Citat:
Mode har ju funnits lika länge som människan iofs, och är inte allt ett mode nu med? Det finns så mycket kläder att välja mellan, så du kan knappast gå in i en butik utan att få något moderiktigt. Att vara sig själv, är väl inne oxå. Idealet när man växer upp är att vara "sig själv", särskilt om man har en litet udda personlighet. Det handlar mycket, tror jag, om att man skall utvecklas i en speciell förutsedd takt, annars säger samhället att det fel på individens "koppling". Självklart finns det dem som har en verklig skada, men de är i minoritet av alla personlighetsstörningar. Vi uppmanar abort (förr var det kanske litet svårare, men knappast omöjligt), och gentekniken kommer göra att kostnader för att t.ex neurologiska störningar kommer räknas på in det längsta för att se om det inte är värt att leta reda på dem i magen, för att ta bort dem. Givetvis finns en felmarginal, att ungen skulle bli helt normal, men det skiter samhället i till slut. Det kommer väl att heta att det är en mänsklig rättighet, precis som de kallar abortfriheten. Men jag menar att det kan vara tvärtom, det är samhället som har tagit sig rätten att bestämma när en människa skall dö, i båda fallen.
Ursprungligen postat av Zar4thustra
Det är bara ett fåtal krav som jag nämner. Vi tar det kort och gott. Den, om nu vi ska kalla den "ofria"viljan är vad jag förklarar; krav som samhället ställer, du ska ha pengar, se bra ut etc etc,
Mode är ett vad jag kallar dolt krav en modemedveten person bemöts mer bekvämare i samhället.Tänk lite djupare så förstår du nog vad jag menar.
Tycker vi sätter fokus på ytligheter, blåser upp idealet, och detta får människor att bli vilsna och i många fall känna sig utanför samhället, må dåligt m.m
Detta är fel!
Mode är ett vad jag kallar dolt krav en modemedveten person bemöts mer bekvämare i samhället.Tänk lite djupare så förstår du nog vad jag menar.
Tycker vi sätter fokus på ytligheter, blåser upp idealet, och detta får människor att bli vilsna och i många fall känna sig utanför samhället, må dåligt m.m
Detta är fel!
Så visst, jag kan hålla med.
Det är enkelt att förstöra sin självbild med hjälp av missbruk, och det är på gränsen till missbruk reklammakare vill att vi ska vara. Det vi kallar samhället är lite mer svårpåverkat för en individ. Dessvärre tror jag inte att vi kommer bli av med reklamen, ens om hälften av jordens befolkning dog av den så det är bara att vänja sig tills något händer som tar död på kapitalismen, för om inget händer så försvinner samhäller. Det är samhället som är sjukt när unga tar livet av sig. Vad händer en ensam sjuk människa i djungeln, som inte får bränsle? Masspsykosen har förmodligen den största kraften på människor idag, än vad den någonsin varit. Intressant att se vart det slutar.
Senast redigerad av RockUlla 2009-10-19 kl. 15:53.
Senast redigerad av RockUlla 2009-10-19 kl. 15:53.