2021-01-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör Cenneth Neilberg.

https://drive.google.com/file/d/1XC5_vbh6IZpBQye4PpnmZqClHejoxFBC/view

En miss i maskning. Namnet Milan.

Sedan talas det mycket om två anonyma svenska polismän. Som skulle vara inblandade i planeringen för att mörda OP.

Denne Milan. Kan det vara följande person?

''Ex-polisen Per Häggström var i Augusti 1985 i Schweiz för att återköpa stulen konst tillsammans med Tommy "Turbo" Lindström och den för inblandning i MOP misstänkte Milan Heidenreich. Den sistnämnde pliggad som kontakt för den tjeckoslovakiska säkerhetstjänsten och med ett förflutet som Konsthandlare och motocrosstjärna.

Helgen efter MOP betalade PH ut en sexsiffrig dusör till MH för dennes insatser med att återbörda värdefull konst till rättmätiga. Allt under överinseende av den i PU ständigt närvarande "Turbo".''

Uppgifter om poliser dyker upp i många sammanhang nu. Och många har dykt upp tidigare. Som de två poliser som besökte Enerström. Och Bergs berättelse om Dan Klöversköld.

Ja, det framgår av Borgnäs tv- program om saken att det är denne Milan som senare dog i en bilolycka.
Citera
2021-01-23, 18:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Har varit inne på exakt detta. Föllinge står parkerad mot Drottninggatan norr om Grand, men kör sedan Sveavägen söderut - i princip parallellt med LOP. Och befinner sig i höjd med mordplatsen minuterna runt mordet.

Det kan vara så att de ser framför sig från bilen hur LOP korsar gatan. Då kan man snabbt planera korsningen som mordplats, och snabbt komma överens om återsamling på Snickarbacken. GM dyker upp både i förväg och "ur ingenting" enligt vittnena - egentligen har han hoppat av strax norr om Dekorima och mött upp dem. Skulle kunna stämma på pricken tidsmässigt - samtidigt som LOP tittar i Saris skyltfönster så fortsätter gärningsmännen söderut och genskjuter.

Förklarar också varför rocken är uppknäppt och fladdrande trots temperaturen/blåsten. GM har just hoppat ur en varm bil med ett provisoriskt klädesplagg.

Med andra ord något som kanske inte var helt planerat från början.
Citera
2021-01-23, 18:17
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Med andra ord något som kanske inte var helt planerat från början.

Planering är ett spektrum.
Citera
2021-01-23, 18:56
Medlem
H24s avatar
Citat:
Planering är ett spektrum.

Oswald LeWinters mötesprotokoll där mordet planeras av NATO är ena ytterligheten. I andra änden hittar vi Engström påväg till bussen. Men mellan dessa två extremer finns ju en hel värld av tänkbara scenarion. Man kan vara en rationell och tänkande individ, men ändå utnyttja en möjlighet med kort betänketid.
Citera
2021-01-23, 20:25
Medlem
Citat:
40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke.

Ursäkta att jag blandar mig i diskussionen, men det där påminner om mannen som påstås ha varit inne och åkt hiss i Södra Nämndhuset sju eller åtta dagar före mordet... Spaningsuppslag C143 i SÄPO:s PM.
Senast redigerad av nononeverno 2021-01-23 kl. 20:34.
Citera
2021-01-23, 21:33
Medlem
En nära släkting till mig, vid mordet boende i Schweiz, blev kort efter kontaktad av en okänd schweizare som hade information angående en inblandad säkerhetsagent.
Han vill veta om min släkting visste om någon pålitlig svensk journalist som han kunde vända sig till.
Tyvärr är det så länge sedan så jag kommer bara ihåg det som ett fragment.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör Cenneth Neilberg.

https://drive.google.com/file/d/1XC5_vbh6IZpBQye4PpnmZqClHejoxFBC/view

En miss i maskning. Namnet Milan.

Sedan talas det mycket om två anonyma svenska polismän. Som skulle vara inblandade i planeringen för att mörda OP.

Denne Milan. Kan det vara följande person?

''Ex-polisen Per Häggström var i Augusti 1985 i Schweiz för att återköpa stulen konst tillsammans med Tommy "Turbo" Lindström och den för inblandning i MOP misstänkte Milan Heidenreich. Den sistnämnde pliggad som kontakt för den tjeckoslovakiska säkerhetstjänsten och med ett förflutet som Konsthandlare och motocrosstjärna.

Helgen efter MOP betalade PH ut en sexsiffrig dusör till MH för dennes insatser med att återbörda värdefull konst till rättmätiga. Allt under överinseende av den i PU ständigt närvarande "Turbo".''

