2021-01-26, 16:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
75, 86 och 71år..

Det är förresten Guds under att Wollter levde så länge. Han lät halvdöd redan för tio år sedan.

Någon gång måste vi allihopa dö. Om man är 86 och sjuk - då kanske det är dags?

Kanske pga detta som FoHM vill att man INTE sparar den andra dosen utan ger den till någon behövande och väntar snällt med att läkemedelsföretagen håller vad de lovar. Så att så många som möjligt får NÅGOT skydd överhuvudtaget.

Men inte heller DET tar med blida ögon..

Men om man är 71 och frisk då? Han hade kanske levt i 20 år till.
Citera
2021-01-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är fördröjning, fram till tjugodag Knut är det kring 80/dag som avlider med Covid. Den stora minskningen sker därefter och vi lär ligga kring 40 avlidna/dag med nuvarande smittspridning (Ungefär halvering?).
Den fortsatta utvecklingen beror kanske främst på när vaccinationerna får effekt. Kanske kan dödligheten minska till 10/dag inom några veckor, även om smittspridningen skulle vara fortsatt hög.

Det kan vara som du säger att vi nu har en halvering och att eftersläpningarna stör. Jag skall lägga in detta men det dröjer nog längre tid till vi är nere på 10 per dag. Jag återkommer.
Citera
2021-01-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Munskydd är bra och jag tror inte det finns någon munskyddskartell.

Och jag tror tvärtom att det finns folk som tjänar enorma pengar på denna pandemi. Och det krängs varje dag fler och fler prylar som man "måste" ha för att överleva. Helt utan vetenskapligt bevis.

Igår skrev jag om plexiglas. Vet ej hur mycket Stockholms stad och alla privata företag har satsat på detta för att skydda sin personal - för att sen få höra att det är värdelöst. Plexiglas lika lite som visit skyddar mot virus. Men visst - om någon försöka spotta en i nyllet då är det bra att ha..
Citera
2021-01-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det beror på eftersläpning i antal avlidna jämfört med antal smittade. Julhelgerna ställer till det. Andelen positivt smittade nådde sin höjdpunkt v. 53 (28dec-3 jan). Dessa blev antagligen smittade i snitt 8 dagar tidigare, dvs vi fick en topp precis innan eller under jul. I snitt tar det 3 v att avlida, så räkna med att antalet avlidna börjar gå ned runt 15 jan, och dessa data har inte rapporterats in i så hög grad än.

Jag håller med att vi hade höjdpunkten i slutet av december. Vi får se hur snabbt kurvan sjunker Vi borde vara ner i 40 avlidna per dag nu låt oss följa utvecklingen noga.
Citera
2021-01-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Inte för att jag litar helt på Kinas siffror, eller alls på Nordkoreas, men dina argument är ju usla.

Är det utrotning som gäller så är det ju R<<1 som ska nås så fort det finns minsta lilla samhällsspridning. Ju tidigare det sätts in, desto mer kortvarigt blir det. Och ju lägre R är i "normalläget", desto mindre hinner enstaka fall smitta, innan ytterliggare åtgärder satts in.

Finns väl folk som reser från och till Nordkorea? I synnerhet till Kina.

Men eftersom smittan knappt finns - officiellt - i dessa länder så borde de inte vara oroliga.

Men istället sätter Kina med jämna mellanrum fleramiljonstäder i karaktär - trots att det inte finns egentligen några som är hotade av smittan. Två fall i 8miljoners stad och stället stängs helt..

Jag tror inte på det.

Sen förstår jag inte hur dåligt den store ledaren har uppfostrat sina undersåtar när man måste SVETSA in dem istället för att lita på sitt eget folk..
Citera
2021-01-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men om man är 71 och frisk då? Han hade kanske levt i 20 år till.

Men även i vanliga fall utan pandemi dör det folk som inte är lastgamla och som man - så vitt man vet - inte lider av några sjukdomar. Man kan dö av hjärtinfarkt och vad som helst. Många unga bloggare och influencers tycks dö huxflux trots att de inte är ens medelålders. Och elitidrottare faller ner till marken och dör eller får ALS stup i kvarten. Unga kvinnor får mer och mer lugncancer och dör - trots att de inte röker. Eller bröstcancer.

Jag säger inte att folk BORDE dö i Corona, men folk tycks ju ändå dö lite oväntat även av andra saker.
Citera
2021-01-26, 16:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Det finns 95 bekräftade fall av den brittiska virusmutationen i Sverige. Det uppger Folkhälsomyndigheten på dagens pressträff.

– Den kan ta över och bli den dominerande stammen, säger Anders Tegnell.
Citat:
Inte säker på dödligheten
Statsepidemiologen ställer sig dock mer tveksam till om den är mycket dödligare, vilket en brittisk studie visat på.

– Om det verkligen är så stor skillnad är svårt att säga. Det var en ganska liten grupp man tittat på. Jag vill avvakta större studier, säger Tegnell.
https://www.svt.se/nyheter/95-fall-av-den-brittiska-mutationen-i-sverige-kan-bli-dominerande

Kommer länder stänga gränsen till Sverige nu?
Citera
2021-01-26, 16:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och jag tror tvärtom att det finns folk som tjänar enorma pengar på denna pandemi. Och det krängs varje dag fler och fler prylar som man "måste" ha för att överleva. Helt utan vetenskapligt bevis.

Igår skrev jag om plexiglas. Vet ej hur mycket Stockholms stad och alla privata företag har satsat på detta för att skydda sin personal - för att sen få höra att det är värdelöst. Plexiglas lika lite som visit skyddar mot virus. Men visst - om någon försöka spotta en i nyllet då är det bra att ha..

Att det finns folk som tjänar pengar är inte samma sak som att det finns något uppsåt. Visst tjänar tillverkare av munskydd på detta, liksom tillverkare av plexiglas, visir men det gör även hunduppfödare och onlinehandeln. Alla ingår inte i något hemligt sällskap som hittat på alltsammans. Viruset finns på riktigt och de 11 tusen som dött i Sverige fanns också på riktigt. En jävla tragedi är vad det är. Synd att det ska gå så lusigt med vaccinet, för det hade verkligen behövts nu.
Citera
2021-01-26, 16:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Är personligen ingen förespråkare av Anders Tegnell.

Att FHM har anställd en del människor vars kompetens kan ifrågasättas är uppenbar. Däremot så kan jag finna det märkligt när personer på Flashback uttrycker sig om Anders Tegnells ''inkompetens'' och bristande utbildning när man själv är butiksmedarbetare eller bidragstagare.

Sanningen är väl att det inte finns någon annan för arbetet, i alla fall inte enligt våran ''fina'' regering. Det vi däremot kan konstatera är att man knappast kommer anställa någon hobbyepidemiolog som florerar på internet (Flashback).
nej men förmågan att kunna tänka själv och dra slutsatser i en föränderlig omvärld är viktigare än akademiska meriter. vilket är mer än uppenbart i dessa tider. Tegnell var ju stenkorkad som inte tog kinesernas reaktion på allvar när de stängde ner hela Wuhan. Han är en kall ödla, vilket man kan se på honom.
Citera
2021-01-26, 16:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men även i vanliga fall utan pandemi dör det folk som inte är lastgamla och som man - så vitt man vet - inte lider av några sjukdomar. Man kan dö av hjärtinfarkt och vad som helst. Många unga bloggare och influencers tycks dö huxflux trots att de inte är ens medelålders. Och elitidrottare faller ner till marken och dör eller får ALS stup i kvarten. Unga kvinnor får mer och mer lugncancer och dör - trots att de inte röker. Eller bröstcancer.

Jag säger inte att folk BORDE dö i Corona, men folk tycks ju ändå dö lite oväntat även av andra saker.

Visst, fast nu hade vi ju en överdödlighet på 7000 pers förra året MED restriktioner som ledde till att ovanligt få dog i andra smittsamma sjukdomar såsom influensa och vinterkräksjuka. Svårt att blunda för att denna sjukdom har skördat enormt många offer världen över, inte minst i Sverige.
Citera
2021-01-26, 16:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Sist du berörde detta ämne kommenterade jag det, men fick inget svar. Kan du tänka dig att kommentera det nu?

Se detta inlägg: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Se även korrigering avseende en siffra, som dock inte direkt berör sakfrågan, i detta inlägg: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag har väl egentligen inget att invända mot det du skriver. Medellivslängden ökar och antal äldre ökar också. Men en befolkning som ökar med ca 1 miljon på 10 år i ett litet land som Sverige pga invandring + födelseöverskott påverkar per tusen-siffror så mycket att det skapar förvrängda siffror, om man inte är uppmärksam här.

Ta t.ex syrierna. Vi har haft en ganska stor invandring av dem under 2000-talet, så nu är de totalt 191530 st i Sverige (enligt 2019 års siffror). Men 185069 av dem är under 65 år och endast 6461 personer är 65 och uppåt. Antal personer 75+ är endast 1843 st.

Det här sänker naturligtvis dödligheten i landet. Rent matematiskt.

I rätt sammanhang kan ju det vara intressant att räkna även på detta. Men då covid-19 är en sjukdom som främst dödar äldre, och vi är intresserade av att veta hur covid-19 förändrar antal döda i ett land, blir det fel att blanda in denna invandring i ekvationen. Gör man som krillero gör, så kommer man fram till sådana märkliga slutsatser att det är inget konstigt med dödligheten av covid-19 - den var ju lika stor år 2012-2013:

Citera
2021-01-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Är personligen ingen förespråkare av Anders Tegnell.

Att FHM har anställd en del människor vars kompetens kan ifrågasättas är uppenbar. Däremot så kan jag finna det märkligt när personer på Flashback uttrycker sig om Anders Tegnells ''inkompetens'' och bristande utbildning när man själv är butiksmedarbetare eller bidragstagare.

Sanningen är väl att det inte finns någon annan för arbetet, i alla fall inte enligt våran ''fina'' regering. Det vi däremot kan konstatera är att man knappast kommer anställa någon hobbyepidemiolog som florerar på internet (Flashback).

Tegnell må ha vilken utbildning som helst men det spelar ingen roll - det är uppenbart att han hanterat corona enormt mycket sämre än valfri gymnasieelev från t.ex Singapore hade gjort (snitt-IQ 106). Det krävs bara lite sunt förnuft.

Tegnell däremot har ju i princip aktivt motarbetat det sunda förnuftet genom hela pandemin med munskyddsmorståndet som det allra mest uppenbara exemplet.

Många många i denna tråd hade gjort ett mycket bättre jobb än Tegnell och det hade räddat tusentals liv. Enbart masktvång hade väl räddat sisådär 6000 liv hittills t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in