Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Det är mycket, ja. Men jämförelsen haltar. Tyskland och Sverige har under hösten följt varandra i princip identiskt i dödsfall per capita av Covid, medan Tyskland ligger mycket lägre i upptäckta fall. Eftersom dödsfallen är lika bör den verkliga smittan också vara likartad, vilket leder till slutsatsen att Tyskland missar många fall. Det är därför det är så vanskligt att jämföra konstaterade fall mellan länder; de som är duktiga på det ser sämst ut. Om man ska jämföra mellan länder är dödsfall ett lämpligare mått (även om det skiljer även där i hur bra man identifierar fallen, men inte lika mycket).
Nej, det är inte lätt att göra jämförelser med nya fall, särskilt som regioner och många länder inte rapporterar parallellt och samtidigt hur många tester som utförts, men vi måste försöka!
Dödsfall är som du säger troligen bättre för jämförelser, men de både sker senare och rapporteras in senare.
Poängen med min kommentar var att visa på att smittspridningen i Skåne knappt minskar, vilket är oroväckande, när nya varianter är i antåg. Jag försökte även med mina jämförelser visa på att Skåne fortfarande ligger på en hög nivå av smittspridning (363 nya fall per 100 000 och 7 dagar). Skåne ligger högst i landet! Dvs man bör agera nu!!
(Tyskland, som testar mindre än Skåne, ligger på 111 nya fall per 100 000. De har hård lockdown på många platser. När områden faller till under 50 så öppnar de upp något. Jag förmodar det kan variera en del mellan delstaterna. Det har även föreslagits i Tyskland att man ska ha ambitionen #ZeroCovid.)