2021-01-26, 12:06
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Måste få kommentera vissa inlägg här..

Det låter som börsen är likställd med någon form av roulette. ?
Jag kan bara gissa att det är just dessa som inte förstått handel på börsen.
Som jag skrev i mitt förra inlägg, handlar det inte om det.
De som tror det är med största sannolikhet förlorare.

Att handla med aktier är som vilket annat yrke som helst.
Någon skriver att "- Du har bara haft tur"..??? Va då tur??
Tänk om man skulle fälla samma kommentar till ex.vis en läkare som precis opererat en patient.. -" Grattis, nu hade du tur igen..han överlevde också"..

Hur mer påläst du är, desto större chans att lyckas!
Tror du på din strategi, ska du följa den.
Man behöver ju inte satsa "sin sista krona" i början.
Ha tålamod och pröva sej fram är en bra strategi
Vill också tillägga en sak..
Alla dessa inlägg i forum där man tipsar om företag/aktier de vill man ska handla.. ta det med en stor nypa salt!
Läs och analysera själv!

Det du tänker på är nog att ta bra beslut grundade på en bra analys.
Blir utfallet bra, allting gott.
Blir utfallet dåligt så är det fortfarande ett bra beslut. Men det går inte alltid vägen.

Gör man ingen analys eller en dålig sådan och tar ett tokigt beslut baserat på förutsättningar och faktiskt lyckas så har haft enbart tur. Och beslutet är fortfarande dåligt. Men utfallet blev bra.

Och sen det faktum att i princip ingen slår index talar ju för att den yttersta faktorn föe att lyckas slå index är tur.

Och med index så menar jag ett relevant index. Inte att man jämför sig med OMXS30 när man äger Tesla, Gevo och Minesto.
Citera
2021-01-26, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det är sant.

Men tänk dig att du är en läkare som tittar på en döende patient som 10000 läkare har dömt ut. Minst hälften av dessa läkare är mer erfarna än vad du är.

Du väljer att operera ändå och personen överlever.

Alla blir glada och gratulerar dig.

Nu får du en ny patient som 10000 läkare har dömt ut.

Kör du på igen?

Hur många gånger kommer du att lyckas med denna bravur?

Det går ju att "dra" mitt citat i långbänk, och vrida och vända på det i evighet..
Men jag tror du förstår min poäng..?
Citera
2021-01-26, 12:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det du tänker på är nog att ta bra beslut grundade på en bra analys.
Blir utfallet bra, allting gott.
Blir utfallet dåligt så är det fortfarande ett bra beslut. Men det går inte alltid vägen.

Gör man ingen analys eller en dålig sådan och tar ett tokigt beslut baserat på förutsättningar och faktiskt lyckas så har haft enbart tur. Och beslutet är fortfarande dåligt. Men utfallet blev bra.

Och sen det faktum att i princip ingen slår index talar ju för att den yttersta faktorn föe att lyckas slå index är tur.

Och med index så menar jag ett relevant index. Inte att man jämför sig med OMXS30 när man äger Tesla, Gevo och Minesto.
Det var väl ungefär det jag skrev.
Men jag vill aldrig använda ordet "tur".

Även om man skulle ha 40 olika aktier i en portfölj, som en del säger är bättre, så ökar ju risken att någon/några inte kommer ge avkastning.
Min filosofi, och som TS ville ha synpunkter på, är att minimera portföljen.
Jag har gjort det, och det har gått bra.
Om någon ifrågasätter min filosofi och anser att jag har "tur"..så förväntar jag mej naturligtvis vad man grundar detta på?
Citera
2021-01-26, 12:16
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Det går ju att "dra" mitt citat i långbänk, och vrida och vända på det i evighet..
Men jag tror du förstår min poäng..?
Absolut. Jag tänkte mer på TS som verkar tycka att all in i en aktie i taget verkar vara en bra idé.

Och det är det ju. Tills det inte är det längre
Citera
2021-01-26, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Absolut. Jag tänkte mer på TS som verkar tycka att all in i en aktie i taget verkar vara en bra idé.

Och det är det ju. Tills det inte är det längre
Jovisst, han tar ju en hög risk. Och lägger man allt kapital man har på en enda aktie, krävs ingående analys mm. mm.
Jag har aldrig haft mer än ca 3 aktier åt gången.
I tråden finns givetvis kritiker ( med all rätt)
Men i mitt fall har det fungerat, och det är ju svårt att bryta ett koncept som jag vet fungerar för mej.
Citera
2021-01-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
GME? GameStop som gått 200% på 1 månad? Risk för rekyl?

