Nej, jag har inte haft några märkbara biverkningar. Sedan går ju inte de tillfälliga mag- och tarmproblem jag alltid har haft att skilja från de problem som nu eventuellt skulle ha skapats av eller underlättats av Omeprazol.
Säkert är att jag hade väldiga problem med reflux, samt påföljande retning och svullnad i strupen, hosta, irritation i luftvägarna, huvudvärk (ja, det brukade ge mig huvudvärk), mer heltäckande obehagskänslor m.m., före jag började äta Omeprazol. Jag har dessutom för mig att de nämnda problemen ökar
kraftigt risken för cancer, så vi får minnas att eventuell ökad cancerrisk av Omeprazol måste ändå vägas mot den väldigt höga cancerrisken av att ständigt ha inflammerad svalg, matstrupe och luftvägar. Eftersom min reflux gav enorma problem redan på en gång, långt innan jag överhuvudtaget har utvecklat någon cancer, så känns valet ändå inte värst svårt för min del. Det är bättre att utsätta sig för eventuell cancerrisk, än att utsätta sig för ständigt lidande och sannolikt ännu mer omfattande cancerrisk.
Det sagt, så ska jag ändå emellanåt testa att trappa ned Omeprazol och se vad som händer, samt tänker försöka höja huvudänden av sängen ännu mer. Jag har redan höjt den en aning, men borde höja den mer och vi har en väldigt stor och tung säng, samt det är svårt att nå sängfötterna längst fram (går endast att nå underifrån, då huvudändan måste stå mot väggen, och det är trångt under sängen och det går att endast lyfta från ena sidan för att hjälpa till, då även ena sidan av sängen står mot en vägg), så det är svårare än man skulle tro. Refluxproblemen märks inte minst av efter att man har sovit, då man ligger ned och gravitationen lätt låter magsyrorna komma upp för magstrupen när man ligger horisontellt. Men jag ska ta tag i det, för trots allt är det ju inte bra att ständigt äta effektiva magsyredämpare som Omeprazol, då magsyran ändå finns där av en anledning (t.ex. för att döda mindre bra bakterier som kommer in med födan).
Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Är det en eller flera studier som bekräftar detta?
Jag har för mig att "man" (vissa läkare m.fl. jag har hört) påstår att flera studier har visat på biverkningar. Vet dock inte om det finns fler än den svenska som pekar på en ökad risk för cancer. Den studien pekade på ökad risk för inte minst unga och kvinnor, medan jag själv är en äldre man.