2021-01-25, 15:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Den definition som nästan alla människor har av fri vilja, det som nästan alla människor tror att de besitter, förmågan att faktiskt kunnat välja vilket som av flera olika handlingsalternativ, existerar inte. Då denna förmåga strider mot fysikens lagar.

Just det, men den "definitionen" är knappast någon definition, snarare illusion skulle jag säga.
Den manifesterar sig inte i ord och därför kan människor inte heller formulera någon definition.
Inte på den abstraktionsnivån.
Du bekräftar det, och du är i gott sällskap i denna tråd.

Det duger inte att använda illusionen som argument för att konceptet som helhet inte existerar.
Det är här det börjar bli krångligt.
Att illusionen, eller som du skulle säga, det som inte existerar, manifesterar sig som en verkan i den fysiska världen.
Citera
2021-01-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Skojar du? Menar du att ord är sånt vi hittar? Sånt vi kan mäta? Hur tusan funkar det? Det är ju ett intressant perspektiv förstås. Hur funkar det med olika språk, varför upptäcker en del att "hej" är en hälsning, men andra att "konichiwa" är en hälsning?

Varför då? Om jag säger "hästar med ett horn verkar inte finnas, så vi kan använda termen enhörning till att referera till allt som faktiskt har ett horn, exempelvis en noshörning." Förstår du mig inte då? Vad är oklart? Vad är "fel" med det?

Om något missförstånd uppstått så får du gärna fråga om det så kan jag försöka svara.
Om jag kallar en fot för en hand, då anser du inte att jag använder ordet "hand" felaktigt? För vem är du att berätta hur jag ska använda en term?
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
I andra forum argumenterar du för att brottslingar borde slippa straff därför att naturlagarna bevisar att de inte har någon fri vilja.

Att ett välfungerande rättssystem är brottsförebyggande är empiriskt testbart och inget vi behöver diskutera. Hur bra korrelerar då din ståndpunkt med det vi faktiskt kan observera?
Jag har aldrig argumenterat för att brottslingar borde slippa straff. Straff är lika användbart i ett samhälle som accepterat att fri vilja inte existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Menar du att vi lika gärna kan skrota konceptet fri vilja?
Jag anser att det inte existerar någonting som är rimligt att kalla för fri vilja.
Citera
2021-01-25, 15:34
Medlem
Intressant tråd jag snuddat vid då och då.

Vem är detta jag som snuddat vid tråden? Naturligtvis bara ett påstånde från en som vill vara någon som en person, Holy ghost, Tomten, Stålmannen, Läderlappen, Pippi eller vad som helst som har ett namn i dualititen med saker och ting samt tid att bolla med. Allt går att fantisera om i denna värld som rör på sig men aldrig har hittats.

Vad är det den rör sig i?
Jag kallar det det absoluta, fullt eller tomt, ett utan två, utan tid eller rörelse då det bara ÄR, platt fall inget att snacka om eller UPPLEVA då den som upplevde bara är en fantasi.

Inget märkvärdigt och går inte att lämna, komma fram till, uppnå eller förlora. Det bara finns där komplett som DET du är.

Jag är nöjd här!

Inget att förstå, inget att uppleva, vad blir kvar?
Vad du än säger har du fel.

Jag är DET jag är och alla frågor försvann som snöflingor och se det snöar igen...

Inspirerad av Nisargadatta Maharajs ord och Ramana Maharishis enkelhet.
Citera
2021-01-25, 15:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
De är inte jämförbara eftersom jultomten och Gud är observerbara (om de existerar). Går inte skägget att rycka av så existerar jultomten och upplever jag något efter döden så existerar Gud.

Hur observerar du fri vilja om den existerar?

Notera att resonemang om naturlagar hit och dit inte är observationer.

Det beror på vad du menar med Gud.
Citera
2021-01-25, 15:42
Medlem
Citat:
Om jag kallar en fot för en hand, då anser du inte att jag använder ordet "hand" felaktigt? För vem är du att berätta hur jag ska använda en term?
Det tar jag för givet, ja. Så länge jag vet vad du menar så sker kommunikation, det vill säga, vi kan utbyta information.
Citera
2021-01-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Just det, men den "definitionen" är knappast någon definition, snarare illusion skulle jag säga.
Den manifesterar sig inte i ord och därför kan människor inte heller formulera någon definition.
Inte på den abstraktionsnivån.
Du bekräftar det, och du är i gott sällskap i denna tråd.

