2021-01-25, 11:15
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Två dagar sedan:

Boris Johnson: ”Brittska mutationen verkar vara mer dödlig”

https://www.dn.se/varlden/boris-johnson-brittska-mutationen-verkar-vara-mer-dodlig/

ord är mycket effektiva vapen om de används på rätt sätt.
Läs nu nedan stycke igen med betoning på det "fetade".. samt vem skulle tjäna på att det uttrycks just på det sättet?

"Den nya mutationen av coronaviruset som upptäcktes i Storbritannien i december tycks vara dödligare än den tidigare varianten, enligt en bedömning som presenterades av premiärminister Boris Johnson på fredagskvällen.

De två vaccin som används i Storbritannien Astra Zeneka och Pfizer-Biontech verkar dock skydda mot även den nya mutationen."
Citera
2021-01-25, 11:17
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag börjar misstänka att vaccinen inte kommer fungera. Vi ser redan mutationer. När många är vaccinerade kommer det bli selektion av resistenta virus. I så fall är det bara bra masker som gäller.

Vi som är unga är kanske inte rökta personligen. Men sjukvården lär krascha, äldre lär dö och få hålla sig hemma om de inte vill löpa 5-10% risk att dö i korråna eller ännu högre risk att hamna på sjukhus med allt vad det innebär.
Du ska ha tack för svaret, men jag håller absolut inte med och ser inte detta som någon sannolik utveckling.

Jag ska också be om ursäkt för att jag skrev att du aldrig svarar. Jag blandade ihop dig med användaren ReijoHervonen.
Citera
2021-01-25, 11:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Att hålla en meters avstånd är inte nog med det muterade viruset.

– Det med avstand er vesentlig når det gjelder dette muterte viruset. Det ser ut som én meter ikke er nok, sier Nakstad.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nakstad-om-tiltak-mot-mutert-virus-ser-ut-som-en-meter-ikke-er-nok.AN6kv1sPW?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
En meters avstånd har aldrig varit tillräckligt, Det är nog bara Tegnell som tror det.
Däremot hjälper ett par meters avstånd.
Citera
2021-01-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
ord är mycket effektiva vapen om de används på rätt sätt.
Läs nu nedan stycke igen med betoning på det "fetade".. samt vem skulle tjäna på att det uttrycks just på det sättet?

"Den nya mutationen av coronaviruset som upptäcktes i Storbritannien i december tycks vara dödligare än den tidigare varianten, enligt en bedömning som presenterades av premiärminister Boris Johnson på fredagskvällen.

De två vaccin som används i Storbritannien Astra Zeneka och Pfizer-Biontech verkar dock skydda mot även den nya mutationen."

Men då måste man också hinna bli vaccinerad. Den verkat vara mer dödlig om vaccin inte används naturligtvis.
Senast redigerad av Lanternlight 2021-01-25 kl. 11:26.
Citera
2021-01-25, 11:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mellan vecka 24 - 44 utfördes färre än TVÅ helgenomsekvenseringar per dygn, i Sverige. Det är tyvärr så illa som det har varit. Att påstå att det utförts helgenomsekvenseringar på En procent av dom possetivta proven är alltså en ren lögn.

Senare data har jag inte lyckats hitta.

Hej, jag fick hjälp av DoraF att hitta information från V51-V01 då gjorde man 705 helgenomsekvenseringar. På antal positiva är det ju inte så hög %, tycker jag.

Och nä precis, det är omöjligt att hitta informationen inne på FoHM - iallafall hittade inte jag den.

https://www.flashback.org/sp74442112
Citera
2021-01-25, 11:24
Medlem
Citat:
Jag börjar misstänka att vaccinen inte kommer fungera. Vi ser redan mutationer. När många är vaccinerade kommer det bli selektion av resistenta virus. I så fall är det bara bra masker som gäller.

Vi som är unga är kanske inte rökta personligen. Men sjukvården lär krascha, äldre lär dö och få hålla sig hemma om de inte vill löpa 5-10% risk att dö i korråna eller ännu högre risk att hamna på sjukhus med allt vad det innebär.

Pfizer Biontechs vaccin har väl visat sig vara effektivt mot varianterna som härjar i Storbritannien och Sydafrika? Vill minnas att det även var fler varianter. Resultaten är inte färdiggranskade dock.
Senast redigerad av SirColumbia 2021-01-25 kl. 11:30.
Citera
2021-01-25, 11:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Fortsatt minskning av fall i Skåne. 1177 rapporterade över helgen (1423 senaste vecka). Tyvärr ser det ut som att antalet inlagda ökat något.
Citera
2021-01-25, 11:30
Medlem
sannes avatar
Citat:
Vi är nog rökta tyvärr mina vänner. Den sydafrikanska varianten är vad vi bör vara rädda för. Den brittiska är bara en liten aptitretare jämfört med den sydafrikanska. 23 mutationer, tidigare covidsmitta verkar ge väldigt lite skydd. Sprider sig som en löpeld och mycket enklare än original-covid. Stor risk att vaccinerna inte hjälper.

