2021-01-24, 20:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Därefter ska dessa doser distribueras, och sedan injiceres. Det finns alltså gott om utrymme för strul.

Med tanke på hur Sverige har hanterat epidemin hittills, så har jag svårt att tro att vaccineringen kommer att förlöpa smidigt.

Efter att vaccinerna har injicerats, så tar det en tid innan immunförsvaret har byggt upp beredskap mot viruset. Detta ska sedan kompletteras med ytterligare en dos vaccin.

Håller helt med att hela hanteringen av pandemin är förkastlig. Nu när det gäller vaccinationerna så ligger det på regionerna och de som kommer att vaccinera är vårdcentralerna i de flesta fall, jag litar mer på dom än våra myndigheter. Löper bara transporterna och att vi får utlovade doser tror jag själva vaccinationerna kommer att gå bra.
Citera
2021-01-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Kanske ett genidrag ändå att stänga gränsen mot Norge nu när domedagen där är nära, med risk att baggarna hade vällt över gränsen i sin sökan efter öppna systembolag.Blev
ett plus i Tegnells och ev MSB:s betygsbok för detta då?
Nej. Det finns inga plus för FHM eller svenska myndigheter på Flashback. Stänger man inte gränser dag x är man flat. Stänger man gränser dag y så finns det inget behov av att stänga gränser.

Anders Tegnell, som är den enda person som arbetar på FHM och därmed tar alla beslut själv, kan per definition inte ta rätt beslut.
Citera
2021-01-24, 21:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Håller helt med att hela hanteringen av pandemin är förkastlig. Nu när det gäller vaccinationerna så ligger det på regionerna och de som kommer att vaccinera är vårdcentralerna i de flesta fall, jag litar mer på dom än våra myndigheter. Löper bara transporterna och att vi får utlovade doser tror jag själva vaccinationerna kommer att gå bra.

Håller med!

Regionerna har skött detta helt ok.
Framförallt utifrån de förutsättningar som funnits.
Vaccinationen är inte i första hand en fråga för myndigheter. Så det bör fungera bra
Citera
2021-01-24, 21:08
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Danmark verkar helt ha tappat tempot i vaccinationerna..
Bara några tusen senaste veckan..
Citera
2021-01-24, 21:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Jag tänker på samma sätt. Jag har mycket mer förtroende för den vårdpersonal som finns runt om i Sverige, än för Folkhälsomyndigheten.

Men jag undrar huruvida vaccineringen kan bli en övermäktig uppgift för ett redan ansträngt vårdsystem. Hur bra vårdpersonalen än är, så är det brist på dom. Igår såg jag tidningsrubriker om regioner som söker personal till vaccineringen.

Behöver regionerna kanske stöd från staten för att klara denna utmaning? Har statliga myndigheter utnyttjat hösten till att förbereda vaccineringen? Har någon förberett hur det ska finnas arbetskraft till vaccineringen? Hade exempelvis hemvärnet kunnat utbildas till att ge injektioner?
Citera
2021-01-24, 21:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det finns en länk i artikeln. Där står att 1% av alla positiva provsvar sekvenseras i Sverige.
Vet inte om det var uppgiften du ville ha.

https://sverigesradio.se/artikel/7641628

Edit. Jo det står i Expressens artikel att det handlar om helgenomsekvensering:

Tack för svar. Men det var en ruta längst ner i artikeln där det stod exakt de prover som blivit sekvenserade av FoHM. Men det kanske kommer svar på tisdag?
Citera
2021-01-24, 21:16
Medlem
Citat:
Jag tänker på samma sätt. Jag har mycket mer förtroende för den vårdpersonal som finns runt om i Sverige, än för Folkhälsomyndigheten.

Men jag undrar huruvida vaccineringen kan bli en övermäktig uppgift för ett redan ansträngt vårdsystem. Hur bra vårdpersonalen än är, så är det brist på dom. Igår såg jag tidningsrubriker om regioner som söker personal till vaccineringen.

Behöver regionerna kanske stöd från staten för att klara denna utmaning? Har statliga myndigheter utnyttjat hösten till att förbereda vaccineringen? Har någon förberett hur det ska finnas arbetskraft till vaccineringen? Hade exempelvis hemvärnet kunnat utbildas till att ge injektioner?

Kan inte personalen på apoteken hjälpa till med detta också?

Det värsta är väl ifall någon behöver akut hjälp pga allergisk reaktion eller så.
Citera
2021-01-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Danmark verkar helt ha tappat tempot i vaccinationerna..
Bara några tusen senaste veckan..
Kræver jo der er (nok) leverancer...men er det ikke fra næste uge Pfizer BioNTech regner med at kunne levere normalt igen?
15.169 er blevet vaccineret den sidste uge.

Påbegyndt vaccination i alt : 182.168 (andel af befolkning 3,12%)

Færdigvaccineret : 20.998 (andel af befolkning 0,36%)

https://covid19.ssi.dk/overvagningsdata/vaccinationstilslutning
Senast redigerad av Esrum 2021-01-24 kl. 21:28.
Citera
2021-01-24, 21:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag vet inte hur det fungerar i övriga landet men i VG skötte vårdcentralerna vaccineringen mot säsongsinfluensorna och det var rekordmånga som vaccinerade sig i höstas, i min region var det inga problem
Det fetade, förberett sig? nu skämtar du väl
Militären har väl erbjudits sig att hjälpa till med personal för detta men jag vet inte om de fått något svar.
Citera
2021-01-24, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nej. Det finns inga plus för FHM eller svenska myndigheter på Flashback. Stänger man inte gränser dag x är man flat. Stänger man gränser dag y så finns det inget behov av att stänga gränser.

Anders Tegnell, som är den enda person som arbetar på FHM och därmed tar alla beslut själv, kan per definition inte ta rätt beslut.

Jag förstår inte varför folk (vissa) tycks ha sånt behov att antingen älska/dyrka någon tjänsteman - eller hata och dela mordhot till han och hans familj.

Varför måste detta personifieras så in i bomben?

Kungen exempelvis kände också ett behov att kritisera att man inte använde munskydd i Sverige. Själv har jag inte sett kungen eller Silvia eller NÅGON i kungafamiljen använda munskydd.

Tegnell har inte förbjudit användandet.. ändå måste man trilskas som små barn. Silvia inkluderat.
Citera
2021-01-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ja, det har hänt förut. I september 2020 så utnyttjade Ivor Cummings fördröjningen mellan infektionsfall och dödsfall för att avfärda epidemin som en "casedemic". Den gången handlade det om olika länder, men huvudsakligen Spanien. Infektionsfallen hade ännu inte hunnit ge avtryck på intensivvårdsavdelningar och bårhus. Men allvarliga sjukfall och dödsfall kom senare.

Nu är Ivor Cummings igång med samma bluff igen.

Ivor Cummins kan även han göra felaktiga bedömningar, särskilt om man ger sig på ett cherry pick i en enskild kort period.

Men tittar man på hur galna beräkningar och den skräckpropaganda Imperial College’s Professor Neil Ferguson kom med så är Ivor Cummins rena undret av tillförlitlighet.

The response to Covid-19 in the UK, the US and other countries was shaped by the dramatic headlines in mid-March, suggesting 550,000 deaths in the UK and 2.2 million in the US. Faced with widely publicised, alarming figures, as demonstrated by Imperial College’s Professor Neil Ferguson, governments were forced to react with the unprecedented lockdown to suppress Covid-19. No one looked at his ten years of predictions that were wrong.

The results of his previous models produced wildly inaccurate results: the prediction of 200 million deaths worldwide from bird flu in 2005, when just 282 people died between 2003 and 2009, without locking down economies. That model had serious flaws. He used an undocumented, highly complex, 13-year-old computer code for a feared influenza pandemic.

https://www.thetimes.co.uk/article/professors-model-for-coronavirus-predictions-should-not-have-been-used-z7dqrkzzd

Varför lyssnar någon till Neil Ferguson och hans galna bedömningar.

Fact check

https://theferret.scot/fact-check-neil-ferguson-covid-19-predictions/
Citera
2021-01-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Olölsligt problem? Vilket trams. Det är bara att trycka ner det tills vaccineringarna är klara. Du liksom FHM är helt likgiltiga till att folk dör och har varit det från dag ett. Sen gömmer ni er bakom att man måste tänka på helhetsbilden och hela folkhäslan. Total nonsens och nått som man inte gjort överhuvudtaget.

Hur olika länder klarat pandemin tycks korrelera starkt med pisaresultateten i matematik.
Det är ju snarare personer likt dig själv som blundar för alla problem i svallvågen av alla restriktioner. Den här tråden är full av enkelspåriga idioter. Ingen utblick alls över vilket jävla folkhälsoproblem många av åtgärderna faktiskt är. Stäng skolorna! Stäng gränserna! Stäng affärerna! Krogarna! Stäng landet! Allt för att stävja smittspridningen. Konsekvenserna spelar ingen roll. Viruset är ALLT. Att folk förlorar jobbet och kastas ut på gatan är sekundärt så länge viruset minskar. Att den mentala ohälsan ökar är också sekundärt. Det som dock är mest provocerande är att jag får känslan att ni intalat er själva att ni är goda och bättre medmänniskor än folk som har en mer liberal syn kring Covid och hur man bekämpar viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in