2021-01-26, 11:16
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broccolipost
Är du medveten om att WHO har ändrat definitionen på flockimmunitet, till att det bara går att uppnå genom vaccination?
Jo om man vill uppnå global flockimmunitet så funkar bara vaccin. Mitt perspektiv i mitt svar var lokalt inom Sverige eller Norden. WHO ser det ur ett globalt perspektiv. Ditt svar förändrar inte det faktum att om tillräckligt många insjuknar och tillfrisknar utan vaccin uppnås lokal flockimmunitet.

Globalt har vi bara nått flockimmunitet mot en enda sjukdom, smittkoppor. Vi var bra nära med polio innan antivaxxidioterna började sprida sin lögnaktiga propaganda.
2021-01-26, 11:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jo om man vill uppnå global flockimmunitet så funkar bara vaccin. Mitt perspektiv i mitt svar var lokalt inom Sverige eller Norden. WHO ser det ur ett globalt perspektiv. Ditt svar förändrar inte det faktum att om tillräckligt många insjuknar och tillfrisknar utan vaccin uppnås lokal flockimmunitet.

Globalt har vi bara nått flockimmunitet mot en enda sjukdom, smittkoppor. Vi var bra nära med polio innan antivaxxidioterna började sprida sin lögnaktiga propaganda.
Varför skulle det bara gå lokalt utan vaccin om sjukdomen redan är så utspridd?
2021-01-26, 11:25
Avstängd
Citat:
Vi var bra nära med polio innan antivaxxidioterna började sprida sin lögnaktiga propaganda.
"Antivaxxidioterna" är ju med lögnaktig propaganda, det finns många som bara varnar för faror som uppenbarligen är sant, men du vill lägga alla i samma fak såklart.

Inte så troligt att ljugande idioter lyckas övertala särskilt många, med andra ord är det troligen dom smarta och ärliga som övertygar folk i så stor utsträckning. Men dom vill du sopa under mattan genom att kategorisera alla under samma nervärderande ord.
2021-01-26, 11:43
Medlem
Ja, antivaxxidioterna gör sitt för att det ska dröja innan något som kan kallas "normalläge" återvänder.

Eventuellt kan vi få öppnat några resebubblor i Europa fram till sommaren kanske, men det är högst osäkert.
2021-01-26, 11:47
Medlem
wwrs avatar
Jag tycker inte man skall skylla bristande återgång till normalläge på de som inte vaccinerar sig. Den som vaccinerar sig borde få ett vaccinationsintyg och därmed kunna leva normalt. (Men det påstås att vaccinfabrikanterna "inte undersökt" om de vaccinerade inte sprider smittan!)
2021-01-26, 11:52
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Är du medveten om att även vaccinet bidrar till flockimmuniteten? Varför skulle vaccinet fördröja detta?

Flockimmunitet uppnås på 3 sätt:
1. Tillräckligt många blir sjuka.
2. Tillräckligt många är vaccinerade.
3. Kombination av 1 och 2.

Exempelvis smittkoppor och polio har vi flockimmunitet mot enbart med vaccin.
Vaccin bidrar till immunitet 85% till dom 60% som tar detta. Det vill säga endast 0,5 detta är på gränsen av för lågt då vi skulle behöva upp i minst 75%.

Nu är kanske 20% naturligt immuna i Sverige, denna siffran skulle behöva vara betydligt högre innan massvaccinering inleds, 30-40%, detta hade också lockat fram alla tänkbara mutationer som vaccinet kunnat skräddarsys efter.
2021-01-26, 11:53
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broccolipost
"Antivaxxidioterna" är ju med lögnaktig propaganda, det finns många som bara varnar för faror som uppenbarligen är sant, men du vill lägga alla i samma fak såklart.

Inte så troligt att ljugande idioter lyckas övertala särskilt många, med andra ord är det troligen dom smarta och ärliga som övertygar folk i så stor utsträckning. Men dom vill du sopa under mattan genom att kategorisera alla under samma nervärderande ord.
Ja jag ser ner på dessa antivaxxare. Det är en sak att vara rädd för eventuella faror med vaccin och uttrycka det i sociala media, det är inte det jag vänder mig emot och det är inte de jag kallar antivaxxare. Det är de som hävdar att det ligger onda avsikter bakom ALLA vacciner och hittar på rena lögner och sprider dessa. Smarta är de inte. Jag tycker synd om deras barn som inte får de vacciner de borde få.

