2021-01-25, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Dette drapet er planlagt med stoppeklokkepresisjon, det tar ikke mange sekunder å kvele et menneske ved hjelp av plastpose og/eller belte/strips rundt halsen. Etterfølgende staging, fjerning av lik, vask, håndtering av AE’s telefon etc. ble utført av MGM som kom i bil filmet på gangveien kl. 0856.

Under samtalen med MB sto TH i bakgrunnen, og hadde dermed full kontroll over AE, slik at han kunne gå til aksjon straks samtalen ble avsluttet.

Edit: Dette er selvsagt hva jeg tror kan ha skjedd, fasiten har vi ikke foreløpig.

Edit2: Bilen 0856 knytter TH direkte til saken fordi det bare var TH som visste eksakt når samtalen med MB ble avsluttet 0856.
- Hvis TH står bak dette, og hendelsen er utført med "stoppeklokkepresisjon", hvordan forklarer du da, at to biler ble observert ved to forskjellige anledninger, med en times mellomrom?

Jeg mener dette peker bort fra TH.
Som vi vet, var TH 1 time forsinket, i forhold til sine vanlige rutiner. Om TH var involvert, ville han trolig kjent til forsinkelsen allerede kvelden før. Var ikke forsinkelsen planlagt, så er det naturlig å tenke at dette kunne blitt varslet, f.eks. kunne man blinket med lysene i S4, - med lommelykt, eller varslet med jaktradio e.l..

Det har blitt hevdet at TH visste at elektrikeren hadde et oppdrag i S4.

- Hvor sannsynlig er det da at bortføringen, evt drapet, ble utført, når alt lå en time etter skjema?

Andre gjerningspersoner, uten kobling til TH, ville antageligvis ikke fått med seg forsinkelsen. Gjerningspersonene i den første bilen kan i tilfellet ha oppdaget, at TH ikke hadde forlatt S4, ventet til kysten var klar, og slått til straks etter at TH forlot S4.

- Er det så opplagt at AEH eller TH observerte bilene denne morgenen?
- Ser man denne gangveien fra stua eller kjøkkenet?

Det er blitt hevdet at TH visste at elektrikeren hadde et oppdrag i S4.

- Hvor sannsynlig er da at bortføringen/drapet ble utført, når alt lå en time "etter skjema"?

Elektrikeren som bor i nabolaget kunne ha vært hjemme, evt vært på besøk hos faren, som er nærmeste nabo til S4.
Elektrikeren kunne ha ankommet S4 før avtalt tid, og dermed avslørt dramet.
Hypotetisk sett kan elektrikeren vel så mye være involvert i bortføringen/drapet, med orkesterplass til S4 og gangveien langs Langvannet.
Citera
2021-01-25, 16:37
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
- Hvis TH står bak dette, og hendelsen er utført med "stoppeklokkepresisjon", hvordan forklarer du da, at to biler ble observert ved to forskjellige anledninger, med en times mellomrom?

Jeg mener dette peker bort fra TH.
Som vi vet, var TH 1 time forsinket, i forhold til sine vanlige rutiner. Om TH var involvert, ville han trolig kjent til forsinkelsen allerede kvelden før. Var ikke forsinkelsen planlagt, så er det naturlig å tenke at dette kunne blitt varslet, f.eks. kunne man blinket med lysene i S4, - med lommelykt, eller varslet med jaktradio e.l..

Det har blitt hevdet at TH visste at elektrikeren hadde et oppdrag i S4.

- Hvor sannsynlig er det da at bortføringen, evt drapet, ble utført, når alt lå en time etter skjema?

Andre gjerningspersoner, uten kobling til TH, ville antageligvis ikke fått med seg forsinkelsen. Gjerningspersonene i den første bilen kan i tilfellet ha oppdaget, at TH ikke hadde forlatt S4, ventet til kysten var klar, og slått til straks etter at TH forlot S4.

- Er det så opplagt at AEH eller TH observerte bilene denne morgenen?
- Ser man denne gangveien fra stua eller kjøkkenet?

