2009-10-19, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zar4thustra
Det är bara ett fåtal krav som jag nämner. Vi tar det kort och gott. Den, om nu vi ska kalla den "ofria"viljan är vad jag förklarar; krav som samhället ställer, du ska ha pengar, se bra ut etc etc,

Mode är ett vad jag kallar dolt krav en modemedveten person bemöts mer bekvämare i samhället.Tänk lite djupare så förstår du nog vad jag menar.

Tycker vi sätter fokus på ytligheter, blåser upp idealet, och detta får människor att bli vilsna och i många fall känna sig utanför samhället, må dåligt m.m

Detta är fel!
Mode har ju funnits lika länge som människan iofs, och är inte allt ett mode nu med? Det finns så mycket kläder att välja mellan, så du kan knappast gå in i en butik utan att få något moderiktigt. Att vara sig själv, är väl inne oxå. Idealet när man växer upp är att vara "sig själv", särskilt om man har en litet udda personlighet. Det handlar mycket, tror jag, om att man skall utvecklas i en speciell förutsedd takt, annars säger samhället att det fel på individens "koppling". Självklart finns det dem som har en verklig skada, men de är i minoritet av alla personlighetsstörningar. Vi uppmanar abort (förr var det kanske litet svårare, men knappast omöjligt), och gentekniken kommer göra att kostnader för att t.ex neurologiska störningar kommer räknas på in det längsta för att se om det inte är värt att leta reda på dem i magen, för att ta bort dem. Givetvis finns en felmarginal, att ungen skulle bli helt normal, men det skiter samhället i till slut. Det kommer väl att heta att det är en mänsklig rättighet, precis som de kallar abortfriheten. Men jag menar att det kan vara tvärtom, det är samhället som har tagit sig rätten att bestämma när en människa skall dö, i båda fallen.
Så visst, jag kan hålla med.

Det är enkelt att förstöra sin självbild med hjälp av missbruk, och det är på gränsen till missbruk reklammakare vill att vi ska vara. Det vi kallar samhället är lite mer svårpåverkat för en individ. Dessvärre tror jag inte att vi kommer bli av med reklamen, ens om hälften av jordens befolkning dog av den så det är bara att vänja sig tills något händer som tar död på kapitalismen, för om inget händer så försvinner samhäller. Det är samhället som är sjukt när unga tar livet av sig. Vad händer en ensam sjuk människa i djungeln, som inte får bränsle? Masspsykosen har förmodligen den största kraften på människor idag, än vad den någonsin varit. Intressant att se vart det slutar.
Senast redigerad av RockUlla 2009-10-19 kl. 15:53.
Citera
2009-10-19, 16:25
Bannlyst
Varför är det så viktigt att göra fria val? Om du blir lycklig av något som inte är ett "fritt val" är det då automatiskt dåligt?

Samhället i sig har inga absoluta krav. Att vi som grupp har olika förväntningar och idéer om vad som ska hända och hur vi skall vara är inget konstigt. Det är rädslan att hamna utanför gruppen som gör oss rädda för totalt fria val.

NU förutsätter jag också att fria val över huvudtaget finns.
Citera
2009-10-19, 16:30
Medlem
FallenMasters avatar
Det är ju påverkan från olika källor som skapar den fria viljan. Om du aldrig upplevt eller hört om något så blir det väldigt svårt att tycka något om det, hur skulle t.ex. en nyfödd veta vilket parti han ska rösta på?
Citera
2009-10-19, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FallenMaster
Det är ju påverkan från olika källor som skapar den fria viljan. Om du aldrig upplevt eller hört om något så blir det väldigt svårt att tycka något om det, hur skulle t.ex. en nyfödd veta vilket parti han ska rösta på?

Kan man vara fri utan möjligheten att välja?
Citera
2009-10-19, 16:59
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empereur
Kan man vara fri utan möjligheten att välja?
Jag antar att han menar att utan något att välja emellan finns det ju inga val att göra. Påverkan är ju all information som våra sinnen uppfattar, stimuli, om man vill uttrycka det elementärt.

Om du med påverkan åsyftar reklam, diverse medier och propaganda, så har vi fortfarande kanske inte ett val att låta oss påverkas av dessa, så som att det vattnas i munnen när du är hungrig och ser en saftig BigMac på tv-rutan. Dock har du den fria viljan att inte gå och handla en BigMac, utan istället kan du koka havregrynsgröt och äta. Du kan också ha gjort valet att inte gilla BigMac, och därigenom kommer reklamen inte påverka dig, om du så vill.

Sen kan man ju se på det på det sättet att en process sker på ett exakt likadant sätt varje gång under exakta förutsättningar, och det därför är oundvikligt att nånsin ändra något, då allt är förutsagt. Men det väljer jag att inte tro på.
Citera
2009-10-19, 17:28
Medlem
Mjälls avatar
Såsom frågan ställs här skulle jag hellre se att tråden var placerad i ett socialvetenskapligt forum.

Rent filosofiskt påstår jag att den fria viljan inte existerar, eftersom världen är deterministiskt funtad. Man kan förvisso påstå att slump existerar på mikronivå, och alla möjliga sannolikhetsdilemman, men jag har inte hört något övertygande argument för att medvetandet skulle, så att säga, kunna rikta dessa slumpfenomen till en "vilja".

