2021-01-26, 17:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den sydafrikanska är väl den som dödar barn också? Den inte bara smittar mer, utan ger sig även på barnen.

Ursäkta mig?!

Vart har du läst det?
Ingen sådan info vad jag vet.
Det jag läst handlar om att barn i större utsträckning blir smittade, inte allvarligare sjuka
Citera
2021-01-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men detta är ju behandlat flera gånger om i tråden.

Den som är rädd kan skaffa sig ordentlig mask FFP2 eller FFP3. Slutsnackat om att man skulle vara beroende av någon annans välvillighet och förstånd. Man tar eget ansvar.

Man har infört särskilda öppettider för dem som är i riskgrupp. Man behöver alltså inte storma i butiken när den är full av viruspartiklar.

Det är bara flathet/lathet/gnällsjuka om man fortfarande inte har förstått hur man skyddar sig och vad man själv kan göra istället för att få allt serverat på en fat.

OCH till råga på allt kan man beställa mat hem.

Det finns alltså inget att klaga om - förutom det att man är lite ensam och tycker att livet under pandemin är trist. Kanske tristare än vanlig - men så är det för oss alla.

Den som slipper pandemin är död..

Ja det förvånar mig att folk är så korkade och snåla överlag. Pandemin har varit här i ett år nu. Mer smittsamma mutationer dyker upp. Och folk har fortfarande inte fattat att det finns relativt billiga skydd som fungerar i princip 100%.

Om alla hade en P100 elastomerisk respirator (typ 300 spänn) och två filter (räcker i 6 månader) så hade pandemin varit över för länge sedan. Men eftersom folk är korkade och snåla så kommer det nog dröja ett år minst innan detta blir uppenbart för politiker och populasen.

Fram tills dess kan man åtminstone skydda sig själv till nästan 100% genom att bära en sådan i mataffären, tunnelbanan, på kontoret osv. Har själv beställt två stycken och 8 filter, kommer på torsdag. Sedan är jag safe även ifall corona skulle bli lika dödligt som ebola och smittsamt som mässling.
Citera
2021-01-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Modernas vaccin betydligt mindre effektivt mot det sydafrikanska viruset jmf med den engelska varianten.
Ny uppdaterat vaccin behövs nu.

https://www.washingtonpost.com/health/2021/01/25/covid-vaccine-virus-variant/#click=https://t.co/4s4Ysr5cSp
6 gg mindre effektivt mot Sydafrikanska varian jmf med Engelska varianten.

ls of neutralizing antibodies to be protective, pseudovirus neutralizing antibody titers were approximately 6-fold lower relative to prior variants. These lower titers may suggest a potential risk of earlier waning of immunity to the new B.1.351 strains.

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/moderna-covid-19-vaccine-retains-neutralizing-activity-against
Citera
2021-01-26, 17:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ursäkta mig?!

Vart har du läst det?
Ingen sådan info vad jag vet.
Det jag läst handlar om att barn i större utsträckning blir smittade, inte allvarligare sjuka

Läste det först här i coronatråden. Du kan säkert hitta någon länk.

https://www.wionews.com/world/does-new-covid-19-strain-affect-young-people-more-353928

https://www.cbsnews.com/news/covid-19-variant-south-africa-spread/

Den brittiska mutationen har deras premiärminister också berört som mer dödlig.
Citera
2021-01-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja det förvånar mig att folk är så korkade och snåla överlag. Pandemin har varit här i ett år nu. Mer smittsamma mutationer dyker upp. Och folk har fortfarande inte fattat att det finns relativt billiga skydd som fungerar i princip 100%.

Om alla hade en P100 elastomerisk respirator (typ 300 spänn) och två filter (räcker i 6 månader) så hade pandemin varit över för länge sedan. Men eftersom folk är korkade och snåla så kommer det nog dröja ett år minst innan detta blir uppenbart för politiker och populasen.