Det er blitt hevdet at TH visste at elektrikeren hadde et oppdrag i S4.

- Hvor sannsynlig er da at bortføringen/drapet ble utført, når alt lå en time "etter skjema"?

Elektrikeren som bor i nabolaget kunne ha vært hjemme, evt vært på besøk hos faren, som er nærmeste nabo til S4.
Elektrikeren kunne ha ankommet S4 før avtalt tid, og dermed avslørt dramet.
Hypotetisk sett kan elektrikeren vel så mye være involvert i bortføringen/drapet, med orkesterplass til S4 og gangveien langs Langvannet.
Ingenting av det du skriver her er egnet til å svekke hypotesen om stoppeklokkepresisjon og at TH står bak.

FORSINKELSE: Aksjonen måtte sannsynligvis avvente samtalen med MB. Om den var ventet tidligere og var det som fikk TH til å avbryte 0756, vites ikke.

KOMMUNIKASJON: Jeg tror TH og MGM kommuniserte ved hjelp av knepp med jaktradio el.lign. for å unngå digitale spor.

ELEKTRIKER: Avtalen var at han skulle ringe for å avtale nærmere, ikke komme uanmeldt.
Citera
2021-01-25, 17:37
Medlem
Citat:
Du var sikker på at LAB ikke skulle bli dømt, men i Norge blir de fleste dømt på indisier, så selv om det «bare er indisier» vil summen av dem kunne være nok til en dom.

Edit: Du nevner bevisst ikke den mest sannsynlige teorien: TH har nøye planlagt og utført drapet på sin kone, mulig med hjelp fra andre.

Da har du misforstått. Jeg har alltid sagt og vært sikker på at LAB skulle bli dømt. Hvis du hørte på domsavsigelsen, så skjønte du hvorfor. Politet er dyktige, så lenge de slipper å tenke utenfor boksen.

Jeg glemte den med at han gjort det selv etter grundig og langsiktig planlegging. I så fall må han, i følge politiet, ha hatt hjelp. (Selv om det også her finnes en høyst teoretisk mulighet for at han har gjort det selv.) Men også denne muligheten faller fra hverandre på disse tingene: Han mangler motiv, han kunne meget rimelig ha skilt seg. Og dessuten var det dette med alibi ...
Citera
2021-01-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Strategi nå er å stenge informasjonsflyten. Th må gjette hva politiet nå har funnet ut. Han taper på dette og kan ikke lenger tilpasse forklaringen. Tipper th er noe usikker for tiden....

Når ble det strategien?
Citera
2021-01-25, 17:45
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Dette drapet er planlagt med stoppeklokkepresisjon, det tar ikke mange sekunder å kvele et menneske ved hjelp av plastpose og/eller belte/strips rundt halsen. Etterfølgende staging, fjerning av lik, vask, håndtering av AE’s telefon etc. ble utført av MGM som kom i bil filmet på gangveien kl. 0856.

Under samtalen med MB sto TH i bakgrunnen, og hadde dermed full kontroll over AE, slik at han kunne gå til aksjon straks samtalen ble avsluttet.

Edit: Dette er selvsagt hva jeg tror kan ha skjedd, fasiten har vi ikke foreløpig.

Edit2: Bilen 0856 knytter TH direkte til saken fordi det bare var TH som visste eksakt når samtalen med MB ble avsluttet 0856.
09.06 Anrop AEH til HHB1 (3 sek)
09.10 Sms AEH til HHB1 "Hytteturen var vist utsatt"
TH forklarte i avhør at han skulle ringe hjem etter ca 1 time for å diskutere detaljene angående hytteturen
=
TH's forklaring ble mistenkelig
=
Sannsynlig at AEH utsatte hytteturen med en hensikt. (Hytteturen skulle "byttes ut" med 20 år i fengsel for TH

09.14 Anrop AEH til TEH.
Av politiet beskrevet som AEH's siste kjente livstegn
+
TEH forklarte seg samsvarende med hva lønnsansvarlig forklarte
=
med stor sannsynlighet er dette en virkelig samtale
Senast redigerad av Legokatt 2021-01-25 kl. 17:57.
Citera
2021-01-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er slett ikke den enkleste forklaringen; "at TH er GM".

