlem
I Sverige sa vi väldigt tidigt att smittan skulle fördelas rätt jämnt över dom flesta länderna...Kanske får dom rätt.!
Citera
2021-01-26, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rammen
I Sverige sa vi väldigt tidigt att smittan skulle fördelas rätt jämnt över dom flesta länderna...Kanske får dom rätt.!

Det verkar inte gå åt det hållet just nu. UK har över 100 000 döda och Island bara 29 för att ta två extremexempel.
Citera
2021-01-26, 19:29
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men säg mig nu: bör överdödligheten mätas med eller utan hänsyn till befolkningökningen (vilket var topic)? Kan du samla ihop neuronerna till ett svar?
Men när ska du inse att överdödlighet för en viss period mäts bäst genom att jämföra antal döda med förväntat antal döda?

Från New York Times:
Citat:
These estimates were made for each country by comparing the total number of people who died this year to the number of deaths that would be expected given local mortality trends, adjusted to account for changes over time. The Economist is also tracking these deaths, known as excess deaths, in a similar way.
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Sverige är dock ett land där det funkar ganska bra att jämföra antalet döda år från år helt utan justering då dödstalen varit väldigt stabila de senaste 15 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in