2019-08-14, 12:44
Medlem
Napoleon1s avatar
Hej!
Jag har haft problem med något som antagligen är bråck i magmunnen. Har inte fått det riktigt utrett ännu pga. läkare som inte riktigt tagit mig på allvar, och har fortfarande problem i form av hosta och slem i halsen mm.
Fick käka omeprazole i ett år och under en vecka 20mg x 4, sedan läste jag en studie att det förhöjer cancerrisken ganska rejält och blev livrädd. Använder nu något som heter iqoro. Tycker redan att det hjälpt en del, men det ska ta ett halvår för den att verka. har som sagt kvar hosta och slem i halsen.
Skulle vilja höra med långtidsanvändare av omeprazole om ni haft några farliga biverkningar/problem?
Citera
2019-08-14, 12:59
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2019-08-14, 13:04
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon1
Hej!
Jag har haft problem med något som antagligen är bråck i magmunnen. Har inte fått det riktigt utrett ännu pga. läkare som inte riktigt tagit mig på allvar, och har fortfarande problem i form av hosta och slem i halsen mm.
Fick käka omeprazole i ett år och under en vecka 20mg x 4, sedan läste jag en studie att det förhöjer cancerrisken ganska rejält och blev livrädd. Använder nu något som heter iqoro. Tycker redan att det hjälpt en del, men det ska ta ett halvår för den att verka. har som sagt kvar hosta och slem i halsen.
Skulle vilja höra med långtidsanvändare av omeprazole om ni haft några farliga biverkningar/problem?

Är det en eller flera studier som bekräftar detta?
Citera
2019-08-14, 14:17
Medlem
Europes avatar
Nej, jag har inte haft några märkbara biverkningar. Sedan går ju inte de tillfälliga mag- och tarmproblem jag alltid har haft att skilja från de problem som nu eventuellt skulle ha skapats av eller underlättats av Omeprazol.

Säkert är att jag hade väldiga problem med reflux, samt påföljande retning och svullnad i strupen, hosta, irritation i luftvägarna, huvudvärk (ja, det brukade ge mig huvudvärk), mer heltäckande obehagskänslor m.m., före jag började äta Omeprazol. Jag har dessutom för mig att de nämnda problemen ökar kraftigt risken för cancer, så vi får minnas att eventuell ökad cancerrisk av Omeprazol måste ändå vägas mot den väldigt höga cancerrisken av att ständigt ha inflammerad svalg, matstrupe och luftvägar. Eftersom min reflux gav enorma problem redan på en gång, långt innan jag överhuvudtaget har utvecklat någon cancer, så känns valet ändå inte värst svårt för min del. Det är bättre att utsätta sig för eventuell cancerrisk, än att utsätta sig för ständigt lidande och sannolikt ännu mer omfattande cancerrisk.

Det sagt, så ska jag ändå emellanåt testa att trappa ned Omeprazol och se vad som händer, samt tänker försöka höja huvudänden av sängen ännu mer. Jag har redan höjt den en aning, men borde höja den mer och vi har en väldigt stor och tung säng, samt det är svårt att nå sängfötterna längst fram (går endast att nå underifrån, då huvudändan måste stå mot väggen, och det är trångt under sängen och det går att endast lyfta från ena sidan för att hjälpa till, då även ena sidan av sängen står mot en vägg), så det är svårare än man skulle tro. Refluxproblemen märks inte minst av efter att man har sovit, då man ligger ned och gravitationen lätt låter magsyrorna komma upp för magstrupen när man ligger horisontellt. Men jag ska ta tag i det, för trots allt är det ju inte bra att ständigt äta effektiva magsyredämpare som Omeprazol, då magsyran ändå finns där av en anledning (t.ex. för att döda mindre bra bakterier som kommer in med födan).

Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Är det en eller flera studier som bekräftar detta?

Jag har för mig att "man" (vissa läkare m.fl. jag har hört) påstår att flera studier har visat på biverkningar. Vet dock inte om det finns fler än den svenska som pekar på en ökad risk för cancer. Den studien pekade på ökad risk för inte minst unga och kvinnor, medan jag själv är en äldre man.
Citera
2019-08-14, 15:01
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har för mig att "man" (vissa läkare m.fl. jag har hört) påstår att flera studier har visat på biverkningar. Vet dock inte om det finns fler än den svenska som pekar på en ökad risk för cancer. Den studien pekade på ökad risk för inte minst unga och kvinnor, medan jag själv är en äldre man.

Ok.
Citera
2019-08-14, 18:09
Bannlyst
Innan du börjar att tracka hela svenska läkarekåren som förskriver omeprazole och i nån mån säger att dom ger dig cancer?

Varför fick du i första början den typen av medicin? För mig som läkare låter det ganska dumt.

Jag inser att du som patient är direkt dum i huvudet!, men för saken, vill jag höra hur ditt virrvarr som patient.

Som läkare vet vi om seriösa idoter som besöker mottagningarna, och du är en av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon1
Hej!
Senast redigerad av Sommarglad 2019-08-14 kl. 18:12.
Citera
2019-08-14, 20:08
Medlem
Man har sett en viss riskökning av cancerrisk vid intag av Omeprazol. Den är liten. Man ska komma ihåg att detta läkemedel är av oerhörd nytta för många patienter. Att strunta i att tabletten och i så fall ha jobbiga symtom- ja men vad är det då för mening med livet>? Däremot kanske man inte behöver äta tabletten år efter år utan mer behovsanpassa den i perioder av besvär.
Citera
2019-08-15, 15:02
Medlem
tkhasis avatar
Jag använder också IQoro för problem med halsbränna/sura uppstötningar. Jag började märka stor effekt redan efter tre-fyra veckor. Nu har jag använt den ungefär fyra månader och är i stort sett besvärsfri.
Citera
2019-08-15, 19:55
Medlem
hur ofta kör ni iqoro? före eller efter mat?
Citera
2019-08-16, 14:37
Medlem
tkhasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
hur ofta kör ni iqoro? före eller efter mat?

Tre gånger om dagen. Före eller efter mat minns jag inte om det stod något i anvisningarna om. Jag kör när det passar.
Citera
2021-01-26, 05:21
Medlem
inte bara cancer, benskröhet, demens och bristsjukdomar ökar också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in