Hvor mange tabber er det sannsynlig at ett tilsynelatende oppegående menneske kan gjøre - om "drapet på AEH" var planlagt over lengre tid?

Åpenbare risikofaktorer ifm planlegging:

Indisiene som har dannet grunnlag for politiets siktelse av TH, preges av at altfor mange momenter som åpenbart kunne blitt unngått. Det er ulogisk og usannsynlig at TH har oversett så mange detaljer, som kunne blitt avslørende for ham. Når politiet mener at gjerningen er planlagt over lang tid, så passer det dårlig med THs systematiske væremåte:

- Risiko for at åstedet må rengjøres.
- Risiko for avslørende spor på klær og smykker.
- Risiko for avslørende detaljer i notatbøkene.
- Risiko for mistanke om noen av notatbøkene manglet.
- Risiko for mistanke ved å forandre på sine rutiner.
- Risiko for mediaoppmerksomhet.
- Risiko for mangeårig etterforskning.
- Risiko for avvisning/utpressing/svake ledd ved å engasjere medhjelpere.
- Risiko for avsløring av digitale spor ifm krypto-opplegget.
- Risiko med å ha hull i alibiet.
- Risiko med å slette anrop på mobiltelefonen (nå vet vi at anropene ble automatisk slettet).
- Risiko med manglende skoavtrykk i S4 og fingeravtrykk på trusselbrevet.
- Risiko for at AEHs digitale spor ifm (skilsmisseplaner, flytteplaner, helse-app) fører til mistanke, særlig hvis AEHs angivelige skilsmisseplaner og flytteplaner var en del av motivet. Siden de digitale sporene ikke kan spores, så bør enten TH eller de(n) som medvirket forutsett, at AEHs digitale spor kunne føre til mistanke.
- Risiko ved å ha møter med kryotoekspert kort tid før drapet, og fingere gjerningen som kidnapping, med løsepengekrav i kryptovaluta.
Det er åpenbart p.g.a. krypto-opplegget, at hvis TH er GM, så må han enten ha digital kompetanse eller at noen må ha medvirket.
- Risiko for at politiet ville finne samlingen med avisutklippene, som dreide seg om uløste drap, og at disse ville vekke mistanke.
- Risiko for at uregistrerte våpen og ammunisjon ble avslørt, og mistanker rundt disse.
- Risiko for at den urimelige ektepakten vil sette TH i et mistenkelig lys.

Hva vet vi om familien?

Sosiale forhold:

- I følge vitner er TH familiekjær og engasjert i familien generelt.
- TH er samfunnsengasjert, og har bidratt økonomisk i samfunnet.
- Hagen-barnas yrkesvalg tyder på at det var rom for å ta egne avgjørelser hjemme i S4, særlig sønnens interesser indikerer at det er akseptabelt å gå egne veier.
- Det at så mange har vært vitne til at AEH og TH levde i et turbulent ekteskap, enten fordi de ble direkte vitne til konfliktene, eller at AEH betrodde seg til venninner, er også en indikator på åpenhet.
- Åpenhet tyder på en viss maktbalanse.
- Åpenhet tyder ikke på at den ene parten var utspekulert og utførte et kontrollregime i hjemmet.
- Det at Hagen-ekteparet lot andre, utenfor den innerste kjernen i familien, bo i deres hjem i perioder, synes jeg også underbygger denne åpenheten.
- Det tyder på åpenhet at Hagen-familien dro på reiser og hytteturer, både sammen med venner og andre i familien.

