2021-01-24, 13:43
Avslutad
Jag har lätt för att lära mig t.ex om de olika bindningarna, kemiska termer o grundämnena.

Men jag har svårt när det gäller matematiken... Jag läser matematik parallellt med kemin, o det funkar. Men jag måste nöta in de kemiska beräkningarna i huvudet, det tar 1-2 dagar för enkla formler... Jag kanske har dyskalkyli?

Har ni några minnesregler?

Jag har börjat göra trianglar av de enklaste formlerna. T.ex

massa
________
molmassa = substansmängd

massa
_____
volym = densitet

Så ritar jag upp de på en whiteboard på kylskåpet så sitter det efter ett tag. Har ni några tips för en som är svårlärd när det gäller beräkningar? Det är alltså gymnasiekemin o matte 1 jag håller på med.
Citera
2021-01-24, 14:02
Medlem
Det låter snarare som att du inte förstår den faktiska innebörden av begreppen, om du har problem med ett så basalt begrepp som densitet. Börja i den ändan.
Citera
2021-01-24, 14:07
Avslutad
Ja, det var ju bara ett exempel. Densitet visste jag väl vad det var innan, det får man lära sig i grundskolan så det var kanske onödigt att ta med. Men med t.ex beräkningar med molmassa o liknande.
Citera
2021-01-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ja, det var ju bara ett exempel. Densitet visste jag väl vad det var innan, det får man lära sig i grundskolan så det var kanske onödigt att ta med. Men med t.ex beräkningar med molmassa o liknande.
Okej. Vad innebär begreppet molmassa, med dina egna ord?
Citera
2021-01-24, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Okej. Vad innebär begreppet molmassa, med dina egna ord?
Molmassa är ju vad ett ämne väger (i gram) per mol, en mol = 6,022 x 10^23 molekyler. T.ex väger en mol syre (O2) 32 g.

Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Jag påpekar bara att det kan vara relevant information när det kommer till en 40-årig man som inte kan högstadiekemi. Och sen ska jag inte sticka under stolen med att jag inte heller tycker om dig, eftersom sånna som du förstör för den övriga världen av hobbykemister genom att göra totalt idiotiska saker med kemikalier som är skadliga för dig själv, men framförallt för din omgiving.
O nej, jag skadar ingen. Jag framställer inte giftiga saker eller sprängämnen längre. Jag är bara intresserad av att läsa in kemin.

OT:
Det är kemi jag vill läsa inte ekonomi! Även fast jag har en god man får jag sitta i två företag, varav vice VD i det ena, men jag litar på de andra. Jag skriver under utan att läsa igenom redovisningar o sånt.

Kemi är roligt, ekonomi är tråkigt!
Senast redigerad av Mulla Krekar 2021-01-24 kl. 14:48.
Citera
2021-01-24, 15:03
Medlem
sommarlovs avatar
En viktig del i pluggandet är härledning.
Om man lär sig hur man kommer fram till en sak, kan man alltid återskapa formeln när man behöver den.
Mulla, får ni lära er detta?
Citera
2021-01-24, 21:49
Medlem
Ofta sitter man och gör räkneexempel rigoröst i några timmar, då sitter formlerna vare sig man vill eller inte.

Senare kan man göra "enhetsanalys" för att dubbelkolla att matematiken stämmer med det man vill ha fram.

Finns inga genvägar om man inte är särbegåvad...
Citera
2021-01-25, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En viktig del i pluggandet är härledning.
Om man lär sig hur man kommer fram till en sak, kan man alltid återskapa formeln när man behöver den.
Mulla, får ni lära er detta?
Jag har bara börjat studera på prov i kommunens studiegrupp för oss som varit långtidssjukskrivna, för att se hur min koncentrationsförmåga är. Läser på egen hand ur kemiböcker jag köpte. Men jag kollar på Youtube-klipp också, o andra sidor för studier.

Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Ofta sitter man och gör räkneexempel rigoröst i några timmar, då sitter formlerna vare sig man vill eller inte.

Senare kan man göra "enhetsanalys" för att dubbelkolla att matematiken stämmer med det man vill ha fram.

Finns inga genvägar om man inte är särbegåvad...
Ja, det var en bra idé. Det är typ bara en beräkning för varje formel i kemiboken, sen går det vidare till nästa formel. Kanske det är därför jag rör till det? Man kan ju göra egna "prov" med kanske 10 olika exempel för varje formel för att nöta in de?
Citera
2021-01-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ja, det var en bra idé. Det är typ bara en beräkning för varje formel i kemiboken, sen går det vidare till nästa formel. Kanske det är därför jag rör till det? Man kan ju göra egna "prov" med kanske 10 olika exempel för varje formel för att nöta in de?

Atkins&Jones, eller Solomons har väldigt mycket räkneexempel / instuderingsproblem på varje avsnitt. Nu vet inte jag vilken bok du använder men är den på Svenska så blir jag genast skeptisk.
Citera
2021-01-25, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Atkins&Jones, eller Solomons har väldigt mycket räkneexempel / instuderingsproblem på varje avsnitt. Nu vet inte jag vilken bok du använder men är den på Svenska så blir jag genast skeptisk.
Jag kollade in de, ska se om de finns i pdf nånstans, de var dyra böcker (o jag har ju god man... ): Jag köpte de begagnade gymnasie-kemiböckerna 1 o 2, för runt 300 kr;
https://www.liber.se/produkt/kemiboken-1-16050

Citat:
...och formelskrivning ingående med många lösta exempel.
Nä, det är inte många exempel. Det är 3 uppgifter om t.ex substansmängd med beräkningen:
m
__
M = n

m
__
n = M

och

M x n = m

Jag söker typ 10 uppgifter med varje beräkning, så att jag riktigt kan gnida in de i huvudet! Klart man kan göra egna exempel o räkneuppgifter, men det vore bra om det fanns färdiga prov med facit. Det är massvis med fel i boken också! Bl.a i facit...
Citera
2021-01-26, 19:22
Bannlyst
Citat:
Molmassa är ju vad ett ämne väger (i gram) per mol, en mol = 6,022 x 10^23 molekyler. T.ex väger en mol syre (O2) 32 g.

O nej, jag skadar ingen. Jag framställer inte giftiga saker eller sprängämnen längre. Jag är bara intresserad av att läsa in kemin.

OT:
Det är kemi jag vill läsa inte ekonomi! Även fast jag har en god man får jag sitta i två företag, varav vice VD i det ena, men jag litar på de andra. Jag skriver under utan att läsa igenom redovisningar o sånt.

Kemi är roligt, ekonomi är tråkigt!

Jag har själv gjort mindre smarta saker i vuxen ålder, men att greja med radioaktiva ämnen i köket och vara enfaldig nog att ringa en myndighet och berätta det är dumhet på en helt egen nivå. Att skriva under något utan att läsa det är också något helt för sig självt, såvida det inte handlar om mycket nära anhöriga eller någon som man har varit vän med hela livet.
Citera
2021-01-27, 17:25
Medlem
För enklare formler som de du beskriver så är enhetsanalys vägen att gå.

Enheten för densitet är gram/mL
Gram är Massa
mL är Volym

Densitet är därmed massa/volym = m/V

Efter detta är det simpel algebra som gäller för att ta fram de andra storheterna.

Exempel:

d = m/V
multiplicera båda sidorna med V
d*V = m/V * V = m
Alltså:
m = d*V
Senast redigerad av bromzen 2021-01-27 kl. 17:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in