Citat:
Ursprungligen postat av
Cancerogen
Påståendena att vaccinet förväntas fungera samt att det dock ger sex gånger sämre antikroppsrespons kan båda stämma samtidigt. Det ena utesluter inte det andra.
Kan du dock med gott samvete påstå att det känns tryggt?
Mutationstakten är hög och det är bara en tidsfråga innan det kommer en variant som rundar dagens vaccin.
Det är därför Moderna filar på ett vaccin mer anpassat mot den sydafrikanska varianten för att toppa upp grundskyddet.
Blir nog både tre, fyra eller fem sprutor framöver...
Om Moderna säger det så litar jag på det. Jag vet inte vad 6-faldig minskning betyder omsatt till effektivitet. Jag vet dock att den 95-procentiga effektivitet som råder mot nuvarande stammen är bland det högsta som ett vaccin uppnått och om Moderna säger att det trots minskningen ger tillräckligt skydd så antar jag att det ligger väl över gränsen för godkännande.
Sen är det väl bra att de tittar på om det är värt det att boosta vaccinet. Men bara att de nämner "om det är värt" indikerar enligt mig att nuvarande mix anses fullt tillräckligt.
Sen håller jag inte alls med om att det kommer bli tre, fyra, fem sprutor framöver. Det kommer att bli precis som influensa. De som är i riskgrupper kommer att rekommenderas att ta det återkommande och vi andra väljer själva medan vi alla lever våra liv.