2021-01-26, 14:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Tycker du överdriver problemet, de flesta har en ganska gemensam uppfattning av vad Gud eller en rosa enhörning är även om de inte existerar i verkligheten. Det här fokusflyttet från kärnan i trådens frågeställning tas bara till av dem som har svårt med argumentationen.

Om du frågar folk i allmänhet om vad Gud är, alltså om du ber dem definiera Gud,
så kommer du sannolikt att få en ganska otydlig bild och en mycket varierande definition.

Och kommer vi till den fria viljan, återigen, om du ber folk i allmänhet att tänka efter, så blir det riktigt problematiskt.

"En allmän gemensam uppfattning" och en tydlig "definition" är två helt olika saker.

En rosa enhörning definierar sig själv. Så det är milsvida skillnader här som du bortser ifrån.
Citera
2021-01-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Min ståndpunkt är att "den fria viljan" representerar något, precis som "kontakt" representerar något, som jag var inne på tidigare.

Är det inte olämpligt att omdefiniera fri vilja till att per definition representera något som faktiskt finns i verkligheten? (Om det nu är det du gör)

Poängen med hela diskussionen är ju att bedöma om fri vilja, som egenskap i verkligheten, överhuvudtaget existerar.

Egenskapen fri vilja är tämligen vedertagen med vad som menas.
Citera
2021-01-26, 15:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Om du frågar folk i allmänhet om vad Gud är, alltså om du ber dem definiera Gud,
så kommer du sannolikt att få en ganska otydlig bild och en mycket varierande definition.

Och kommer vi till den fria viljan, återigen, om du ber folk i allmänhet att tänka efter, så blir det riktigt problematiskt.

"En allmän gemensam uppfattning" och en tydlig "definition" är två helt olika saker.

En rosa enhörning definierar sig själv. Så det är milsvida skillnader här som du bortser ifrån.

Det håller jag inte alls med om, bilden som folk ger av Gud är rätt samstämmig även om det finns olika typer av Gudar som folk tror på, en allsmäktig Gud eller många smågudar som i asatron t.ex. Detsamma med en rosa elefant, det är rätt entydigt även om de inte heller finns. Detta är alltså bara trams för att styra in debatten på larviga stickspår.
Citera
2021-01-26, 15:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Är det inte olämpligt att omdefiniera fri vilja till att per definition representera något som faktiskt finns i verkligheten? (Om det nu är det du gör)

Jag omdefinierar inget mot bakrund av att jag inte anser den fria viljan varit definierad.
Jag pekar tvärtom på att begreppet använts innan det blivit definierat.
(Mitt tidigare xemplet med "kontakt" illustrerar det)
Detta leder till en slags blindhet, skulle jag säga.

Citat:
Poängen med hela diskussionen är ju att bedöma om fri vilja, som egenskap i verkligheten, överhuvudtaget existerar.

Och varför diskussionen misslyckas så totalt menar jag beror på avsaknaden av definition.

Citat:
Egenskapen fri vilja är tämligen vedertagen med vad som menas.
Här förväxlar du vad man skulle kunna kalla "en allmän uppfattning" med en tydlig vetenskaplig definition.
Den allmänna uppfattningen om sakers natur utvecklar vi redan som små barn.
Äpplet faller från trädet, lär vi oss tidigt. En mer vetenskaplig beskrivning skulle kunna utgå ifrån Newtons mekanik eller Einsteins krökta rumtid.
Betyder det då att äpplen inte längre faller från träd? Finns äpplen verkligen på riktigt, eller är det bara en metafor för väldigt ovanliga och specifika fluktuationer i kvantfältet?
Finns liv överhuvudtaget då materien som livet bygger på inte bara är död, utan existerar inte alls på mer fundamental nivå.
Och hur är det med determinismen? hur ser den ut om vi går ner en eller två abstraktionsnivåer?
Allt är inte helt tvärsäkert för mig.
Citera
2021-01-26, 15:18
Medlem
Citat:
Min ståndpunkt är att "den fria viljan" representerar något, precis som "kontakt" representerar något, som jag var inne på tidigare. Är vi oense där?
Du kanske inte sett min definition av fri vilja? Vi är inte oense iallafall.

Citat:
Det var så jag använde "saga" här. Jag ville uppvärdera begreppet från "bara saga" till "saga" för att göra exakt den poäng du precis gjorde. De som nedvärderar fiktioner eller illusioner använder själva olika fiktioner eller illusioner i sitt dagliga liv och är inte medvetna om det själva.
Ja, det är nog en relevant iakttagelse. Jag vet inte riktigt vad du menar med fiktioner / illusioner eventuellt men jag skulle använda liknande termer så det kanske inte spelar nån roll just här.

Citat:
Precis, vad händer när fiktion manifesterar sig som en verkan i den fysiska världen. Det är här det börjar bli intressant för den som orkat ta sig ända hit. Och väldigt komplicerat..
Om du specificerar vad du menar med fiktion så kanske jag kan kommentera mer.
Citera
2021-01-26, 15:26
Medlem
Citat:
Återigen, förklara på vilket sätt det är olämpligt att antingen definiera om ett begrepp som inte betyder nåt, eller förkasta det helt.

Citat:
Det kanske är poängen med diskussionen. Men om ditt krav för fri vilja är att entiteter måste "kunna välja annorlunda" så måste du förklara vad "kunna välja annorlunda" betyder. Annars beror fri vilja, i ditt system, på något som inte är definierat. Beror det på något som inte är definierat så är det helt tomt.

