2021-01-24, 19:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du kallar mig laizzes faire, men jag är inte emot statliga interventioner. Problemet är att man ber staten lösa ett olösligt problem (stoppa pandemin!) och hyllar politiker som försöker lösa det med meningslösa styrkeuppvisningar. Man borde fokusera på att försöka lösa de problem som faktiskt går att lösa, dvs. de skadliga sekundäreffekterna på samhället som en pandemi och felriktade åtgärder ger upphov till.

Fast Taiwan klarade det tydligen helt utmärkt.
https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&mid=%2Fm%2F06f32&gl=SE&ceid=SE%3Asv
Citera
2021-01-24, 19:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Ingen fare for at mange av oss i Oslo regionen drar over for å handle på systembolaget!!
Da må vi jo sitte 10 dager i karantene når vi kjører tilbake over grensen til Norge igjen!!!

Absolut!
Problemet är inte folk som följer regler och rekommendationer, utan idioter som skiter i det.
Sådana har vi på båda sidor om gränsen.

Jag tycker det är vettigt hur som helst att stoppa möjligheten. Det tror jag även FHI tycker..
Citera
2021-01-24, 19:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är väl drygt.

Ingen vill att människor ska bli sjuka eller dö, men nu har jorden drabbats av en pandemi, och det blir ju inte bättre av att peka finger. Jag är säkert på att Tysklands vårdpersonal gör "allt rätt". Det är inte så enkelt att förhindra en pandemi.

Du kallar mig laizzes faire, men jag är inte emot statliga interventioner. Problemet är att man ber staten lösa ett olösligt problem (stoppa pandemin!) och hyllar politiker som försöker lösa det med meningslösa styrkeuppvisningar. Man borde fokusera på att försöka lösa de problem som faktiskt går att lösa, dvs. de skadliga sekundäreffekterna på samhället som en pandemi och felriktade åtgärder ger upphov till.
Olölsligt problem? Vilket trams. Det är bara att trycka ner det tills vaccineringarna är klara. Du liksom FHM är helt likgiltiga till att folk dör och har varit det från dag ett. Sen gömmer ni er bakom att man måste tänka på helhetsbilden och hela folkhäslan. Total nonsens och nått som man inte gjort överhuvudtaget.

Hur olika länder klarat pandemin tycks korrelera starkt med pisaresultateten i matematik.
Citera
2021-01-24, 19:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag gav dig ju rätt här i ett tidigare inlägg:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Men det kan vara på sin plats med ett förtydligande om vad förlorade levnadsår betyder.
När Socialstyrelsen har beräknat hur många levnadsår som förlorats genom pandemin så har man använt SCB:s
befolningsframskrivning gällande "återstående livslängd efter kön, ålder och år"

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0401__BE0401A/BefProgLivslangdN/table/tableViewLayout1/

T ex har 85- åriga män en återstående livslängd på 9,34 år och 85-åriga kvinnor är siffran 10,34 år.
Dessa siffror säger dock mycket lite om vilken återstående livslängd en 85-årig kvinna eller man boendes på SÄBO har. Det kan vara så att de flesta som 85- åringar på SÄBO låg för döden redan innan de fick covid-19 men det kan också vara så att de hade kunnat leva i några år till om de inte smittats av covid-19.
Om detta vet vi ingenting i det enskilda fallet.
Rimligtvis är det mycket ovanligt att 85-åringar bor ytterligare ca 10 år på SÄBO innan de avlider.
Så din tolkning att Socialstyrelsens uträkning ger sken av att merparten av de som dött inte låg för döden är felaktig.

Den som är intresserad kan titta på hur överdödligheten sett ut under de senaste åren.
En tolkning av denna är att många av de som dött I covid-19 I Sverige faktiskt hade levt lite längre än förväntat, sk förskjuten dödlighet.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.11.20229708v1
( ja, det är bara en pre-print )

Så min slutsats blir att det nog är så att många av dem som dog under den första vågen hade dött ändå inom en rätt snar framtid. Motsvarande argumentation håller rimligtvis inte för den våg som vi är inne i.
Genomsnittlig levnadstid på SÄBO är två år har jag för mig.
(Hittar inte någon länk om detta nu.)
Citera
2021-01-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Genomsnittlig levnadstid på SÄBO är två år har jag för mig.
(Hittar inte någon länk om detta nu.)

Man skulle nog kunna ökat deras levnadstid med minst 100% om man anstränger sig.
Citera
2021-01-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Man skulle nog kunna ökat deras levnadstid med minst 100% om man anstränger sig.
Varför det?
Låt stackarna få dö.
Citera
2021-01-24, 19:58
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fast Taiwan klarade det tydligen helt utmärkt.
https://news.google.com/covid19/map?hl=sv&mid=%2Fm%2F06f32&gl=SE&ceid=SE%3Asv
Och hur vet du att de inte redan har antikroppar mot den här varianten av corona? Kanske har de blivit exponerade av den tidigare?
Citera
2021-01-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför det?
Låt stackarna få dö.

Du kan låta de föra sin egen talan.
Citera
2021-01-24, 20:01
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Och hur vet du att de inte redan har antikroppar mot den här varianten av corona? Kanske har de blivit exponerade av den tidigare?

Det borde ha framgått isådanafall när de testar sina medborgare.
Senast redigerad av kato85 2021-01-24 kl. 20:03.
Citera
2021-01-24, 20:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Spelar det någon roll? Inget land kan ändå stoppa spridningen.

Och att ett virus sprids lättare är positivt. Då kan vi nå flockimmunitet snabbare och återgå till det normala.
Är det verkligen så positivt att fler än nödvändigt blir långtidssjuka och att vården överbelastas?
Citera
2021-01-24, 20:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Vad kan man göra för att förläna genomsnittstiden på SÄBO till fyra år tror du?
Eftersom många dör ganska kort tid efter de att kommer till SÄBO borde det innebära att andra lever i ytterligare åtta år vilket inte verkar sannolikt. Man kan ju resonera om att man kan göra så att de som dör kort tid efter att de kommit till SÄBO lever lite längre, men knappas väldigt mycket längre som jag ser det.

Det är off topic på ett vis, men relevant med tanke på att dödligheten i/av/med covid diskuteras.
Citera
2021-01-24, 20:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Men alltså varför denna panik?

Vi har snart vaccinerat alla sköra och 80+

Astra Zeneca godkänns ju 29:e januari och då får vi 300K doser i veckan - med start första veckan i februari.

Därefter ska dessa doser distribueras, och sedan injiceres. Det finns alltså gott om utrymme för strul.

Med tanke på hur Sverige har hanterat epidemin hittills, så har jag svårt att tro att vaccineringen kommer att förlöpa smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Utöver det har säkerligen 1-1.500.000 svenskar haft skitet och är immuna även mot det muterade.

Vi ser i Israel att vaccinet biter både mot mutationen och det vanliga.

Vi behöver stå pall i ungefär 2 max 3 veckor till så har vi löst biffen.

Det är ljusare tider nu, 250 personer typ vårdas på IVA för fan. Det är INGENTING!

Efter att vaccinerna har injicerats, så tar det en tid innan immunförsvaret har byggt upp beredskap mot viruset. Detta ska sedan kompletteras med ytterligare en dos vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in