Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Det leder vidare till en annan undran. Nämligen om BK visste vad utlåtandet skulle användas till, dvs som ett bevis i TR. Han kanske har hållits i okunskap om syftet med det hela genom att det var MP och inte Binninge som beställde utredningen.
Jag har läst igenom utlåtandet flera gånger, men ingenstans har jag sett att det står något om vad syftet var med undersökningen av Esb. Alltså varför den alls gjordes. Men det kanske har svartlackats. Sen kan jag förstås ha missat just detta.
Det normala brukar ju vara att det i början av ett utlåtande tydligt framgår i vilket syfte det görs och vilken mottagare, t.ex. myndighet som ska ha det som underlag. I detta fall verkar det varken ha angetts vem som är mottagare eller i vilket syfte som utlåtandet skrivs.
Den som anlitas som sakkunnig/expert i en domstol brukar nog dessutom vara noga med att redovisa detta ordentligt i sitt utlåtande. Vet BK överhuvudtaget om att han kan bli kallad som vittne i tvisten mellan EB och Esb?
Det hela verkar faktiskt lite märkligt.
Jag är övertygad om att BK är väl medveten om syftet.
Som det proffs han är undviker han noga att på något vis beröra den juridiska processen i sig och ägnar sig enbart åt det uppdrag han fått, att utreda Esbjörns kognitiva förmåga.
Man kan tänka att han skulle ha lämnat ett utlåtande om Esbjörns förmåga att förstå och ingå ett avtal. Men man kan så också omvänt ifrågasätta BKs rent juridiska kompetens i avgörandet vad gäller avtalet. På samma vis kan man då ifrågasätta till exempel domstolens förmåga att avgöra Esbjörns förmåga att ingå avtalet rent medicinskt, trots rapporten som nu inte säger något om den saken.
Det blir ett intressant glapp här mellan den medicinska/psykologiska biten och den juridiska.
I detta fallet hamnar det på domstolen att avgöra Esbjörns förmåga i det specifika fallet.
Jag tycker det vore intressant att fått höra psykologens uppfattning om Esbjörns förmåga att förstå avtalets innebörd. Det borde ligga honom närmast till hands att bedöma det.
Men som du skriver, det kanske framgår någonstans i det svärtade.
Det är inte omöjligt att vi kommer att få vissa besked om det när gensvaret från Ebbas ombud inkommer.