Uppgifter om poliser dyker upp i många sammanhang nu. Och många har dykt upp tidigare. Som de två poliser som besökte Enerström. Och Bergs berättelse om Dan Klöversköld.
Citera
2021-01-23, 22:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Jag talar inte om falska minnen, jag talar om brist på eller blott fragmentariska minnen i samband med och till följd av en traumatisk upplevelse; ett välkänt fenomen du snabbt finner stöd för om du använder din föredragna sökmotor på internet.

Ok , jag har förstått att det finns 2 expertgrupper i ämnet : minnesforskare och vittnespsykologer.

minnesforskare säger att man minns bättre i samband med en traumatisk upplevelse.
vittnespsykologer säger att man minns sämre i samband med en traumatisk upplevelse.
Citera
2021-01-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondoni
Ja, det framgår av Borgnäs tv- program om saken att det är denne Milan som senare dog i en bilolycka.

Olycka med en lastbil?
Citera
2021-01-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ok , jag har förstått att det finns 2 expertgrupper i ämnet : minnesforskare och vittnespsykologer.

minnesforskare säger att man minns bättre i samband med en traumatisk upplevelse.
vittnespsykologer säger att man minns sämre i samband med en traumatisk upplevelse.
Nonsens. Det finns inte "två expertgrupper" som står emot varandra. Att traumatiska upplevelser kan påverka minnet - i så mån att man inte kan erinra sig somligt och äger blott fragmentariska bilder av förloppet efteråt - är väldokumenterat och välkänt.

Överbevisade fjantar som Sven Å Christianson och andra "experter" kan gå och lägga sig under tiden.

Min poäng är att LP kan vara ett opålitlig vittne, av skäl jag försökt beskriva, och att hennes utsaga - som förändrades över tid, i samarbete med andra - olyckligtvis präglat mordutredningen, men också därmed dagens diskussioner; precis som vi ännu idag har CP-rättegångens modus operandi för ögonen när vi diskuterar palmemordet; trots att det finns vittnen som berättar en annan historia.

Jag säger inte att det gick till på det ena eller det andra sättet, utan jag säger endast att det finns skäl överväga att LP:s berättelse inte nödvändigtvis överensstämmer med verkligheten. Vi har att bolla med hypoteser och sannolikheter. Här är LP inte mer än en av dessa.
Citera
2021-01-23, 23:03
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Nonsens. Det finns inte "två expertgrupper" som står emot varandra. Att traumatiska upplevelser kan påverka minnet - i så mån att man inte kan erinra sig somligt och äger blott fragmentariska bilder av förloppet efteråt - är väldokumenterat och välkänt.

Överbevisade fjantar som Sven Å Christianson och andra "experter" kan gå och lägga sig under tiden.

Min poäng är att LP kan vara ett opålitlig vittne, av skäl jag försökt beskriva, och att hennes utsaga - som förändrades över tid, i samarbete med andra - olyckligtvis präglat mordutredningen, men också därmed dagens diskussioner; precis som vi ännu idag har CP-rättegångens modus operandi för ögonen när vi diskuterar palmemordet; trots att det finns vittnen som berättar en annan historia.

Jag säger inte att det gick till på det ena eller det andra sättet, utan jag säger endast att det finns skäl överväga att LP:s berättelse inte nödvändigtvis överensstämmer med verkligheten. Vi har att bolla med hypoteser och sannolikheter. Här är LP inte mer än en av dessa.

Ungefär så som jag trodde och det som LP såg sekunderna efter skotten och innan det som hänt hunnit sjunka in i hennes medvetande och hon blev riktigt chockad och hysterisk fastnade bättre i hennas minne än det om hände sen.
Citera
2021-01-24, 02:19
Medlem
Vill ni hjälpa mig med ett namn, jag har blivit så gammal att jag har svårt att komma på en del namn. Det gäller en socialdemokratisk läkare/forskare som lär ha kommit till uppfattningen att rörelsen låg bakom mordet. Han avled enligt min minnesbild på jobbet/labbet då han fick i sig ett smittsamt eller giftigt ämne. Hans hus drabbades också av inbrott eller eldsvåda, så hans arkiv förkom. Detta ska ha hänt några år efter mordet.
Citera
2021-01-24, 03:37
Medlem
That managing director of the factory up north where OP visited right before he was killed.
The guy who had the S&W - and he hated OP
His "efterlevande" wife is Swiss
She should have the S&W - if she doesn't - someone should ask her what she did with it!

Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
En nära släkting till mig, vid mordet boende i Schweiz, blev kort efter kontaktad av en okänd schweizare som hade information angående en inblandad säkerhetsagent.
Han vill veta om min släkting visste om någon pålitlig svensk journalist som han kunde vända sig till.
Tyvärr är det så länge sedan så jag kommer bara ihåg det som ett fragment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in