Fram tills dess kan man åtminstone skydda sig själv till nästan 100% genom att bära en sådan i mataffären, tunnelbanan, på kontoret osv. Har själv beställt två stycken och 8 filter, kommer på torsdag. Sedan är jag safe även ifall corona skulle bli lika dödligt som ebola och smittsamt som mässling.
Varför har du inte gjort det förrän nu?
Tog det så länge att spara ihop veckopengen?
Citera
2021-01-26, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Munskydd är helt överskattat o falsk trygghet

Njae, vet jag inte så jag satsade helgen på ett eget experiment.
Tegnell säger att det är svårt att använda munskydd rätt. Läste därför instruktionsboken i några timmar, sedan var det lördagskväll.
Söndag skulle det handlas. Tanter och gubbar (garanterat 40+) nickade gillande när jag gick med mitt munskydd.
De yngre hajjade till och kom på att det var pandemi. De ryggade undan, minst 2 meter.

Så överskattat, nej, det var roligt. Och folk verkade både glada och höll sig undan. Snarare underskattat.

Om de hjälper mot mot hemorojder däremot, tänker på ditt nick, vet jag däremot inte. Du får göra som jag. Prova.
Citera
2021-01-26, 18:03
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har ju förstått det för länge sedan. Därför förstår jag mig inte på dem som gnäller att andra inte använder munskydd och är ledsna för det - istället för att agera själva. Det är en märklig tafatthet och kan inte leda till något gott. Inte angående den psykiska hälsan i alla fall och välmåendet om man tror att ens öde beror på huruvida grannen kan tänka sig att använda munskydd eller ej och hur man kan TVINGA honom att göra det.

Det finns inget i hela världen som förhindrar Arne att skydda sig. Förutom Arne själv..
Det ger mig en viss tillfredsställelse när jag inser att du kommer bli tvingad att ta på dig munskydd om du vill kunna resa utomlands de närmaste 1-2 åren.

Du kommer inte undan din stackars förnekare. Du kommer bli tvingad att ta på dig munskydd, förstår du?
Citera
2021-01-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag nämnde Manaus nyss. Där uppskattades 76% ha antikroppar tidigare. Det var inte värt ett dugg när en ny våg av smittan kom.

Her er en beskrivelse af situationen i Manaus:

https://www.berlingske.dk/internationalt/den-blev-kaldt-verdens-foerste-by-med-flokimmunitet-nu-loeber
Citera
2021-01-26, 18:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Det är väl vad FHM egentligen borde rekommendera folk att bära. I butiker, i skolor och i kollektivtrafiken. Precis som du säger skulle inte viruset kunna spridas då, men idioter skulle gråta om att deras "frihet" skulle hotas då. Bättre att 10 tusen pers ytterligare dör tycks regering och myndigheter resonera.
Citera
2021-01-26, 18:04
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste det först här i coronatråden. Du kan säkert hitta någon länk.

https://www.wionews.com/world/does-new-covid-19-strain-affect-young-people-more-353928

https://www.cbsnews.com/news/covid-19-variant-south-africa-spread/

Den brittiska mutationen har deras premiärminister också berört som mer dödlig.

För barn?
Citera
2021-01-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det ger mig en viss tillfredsställelse när jag inser att du kommer bli tvingad att ta på dig munskydd om du vill kunna resa utomlands de närmaste 1-2 åren.

Du kommer inte undan din stackars förnekare. Du kommer bli tvingad att ta på dig munskydd, förstår du?

Och vad för dig att tro att jag inte har rest redan under pandemin?
Citera
2021-01-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför har du inte gjort det förrän nu?
Tog det så länge att spara ihop veckopengen?

Jag har köpt n95 som jag använt fram tills nu. Knappt 200 stycken. Även en gasmask och lite annat men jag inser nu att en halvmask med P100 är både mycket effektivare, billigare, bekvämare och lättare att få tag i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in