2021-01-25, 02:28
Medlem
Vill höra vad ni anser om min taktik på börsen.

Min taktik är att investera allt jag har i aktiekapital (just nu 200.000kr) i en enda aktie, gärna en aktie som är listad på typ spotlight market med Bv mellan 30 - 100m (högrisk).

Det första jag gör innan jag investerar är att vänta tills på fredagen efter att marknaden stänger, då börjar jag leta efter bolag på Avanzas aktielista eftersom att jag då kan sitta en hel helg i lugn och ro och göra min analys utan att kursen rusar åt något håll.

De jag gör först är att leta efter en volatil aktie som rört sig väldigt mycket upp och ner senaste året, aktie priset ska helst ligga så nära ATL som möjligt.

Läser Pm,et som gjorde att kursen sjönk drastiskt senast och funderar över om det är en överreaktion eller ej.

När jag hittat ett sådant bolag och ser att dippen faktiskt var en överreaktion så går jag djupare in i bolaget:

× Kollar hemsidan och deras produkt
× Ledningen och deras track record
× Kollar om någon i ledningen finns med i lexbase
× 10största ägarna
× TA/FA analys
× går igenom tidigare PM på MFN.se
× nyemissioner
× läser memorandum
× kollar konkurrenter
× Nyckeltal
× Insiderhandel
× Läser allt jag kan hitta om bolaget på forum (placera, Facebook, youtube etc)

Och tillsist - om jag inte hittar något negativt alls om bolaget och alla dom här sakerna ser positiva ut så går jag All in i bolaget på ett bräde - jag började med aktier förra året i juli och har en avkastning hittills på +146%.

Läser gång på gång att man ska sprida riskerna och inte lägga allt i samma korg för då är man dum i huvve så jag tänkte bara höra - tycker ni jag är dum i huvve som använder den här taktiken på börsen? - jag är ju relativt ny som sagt.
Senast redigerad av Cub77 2021-01-25 kl. 02:36.
Citera
2021-01-25, 02:38
Medlem
1. När en företagare startar sitt bolag så går denne all in. Men det är för att man är mer eller mindre expert på området. Du är inte expert. Du är ny.

2. När något ligger nära ATL. Är trenden upp eller ner då? Om trenden är ner - varför går du emot trenden? Har du specialkunskaper som motiverar den typen av risktagande?

3. Du hittar sällan någor negativt. Allt du läser är "potential och skyhöga förväntningar".

4. Ja, du är dum i huvudet. Vet du att exakt 100 % av unga killar i din ålder startat på exakt samma sätt som du och förlorat exakt alla sina pengar inklusive undertdcknad.
Citera
2021-01-25, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
1. När en företagare startar sitt bolag så går denne all in. Men det är för att man är mer eller mindre expert på området. Du är inte expert. Du är ny.

2. När något ligger nära ATL. Är trenden upp eller ner då? Om trenden är ner - varför går du emot trenden? Har du specialkunskaper som motiverar den typen av risktagande?

3. Du hittar sällan någor negativt. Allt du läser är "potential och skyhöga förväntningar".

4. Ja, du är dum i huvudet. Vet du att exakt 100 % av unga killar i din ålder startat på exakt samma sätt som du och förlorat exakt alla sina pengar inklusive undertdcknad.

1 jag säger inte att jag är expert

2 jag har aldrig tyckt om att göra som alla andra

3 det där är inte sant, finns det något som är negativt i ett bolag så kan man hitta det.

4 tror inte många gör sin hemläxa innan dom investerar utan dom köper bara för att andra säger det.

Sitter som sagt en hel helg och analyserar ett enda bolag innan jag investerar
Senast redigerad av Cub77 2021-01-25 kl. 02:52.
Citera
2021-01-25, 03:03
Medlem
Det här är exempel på bolag som jag letar efter http://www.bilddump.se/bilder/20210125030253-94.234.32.209.jpg
Citera
2021-01-25, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Det här är exempel på bolag som jag letar efter http://www.bilddump.se/bilder/20210125030253-94.234.32.209.jpg
Senast: 4:20

Ja detta kan inte gå fel eller hur

Citera
2021-01-25, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BronyFurry
Senast: 4:20