Systematisk væremåte:

Mange vitner forteller at THs arbeidsmetoder og væremåte er veldig systematisk, og at han er kjent for sine faste rutiner. Erfaringer har blitt nedskrevet i en samling notatbøker gjennom årenes løp:
- avtaler
- kontakter
- økonomi
- forretningsidéer
- personlige tanker omkring erfaringer på privat plan
- personlige tanker omkring erfaringer på forretningsmessig plan
- personlige tanker forretningsmessig erfaringer som barn
- eventuelt

Takk til Havhest!!!!
Dette er det beste innlegget jeg har lest. Genialt! Pensum for alle som mener TH er skyldig.
Citera
2021-01-25, 18:19
Medlem
Det är nu några som har teorier om att TH är den som är GM. Skulle vilja veta va ni har för förklaring på 9.14 samtalet från AEH till anhörig medan TH var på jobbet.
Citera
2021-01-25, 18:24
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
09.06 Anrop AEH til HHB1 (3 sek)
09.10 Sms AEH til HHB1 "Hytteturen var vist utsatt"
TH forklarte i avhør at han skulle ringe hjem etter ca 1 time for å diskutere detaljene angående hytteturen
=
TH's forklaring ble mistenkelig
=
Sannsynlig at AEH utsatte hytteturen med en hensikt. (Hytteturen skulle "byttes ut" med 20 år i fengsel for TH

09.14 Anrop AEH til TEH.
Av politiet beskrevet som AEH's siste kjente livstegn
+
TEH forklarte seg samsvarende med hva lønnsansvarlig forklarte
=
med stor sannsynlighet er dette en virkelig samtale
SENTRALE KLOKKESLETT:
0856 - 0906 - 0910 - 0914 - 0950 - 1006

0856 - 0906 = 10 min
0906 - 0910 = 4 min
0910 - 0914 = 4 min
0910 - 0950 = 40 min
0906 - 1006 = 60 min

SMS «Hytteturen var visst utsatt» = MGM i nær familie må ha sendt den for å varsle om at planen var utsatt/forsinket.

At sønnen visste hva samtalen med MB inneholdt først i tredje avhør, står ikke til troende når man vet TH sto i bakgrunnen under samtalen, det vet du også.
Citera
2021-01-25, 18:41
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
SENTRALE KLOKKESLETT:

0856 - 0906 = 10 min
0906 - 0910 = 4 min
0910 - 0914 = 4 min
0910 - 0950 = 40 min
0906 - 1006 = 60 min

SMS «Hytteturen var visst utsatt» = MGM i nær familie må ha sendt den for å varsle om at planen var utsatt/forsinket.

At sønnen visste hva samtalen med MB inneholdt først i tredje avhør, står ikke til troende når man vet TH sto i bakgrunnen under samtalen, det vet du også.
Hvis SMS var en kodebeskjed ville ikke TH forklart det motsatte i avhør
+
Hypotesen din går ut på at alle barna til TH var aktivt med på plottet = ikke veldig sannsynlig med tanke på politiet forsatt holder fast ved "siste kjente livstegn" kl 10.14
+
De har mest sannsynlig sjekket alle telefoner opp mot basestasjoner. Ikke funnet noe mistenkelig
Senast redigerad av Legokatt 2021-01-25 kl. 19:07.
Citera
2021-01-25, 19:00
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Hvis SMS var en kodebeskjed ville ikke TH forklart det motsatte i avhør
+
Hypotesen din går ut på at alle barna til TH var aktivt med på plottet = ikke veldig sannsynlig med tanke på politiet forsatt holder fast ved "siste kjente livstegn" kl 10.14
+
De har mest sannsynlig sjekket alle telefoner opp mot basestasjoner. Ikke funnet noe mistenkelig

Angående de sentrale klokkeslettene:

Hvis du bytter ut 09.50 med 09.48 (mer relevant for saken) og legger sammen alle tallene, vet du hvilke to bokstaver som kommer frem gjennom pythagoras system? (bokstavene A til I plasseres i en tallrekke fra 1 til 9)

Hvilken hypotese har denne forkortelsen?

En gåte til deg
Selvfølgelig inneholder plottet alle eventualiteter hva gjelder telefoner og basestasjoner, derfor kan bare AE’s telefon knyttes til S4.

TH forklarte det motsatte nettopp fordi det kun var en kodebeskjed som ble sendt etter at han forlot huset.

