Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det skall in uppåt 2000 ton vatten på bildäck för att Estonia skall kapsejsa, så det kommer att ta en stund om inte rampen är helt öppen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det utan tvivel att Estonia sjönk utan bogvisir och att detta föll av ett tag innan fartyget sjönk. Logiskt betyder det att rampen slitits upp, vilket styrks av sönderslitna lås och hydraulik. Frågan är snarast när det sker.
Vad gäller spygatterna på Estonia så har jag inte sett någon ritning, men det normala är att spygatter är konstruerade så att vatten inte rinner bakvägen under rimlig krängning. Det kan man lösa med att de löper korsvis från sida till sida (typ segelbåt) eller med en enkel backventil. Så iden att de skulle vara stängda förstår jag inte.
De tre männens i ECR vittnesmål visar entydigt att rampen är stängd efter slagsidan 01.02. Det visar mycket tydligt deras sammantagna vittnesmål. De kan förstås ljuga helt, men efter grundliga studier av dem måste jag säga att jag anser att de verkar sanningsenliga, speciellt Sillaste. Hans vittnesmål är i stort konsistenta och han är mån om att de som förhör och intervjuar honom skall förstå vad han säger.
Att de tre skulle misstagit sig på händelseförloppet eller beskrivit händelserna förvirrat är uteslutet.
Det betyder att om de talar sanning så är rampen i stängt läge efter slagsidan. Enda möjligheten att rampen ryckts upp av bogvisiret är då att den på något sätt igen kilats fast av vågorna därefter för att förbli stängd i det läget, fast då med det betydande glapp männen vittnar om. Kan det vara en realistisk möjlighet?
I Silllastes intervju med journalisten Phillip Wearne i maj 1998 uppger han att vägen han tar till ECR från avloppsrummet där han springer genom fyra rum,
the auxiliares engines room, where we have the storage rooms, main engines rooms. Ingenstans ser han något vatten som läckt in.
https://web.archive.org/web/20031102045554/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.4.282.htm
Så talar han sanning, vilket vi nog får förutsätta, så är det tydligt och säkert att det inte finns några läckor som ger vatten på dessa ställen.
För att ytterligare understryka min poäng om att det inte kan vara på något annat sätt om Sillaste är sanningsenlig än att han kommer till ECR efter den Den stora överhalningen innehåller denna intervju också hans uttalande om att:
When I came in then it was maybe 10-15 degrees på tal om slagsidan.