2021-01-24, 14:57
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Lyssnade du på PKn?
Annars finns den nog på play.
Det kan vara bra om du inte förstår anledningen.
Tyckte att budskapet för en gångs skull var kristallklart..
ej lyssnat vad är det som är kristallklart?? de har hela tiden hävdat att stänga gränser ej hjälper. Har de ändrat sig?
Citera
2021-01-24, 14:59
Medlem
Det är inte en enda jävla norrman som reser till Sverige nu ändå. De skarpa karantäns och testreglerna I Norge sätter stopp för det. Är man rädd för trängsel i gränshandeln har man fan ingen koll alls på läget just nu. Gränshandeln blöder fullständigt med tappad omsättning på upp till 99 %

De enda som tar sig hit är arbetspendlarna och dessa kommer ju fortfarande göra det
Citera
2021-01-24, 14:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tänk logiskt: tror du att det kanske finns en anledning till att SCB rapporterar datan i totalt antal döda, snarare än att slå ut det över per 100k.
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det är snarare så, att det är de senaste årens invandring som förklarar en stor del av våra dödstal. Minns i somras när det kom fram att somalier var kraftigt överrepresenterade i Covid-19-statistiken och man tog hjälp av bl a Cherrie för att få fram FoHM:s och regeringens rekommendationer.

Om du menar att de spritt smittan mycket så kan det inte uteslutas. Men sett till dödstalen så står de bara för ca 20 procent av de döda:

Citat:
Statistik om covid-19 patienters socioekonomi (2020-12-10)

Bland de avlidna hade 22 procent utländsk bakgrund och 78 procent svensk.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-relaterad-till-covid-19/statistik-om-covid-19-patienters-socioekonomi.pdf

Däremot är de väldigt överrepresenterade bland unga döda:

Citat:
I gruppen 50-64 år hade 48 procent svensk bakgrund och 52 procent utländsk. För de yngre upp till 49 år hade 45 procent svensk bakgrund och 53 utländsk. I den äldsta gruppen, de 65 år och äldre, hade 20 procent utländsk bakgrund och 80 procent svensk.

Men de är inte så många sett till totalen.
Citera
2021-01-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Men du postar ju samma sak varje gång.. Det du räknar fram visar bara "Crude death rate". Det syns i den här kurvan varför man inte kan använda det måttet för att uppskatta överdödlighet:

https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.CDRT.IN?locations=SE

1993 dog det 97 000 personer i Sverige, mycket p g a den svåra influensa som drabbade åldringar det året. Antal döda i förhållande till folkmängden visar dock ingen/minimal överdödlighet för 1993. Det beror på hög befolkningsökning i början av 90-talet då det var babyboom och stor invandring från Balkan. Hur många som föds eller invandrar påverkar dock dödligheten väldigt lite på kort sikt. Det är antalet döda i förhållande till förväntat antal döda som är det intressanta.
Men laborera med siffrorna precis hur du vill: det går ändå inte att komma fram till en högre överdödlighet än i jämförbara västländer. Vår förstavåg var kraftig, men andravågen ligger ca. 30% under genomsnittet i västvärlden (Europa och Nordamerika).

Öht sker en tydlig "utjämning" över tid, där de länder som inledningsvis sågs som föredömliga (Tjeckien, Grekland, Slovenien) efterhand blivit skräckexempel - och vice versa. I många länder har medelklassen i stort sett raderats ut pga nedstängningar, utan att man fördenskull kunnat bekämpa smittspridningen effektivt.
Citera
2021-01-24, 15:01
Medlem
Immunolog: Behöver mer övervakning av mutationer
Det är viktigt att Sverige har en bra övervakning av mutationerna av coronaviruset. Det säger Gunilla Karlsson Hedestam, professor i vaccinimmunologi vid Karolinska institutet, till SR:s ”Godmorgon, världen”.

– Internationellt gör man väldigt mycket studier och tittar på virusets arvsmassa. Vi behöver göra mer av det i Sverige (...) viruset ändrar sig och vårt immunförsvar måste klara av det här, säger hon.

Karlsson Hedestam säger att vaccinen kommer att klara av några mutationer men tillägger att det inte får bli för många.

– Då blir det till slut mer och mer annorlunda och de antikroppar som vi har fått, genom tidigare infektion eller vaccination, kommer på sikt känna igen viruset sämre och sämre.

https://omni.se/immunolog-behover-mer-overvakning-av-mutationer/a/nAv0WQ

Man kan verkligen undra om vi har tillräcklig övervakning, eftersom vi verkar vara sen på det mesta.
Citera
2021-01-24, 15:03
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Det är inte en enda jävla norrman som reser till Sverige nu ändå. De skarpa karantäns och testreglerna I Norge sätter stopp för det. Är man rädd för trängsel i gränshandeln har man fan ingen koll alls på läget just nu. Gränshandeln blöder fullständigt med tappad omsättning på upp till 99 %

De enda som tar sig hit är arbetspendlarna och dessa kommer ju fortfarande göra det

exakt vimlar ju av svenska ungdomar som arbetar i Oslo mm. Finns väl inte många norrmän som arbetar här. Blir ett spel för galleriet och mest pinsamt att fhm och regeringen hävdat att stänga gränser inte hjälper. En ovetenskaplig gissning jag gör är att fler fall med engelsk mutation finns i sverige än i norge
Citera
2021-01-24, 15:04
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja det går irriterande trögt där också men man kan ana en svag minskning nu. Det tar ju 2-3veckor innan vaccinet kickar in ordentligt så man borde nog kunna se en dramatisk minskning i februari.

https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general

40% är vaccinerade nu, men fortfarande är ju 60% smittbara.

