Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Ok , jag har förstått att det finns 2 expertgrupper i ämnet : minnesforskare och vittnespsykologer.
minnesforskare säger att man minns bättre i samband med en traumatisk upplevelse.
vittnespsykologer säger att man minns sämre i samband med en traumatisk upplevelse.
Nonsens. Det finns inte "två expertgrupper" som står emot varandra. Att traumatiska upplevelser kan påverka minnet - i så mån att man inte kan erinra sig somligt och äger blott fragmentariska bilder av förloppet efteråt - är väldokumenterat och välkänt.
Överbevisade fjantar som Sven Å Christianson och andra "experter" kan gå och lägga sig under tiden.
Min poäng är att LP kan vara ett opålitlig vittne, av skäl jag försökt beskriva, och att hennes utsaga - som förändrades över tid, i samarbete med andra - olyckligtvis präglat mordutredningen, men också därmed dagens diskussioner; precis som vi ännu idag har CP-rättegångens
modus operandi för ögonen när vi diskuterar palmemordet; trots att det finns vittnen som berättar en annan historia.
Jag säger inte att det gick till på det ena eller det andra sättet, utan jag säger endast att det finns skäl överväga att LP:s berättelse inte nödvändigtvis överensstämmer med verkligheten. Vi har att bolla med hypoteser och sannolikheter. Här är LP inte mer än en av dessa.