Sedan är det klart att viljan som upplevelse är ytterst reell, med tanke på hur vi människor fungerar.
Citera
2009-10-19, 18:07
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Såsom frågan ställs här skulle jag hellre se att tråden var placerad i ett socialvetenskapligt forum.

Rent filosofiskt påstår jag att den fria viljan inte existerar, eftersom världen är deterministiskt funtad. Man kan förvisso påstå att slump existerar på mikronivå, och alla möjliga sannolikhetsdilemman, men jag har inte hört något övertygande argument för att medvetandet skulle, så att säga, kunna rikta dessa slumpfenomen till en "vilja".

Sedan är det klart att viljan som upplevelse är ytterst reell, med tanke på hur vi människor fungerar.
Min personliga uppfattning av begreppet vilja, helt fri från deterministiska/spirituella dillemman ser ut ungefär såhär:

Viljan är resultaten av en ännu inte helt kartlagt process som sker i våra hjärnor. Denna vilja kan till en stor del vara individuell, vilket gör att människor gör olika val för att tillfredställa sin vilja och därmed uppnå lycka.

Med denna definition kan man prata om fri vilja, utan att behöva ge sig in på den deterministiska diskussionen. Varför man vill göra detta är på grund av att man trotts allt upplever att man vill saker. Att man vill saker kan förståss ha en mängd olika förklaringar, som i sig kan tyckas vara deterministiska, men det förändrar inte det faktum av att man känner sig tillfredställd när ens vilja blir uppfylld.
Citera
2009-10-19, 18:41
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Viljan är resultaten av en ännu inte helt kartlagt process som sker i våra hjärnor. Denna vilja kan till en stor del vara individuell, vilket gör att människor gör olika val för att tillfredställa sin vilja och därmed uppnå lycka.

Visst kan man göra en sådan definition, men vad vill du då kalla fri vilja? Antingen blir det en helt godtycklig uppdelning efter frånvaro av vissa, ytligt relevanta, tvång i livet, eller så blir det den snävt kategoriska förnekelse av fri vilja som jag föreslog.
Citera
2009-10-19, 18:52
Medlem
Rois avatar
Citat:
Folk måste förstå att de är bara de själva som väljer ifall de vill leva upp till någon annans krav. Sen finns det ju olika typer av incitament för att leva upp till dessa krav. Allt mellan att man själv har ungefär samma krav på sig själv - till att man får något man värderar i utbyte - till att man slipper bli kidnappad av polisen.

Ju färre krav som ställs på folk med kraft av det sistnämnda incitamentet, desto större möjlighet har man att leva efter sin fria vilja. Om man begränsar detta incitament till att enbart gälla ifall man själv inkräktar med samma kraft på någon annans frihet, uppnår man ett stadie där friheten är maximerad för flest människor.
Om du kalla det jag kallar för "fri vilja" någotannat är det upp till dig. Dock blir det lite jobbigt ifall man bara ska oglitigförklara ord, bara för att de inte lever upp till ens egen definition. Språket är till för att kommunicera, då kan det vara bra att ha en gemnsam defintion av de begrepp som används.
Citera
2009-10-19, 18:53
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Om du kalla det jag kallar för "fri vilja" någotannat är det upp till dig. Dock blir det lite jobbigt ifall man bara ska oglitigförklara ord, bara för att de inte lever upp till ens egen definition. Språket är till för att kommunicera, då kan det vara bra att ha en gemnsam defintion av de begrepp som används.

Du definierade ju inte fri vilja, utan endast vilja. Utifrån det spekulerade jag i vad som enligt samma resonemang skulle kunna kallas fri vilja.

Jag vill helst dra ned godtyckliga gränsdragningar till ett minimum inom kommunikation, och det är ju inte fel att försöka påverka språkbruket. Eller hur?
Citera
2009-10-19, 19:00
Medlem
Rois avatar
Citat:
Du definierade ju inte fri vilja, utan endast vilja. Utifrån det spekulerade jag i vad som enligt samma resonemang skulle kunna kallas fri vilja.
Fri - från någonting. Fria från naturlagr blir vi aldrig. Fria från att det faktiskt finns andra människor som vi måste handska med blir vi inte heller. Däremot kan man dra en gräns för hur mycket vi får påverka varanda, och på så sätt hålla viljan hos var och en så fri som möjligt.

Kortfattat går gränsdragningen för mig vid våld, hot, stöld och kontraktsbrott. Detta på grund av att människan behöver planera för att uppnå sina mål, vilket ovanstående företeelser försvårar avsevärt.

Jag är en aning trött för tillfället, så jag kanske missade något.
Citera
2009-10-19, 20:33
Medlem
Rois avatar
Citat:
Jag vill helst dra ned godtyckliga gränsdragningar till ett minimum inom kommunikation, och det är ju inte fel att försöka påverka språkbruket. Eller hur?
Anledningen till att jag använder mig av det här "frihetsbegreppet", är att det är väldigt användbart för att förstå och förklara oika fenomen i samhället. När man väl har definitionen klar för sig går det fortare att förklara hur saker och ting hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in