BB? Brandbee? Låg värdering, svag utveckling trots nyheter om förvärv. Ser intressant ut.
Tja missade att du citerat mig, men det verkar vara nåt stort på gång med GME (GameStop) short squeeze a la volkswagen. Ska köpa mer idag, och BB menar jag BlackBerry. Meme stocks mao. Jag ska chansa med 20k på gamestop
Citera
2021-01-26, 12:56
Medlem
Misstänker att någon redan skrivit detta men skriver det i så fall igen.
Även om din taktik strikt taget verkar vara matematiskt smart att göra så som t.s gör så är det bara en tidsfråga innan t.s lyckas pricka in en riktig nitlott som går back 100% (eller så gott som åtminstone). Då har t.s förlorat samtliga sina aktiepengar+sannolikt skaffat sig rejäl skatt.
Det hade varit smartare att hela tiden investera en större andel av aktiepengarna i samma aktie, på så sätt har förhoppningsvis den andel som inte investerats sannolikt vuxit sig större än det ursprungliga aktiekapitalet när t.s prickar in en nedgång på ca 100%.
Citera
2021-01-26, 16:25
Medlem
Råkade av en slump hitta det här klippet idag - fruktansvärt intressant och det är många här som borde ta in vad han säger https://m.youtube.com/watch?v=EAib-EqU6d8
Citera
2021-01-26, 16:28
Medlem
Att lägga alla ägg i samma korg och bara köpa aktier i ett enda bolag gör så klart att vinsterna kan bli högre om man träffar exakt rätt företag. Men konsekvenserna av en dålig placering gör att värdet går ner till noll.
Har du 10 000 kr och du satsar rätt så får du 100 000 kr och går det åt pipan så har du exempelvis 1000 kr. (+900 %, -90%)

Köper du istället aktier i två bolag så kommer du bara ha 55 000 när det går bra, men har kvar 5500 kr om ett företag går åt pipan under förutsättning att det andra bolaget inte utvecklas alls.

Om du har kvar 5500 kr så kan du göra en ny placen som förhoppningsvis går bättre. Att bara ha kvar 1000 kr och få det att växa är är ett betydligt mer ogynsammt läge...

Det finns därför all anledning till att sprida ut placeringarna över flera bolag. Finns ju tusentals företag att investera i och sv dem bör man kunna hitta många raketer om det är det som man letar efter. Finns därför ingen anledning till att lägga alla ägg i samma korg...
Citera
2021-01-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att lägga alla ägg i samma korg och bara köpa aktier i ett enda bolag gör så klart att vinsterna kan bli högre om man träffar exakt rätt företag. Men konsekvenserna av en dålig placering gör att värdet går ner till noll.
Har du 10 000 kr och du satsar rätt så får du 100 000 kr och går det åt pipan så har du exempelvis 1000 kr. (+900 %, -90%)

Köper du istället aktier i två bolag så kommer du bara ha 55 000 när det går bra, men har kvar 5500 kr om ett företag går åt pipan under förutsättning att det andra bolaget inte utvecklas alls.

Om du har kvar 5500 kr så kan du göra en ny placen som förhoppningsvis går bättre. Att bara ha kvar 1000 kr och få det att växa är är ett betydligt mer ogynsammt läge...

Det finns därför all anledning till att sprida ut placeringarna över flera bolag. Finns ju tusentals företag att investera i och sv dem bör man kunna hitta många raketer om det är det som man letar efter. Finns därför ingen anledning till att lägga alla ägg i samma korg...

Se länken jag postade precis
Citera
2021-01-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
4. Ja, du är dum i huvudet. Vet du att exakt 100 % av unga killar i din ålder startat på exakt samma sätt som du och förlorat exakt alla sina pengar inklusive undertdcknad.

Inte 100%. Men ja, det är som att vinna på lotto om man lyckas med denna strategi.
Citera
2021-01-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Vill höra vad ni anser om min taktik på börsen.

Min taktik är att investera allt jag har i aktiekapital (just nu 200.000kr) i en enda aktie, gärna en aktie som är listad på typ spotlight market med Bv mellan 30 - 100m (högrisk).

Det första jag gör innan jag investerar är att vänta tills på fredagen efter att marknaden stänger, då börjar jag leta efter bolag på Avanzas aktielista eftersom att jag då kan sitta en hel helg i lugn och ro och göra min analys utan att kursen rusar åt något håll.

De jag gör först är att leta efter en volatil aktie som rört sig väldigt mycket upp och ner senaste året, aktie priset ska helst ligga så nära ATL som möjligt.

Läser Pm,et som gjorde att kursen sjönk drastiskt senast och funderar över om det är en överreaktion eller ej.

När jag hittat ett sådant bolag och ser att dippen faktiskt var en överreaktion så går jag djupare in i bolaget:

× Kollar hemsidan och deras produkt
× Ledningen och deras track record
× Kollar om någon i ledningen finns med i lexbase
× 10största ägarna
× TA/FA analys
× går igenom tidigare PM på MFN.se
× nyemissioner
× läser memorandum
× kollar konkurrenter
× Nyckeltal
× Insiderhandel
× Läser allt jag kan hitta om bolaget på forum (placera, Facebook, youtube etc)

Och tillsist - om jag inte hittar något negativt alls om bolaget och alla dom här sakerna ser positiva ut så går jag All in i bolaget på ett bräde - jag började med aktier förra året i juli och har en avkastning hittills på +146%.

Läser gång på gång att man ska sprida riskerna och inte lägga allt i samma korg för då är man dum i huvve så jag tänkte bara höra - tycker ni jag är dum i huvve som använder den här taktiken på börsen? - jag är ju relativt ny som sagt.
BYGGMAX
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in