Inga läkemedel är helt ofarliga. Det är alltid en fråga om nytta mot risk. Fas3-testerna av de godkända vaccinerna har visat att nyttan vida överskrider risken men tyvärr ser folk enbart på risken och vägrar vaccinet om en på miljonen dör av det och bortser helt från faran med själva viruset.

Det är frivilligt att inte vaccinera sig om man tycker att risken är för hög men man får då även ta konsekvenserna. Precis som oss som tänker ta det, även vi får ta konsekvenserna.
2021-01-26, 11:58
Medlem
GeleZachas avatar
Domedagsprofeterna på Flashback verkar inte inse att mänskligheten inte kommer att acceptera restriktioner i all evig framtid (nu tror jag inte heller att de kommer finnas i all evighet, men många här verkar tro det). Förr eller senare kommer det bli fler och fler upplopp, och det kommer bli ohållbart i längden. Människor kan acceptera mycket, men vi kommer inte att acceptera att leva så här i all evig framtid för att nån smitta som är lite värre än vanligt florerar i samhället
2021-01-26, 12:05
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vaccin bidrar till immunitet 85% till dom 60% som tar detta. Det vill säga endast 0,5 detta är på gränsen av för lågt då vi skulle behöva upp i minst 75%.

Nu är kanske 20% naturligt immuna i Sverige, denna siffran skulle behöva vara betydligt högre innan massvaccinering inleds, 30-40%, detta hade också lockat fram alla tänkbara mutationer som vaccinet kunnat skräddarsys efter.
Det är tvärtom, ju snabbare befolkningen blir immun desto färre mutationer får chansen att komma fram och sannolikt aldrig kommer fram. Ändå är SARS-CoV-2 rätt segt på att mutera, endast en mutation av oroande karaktär har dykt upp i hela Europa med alla dessa konstaterade smittade.

Att vänta tills 40% uppnått naturlig immunitet hade sannolikt resulterat i ett ohyggligt antal döda som om inte dagens siffra är ohygglig nog. För att inte tala om alla som fortfarande har bestående men av sjukdomen.
2021-01-26, 12:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Domedagsprofeterna på Flashback verkar inte inse att mänskligheten inte kommer att acceptera restriktioner i all evig framtid (nu tror jag inte heller att de kommer finnas i all evighet, men många här verkar tro det). Förr eller senare kommer det bli fler och fler upplopp, och det kommer bli ohållbart i längden. Människor kan acceptera mycket, men vi kommer inte att acceptera att leva så här i all evig framtid för att nån smitta som är lite värre än vanligt florerar i samhället
När protesterna ökar kommer man öka statistiken för "nya fall" och skylla det på demonstranterna, och på så sätt ha en anledning att skapa en polistat där poliser åker runt och halvt slår ihjäl alla som inte lyder (eller iaf böter och frihetsberövande, slå ihjäl är så klart en överdrift)

Sakta men säkert kommer folk bli räddare och räddare för att säga emot och börja anpassa sig till det "nya normala".

Värmen höjs sakta för en snart kokad groda.
Senast redigerad av Broccolipost 2021-01-26 kl. 12:14.
2021-01-26, 12:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Jag är inte säker men det kan också vara tvärtom. Folk vänjer sig. Jag är förvånad att inte större protester uppstått.

Vanligen smyger ju regimen in förändringar. Musk skjuter upp Starlinksatelliter. Från början skulle de utgöra en världsrevolution inom Internetleverans. Men gradvis har hela projektet krympt ihop till närmast ingenting. Nästan tusen satelliter uppe nu. Folk vänjer sig gradvis när målstolparna flyttas.

Jag är rädd för att mötesförbud och liknande kan komma att bestå.

Jag tror detta främst utgör en attack mot Europa. Kan man under dessa påstådda "smittskydds"-restriktioner samtidigt genomföra politiska förändringar inom t.ex EU så kanske man låter "smittskydds"-restriktionerna gradvis övergå i rent politiskt förtryck. Men det är bara en teori.
2021-01-26, 12:12
Avstängd
Citat:

Varför skulle det bara gå lokalt utan vaccin om sjukdomen redan är så utspridd?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback