2021-01-24, 21:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Förmodar att din åsikt är att Säbo är en meningslös institution i och med att du inte anser att patienterna borde få leva.

Tyvärr så finns det en annan aspekt än att drabbas av covid-19. Det senaste året på Sveriges alla SÄBO:s kan inte ha varit roliga platser. Personal med munskydd och visir, som ska hålla avstånd och inte sitta tillsammans med de gamla (för att de inte ska riskeras att smittas). Inga besök och inga meningsfulla aktiviteter som sångstunder, gymnastik osv. Detta "dö-läge" lär fortsätta trots att man vaccinerat varenda multisjuk 90+. Den här distanseringen mellan de gamla och "alla andra" är inte att leka med, och man kan fundera över vad som gör störst skada.

Det är klart att alla ska få leva så länge det är möjligt (och värdigt), men priset är mycket högt. Skyddad men isolerad i över ett år snart? Jag vet inte vad som är värst.
Citera
2021-01-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fast Taiwan klarade det tydligen helt utmärkt.
https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&mid=%2Fm%2F06f32&gl=SE&ceid=SE%3Asv
Taiwan har aldrig haft någon spridning av covid.
Citera
2021-01-24, 21:31
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Taiwan har aldrig haft någon spridning av covid.

Jo, i början hade man det.
26 Mars 2020 (som var toppen) hade man 20 nya fall per dag, men detta gick snabbt ned til 0 per dag i mitten av Maj.
https://www.google.com/search?q=taiwan+covid&oq=taiwan+covid&aqs=chrome.0 .69i59l3j0l2j69i60l3.1023j1j9&sourceid=chrome&ie=U TF-8

Och om du tittar på grafen i länken jag bifogade, så ser du att även om antalet smittade går upp under en period, så blir den konstant nedtryckt efter ett tag, vilket är beviset för att Taiwans förmåga att hindra pandemin är mycket lyckosam:
Senast redigerad av kato85 2021-01-24 kl. 21:37.
Citera
2021-01-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Sköta om gamlingarna bättre helt enkelt.

Om man uppfostrar nästa generation till att värna om de gamla och sköra då kanske man också tar väl hand om gamlingarna. Det brukar ju vara så att ens egna värderingar går vidare till nästa generation - om de inte är helt åt skogen. Och ibland även då..

Om föräldrarna tar väl hand om sina barn - då vill barn också ta väl hand om sina föräldrar.

Jag säger inte att situationen är bättre någon annanstans. På något sätt är det ändå konstigt att undra varför man inte bryr sig om de gamla. Har de gamla (när de var yngre) brytt sig om de unga?

Värderingarna ändras ju Inte över en natt bara därför att det kommer en pandemi. De har suttit där redan från första början.

VI alla har tyckt att det räcker att gamlingarna får mat i magen och någon byter blöja på dem. Att de inte ens kan kommunicera med den totalt outbildade och icke språkkunniga personalen har inte varit någon stor skandal..

Hittills.
Senast redigerad av sno 2021-01-24 kl. 21:35.
Citera
2021-01-24, 21:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kan inte personalen på apoteken hjälpa till med detta också?

Det kan vara en idé.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det värsta är väl ifall någon behöver akut hjälp pga allergisk reaktion eller så.

Därför behöver professionell vårdpersonal finnas tillgänglig. Men det behöver knappast vara läkare eller sjuksköterskor som genomför injektionerna?
Citera
2021-01-24, 21:36
Medlem
Citat:
Nej precis, scenariot Sverige har nu är svårt om nästan inte omöjligt.
I bästa fall kan man bromsa spridningen tills dess merparten av befolkningen vaccinerat sig.

Det jag vänder mig emot är hävdandet att det inte går att stoppa en pandemi, vilket Taiwan är beviset på att det faktiskt är möjligt.
Visst, förhindra en pandemi är kanske möjligt, om du gör allt rätt redan från början. Men när bollen är satt i rullning så får du inte stopp på den.
Citera
2021-01-24, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Tyvärr så finns det en annan aspekt än att drabbas av covid-19. Det senaste året på Sveriges alla SÄBO:s kan inte ha varit roliga platser. Personal med munskydd och visir, som ska hålla avstånd och inte sitta tillsammans med de gamla (för att de inte ska riskeras att smittas). Inga besök och inga meningsfulla aktiviteter som sångstunder, gymnastik osv. Detta "dö-läge" lär fortsätta trots att man vaccinerat varenda multisjuk 90+. Den här distanseringen mellan de gamla och "alla andra" är inte att leka med, och man kan fundera över vad som gör störst skada.

Det är klart att alla ska få leva så länge det är möjligt (och värdigt), men priset är mycket högt. Skyddad men isolerad i över ett år snart? Jag vet inte vad som är värst.

Absolut, jag kan definitivt hålla med om att det måste ha varit påfrestande, både för personal och de gamla. Utan att besitta alltför mycket kunskap om denna typ av boende så tycker jag ändå att man bör snarare tänka på hur man kan komma med konstruktiva lösningar för själva situationen snarare än att dela ut dödsdomar till de äldre. Oavsett så uppskattar jag ditt nyanserade svar betydligt mer än ursprungsskribentens.
Citera
2021-01-24, 21:41
Medlem
Citat:
26 Mars 2020 (som var toppen) hade man 20 nya fall per dag, men detta gick snabbt ned til 0 per dag i mitten av Maj.
https://www.google.com/search?q=taiwan+covid&oq=taiwan+covid&aqs=chrome.0 .69i59l3j0l2j69i60l3.1023j1j9&sourceid=chrome&ie=U TF-8

Och om du tittar på grafen i länken jag bifogade, så ser du att även om antalet smittade går upp under en period, så blir den konstant nedtryckt efter ett tag, vilket är beviset för att Taiwans förmåga att hindra pandemin är mycket lyckosam:
Tjugo fall per dag är mycket lite, och nästan alla covid-fall i Taiwan är importfall som hittats på flygplatsen. De har aldrig haft någon inhemsk spridning av covid.
Citera
2021-01-24, 21:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har statliga myndigheter utnyttjat hösten till att förbereda vaccineringen? Har någon förberett hur det ska finnas arbetskraft till vaccineringen? Hade exempelvis hemvärnet kunnat utbildas till att ge injektioner?

Herregud, det är sossar i regeringen. De kunde inte ens köpa testpinnar förrän efter fyra månader i våras.
Citera
2021-01-24, 21:52
Medlem
WimHofs avatar
Färska siffror inne från Spanien, 17.000 färre dödsfall totalt 2020 än 2019!

https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/indNacDefunciones/2020_Defunciones_11.pdf
Citera
2021-01-24, 22:01
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Färska siffror inne från Spanien, 17.000 färre dödsfall totalt 2020 än 2019!

https://www.mscbs.gob.es/estadEstudios/estadisticas/docs/indNacDefunciones/2020_Defunciones_11.pdf

Hade de ett hårt influensa år 2019? Förmodligen därför.

Vi hade en soft influensa 2019 , tror jag. Därför ser vi en liten överdödlighet...
Citera
2021-01-24, 22:01
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Av någon mystisk anledning så lyckas alla Tegnellkramare ducka för det. Taiwan lyckades "för att de är annorlunda". Det enda som var annorlunda var att de följde manualen och inte hade idiotepidemiologer som sa att man skulle sticka ut och resa under pandemin, inte använda munnskydd och inte testkolla folk som reste hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in