2021-01-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Hur vet ett vaccin om mottagaren är 65år?

Vaccintet behöver inte veta det. Vaccinet gör inget själv, det är kroppen som reagerar på vaccinet. En äldre kropp kanske inte reagerar som en yngre.
Citera
2021-01-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det hände väl inget speciellt under just 1985?

Year and Deaths (France):
1982 : 550 724
1983 : 567 755
1984 : 550 259
1985 : 560 393 <--
1986 : 554 738
1987 : 535 389
1988 : 532 527
1989 : 537 527
1990 : 534 386

Däremot sticker 2020 ut:

Year and Deaths (France):
2010 : 551 218
2011 : 545 057
2012 : 569 868
2013 : 569 236
2014 : 559 293
2015 : 593 680
2016 : 593 865
2017 : 606 274
2018 : 609 648
2019 : 612 000
2020 : 667,400 <--

Källor:
https://www.insee.fr/en/statistiques/2382601?sommaire=2382613
https://nationalpost.com/pmn/health-pmn/french-mortality-rate-rose-9-in-2020-due-to-covid-19

Om polarkylan den vintern:
http://www.meteofrance.fr/actualites/20767002-retour-sur-la-vague-de-froid-de-janvier-1985

Frankrike hade det året 999 döda per miljon invånare, en siffra man inte kommit i närheten av förrän - just det - ifjol, då 989 fransmän på miljonen avled.
Citera
2021-01-26, 08:45
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jaha, också har man lagt ett förbud mot att folk från Norge ska ta sig hit och ändå i vanlig ordning så verkar flygtrafiken snurra på. Varför just denna typ av gräddfil med att det ändå ska gå att ta sig till Sverige oavsett och med flyg. Jag tycker man borde lägga saftiga böter på exakt varje jäkla plan från London eller Oslo som landar på Arlanda, så kan de väl själva bestämma om de tycker det är lönande att sälja biljetter till antagligen väldigt saltade priser för folk som vill köpa sig förbi regelverket.

https://www.expressen.se/nyheter/100-personer-fran-oslo-och-london-landade-pa-arlanda/

Spelar väl ingen direkt roll längre? Att Sverige stängde gränsen mot Norge har nog ingenting med virusmutationen att göra, eller rädslan för att den ska spridas här. Ett politiskt spel. Kan svära på att vi hade fler fall av denna typ redan innan Norge märkte av deras spridning i Oslo området. Vi har haft dålig koll på de varianter som cirkulerar i samhället, och en smittspårning som är undermålig sedan länge.
Citera
2021-01-26, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jaha, också har man lagt ett förbud mot att folk från Norge ska ta sig hit och ändå i vanlig ordning så verkar flygtrafiken snurra på. Varför just denna typ av gräddfil med att det ändå ska gå att ta sig till Sverige oavsett och med flyg. Jag tycker man borde lägga saftiga böter på exakt varje jäkla plan från London eller Oslo som landar på Arlanda, så kan de väl själva bestämma om de tycker det är lönande att sälja biljetter till antagligen väldigt saltade priser för folk som vill köpa sig förbi regelverket.

https://www.expressen.se/nyheter/100-personer-fran-oslo-och-london-landade-pa-arlanda/

Vad jag förstår dräller det in flygresenärer från världens alla hörn mest hela tiden.
Utan reella åtgärder.

Helt obegripligt. Ger intrycket att gränskontrollerna på marken, mot Norge främst, mest är politisk teater. Ser bra ut på bild med lite polisbilar som står vid vägkanten och någon sur gränshandlare med armarna i kors och kostar inte så mycket. Dessutom bra mot-PR mot handlingskraftiga Norge. Regeringen måste ju putsa på Tegnells anseende.

Men jag tycker det är rätt ändå. Det är de andra bristande kontrollerna som är fel.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-26 kl. 08:51.
Citera
2021-01-26, 08:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Påståendena att vaccinet förväntas fungera samt att det dock ger sex gånger sämre antikroppsrespons kan båda stämma samtidigt. Det ena utesluter inte det andra.

Kan du dock med gott samvete påstå att det känns tryggt?
Mutationstakten är hög och det är bara en tidsfråga innan det kommer en variant som rundar dagens vaccin.

Det är därför Moderna filar på ett vaccin mer anpassat mot den sydafrikanska varianten för att toppa upp grundskyddet.

Blir nog både tre, fyra eller fem sprutor framöver...

Om Moderna säger det så litar jag på det. Jag vet inte vad 6-faldig minskning betyder omsatt till effektivitet. Jag vet dock att den 95-procentiga effektivitet som råder mot nuvarande stammen är bland det högsta som ett vaccin uppnått och om Moderna säger att det trots minskningen ger tillräckligt skydd så antar jag att det ligger väl över gränsen för godkännande.

Sen är det väl bra att de tittar på om det är värt det att boosta vaccinet. Men bara att de nämner "om det är värt" indikerar enligt mig att nuvarande mix anses fullt tillräckligt.

Sen håller jag inte alls med om att det kommer bli tre, fyra, fem sprutor framöver. Det kommer att bli precis som influensa. De som är i riskgrupper kommer att rekommenderas att ta det återkommande och vi andra väljer själva medan vi alla lever våra liv.
Citera
2021-01-26, 08:54
Medlem
Hur går det i Israel egentligen. Borde man inte börja se stora effekter på nya sjukdomsfall nu. Stor procentandel bör ju ha fått första sprutan eller har haft sjukdomen nu.

Läste att nya sjukdomsfall sjunkit med 30% bland de som fått första sprutan efter 2 veckor.