Flockimmunitet uppstår vid 60%.
Citera
2021-01-24, 15:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
OM man verkligen tittar på kurvorna för hösten uppgång (2020) så ser man att det är svårt att få uppgången i olika länder att stämma med när skolorna startar. I några länder stämmer det och i andra länder stämmer det inte.

Jag har inte koll på när andra länder har sina läsårstider. Många har ju exempelvis även sommarskola.
Jag är inte så övertygad om att det är klimatet som avgör smittspridningen. Jag tror istället helt att det beror på vilka sociala interaktioner man har.
I Sverige har vi ju som bekant ett sommarlov på sommarloven. Ett mycket långt skollov på cirka 10 veckor. Frågan är om vi skulle ha samma säsongmönster av influensa, vinterkräksjuka eller coronavirus om vi hade 10 veckors sommarskola. Jag är inte så säker på det.

Vad gäller andra sjukdomar vet jag att mycket smitta och förkylningar härjar några veckor efter skolstart under hösten. Finns ju även ett uttryck som heter "vabruari" och det är kanske inte så konstigt att det inträffar en månad efter skolstart? Sedan drabbas man visserligen av dessa sjukdomar även andra perioder. Jag har drabbats av influensa i april och vinterkräksjuka i maj. Däremot är det mycket ovanligt att man blir sjuk under sommaren. Att skolan inte skulle ha något med detta att göra håller jag som ytterst osannolikt. Jag tror inte att Covid19 på den punkten skiljer sig nämnvärt åt från andra luftburna virus. Träffas man många och umgås inomhus löper man större risk att bli smittad av ett virus.
Citera
2021-01-24, 15:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Som vad? Att man bränner ner hela samhället för denna snuva är ju något sådana som du själva valt att göra.
Japp, jag har valt att hålla mig undan hemma och det gör jag för att jag kan och för att jag vill undvika att bli smittad eftersom Regeringen och FoHM valde att i stort sett inte göra något alls.

Det innebär inte nödvändigtvis att "bränner ner hela samhället" eftersom jag konsumerar ungefär lika mycket som ett vanligt år. Faktum är att jag ansträngt mig att konsumera framför allt Svenskt eller via svenska handlare för att stötta så got jag kan.

Det är nog ingen idé att skriva vad corona ställer till med i samhället eftersom du har valt att tro att corona inte skadar någon särskilt mycket.
Citera
2021-01-24, 15:09
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Japp, jag har valt att hålla mig undan hemma och det gör jag för att jag kan och för att jag vill undvika att bli smittad eftersom Regeringen och FoHM valde att i stort sett inte göra något alls.

Det innebär inte nödvändigtvis att "bränner ner hela samhället" eftersom jag konsumerar ungefär lika mycket som ett vanligt år. Faktum är att jag ansträngt mig att konsumera framför allt Svenskt eller via svenska handlare för att stötta så got jag kan.

Det är nog ingen idé att skriva vad corona ställer till med i samhället eftersom du har valt att tro att corona inte skadar någon särskilt mycket.

Åtgärderna man gör är värre än viruset. Dessa människor som dog skulle dött ändå snart av sina sjukdomar.
Citera
2021-01-24, 15:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ett bra motargument är cancer. Där den direkta dödsorsaken oftast är något annat.
Men vem säger "dö med cancer"?

Uttrycket "dö med..." verkar hittats på av någon just i samband med denna pandemi.
Inte svårt att räkna ut varför. Det dåliga samvetet vill vifta bort dödstalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Efter mina femtio varv runt solen så var det först 2020 som man började dilla om att "dö med".
Man kan räkna ut med stjärthalvorna att det är ett lamt försök att frisera dödssiffrorna.
Coronarevisionism...

Det tror inte jag, jag tror att det är för att få en enhetlig rapportering.
Citera
2021-01-24, 15:11
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför det? Om man nu har en högre andel smittade i Norge av den här mutationen är det väl naturligt att vi skyddar oss mot norrmän?

Vad spelar det för roll ifall mutationen redan finns i Sverige, och man själv inte vidtar några åtgärder för att det inte skall spridas?

(7/01/2021) Brittiska virusmutationen har upptäckts i Västra Götaland
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/brittiska-virusmutationen-har-uppt%C3%A4ckts-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.39613032

(8/01/2021) I Sverige undersöker vi genetiskt endast en procent av alla positiva coronatest för att ta reda på vilken sorts virus en person är smittad med. Därför kan det vara svårt att upptäcka om de nya mutationerna har spridit sig i samhället eller ej.
https://sverigesradio.se/artikel/7641628
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in