2021-01-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är ett universitetssjukhus basala hygienrutiner jag pratar om inte min frus egna påhitt.
Det är så dom jobbar inklusive covid annars är det meningslöst med munskydd enligt dom.

När du använder munskydd fastnar "förhoppningsvis" viruset eller vad du nu vill undvika på utsidan av skyddet eller på insidan om du bär på det. Då får du naturligtvis under inga omständigheter sedan ta på det. Du kan också tillföra virus med dina händer direkt framför näsa, mun och ögon.

Munskydd kan fungera OM du ger fan i att pilla.

Du har fått "pilla på hjärnan". Står du och glor på folk för att se om de pillar som du säger? Jag har aldrig sett det men jag är inte någon galning som ägnar livet åt stödja Tegnells korkade försvar till varför munskydd är sämre än utan. NU har han ju ändrats sig också han står inte fast i sin idioti längre .

Vad som helst om kan avlänka utandningsluften har effekt på spridningen. Särskilt hosta och nysa sprider viruset lång väg rakt ut i luften.

Hela världen vet att munskydd är bra.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Risk för covid-tsunami i Sverige enligt forskare.
26 forskare och läkare: Risk för covid-tsunami i Sverige
Den tredje coronavågen hotar att bli en tsunami när nya virusmutationer från Storbritannien, Sydafrika och Brasilien sprids, skriver 26 forskare och läkare i en debattartikel i Expressen. Det är märkligt att Sverige fokuserar på att de nya varianterna inte verkar vara dödligare när det är klart att ett mer smittsamt virus leder till fler döda och långtidssjuka, skriver de.

Därför anser forskarna och läkarna att Sverige bör införa fler restriktioner såsom en tidsbegränsad lockdown på tre till fem veckor, obligatoriska munskydd i allmänna inomhusmiljöer och kraftfullt utökad sekvensering.

”Vi riskerar att vaccinationerna inte blir det sista steget mot ett mer normaliserat samhälle”, skriver de.
www.omni.se

Det är ju bra att några forskare öppnar käften.

Men många i tråden bör vid detta laget noterat att det är fruktansvärt tyst om
verksamma profylax.

Profylax+ffp3 skydd+kort nedstängning, skulle kunna slå ned detta snabbt.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Sjukhusets riktlinjer är att ALDRIG pilla på skyddet, måste du så sprita händerna först och efter.

Fan vad trög du är, det fattar du väl att om du filtrerat bort eventuellt virus med ditt skydd så är den fuktiga filtret fullt med virus eller?

Men det är irrelevant. Filtret filtrerar inte bort viruspartiklarna, det filtrerar vattenpartiklar. Det spelar ingen roll om du petar på munnskyddet eller inte eftersom det inte filtrerar bort viruspartiklar även om du inte tar på det.

Citat:
Vem fan tror du själv att du är, vad har du för utbildning i ämnet?

Jag har pluggat biologi och jag är certifierad för kemisk applikation av bekämpningsmedel.
Citera
2021-01-25, 18:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Inte direkt koll på vad munskydden kostar nere i Spanien men jag har svårt att se att du skulle få mer än 40st för de pengarna? Så antingen så använder du munskydd väldigt sällan eller så återanvänder du dem i flera dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelgruff
Inte direkt koll på vad munskydden kostar nere i Spanien men jag har svårt att se att du skulle få mer än 40st för de pengarna? Så antingen så använder du munskydd väldigt sällan eller så återanvänder du dem i flera dagar.
Senast vi köpte munskydd betalade vi en krona styck för "kirurgmasker", så det beror väl lite på var man hittar sina munskydd hur mycket man får betala.

Edit
Kollade nu och man kan köpa fem tygmunskydd för 60:- kronor och de lär räcka och bli över för en person.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 19:01.
Citera
2021-01-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vaccinet verkar ju fungera RIKTIGT bra.

Israel har vaccinerat flest personer och det har ökat rejält sen dess.

Är vaccinet Scam? Hur kommer det sig att man inte får veta vilket vaccin man får? Är det för att ingen av dom ska behöva ta ansvar

Har du någon källa på att indevider ej fått reda på vilket vaccin de fått?
Citera
2021-01-25, 18:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är inte helt förvånande om det ökar i Sthlm.

Vi har ju haft den berömda platån/nedgången som alltid sker efter jullov, då både arbetande vuxna och ungdomar är mestadels hemma i ett par veckor. Med berömd menar jag att det är klassiskt att influensan går ned efter jul, ett faktum som t.o.m. FHM har påtalat nyligen i samband med covid. Även om jag inte ger mkt för FHMs gissningar i övrigt, så har de rätt i det. Sedan brukar det gå upp igen, framåt februari.

Det var en välbehövlig platå och nedgång som var nu, de senaste ca par veckorna. Särskilt för sjukvården, en liten andningspaus.

