2021-01-25, 08:11
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Precis vad många tyckt hela tiden. Dags att acceptera att det är ett förkylningsvirus vi kommer få leva med och öppna upp landet.

Problemet är att många inte bara blir förkylda utan får men för livet.
Citera
2021-01-25, 08:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En ny vecka.

Jag förmodar att den för Sveriges del kommer handla mycket om sekvensering/analys av positiva prover för att avgöra vilken variant av viruset det rör sig om. Det sker i så liten utsträckning i Sverige (mindre än 1%) att det tyder på att man fortfarande söker flockimmunitet med smittspridning alternativt har man återigen en övertro på hur många som redan är immuna. Om man velat hejda de nya varianterna så skulle man förstås sekvenserat mer.

Jag har fått uppgift om att FHM numera begär in 10% av de positiva proverna för sekvensering från covidlabben.
Citera
2021-01-25, 08:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Precis vad många tyckt hela tiden. Dags att acceptera att det är ett förkylningsvirus vi kommer få leva med och öppna upp landet.

Det går ju inte för då kraschar sjukvården, är det så svårt att förstå?
Citera
2021-01-25, 08:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har fått uppgift om att FHM numera begär in 10% av de positiva proverna för sekvensering från covidlabben.
Det låter bra.

Men vad har du för uppgift om det?
Citera
2021-01-25, 08:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det låter bra.

Men vad har du för uppgift om det?

Jag känner folk som jobbar där, antar att det inte är offentligt ännu.
Citera
2021-01-25, 08:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag känner folk som jobbar där, antar att det inte är offentligt ännu.
Ok.

Bidra gärna mer om vad du hör om inifrån FHM. T ex hur kluvna är de i förhållande till Tegnell?
Citera
2021-01-25, 08:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ok.

Bidra gärna mer om vad du hör om inifrån FHM. T ex hur kluvna är de i förhållande till Tegnell?

Alltså jag känner ingen på FHM, tyvärr, utan folk på klinisk mikrobiologi. Det hade verkligen varit intressant att få höra en insideröst från FHM men jag antar att de inte skulle våga säga ett knyst.
Citera
2021-01-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Ja jag var ironisk. Det hade inte varit värt ett liv

Aha ok. Ska vara mer perceptiv för ironi nästa gång
Citera
2021-01-25, 08:44
Medlem
qwerty-66s avatar
En positiv studie om asprin o covid19.

The researchers found aspirin use was associated with a 44 per cent reduction in the risk of being put on a mechanical ventilator, a 43 per cent decrease in the risk of ICU admission, and -- most importantly -- a 47 per cent decrease in the risk of dying in the hospital compared to those who were not taking aspirin.

https://www.hindustantimes.com/more-lifestyle/aspirin-reduces-risk-of-death-in-hospitalized-covid-19-patients-study/story-sc7ppHUjYvvGEXFPz5TI1K.html
Citera
2021-01-25, 08:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En positiv studie om asprin o covid19.

The researchers found aspirin use was associated with a 44 per cent reduction in the risk of being put on a mechanical ventilator, a 43 per cent decrease in the risk of ICU admission, and -- most importantly -- a 47 per cent decrease in the risk of dying in the hospital compared to those who were not taking aspirin.

https://www.hindustantimes.com/more-lifestyle/aspirin-reduces-risk-of-death-in-hospitalized-covid-19-patients-study/story-sc7ppHUjYvvGEXFPz5TI1K.html

Ja det minskar ju risken för blodproppar så det låter vettigt. Jag tar alltid det i förebyggande syfte när jag gör långflygningar exempelvis.
Citera
2021-01-25, 08:52
Medlem
Citat:
En ny vecka.

Jag förmodar att den för Sveriges del kommer handla mycket om sekvensering/analys av positiva prover för att avgöra vilken variant av viruset det rör sig om. Det sker i så liten utsträckning i Sverige (mindre än 1%) att det tyder på att man fortfarande söker flockimmunitet med smittspridning alternativt har man återigen en övertro på hur många som redan är immuna. Om man velat hejda de nya varianterna så skulle man förstås sekvenserat mer.

Fast det går inte att bara haka upp sig på hur stor andel som helgenomseras, i 7 regioner screenar man alla PCR tester för att kolla om det är den brittiska. Den metoden kommer alltid vara effektivare än helgenomseringarna.

FHMs presskonferans
https://youtu.be/xw-5USFLA5Q?t=2185
Karin går igenom hur det funkar.

och av dom prover som har tillräckligt med virus mängd för att hel sekvensera har man hittat ett fall så än så länge är den väldigt ovanlig.

så 7 regioner har redan nu möjligheten att upptäcka den brittiska varianten och bromsa spridningen av den genom smittspårning.
Senast redigerad av painkiler 2021-01-25 kl. 09:00.
Citera
2021-01-25, 08:59
Medlem
arbetets avatar
Har ni läst NERVTAG:s publikation om den nya mutationen? Man misstänker at B.1.1.7. kan vara dödligare. Boris Johnson uttryckte också en sådan oro 22/1:

NERVTAG paper on COVID-19 variant of concern B.1.1.7
Paper from the New and Emerging Respiratory Virus Threats Advisory Group (NERVTAG) on new coronavirus (COVID-19) variant B.1.1.7.

Published 22 January 2021
From:
Department of Health and Social Care and Government Office for Science
An updated PHE matched cohort analysis has reported a death risk ratio for VOCinfected individuals compared to non-VOC of 1.65 (95%CI 1.21-2.25).

There are several limitations to these datasets including representativeness of death
data (<10% of all deaths are included in some datasets), power, potential biases in
case ascertainment and transmission setting.

Based on these analyses, there is a realistic possibility that infection with VOC
B.1.1.7 is associated with an increased risk of death compared to infection with
non-VOC viruses
.
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/955239/NERVTAG_paper_on_variant_of_concern__VOC__B.1.1.7. pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in