Ja detta kan inte gå fel eller hur

Har ju sålt för längesen med rejäl vinst som du kan se på skyltarna i kursen (K) (S), här är pm,et som jag tolkade som en överreaktion på dippen (står tydligt att det bara pausas) http://www.bilddump.se/bilder/20210125031017-94.234.32.209.jpg
Senast redigerad av Cub77 2021-01-25 kl. 03:16.
Citera
2021-01-25, 03:17
Medlem
Citat:
Har ju sålt för längesen med rejäl vinst som du kan se, här är pm,et som jag tolkade som en överreaktion på dippen (står tydligt att det bara pausas) http://www.bilddump.se/bilder/20210125031017-94.234.32.209.jpg
Är inte insatt i bolaget, jag bara, precis som föregående, ber dig att tänka om och inte sattsa allt på ett kort av ingen anledning. Risk management är det viktigaste i alla marknader, finns ingen anledning att gå all in om du nu ska göra det förstår inte riktigt vad du försöker göra.
Citera
2021-01-25, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BronyFurry
Är inte insatt i bolaget, jag bara, precis som föregående, ber dig att tänka om och inte sattsa allt på ett kort av ingen anledning. Risk management är det viktigaste i alla marknader, finns ingen anledning att gå all in om du nu ska göra det förstår inte riktigt vad du försöker göra.

Ni som har aktier i 20 - 30st olika bolag - med handen på hjärtat, hur mycket tid lägger ni på research innan ni investerar i ett bolag?
Senast redigerad av Cub77 2021-01-25 kl. 03:23.
Citera
2021-01-25, 03:49
Medlem
Citat:
Ni som har aktier i 20 - 30st olika bolag - med handen på hjärtat, hur mycket tid lägger ni på research innan ni investerar i ett bolag?
Det är bra att du lägger ner mycket tid på research, men det är inte det som är poängen. Om du inte diversifierar så tar du på dig för mycket risk, spelar inte roll hur mycket research du gjort på företaget. Du är smart, låt dig inte stjälpas av envishet, naivitet, eller tunnel seende. Skriver detta med all välmening.
Citera
2021-01-25, 03:58
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Vill höra vad ni anser om min taktik på börsen.

Min taktik är att investera allt jag har i aktiekapital (just nu 200.000kr) i en enda aktie, gärna en aktie som är listad på typ spotlight market med Bv mellan 30 - 100m (högrisk).

Det första jag gör innan jag investerar är att vänta tills på fredagen efter att marknaden stänger, då börjar jag leta efter bolag på Avanzas aktielista eftersom att jag då kan sitta en hel helg i lugn och ro och göra min analys utan att kursen rusar åt något håll.

De jag gör först är att leta efter en volatil aktie som rört sig väldigt mycket upp och ner senaste året, aktie priset ska helst ligga så nära ATL som möjligt.

Läser Pm,et som gjorde att kursen sjönk drastiskt senast och funderar över om det är en överreaktion eller ej.

När jag hittat ett sådant bolag och ser att dippen faktiskt var en överreaktion så går jag djupare in i bolaget:

× Kollar hemsidan och deras produkt
× Ledningen och deras track record
× Kollar om någon i ledningen finns med i lexbase
× 10största ägarna
× TA/FA analys
× går igenom tidigare PM på MFN.se
× nyemissioner
× läser memorandum
× kollar konkurrenter
× Nyckeltal
× Insiderhandel
× Läser allt jag kan hitta om bolaget på forum (placera, Facebook, youtube etc)

Och tillsist - om jag inte hittar något negativt alls om bolaget och alla dom här sakerna ser positiva ut så går jag All in i bolaget på ett bräde - jag började med aktier förra året i juli och har en avkastning hittills på +146%.

Läser gång på gång att man ska sprida riskerna och inte lägga allt i samma korg för då är man dum i huvve så jag tänkte bara höra - tycker ni jag är dum i huvve som använder den här taktiken på börsen? - jag är ju relativt ny som sagt.

Varför har du så bråttom?
Citera
2021-01-25, 05:41
Bannlyst
Citat:
Sitter som sagt en hel helg och analyserar ett enda bolag innan jag investerar
En hel helg är ju ingenting! Jag tycker dock det är roande att du hade tänkt skänka bort dina 200.000kr och under tiden som du lär dig om börsen så ser du detta som en läropeng
Citera
2021-01-25, 06:37
Medlem
Låter väldigt dumt , även om aktien gått starkt kan du inte förutspå framtiden, den kan lika gärna börja dala. Bättre att köpa in sig i global indexfond
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in