Jag tror att det blir game over tyvärr. Avboka semesterresorna i sommar. Det blir att sitta och trycka i källaren i sommar.

Edit: våra fitthuvuden till politiker i hela världen (inte bara den feministiska regeringen) borde sett till att 100 miljarder n95 masker producerats vid det här laget. Endast bra munskydd kan rädda oss nu.

Jag är också orolig för mutationerna, men är det en sak jag vet så är det att BigPharma vill tjäna pengar. Och världen behöver deras vaccin så de kommer säkert modifiera detta rma vaccin att kunna ta den varianten också. Och även ta betalt för den 1:a ej modifierade dosen.

Vi kan gilla kapitalismen nu och dess drivkrafter.
Citera
2021-01-25, 11:31
Medlem
Madagascars avatar
Nya siffror från Skåne kom nyss.

Antal nya smittade sjunker i Skåne men ytterst långsamt. De ligger nu på 363 nya fall per vecka och 100 000 invånare.

Det är alldeles för mycket!

T ex kan nämnas att hela Tyskland ligger på ca 110 och Stockholm på ca 150.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport
Senast redigerad av Madagascar 2021-01-25 kl. 11:34.
Citera
2021-01-25, 11:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya siffror från Skåne kom nyss.

Antal nya smittade sjunker i Skåne men ytterst långsamt. De ligger nu på 363 nya fall per vecka och 100 000 invånare.

Det är alldeles för mycket.

T ex kan nämnas att hela Tyskland ligger på ca 110 och Stockholm på ca 150.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport

Kan bara tillägga i jämförelse med Stockholm så testar Skåne nästan dubbelt så många..

Men för högt antal smittade, absolut..
Citera
2021-01-25, 11:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Jag tror dessvärre det ligger en del i det du skriver och det är därför det är så olyckligt att inte alla gör allt för att undvika att nya livskraftiga mutationer bildas och får fäste.

Ju fler som är sjuka desto fler möjligheter har viruset att mutera och med flera mutationer ökar risken att någon mutation inte stoppas av de vaccin som nu finns.

En annan viktig sak i detta resonemang är att det är lika viktigt att hålla smittan nere i alla länder över hela klotet.
Det hjälper ju inte om vi i Sverige blir vaccinerade om livskraftiga mutationer som vaccinet inte biter på tillåts utvecklas i något annat land.
Edit
Jag menar det vaccin som just nu finns, men det går ju att utveckla ett nytt om det behövs. Frågan är hur lång tid det kan ta och hur länge covid-19 fortsätter att belasta vården lika hårt som nu? Hur länge orkar vården?

Innan vi målar fan på väggen får vi väl vänta och se hur vaccinet biter på de mutationer som finns idag, men så länge viruset tillåts spridas och därmed få möjlighet att mutera finns risken att vaccinet blir mer eller mindre värdelöst.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-25 kl. 12:14.
Citera
2021-01-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Aspirin är ett amerikanskt varumärke och bara vanlig acetylsalicylsyra. Mina 75 mg heter rätt och slätt Acetylsalicylsyra, men de kan heta Trombyl eller Albyl också.

Bara att köpa barnalbyl 250 mg dela dom till hälften eller ta bara varannan var tredje dag. Har man känslig mage är t.o.m 75 mg för mycket. Läser att Albyl minor är avregistrerat sedan 2020-12-31.

Läkemedelsverket gillar inte att vi självmedicinerar tydligen! VILKA JÄVLAR!

Debatt om det på familjeliv.

Citat:
Ursprungligen postat av Swampdog
Jag kollar rent av dödligheten i Covid och finner vad jag förväntar, virusets dödlighet har minskat stadigt sen i våras.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-14..latest&country=SWE~EuropeanUnion&region=World& cfrMetric=true&interval=total&aligned=true&hideCon trols=true&smoothing=0&pickerMetric=location&picke rSort=asc

Dra inte förhastade slutsatser.
Det den grafen visar är förhållandet mellan positiva testresultat och avlidna med covid-19.
Dvs den är beroende av hur många som testats. Man testar mycket mer nu än i våras. Med flera tester får man förstås flera positiva testsvar.

Ser man till antal dödsfall med covid-19, i förhållande till populationen ser kurvorna ut så här:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-14..latest&country=SWE~EuropeanUnion~OWID_WRL&regi on=World&deathsMetric=true&interval=total&hideCont rols=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric= location&pickerSort=asc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in