2021-01-25, 13:03
Medlem
Hur är siffrorna för Israel nu när dom vaccinerat 50% av befolkningen? Ser vi någon ljusning?
Citera
2021-01-25, 13:04
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag börjar misstänka att vaccinen inte kommer fungera. Vi ser redan mutationer. När många är vaccinerade kommer det bli selektion av resistenta virus. I så fall är det bara bra masker som gäller.

Vi som är unga är kanske inte rökta personligen. Men sjukvården lär krascha, äldre lär dö och få hålla sig hemma om de inte vill löpa 5-10% risk att dö i korråna eller ännu högre risk att hamna på sjukhus med allt vad det innebär.

En annan idé är ju förstås att människor stärker sina immunförsvar så man inte blir sjuk eller dör av förkylningsviruset i fråga. Men det kanske är för mycket begärt. Det är ju gott med socker och kolhydrater.

Vi har ju iofs somrarna där ingen blir sjuk eller dör tack vare solens D-vitamin. Om det bara fanns något sätt för oss att få i oss D-vitamin även under resterande 9 månader...

Ah, det finns nog inte. Bättre att köra lockdown och munskyddskrav för all framtid istället. Det viktiga är ju inte att leva, utan att existera.
Citera
2021-01-25, 13:05
Medlem
Qaas avatar
Hur kan Sverige, som ändå är ett väldigt utvecklat land ha så svårt med att tracka nya varianter av viruset?

Till exempel Danmark och liknande länder, direkt efter någon vecka går dem ut och säger att dem har en spridning av det brittiska viruset eller Sydafrikanska. Hur lyckas dem köra sekvensering av antalet PCR-testet på så hög nivå att dem kan dra dessa slutsatser så snabbt?
Citera
2021-01-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Eftersom Norge stängt ute smittan på ett föredömligt vis har inte avståndet särskilt stor betydelse.
Nu när de fått smittspridning kanske det visar sig att en meter inte är tillräckligt.
Smittvägen för de olika mutationerna är troligen densamma, huvudsakligen droppsmittam med inslag av aerosoler (verkar vara mest troligt tycker jag).

Är din teori att det är bättre ju närmare man är varandra?

Du läser ju text som satan läser bibeln.
Citera
2021-01-25, 13:08
Medlem
Citat:
Informationsaffischen jag länkade till nyss visar två armlängders avstånd + lite till.

Tyvärr lyckas de schabbla bort budskapet i tillhörande text.

Jag tror du övertolkar armlängd till just en armlängd.

Från början kommer det ju från militären och betydde just längden på din arm till kroppen på personen framför dig.

I dagligt tal kan det lika väl betyda att båda personerna håller ut handen vilket då blir två armlängders avstånd enligt den militära betydelsen.

Men bilderna ger ju en tydlig förklaring - om båda personerna håller armlängds avstånd (och lite till) så betyder det att man inte kan ta varandra i hand om båda personerna sträcker fram handen.

Eller som på denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=h3uNYSGHyc4&ab_channel=PartilleKommun

Sen är det givetvis beroende på situation - i många affärer är det ju omöjligt att passera varandra i en gång med två meters avstånd men om man ska befinna sig en längre stund - t ex stå och vänta i en kö eller prata med någon - då kanske två meter är bättre.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Och du har så klart gått på lögnen om de "nya mutationerna". Så oväntat.

Du tycker inte det är lite märkligt att alla dessa mutationer dyker upp först nu? Alla i stort sett samtidigt, precis i samband med att vaccineringen började ta fart? Mellan februari och december 2020 fanns det ingen "engelsk variant", eller "sydafrikansk variant" att oroa oss för. Eller japansk eller brasiliansk. Det fanns bara "covid-19".

Men nu finns det plötsligt en ny hotfull mutation i varenda världsdel

Vi ska alla vara jätterädda. Hela tiden.
Samma typ av inlägg med samma typ av teori har förkastats tidigare i tråden.
Bla. fanns den engelska varianten redan tidigt i höstas.
Citera
Medlem
276 på IVA i slutet av Januari. Snacka om att många av de allra mest skräckslagna alarmisterna i denna tråd fick tokfel i sina prognoser.
Citera
2021-01-25, 13:10
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Två dagar sedan:

Boris Johnson: ”Brittska mutationen verkar vara mer dödlig”

https://www.dn.se/varlden/boris-johnson-brittska-mutationen-verkar-vara-mer-dodlig/

Självklart är den inte bara mer smittsam utan även mer dödlig. Självklart. Denna nya mutation kommer användas för att motivera fortsatt hårda restriktioner och lockdowns under LÅNG tid TROTS att majoriteten av befolkningen har vaccinerats.