Dock är det nu det gäller... Ska det bli en uppgång igen (tänk "VAB-ruari") eller hur skall det bli. Det är naturligtvis avhängigt hur mycket folk arbetar hemma och i övrigt håller avstånd osv osv. Då det mesta fortfarande är frivilliga rekommendationer, så återstår det att se. Om nedgången (över landet) håller i sig ca 10-14 dar in i februari, så är vi nog på rätt väg mot en kontinuerlig nedgång i i våren. Det är en nagelbitare att se vart det tar vägen nu, vi får bara hoppas på fortsatt stabil nedgång, över landet. Dock oroande att SL i Sthlm rapporterar att endast ca 20-50% hörsammar rekommendationen om munskydd i kollektivtrafiken. 😑

Vaccinerna hjälper till men det går lite väl långsamt. Intressanta veckor framöver.... Om det ökar igen i många regioner, så vet vi att rekommendationerna inte hjälpte.
Jag ger inte heller mycket för FHM:s gissningar och jämförelser med vanlig influensa. Men i Stockholm är det som sagt oroväckande avseende nya fall på 7 dagar. Imorgon rapporterar alla län.
Citera
2021-01-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Har inte sett några siffror men här var det en vit familj som strök med:

https://www.iol.co.za/news/durban-bride-to-be-and-both-parents-die-of-covid-19-three-days-apart-d7923c2c-1b04-45c3-82e0-2548c07 fe9f9
Är naturens sätt att ställa allt till rätta igen.
Invasiva människor rensas bort, lika onaturligt med vita i Sydafrika som svarta i Sverige.
Alla delar i världen får sin egna smitta som drabbar de som inte hör hemma där värre.
Kommer få ett slut på det onödiga och miljöförstörande resandet också.
Citera
2021-01-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja, det är väl enbart inom vissa län.
Frånvaron av organisering och planering inför kommande mutationer är minst sagt skrämmande.

Var samma våren 2020, man beställde ingen kvalificerad skydds utr.
Blockade länge användningen av de få kvarvarande m/90 maskerna.

Om man vänder på det. Och säger att de ej är dumma el. inkompetenta.

Vad tvingas man då dra för slutsats av att de ej gör något!?
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-25 kl. 19:23.
Citera
2021-01-25, 19:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Smittspridningen lär ta fart igen nu när arbetsplatser och skolor har öppnat. Att det skulle ta två-tre veckor innan detta syntes i siffrorna var rätt väntat.

Det är som är lite illa är väl att vi sannolikt har ökande spridning av den muterade brittiska varianten som med stor säkerhet kommer att sätta fart rejält under kommande veckor. Läget kan säkerligen bli katastrofalt rätt snabbt, eftersom de svenska åtgärderna inte är i närheten av att ha nån större effekt på smittspridningen ens som det är. Att Sverige skulle ha en högre nivå av immunitet än UK som vi ligger efter i smittspridning är inte heller särskilt troligt. Det finns en immunitet, men den är alldeles för låg för att förhindra en allvarlig utveckling de närmsta veckorna.
Det är just det jag är orolig för. Jag försöker håller koll på nya fall på sju dagar för att detektera om det ökar. Jag hoppas de kommer igång omedelbart med att leta mycket mer efter vilka varianter som eventuellt florerar i regionerna.
Citera
2021-01-25, 19:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är synd att det inte finns vettiga siffror kring immuniteten i te.x Stockholm kontra Skåne. Rent krasst man man ju tycka att region Skåne bör få majoriteten av det vaccin som levereras till landet då dem rimligtvis ligger värst till rent immunitetsmässigt av de större regionerna.
Inte alls en dum tanke och dessutom har de ju ett utbyte med Danmark även om det utbytet är begränsat just nu.
Citera
2021-01-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Finessen är att stänga gränserna innan smittan har kommit in i landet.

När man själv har blivit den stora infektionshärden, så är det mindre meningsfullt att stänga gränserna. När man själv har blivit den stora infektionshärden, så kommer grannländerna att stänga sina gränser, för att skydda sig själva.

Sveriges strategi med öppna gränser, har, ironiskt nog, lett till att Sverige har isolerats från grannländerna. Ifall Sverige, redan från början, hade kopierat Finlands eller Norges strategi, så hade svenskarna haft mycket lättare att få besöka grannländerna.

Anders Tegnell är inte ensam på Folkhälsomyndigheten. Men det är Anders Tegnell som har stått och ljugit för svenska folket. Hans lögner kan inte urskuldas av att det finns 500 andra personer som är anställda på Folkhälsomyndigheten.

Du Milosebic, och andra hängivna anhängare till Anders Tegnell, hittar dom mest löljiga sätt att befria Anders Tegnell från ansvar för sina handlingar.
Kom in i matchen Onkel Kostia. Inget land har stängt några gränser innan smittan kommit in. Alla länder som stängt gränser - oavsett om det är effektivt eller inte - har gjort det när smittan redan kommit in.

Och du ska inte prata om anhängare. Jag har massor av dåliga saker att säga om Folkhälsomyndigheten och deras beslut som genomförts eller inte. Men din nästan perversa besatthet av Anders Tegnells person är skrämmande nära att angränsa till att vara sjuklig.
Citera
2021-01-25, 19:09
Medlem
I Belgien är överdödligheten ca. 14,7% jämfört med sista fem åren, och 16,9% jämfört med 2019. Många länder ligger över 10 uppåt 15% överdödlighet, skrämmande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demogr...tics_from_1900

Är det trots lockdown eller på grund av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in