Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Jag börjar misstänka att vaccinen inte kommer fungera. Vi ser redan mutationer. När många är vaccinerade kommer det bli selektion av resistenta virus. I så fall är det bara bra masker som gäller.
Vi som är unga är kanske inte rökta personligen. Men sjukvården lär krascha, äldre lär dö och få hålla sig hemma om de inte vill löpa 5-10% risk att dö i korråna eller ännu högre risk att hamna på sjukhus med allt vad det innebär.
Jag tror dessvärre det ligger en del i det du skriver och det är därför det är så olyckligt att inte alla gör allt för att undvika att nya livskraftiga mutationer bildas och får fäste.
Ju fler som är sjuka desto fler möjligheter har viruset att mutera och med flera mutationer ökar risken att någon mutation inte stoppas av de vaccin som nu finns.
En annan viktig sak i detta resonemang är att det är lika viktigt att hålla smittan nere i alla länder över hela klotet.
Det hjälper ju inte om vi i Sverige blir vaccinerade om livskraftiga mutationer som vaccinet inte biter på tillåts utvecklas i något annat land.
Edit
Jag menar det vaccin som just nu finns, men det går ju att utveckla ett nytt om det behövs. Frågan är hur lång tid det kan ta och hur länge covid-19 fortsätter att belasta vården lika hårt som nu? Hur länge orkar vården?
Innan vi målar fan på väggen får vi väl vänta och se hur vaccinet biter på de mutationer som finns idag, men så länge viruset tillåts spridas och därmed få möjlighet att mutera finns risken att vaccinet blir mer eller mindre värdelöst.