Det duger inte att använda illusionen som argument för att konceptet som helhet inte existerar.
Det är här det börjar bli krångligt.
Att illusionen, eller som du skulle säga, det som inte existerar, manifesterar sig som en verkan i den fysiska världen.
Det är en definition lika fullt även om det som definieras inte existerar. Det finns ingen mening med att omdefiniera konceptet bara för att kunna få använda det. När du gör det så handlar det bara om att lura dig själv om att värdet ligger i orden och inte i betydelsen. Du vill kunna säga till dig själv att du har fri vilja, vad denna fri vilja sedan innebär är av mindre betydelse. Det är vad det hela går ut på.
Citera
2021-01-25, 15:47
Medlem
Citat:
Det är en definition lika fullt även om det som definieras inte existerar. Det finns ingen mening med att omdefiniera konceptet bara för att kunna få använda det.
Säg så här då. Du ska designa en AI och funderar på vilka egenskaper du vill att den ska ha. AIn ska bara kommunicera med andra AIs. Hur många tomma definitioner vill du att AIn ska ha? Säg att en AI har 10 icke-tomma definitioner och 7000 tomma. På vilket sätt är den bättre än AIn som har 10 icke-tomma definitioner och 0 tomma?

Samt, säg att den första AIn inser att en av dess definitioner pekar på ingenting, och förfinar definitionen så att den pekar på nåt, skulle det vara en dålig egenskap? Den har nu 11 icke-tomma definitioner och 6999 tomma. Skulle det vara en förbättring eller försämring eller ingen skillnad alls?
Senast redigerad av BuggaMigInte 2021-01-25 kl. 15:50.
Citera
2021-01-25, 15:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om jag inte har skrivit det du påstod så var det du och inte jag som kom med en halmgubbe.

Det jag påstod var att du kom med ett halmgubbeargument.

Det du skrev var:
Citat:
Fri vilja strider mot fysiken ja men det gör inte definitionen av begreppet fri vilja, du måste förstå skillnaden mellan dessa.
Citera
2021-01-25, 15:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Säg så här då. Du ska designa en AI och funderar på vilka egenskaper du vill att den ska ha. AIn ska bara kommunicera med andra AIs. Hur många tomma definitioner vill du att AIn ska ha? Säg att en AI har 10 icke-tomma definitioner och 7000 tomma. På vilket sätt är den bättre än AIn som har 10 icke-tomma definitioner och 0 tomma?

Samt, säg att den första AIn inser att en av dess definitioner pekar på ingenting, och förfinar definitionen så att den pekar på nåt, skulle det vara en dålig egenskap? Den har nu 11 icke-tomma definitioner och 6999 tomma. Skulle det vara en förbättring eller försämring eller ingen skillnad alls?

Vad menar du med en "tom definition"?
Anser du att det går att skapa en AI som har en egen fri vilja, hur då i så fall?
Citera
2021-01-25, 15:56
Medlem
Citat:
Vad menar du med en "tom definition"?
En referens till ingenting. Ett ord som inte hänvisar till något praktiskt. En term som inte förmedlar information.

Citat:
Anser du att det går att skapa en AI som har en egen fri vilja, hur då i så fall?
Jag har redan beskrivit vad jag menar med fri vilja och om du hade förstått det hade du kunnat applicera konceptet på nästan vad som helst, inklusive vilken AI som helst, nutida som dåtida som framtida.

Om du vill kalla det konceptet för något annat så går det bra. Personligen tycker jag fri vilja är passande eftersom konceptet går att använda på i princip alla ställen där folk slänger sig med termen redan.
Citera
2021-01-25, 15:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
En referens till ingenting. Ett ord som inte hänvisar till något praktiskt. En term som inte förmedlar information.

Jag har redan beskrivit vad jag menar med fri vilja och om du hade förstått det hade du kunnat applicera konceptet på nästan vad som helst, inklusive vilken AI som helst, nutida som dåtida som framtida.

Om du vill kalla det konceptet för något annat så går det bra. Personligen tycker jag fri vilja är passande eftersom konceptet går att använda på i princip alla ställen där folk slänger sig med termen redan.

Det var inte svar på min fråga: Anser du att det går att skapa en AI som har en egen fri vilja, hur då i så fall?
Citera
2021-01-25, 15:59
Medlem
Citat:
D
Hur observerar du fri vilja om den existerar?

Notera att resonemang om naturlagar hit och dit inte är observationer.

Eftersom fri vilja inte går att definiera inom fysikens lagar, så är det ju tämligen svårt att klura ut ett sätt att observera den på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in