2021-01-25, 11:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hej, jag fick hjälp av DoraF att hitta information från V51-V01 då gjorde man 705 helgenomsekvenseringar. På antal positiva är det ju inte så hög %, tycker jag.

Och nä precis, det är omöjligt att hitta informationen inne på FoHM - iallafall hittade inte jag den.

https://www.flashback.org/sp74442112
Länkas från veckorapporten:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/
Citera
2021-01-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är också orolig för mutationerna, men är det en sak jag vet så är det att BigPharma vill tjäna pengar. Och världen behöver deras vaccin så de kommer säkert modifiera detta rma vaccin att kunna ta den varianten också. Och även ta betalt för den 1:a ej modifierade dosen.

Vi kan gilla kapitalismen nu och dess drivkrafter.
Jo, men att modifiera tar tid. Finns ingen garanti att man klarar det på 6 veckor (som har påtalats innan). Kan ta betydligt längre tid än så.
Citera
2021-01-25, 11:50
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Fast det går inte att bara haka upp sig på hur stor andel som helgenomseras, i 7 regioner screenar man alla PCR tester för att kolla om det är den brittiska. Den metoden kommer alltid vara effektivare än helgenomseringarna.

FHMs presskonferans
https://youtu.be/xw-5USFLA5Q?t=2185
Karin går igenom hur det funkar.

och av dom prover som har tillräckligt med virus mängd för att hel sekvensera har man hittat ett fall så än så länge är den väldigt ovanlig.

så 7 regioner har redan nu möjligheten att upptäcka den brittiska varianten och bromsa spridningen av den genom smittspårning.

Ja precis det låter bra. Men endast någon "del" (PK med Karin Tegmark Wisell) går sen vidare till helgenomsekvensering, pga att många innehåller för lite virus. Tror hon sa att 10 000 hittade man i regionernas egna PCR prov. Så man kan nog inte dra några stora tolkningar förrän de säger exakt hur många de hittat.
Citera
2021-01-25, 12:01
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya siffror från Skåne kom nyss.

Antal nya smittade sjunker i Skåne men ytterst långsamt. De ligger nu på 363 nya fall per vecka och 100 000 invånare.

Det är alldeles för mycket!

T ex kan nämnas att hela Tyskland ligger på ca 110 och Stockholm på ca 150.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport

Sjunker inte alls i Skåne, uppgång under helgen.
Citera
2021-01-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Pfizer Biontechs vaccin har väl visat sig vara effektivt mot varianterna som härjar i Storbritannien och Sydafrika? Vill minnas att det även var fler varianter. Resultaten är inte färdiggranskade dock.

Det fungerar mot den engelska varianten. Osäkert om den fungerar mot den sydafrikanska. Man vet inte ännu men borde veta inom ett par veckor tydligen. Men det känns väldigt oroande att det redan dyker upp massa mutationer i S-proteinet.
Citera
2021-01-25, 12:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad har du för källor till att min trovärdighet skulle påverkas negativt för att jag hänvisar till WHO utan att samtidigt posta en länk? Du är verkligen helmärklig.
Den här tråden på FB är en bra källa till att din trovärdighet inte är den bästa tycker jag.

IMBILDEN, tänk efter lite själv nu.
Dina inlägg kritiseras och ifrågasätts ganska ofta och inte sällan med frågor om varifrån du fått din information.
Det är ju i sig inget bevis på att din trovärdighet eroderar, men det är åtminstone en indikation på det.

Om du skriver att WHO säger att munskydd minskar smittspridningen behöver du ingen länk (men det är ju bra om du har en länk), men om du tex. skriver att munskydd minskar smittspridningen med xx % och för ett resonemang kring statistik du sett som visar att det är så bör du länka till statistiken så att andra kan se hur och varför du kommit fram till det du framför.

Du är inte ensam om att slarva med källor så detta inlägg kan riktas till många skribenter i denna tråd, en tråd som ligger under Vetenskap & humaniora.
Citera
2021-01-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En meters avstånd har aldrig varit tillräckligt, Det är nog bara Tegnell som tror det.
Däremot hjälper ett par meters avstånd.

2m ger 4ggr så stor utspädning i planet som en meter och 8ggr så stor utspädning i rummet

Så om man håller 2m istället för 1m så lär risken för smitta minsta till ungefär 1/8, eller sannolikheten för att smittas bör alltså vara ca 12,5%.

Nu finns det dock fler faktorer, som hur snabbt aerosoler faller, temperatur och mycket annat. Men 8ggr lägre risk för att smittas om man dubblar avståndet är en bra siffra att ha i huvudet.
Citera
2021-01-25, 12:07
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1

Nu pratade ju postaren om nya fall!
Varför läser du inte inläggen innan du svarar?
Att antal inlagda ökat behöver inte betyda något, så länge som nya fall fortsätter minska.
Nu tror jag också att det kommer öka, men man behöver ju inte måla fan på väggen innan det ens inträffat..
Citera
2021-01-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En meters avstånd har aldrig varit tillräckligt, Det är nog bara Tegnell som tror det.
Däremot hjälper ett par meters avstånd.

Jo i Norge, och de har lyckats mycket bättre än vad Sverige har gjort.

"Å holde én meter avstand til andre er ett av de grunnleggende og generelle rådene til befolkningen for å hindre spredning av coronaviruset per i dag."

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-om-tiltak-mot-mutert-virus-ser-ut-som-en-meter-ikke-er-nok.AN6kv1sPW?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Citera
2021-01-25, 12:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Jag tror du missat att läsa vinröda grafen "antal fall per 100 000 invånare de senaste sju dagarna"

Nu är det 363, vilket är minimum för så långt bak grafen sträcker sig (ca 4v)
Citera
2021-01-25, 12:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Samma pensionärer som annars ska ta det försiktigt med nya kontakter därför att de befinner sig i riskgrupp?
Får ju hoppas att dessa pensionärer inte tillhör någon riskgrupp.
Citera
2021-01-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad menar du med mer dödlig?

Vad som framkommit hittills är ju att den brittiska mutationen inte är mer dödlig. Den sprids lättare men den är inte dödligare.

Eller menar du att om den sprids mer så död det fler och att den därför är mer dödlig? Med ett sådant tankesätt är ju t ex vanlig förkylning dödligare än Ebola.

Vi är av samma åsikt.

Vad som framkommit hittills är ju att den brittiska mutationen inte är mer dödlig. Den sprids lättare men den är inte dödligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in