2021-01-26, 14:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja. Nu är det viktigt att så många som möjligt blir vaccinerade för att stoppa pandemin. Information om eventuella biverkningar bör publiceras först när pandemin är över.

Det finns väl ingen normal förälder som ger sitt barn en lista över eventuella biverkningar innan barnet får vaccin mot mässlingen eller medicin mot något.
Samtidigt spelar det anti-vaxers/foliehattar rätt i händerna.

Jag kan se deras nästa argument: "myndigheterna mörkar alla bieffekter"
Vilket då tyvärr stämmer.
Citera
2021-01-26, 14:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Väldigt många befarar en felreaktion från immunsystemet för dem som återinsjuknar av en annan mutation.

Vilka är dessa ”väldigt många” du talar om?

Jag har inte läst detta från något seriöst håll..
Citera
2021-01-26, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Topp 9 innebär ju att 8 länder är värre än Sverige. Inget av de länderna har mindre restriktioner än Sverige; snarare tvärt om.

Beror på när man sätter in restriktioner! Sverige var 3 månader för sena på bollen. Sverige har varit sena med allt - sedan dag ett. Tegnell menade att restriktionerna inte skulle vara till någon nytta. Den inkompetenta Regeringen lät autisten bestämma.

Norge har stenhårda restriktioner. Man satte in hårt redan första veckorna! Då stod Tegnell i TV och hånade den norska strategin. Norrmännen är nog glada att man lyssnade på Solberg och inte på Tegnell.
Citera
2021-01-26, 14:31
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilka är dessa ”väldigt många” du talar om?

Jag har inte läst detta från något seriöst håll..
Man säger så när man vill visa att man faktiskt har stöd för galenpanne-teorier.
Citera
2021-01-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så länge man inte är vaccinerad kan det vara så att man kan smittas av vanlig corona, sedan brittisk corona och därefter sydafrikans corona och kanske tom. brasilians corona.

Det är vad jag vet inte klarlagt vilket skydd de olika varianterna ger mot varandra.

De vaccin som finns nu verkar klara flera varianter, men kanske inte alla.

Lite fritt ur minnet, så det jag påstår kan behöva kompletteras av någon med mer aktuell kunskap.

Men samtidigt blir man inte lika sjuk varje gång utan man får en viss immunitet ändå så länge mutationen är inte väldigt mycket annorlunda än det ursprungliga viruset.

Annars skulle man ju inte behöva en "booting" utan ett helt nytt vaccin.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Rapporteras fortfarande avlidna från december eller är det avslutat nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Läsförståelse? Jag sa att den överdödlighet som förekom under årets första halvår raderades ut under perioden juli-oktober. Det sas gång på gång i november att det var ytterst osäkert om vi skulle få någon överdödlighet öht under året (vilket det blev, pga uppgången i december).

Vår överdödlighet - jämfört med extremt låga tal under 2015-19 - är dock försumbar jämfört med t ex Greklands, trots att deras tal 2015-19 redan var höga och trots extrema nedstängningar av samhället.

Italiens siffror kommer troligen att visa sig vara ännu värre, även där trots extremt rigida åtgärder.

Man kan ju också räkna ut att det under denna period dog 27289 människor, 612 färre än snittet 2015-2019...
Dock har antalet döda under denna period minskat något över de 5 åren, jämfört med 2019 var det bara 275 färre, trots att det då fanns en massa som relativt snart "borde" dö efter en mild influensasäsong.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2021-01-26 kl. 14:46.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Topp 9 innebär ju att 8 länder är värre än Sverige. Inget av de länderna har mindre restriktioner än Sverige; snarare tvärt om.

Och 30+ länder som är bättre sett till dödstal. Många av dessa länder har inte heller mindre restriktioner än Sverige.
Citera
2021-01-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Varför sparar man fortfarande doser? Hade inte FHM uppmanat till att använda så många doser som möjligt? Jag förstår förvisso att man är oroliga över leveranserna och vill säkerställa en andra dos till människorna som redan har fått.

Jag tror att man är desperat att försöka få ned statistiken över antal döda. Man vet att 75 procent av de som dör är från äldreomsorgen, och då vill man garantera att de 225000 inom äldrevården får sin andra dos i tid. Man är helt enkelt beredd att offra en 70-åring för att rädda två 90-åringar för att det ser bättre ut i statistiken (glöm alla humanitära motiv för FHM och regeringen har inga sådana, allt handlar om att säkra stöd i opinionen, huruvida man ändå gör rätt från ett humanitärt perspektiv är en annan fråga, och det kan vara så att så är fallet).
Citera
2021-01-26, 14:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Fick Finland överdödlighet 2020?

Inte mycket:

2015 : 52,492
2016 : 53,923
2017 : 53,722
2018 : 54,527
2019 : 53,949
2020 : 54,943 <--

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Finland#Current_vital_statistics
https://www.stat.fi/til/vamuu/2020/12/vamuu_2020_12_2021-01-21_tie_001_en.html
Citera
2021-01-26, 14:38
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Lögnen är som jag redan skrivit att hon påstår att vi har haft en strategi för att minska antalet snittade då vi har haft en strategi för att hålla antalet smittade på en låg nivå under längre tid.
Det är en uppenbara lögn.

Hon försöker sedan dessutom skriva om historien så att Sverige påstått ska ha haft samma strategi som övriga världen.
Märkligt att dessa länders reportrar höll massa intervjuer med oss om vår strategi om det förhöll sig på detta viset.
En inte lika enkel lögn att blottlägga men trots det en uppenbar lögn igen.

Lögnhalsen Anders Tegnell är inte ens bra på att ljuga trots att han är en patologisk lögnare. Tegnell gör ju bara bort sig när han ljuger. Hans lögner börjar bli ytterst pinsamma nu. Finns väl ingen som har förtroende för lögnhalsen längre.

En stor, fet och farlig lögn

För närvarande pågår en makalös omskrivning av vår nutidshistoria. Den svenska pandemistrategin beskrivs plötsligt på ett helt annat sätt än i våras.

Man gnuggar sig i ögonen: Läste jag rätt? Och kupar handen runt örat: Hörde jag rätt? I SVT:s coronaspecial i söndags sa statsepidemiolog Anders Tegnell så här: ”Det var hela tiden så att vi ville ha en så låg smittspridning som möjligt.” Och lite senare, igen: ”Det har hela tiden varit vårt mål att trycka ner smittan så mycket som möjligt.”

Det är inte sant. Det är inte sant någonstans. Det är inte sant ens om man lägger till, ”utan väldigt negativa konsekvenser”, som Tegnell gjorde vid ett tillfälle.

https://bulletin.nu/ledare/all/en-stor-fet-och-farlig-logn

Anders Tegnell i maj:

Oense om karantän: ”Viss spridning är acceptabel”

WHO vill att man ska stanna hemma i två veckor efter att man har varit sjuk. Folkhälsomyndigheten uppger att det räcker med två dagar. Enligt Anders Tegnell beror skillnaden delvis på att hans myndighet accepterar att viruset sprider sig.

https://www.svd.se/oense-om-karantan-viss-spridning-ar-acceptabel
Citera
2021-01-26, 14:39
Medlem
Varför har de inte någon från regionerna representerade som kan ge lite mer ingående information runt arbetet med sekvensering?

Bristen på information och låtgå-attityden i Tegnells svar underblåser känslan av att de inte har koll/inte tar det på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in