0948 er absolutt ikke relevant fordi telefonen fra elektrikeren var tilfeldig og ikke med i planen.

Du har siden dag én etter jeg la fram «klokkeslettnøkkelen» konsekvent nektet enhver sammenheng mellom tidspunktene, fordi det ikke passer inn i puslespillet ditt, men nagler offeret ditt TH til saken.
Citera
2021-01-25, 19:17
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Selvfølgelig inneholder plottet alle eventualiteter hva gjelder telefoner og basestasjoner, derfor kan bare AE’s telefon knyttes til S4.

TH forklarte det motsatte nettopp fordi det kun var en kodebeskjed som ble sendt etter at han forlot huset.

0948 er absolutt ikke relevant fordi telefonen fra elektrikeren var tilfeldig og ikke med i planen.

Du har siden dag én etter jeg la fram «klokkeslettnøkkelen» konsekvent nektet enhver sammenheng mellom tidspunktene, fordi det ikke passer inn i puslespillet ditt, men nagler offeret ditt TH til saken.
Se på disse brikkene.

1. VG spesial - "måned for måned" Oktober 2019
"ÅTTE DAGER FØR
Denne formiddagen skriver Anne-Eli*sabeth meldinger med venninnen Es*ther. De har kjent hverandre siden slutten av 70-tallet, og har vært på hytteturer sammen til Kvitfjell, på flamenco-kurs og delt hemmeligheter. Anne-El*isabeth forteller at hun gleder seg til hyttetur, ber om tips til matretter hun kan stelle i stand for familien, snakker om den nye valpen sin og spør om forslag til navn"

2. "Skulle ekteparet Hagen dra til hytta på Kvitfjell? Politiet har brukt mye tid på å undersøke dette. Ekteparet skulle ta de endelige avgjørelsene i løpet av formiddagen den 31. oktober."

3. TH forklarte i avhør og i NRK-intervju at de hadde avtalt at TH skulle ringe hjem etter ca 1 time.

4. AEH sendte SMS til datter forsvinningsdagen kl 09.10:
"Vi skal visst ikke dra før i morgen tidlig antagelig*og et møte i Lillehammer ca kl 11. Da kan jeg jo være barnepike i kveld/natt."

Forklaring gjennom Gone Girl hypotesen:

For å få TH til å ringe hjem forsvinningsdagen var hytteturen en påskjønnelse for å få han til å ringe hjem = stemmer med AEH gledet seg til hytteturen

Hvorfor måtte TH ringe hjem?

Svar:
Fordi tidsperioden forsvinningen kunne skjedd på ble på ca 1 time.

Dette sett i sammenheng med AEH''s telefonsamtaler / SMS til barna forsvinningsdagen = AEH ønsket å gi barna alibi + sette TH's forklaring i søkelyset.

+

Passer inn med at telefonen til AEH ble lagt på feil side av bordet kl 10.07 = ett minutt etter at TH ringte hjem første gang kl 10.06 (etter ca 1 time) = staging i S4 var planlagt å ta ca 1 time

Og

Det ser ut som GM's plan (GM som lurte AEH med på et plott) klarte å lure politiet:

TH forklarte at grunnen til at han ringte hjem var fordi de hadde avtalt at han skulle ringe hjem etter ca 1 time for å avklare detaljer angående hytteturen
=
Dette ble mistenkelig fordi AEH skrev i SMS "Vi skal visst ikke dra før i morgen tidlig" = en ordlyd som tyder på at TH tok beslutningen = TH's forklaring ble mistenkelig = GM/AEH lurte politiet
Senast redigerad av Legokatt 2021-01-25 kl. 19:20.
Citera
2021-01-25, 20:17
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Se på disse brikkene.

1. VG spesial - "måned for måned" Oktober 2019
"ÅTTE DAGER FØR
Denne formiddagen skriver Anne-Eli*sabeth meldinger med venninnen Es*ther. De har kjent hverandre

Du skriver hele tiden om denne Gone Girl hypotesen. Jeg kan ikke se at noen andre her inne får den teorien til å stemme. Og hvem skulle denne personen være som står bak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in