Och den hjärndöda massan kommer såklart att köpa det rakt av.

Det här kommer aldrig att ta slut.
Citera
2021-01-25, 13:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det är mycket, ja. Men jämförelsen haltar. Tyskland och Sverige har under hösten följt varandra i princip identiskt i dödsfall per capita av Covid, medan Tyskland ligger mycket lägre i upptäckta fall. Eftersom dödsfallen är lika bör den verkliga smittan också vara likartad, vilket leder till slutsatsen att Tyskland missar många fall. Det är därför det är så vanskligt att jämföra konstaterade fall mellan länder; de som är duktiga på det ser sämst ut. Om man ska jämföra mellan länder är dödsfall ett lämpligare mått (även om det skiljer även där i hur bra man identifierar fallen, men inte lika mycket).
Nej, det är inte lätt att göra jämförelser med nya fall, särskilt som regioner och många länder inte rapporterar parallellt och samtidigt hur många tester som utförts, men vi måste försöka!

Dödsfall är som du säger troligen bättre för jämförelser, men de både sker senare och rapporteras in senare.

Poängen med min kommentar var att visa på att smittspridningen i Skåne knappt minskar, vilket är oroväckande, när nya varianter är i antåg. Jag försökte även med mina jämförelser visa på att Skåne fortfarande ligger på en hög nivå av smittspridning (363 nya fall per 100 000 och 7 dagar). Skåne ligger högst i landet! Dvs man bör agera nu!!

(Tyskland, som testar mindre än Skåne, ligger på 111 nya fall per 100 000. De har hård lockdown på många platser. När områden faller till under 50 så öppnar de upp något. Jag förmodar det kan variera en del mellan delstaterna. Det har även föreslagits i Tyskland att man ska ha ambitionen #ZeroCovid.)
Citera
2021-01-25, 13:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hur är siffrorna för Israel nu när dom vaccinerat 50% av befolkningen? Ser vi någon ljusning?
Israel har givit en dos till 25-30 % av sin befolkning och man kan se en nedgång (se statistiklänkar i signaturen).

Det är nog för tidigt att säkert säga att nedgången beror på vaccineringen. Vänta någon vecka till så får vi se.
Citera
2021-01-25, 13:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Israel har givit en dos till 25-30 % av sin befolkning och man kan se en nedgång (se statistiklänkar i signaturen).

Det är nog för tidigt att säkert säga att nedgången beror på vaccineringen. Vänta någon vecka till så får vi se.
41,77% igår enligt ourworldindata.
Citera
2021-01-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej, det är inte lätt att göra jämförelser med nya fall, särskilt som regioner och många länder inte rapporterar parallellt och samtidigt hur många tester som utförts, men vi måste försöka!

Dödsfall är som du säger troligen bättre för jämförelser, men de både sker senare och rapporteras in senare.

Poängen med min kommentar var att visa på att smittspridningen i Skåne knappt minskar, vilket är oroväckande, när nya varianter är i antåg. Jag försökte även med mina jämförelser visa på att Skåne fortfarande ligger på en hög nivå av smittspridning (363 nya fall per 100 000 och 7 dagar). Skåne ligger högst i landet! Dvs man bör agera nu!!

(Tyskland, som testar mindre än Skåne, ligger på 111 nya fall per 100 000. De har hård lockdown på många platser. När områden faller till under 50 så öppnar de upp något. Jag förmodar det kan variera en del mellan delstaterna. Det har även föreslagits i Tyskland att man ska ha ambitionen #ZeroCovid.)
Men Skåne hade ju knappt någon Corona alls i våras, det Skåne upplever nu kan egentligen kallas för "första vågen", där fanns ingen våg i våras... Är ju lätt att se på graferna, flockimmunitetsteorin stämmer uppenbarligen då länder/regioner som inte hade det tufft i våras i de flesta fallen fick det tuffare på hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in