Det betyder att skyddet ökar från 30 till 90% efter andra sprutan ? Vet nån om det är realistiskt med en sån stor ökning? Eller är vaccinet mindre effektivt än man har trott?
Citera
2021-01-26, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kort referat av SvD:s artikel idag om fyra mutationer och immunitet/vaccinationsläget:
https://www.svd.se/detta-vet-vi-om-virusmutationerna

Den brittiska virusmutationen, VOC202012/01
På måndagen meddelade vaccintillverkaren Moderna att deras vaccin ser ut att ge skydd mot virusmutationerna från såväl Storbritannien som Sydafrika i laboratorietester

Den sydafrikanska virusvarianten, 501.V2
Vaccintillverkaren Moderna har upptäckt att svaret blev sämre och färre antikroppar utvecklades när de testade sitt vaccin på virusmutationen jämfört med tidigare varianter. Moderna meddelar att man därför kommer utveckla en kompletterade så kallad booster-dos mot varianten, även om det nuvarande vaccinet fortfarande bedöms ge skydd,

Den brasilianska virusvarianten, P.1
Enligt ECDC har virusvarianten hittills bara identifierats i Brasilien och hos resenärer från Brasilien till Japan och Sydkorea.
Den 18 januari kom en rapport om att den brasilianska varianten kan vara resistent mot antikroppar från den första virusvarianten.

Virusmutation i Kalifornien, CAL.20C
Det finns inga bekräftade uppgifter på att den här virusvarianten skulle vara farligare, trots att den tycks vara mer smittsam.
Hittills finns det inga bekräftade fall i Sverige av den kaliforniska virusvarianten.

SvD:s källa anges i artikel vara i huvudsak Wall Street Journal
Illavarslande..

Det allra mest positiva som jag kan se med denna utveckling är forskarnas kvicka respons. Gissningsvis dröjer det inte särskilt länge förrän vi vet exakt vilket skydd vaccinen ger.
Citera
2021-01-26, 09:00
Medlem
WTF?
Hur länge varade egentligen flygstoppet? Det måste ju varit i det närmaste helt meningslöst.
Jag trodde det gällde fortfarande, fan vad jag hatar svensk smittskyddspolitik, den är ju helt obefintlig.

Citat:
Tidigare fanns ett flygstopp för plan från Storbritannien, som innebär att flygplan från landet inte får lov att ha några passagerare. Men det hävdes vid årsskiftet.

SAS har haft regelbundna flygningar från London till Stockholm sedan dess. Det rör sig om minst fyra avgångar per vecka. Hur många som sammanlagt befunnit sig på planen vet inte Freja Annamatz, men enligt henne har planen från London sällan varit tomma.
/--/
Passagerarna på planen uppmanas att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket innebär att testa sig mot coronaviruset så fort de kan och att sätta sig i självkarantän, uppger Annamatz.

"Passagerare uppmanas..." vad är det för pajasmetoder? Det fungerade ju bevisligen inte i våras med alpresenärer så varför skulle det fungera nu? Har vi inte lärt oss ett enda djävla dugg det här året.
Citera
2021-01-26, 09:04
Medlem
revodnebs avatar
[quote=Varglig|74452652]WTF?
Hur länge varade egentligen flygstoppet? Det måste ju varit i det närmaste helt meningslöst.
Jag trodde det gällde fortfarande, fan vad jag hatar svensk smittskyddspolitik, den är ju helt obefintlig.

Citat:
Tidigare fanns ett flygstopp för plan från Storbritannien, som innebär att flygplan från landet inte får lov att ha några passagerare. Men det hävdes vid årsskiftet.

SAS har haft regelbundna flygningar från London till Stockholm sedan dess. Det rör sig om minst fyra avgångar per vecka. Hur många som sammanlagt befunnit sig på planen vet inte Freja Annamatz, men enligt henne har planen från London sällan varit tomma.
/--/
Passagerarna på planen uppmanas att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket innebär att testa sig mot coronaviruset så fort de kan och att sätta sig i självkarantän, uppger Annamatz.
/QUOTE]

"Passagerare uppmanas..." vad är det för pajasmetoder? Det fungerade ju bevisligen inte i våras med alpresenärer så varför skulle det fungera nu? Har vi inte lärt oss ett enda djävla dugg det här året.

Inte alls förvånande, hela vår strategi är en charad. Istället för att ha stängt mot smitthärden UK så har vi stängt mot Norge som knappt har några fall alls och dessutom har koll på läget. Känns tryggt, not.
Citera
2021-01-26, 09:17
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Illavarslande..

Det allra mest positiva som jag kan se med denna utveckling är forskarnas kvicka respons. Gissningsvis dröjer det inte särskilt länge förrän vi vet exakt vilket skydd vaccinen ger.

Vad exakt är illavarslande menar du? Mutationer uppstår och ingen av dem verkar vara speciellt farlig heller.
Citera
2021-01-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var är källan till hans data?

En inte allt för vågad gissning är väl att siffrorna baseras på de som själva valt att ta ett antikroppstest.
Har svårt att tro att siffrorna skulle representera ett slumpmässigt urval bland befolkningen.
Citera
2021-01-26, 09:20
Medlem
Addendum

Citat:
Ursprungligen postat av selust
Vad exakt är illavarslande menar du? Mutationer uppstår och ingen av dem verkar vara speciellt farlig heller.
Mutation #247166 kanske inte blir så harmlös som man skulle önska. Time will tell.

Edit: [SvD] Detta vet vi om virusmutationerna
Senast redigerad av dooop 2021-01-26 kl. 09:23. Anledning: Addendum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in