Jag kan till exempel säga att fnurkidurk förlitar sig på kakkabakka. Kakkabakka vägrar jag definera, så det hänvisar inte till nåt alls. Om jag nu frågar dig om fnurkidurk existerar, kan du svara på det? Går frågan ens att ställa?
Citera
2021-01-26, 15:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte

Om du specificerar vad du menar med fiktion så kanske jag kan kommentera mer.

Pengars värde är ett bra exempel.
Gudar, nationer, mänskliga rättigheter, lagar, ideologier och tron på den fria viljan, några andra exempel.

Fiktion, illusion, mjukvara, kalla det vad du vill. Det är trosföreställningar som har betydelse för Homo Sapiens. Vissa trosföreställningar är symbiotiska, andra parasitiska.
Citera
2021-01-26, 15:30
Medlem
Citat:
Pengars värde är ett bra exempel.
Gudar, nationer, mänskliga rättigheter, lagar, ideologier och tron på den fria viljan, några andra exempel.

Fiktion, illusion, mjukvara, kalla det vad du vill. Det är trosföreställningar som har betydelse för Homo Sapiens. Vissa trosföreställningar är symbiotiska, andra parasitiska.
Kan du i så fall ge ett exempel på något som inte är en fiktion?
Citera
2021-01-26, 15:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Kan du i så fall ge ett exempel på något som inte är en fiktion?

En yxa.
Citera
2021-01-26, 15:35
Medlem
Citat:
En yxa.
Aha. För lite information för mig. Kan du lista de egenskaper som gör att yxan sorteras till ¬fiktion och nation sorteras till fiktion?
Citera
2021-01-26, 15:36
Medlem
Citat:
(Noise undanbedes: Om något av det jag pratar om refererar till ingenting i era modeller så finns ingenting att säga eftersom man inget kan säga om ingenting. Noise innefattar metadiskussioner, typ varför jag är en idiot eller vad det nu kan vara. Jag kommer rapportera inlägg som bryter mot dessa förslag.)

Hur förhåller tråddeltagarna sig till följande?

100% fri vilja är ena extrempunkten. Det finns inget praktiskt exemplar i verkligheten som uppfyller det kravet.

100% tvång är andra extrempunkten. Det finns inget praktiskt exemplar i verkligheten som uppfyller det kravet.

Notera att första extrempunkten, 100% fri vilja, uppfyller kravet (även enligt min definition) att viljan ska bero på noll yttre faktorer. Så jag hävdar alltså, precis som ena lägret, att den typen av fri vilja inte existerar.

Andra extrempunkten, 100% tvång, uppfyller ett annat krav, nämligen att något ska bero på enbart yttre faktorer. Det ena lägret i tråden hävdar att det här gäller, att allting beror på enbart yttre faktorer. Det här är inte logiskt hållbart. Vilken yttre faktor beror Big Bang på? Vilken yttre faktor beror den yttre faktorn på? Och så vidare. Det leder till oändligt med faktorer, vilket innebär att det finns oändligt med skäl som hänt och tagit tid före den här tidpunkten, vilket innebär att det har tagit oändligt länge att ta oss hit, vilket innebär att vi inte är här. Logiskt felslut.

Jag hävdar alltså, som det andra lägret i tråden, att inga verkliga förhållanden uppfyller 100% tvång.

Kan någon argumentera emot någon av dessa hävder eller argument?

Samt, vad kallar ni spektrumet mellan extrempunkterna? Finns det några rationella skäl till att det inte ska kallas något i stil med "graden av frihet"?
100% tvång gäller för människan eftersom vi lever i ett deterministiskt universum. Universum självt uppstod däremot förmodligen utan orsak.
Citera
2021-01-26, 15:36
Medlem
Citat:
Jag omdefinierar inget mot bakrund av att jag inte anser den fria viljan varit definierad.
Jag pekar tvärtom på att begreppet använts innan det blivit definierat.
(Mitt tidigare xemplet med "kontakt" illustrerar det)
Detta leder till en slags blindhet, skulle jag säga.

Och varför diskussionen misslyckas så totalt menar jag beror på avsaknaden av definition.

Fast det är ju lite av poängen/dilemmat, att det inte går att definiera fri vilja på ett meningsfullt sätt. Och att det samtidigt finns en intuitiv tro på fri vilja.

Tråden handlar om att undersöka denna intuitiva tro på fri vilja, inte att hitta en "perfekt" definiton som sedan skall bevisas/motbevisas.

Citat:

Här förväxlar du vad man skulle kunna kalla "en allmän uppfattning" med en tydlig vetenskaplig definition.
Den allmänna uppfattningen om sakers natur utvecklar vi redan som små barn.
Äpplet faller från trädet, lär vi oss tidigt. En mer vetenskaplig beskrivning skulle kunna utgå ifrån Newtons mekanik eller Einsteins krökta rumtid.
Betyder det då att äpplen inte längre faller från träd? Finns äpplen verkligen på riktigt, eller är det bara en metafor för väldigt ovanliga och specifika fluktuationer i kvantfältet?
Finns liv överhuvudtaget då materien som livet bygger på inte bara är död, utan existerar inte alls på mer fundamental nivå.
Och hur är det med determinismen? hur ser den ut om vi går ner en eller två abstraktionsnivåer?
Allt är inte helt tvärsäkert för mig.

Återigen, en tro/diskussion gällande gud, tomten, eller fri vilja, kan och bör inte vara beroende av en "tydlig vetenskaplig definition" av dessa. Ty sådana definitioner finns inte, och är i många fall inte ens möjlig.

Dvs diskussionen måste kunna framskrida utan sådana tydliga vetenskapliga definitioner. Man behöver försöka förstå andemeningen, eller nyckelaspekter, hos de fenomen vi försöker diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in