2021-01-23, 13:20
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Perfekt. En sak. Föllinge bodde alltså inte på "söder" och kom hem 23.25. Oj oj.

Nej, i Bagarmossen som sagt sen början på 70-talet. Flyttade till Vallentuna i slutet av 80-talet.

Körtiden mellan Sveavägen 44 och Rusthållarvägen 85 är 15 min enligt Google.
Citera
2021-01-23, 13:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej, i Bagarmossen som sagt sen början på 70-talet. Flyttade till Vallentuna i slutet av 80-talet.

Absolut, du berättade det. Föllinge själv påstod att han lämnade Brännkyrkagatan 23-tiden, åkte till Kungsholmen och sen över bron till Rådmansgatan och stannade på Drottninggatan. Därefter Tunnelgatan/Sveavägen vidare till bostaden dit han kom 23.25. Omöjligt eftersom han bodde i Bagarmossen.

Men det spricker ju ändå eftersom hans kollega berättade att Föllinge lämnade redan vid 21-tiden.

Inte en siffra rätt i ett polisförhör. Varför undrar vän av ordning. Verkar inte ha följts upp.
Citera
2021-01-23, 13:35
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Jag är klar med min sållning.

18 poliser i Bagarmossen exkl kvinnor.
Jag kommer återkomma med en lista i em med förklaring på felkällor.
Åtminstone ett intressant namn till kommer att dyka upp som varit på tapeten tidigare.

Här kommer resultatet.
Felkällor:

Jag vet inte hur UL definierar Bagarmossen. Jag har valt en hyggligt liberal, men här kan det finnas enstaka undanslinkningar.
Jag har inte tagit med kvinnor, det borde framgått i sammanfattningen.
Jag kan ha missat, arbetet har skett manuellt.
Ett antal poliser, ffa i VD4 Farsta har inte adresser utskrivna. Rimligen borde det finnas någon/några där. Det jobbet ska jag göra i veckan i annat register.

Totalt 18 inkl Föllinge.
Sju av dem födda tidigt på 20-talet och redovisas inte här. En av dem ska jag kolla vidare på av annat skäl.

Där jag varit säker på förnamn har jag skrivit rätt initial, annars den första.

Övriga tio är

L-G Stigsson VD2, f 1954

(Här trodde jag först att det var G Stigsson VD1, men vid kvalitetssäkringen visade det sig att så var det alltså inte. Såvitt jag vet är de bägge inte direkt släkt. G Stigsson är dock en av dem utan adress, så det kommer klarläggas senare.)

L Johansson VD3, f 1949
T Järnkrok VD3, f 1959
S Sköldö Trafikpolisen, f 1952
R Nyström Trafikpolisen, f 1955
K-E Barthon Krim, f 1941
N Lindvall Krim, f 1946
S-G Sandberg Krim, f 1935
O Neselius Krim, f 1954
T Dennerby Extra polisassistent, f 1959
Citera
2021-01-23, 14:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Här kommer resultatet.
Felkällor:

Jag vet inte hur UL definierar Bagarmossen. Jag har valt en hyggligt liberal, men här kan det finnas enstaka undanslinkningar.
Ett antal poliser, ffa i VD4 Farsta har inte adresser utskrivna. Rimligen borde det finnas någon/några där. Det jobbet ska jag göra i veckan i annat register.

Totalt 18 inkl Föllinge.
Sju av dem födda tidigt på 20-talet och redovisas inte här. En av dem ska jag kolla vidare på av annat skäl.

Övriga tio är

L-G Stigsson VD2, f 1954

(Här trodde jag först att det var G Stigsson VD1, men vid kvalitetssäkringen visade det sig att så var det alltså inte. Såvitt jag vet är de bägge inte direkt släkt. G Stigsson är dock en av dem utan adress, så det kommer klarläggas senare.)

L Johansson VD3, f 1949
T Järnkrok VD3, f 1959
K-E Barthon Krim, f 1941
N Lindvall Krim, f 1946
O Neselius Krim, f 1954
Tack för detta!

I sammanställningen av WT så framgår det att ULs namn i detta fallet är maskad. Alltså inte en anonym uppgiftslämnare. Troligtvis innebär det att PU förhört denna personen. Om man nu följt upp tipset? Tyvärr förekommer det uppgifter i dokument om att vissa tips om WT aldrig följdes upp.
Citera
2021-01-23, 14:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör Cenneth Neilberg.

https://drive.google.com/file/d/1XC5_vbh6IZpBQye4PpnmZqClHejoxFBC/view

En miss i maskning. Namnet Milan.

Sedan talas det mycket om två anonyma svenska polismän. Som skulle vara inblandade i planeringen för att mörda OP.

Denne Milan. Kan det vara följande person?

''Ex-polisen Per Häggström var i Augusti 1985 i Schweiz för att återköpa stulen konst tillsammans med Tommy "Turbo" Lindström och den för inblandning i MOP misstänkte Milan Heidenreich. Den sistnämnde pliggad som kontakt för den tjeckoslovakiska säkerhetstjänsten och med ett förflutet som Konsthandlare och motocrosstjärna.

Helgen efter MOP betalade PH ut en sexsiffrig dusör till MH för dennes insatser med att återbörda värdefull konst till rättmätiga. Allt under överinseende av den i PU ständigt närvarande "Turbo".''

Uppgifter om poliser dyker upp i många sammanhang nu. Och många har dykt upp tidigare. Som de två poliser som besökte Enerström. Och Bergs berättelse om Dan Klöversköld.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-01-23 kl. 14:22.
Citera
2021-01-23, 14:54
Medlem
OPK123s avatar
Citat:

Hur länge bodde han i Vallentuna? Vet du vilken adress?
Citera
2021-01-23, 15:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Absolut, du berättade det. Föllinge själv påstod att han lämnade Brännkyrkagatan 23-tiden, åkte till Kungsholmen och sen över bron till Rådmansgatan och stannade på Drottninggatan. Därefter Tunnelgatan/Sveavägen vidare till bostaden dit han kom 23.25. Omöjligt eftersom han bodde i Bagarmossen.

Men det spricker ju ändå eftersom hans kollega berättade att Föllinge lämnade redan vid 21-tiden.

Inte en siffra rätt i ett polisförhör. Varför undrar vän av ordning. Verkar inte ha följts upp.

Det är någonting särskilt med just Föllinge. Tider som uppges som inte stämmer. Vittnesmål som påminner om honom runt mordplatsen. Avvek, ganska passande, 20 minuter före sin kollega Robert. Sägs ha kört en blå (kanske svart) Passat för kvällen som han inte minns registreringsnumret på. En bil de verkar vilja placera på Snickarbacken av någon anledning? Verkar helt omöjlig att hitta information om på nätet, som om han blivit bortraderad.

Avled han i sina hemtrakter 2015?
Citera
2021-01-23, 15:58
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det är någonting särskilt med just Föllinge. Tider som uppges som inte stämmer. Vittnesmål som påminner om honom runt mordplatsen. Avvek, ganska passande, 20 minuter före sin kollega Robert. Sägs ha kört en blå (kanske svart) Passat för kvällen som han inte minns registreringsnumret på. En bil de verkar vilja placera på Snickarbacken av någon anledning? Verkar helt omöjlig att hitta information om på nätet, som om han blivit bortraderad.

Avled han i sina hemtrakter 2015?

Framhåller två ytterliggare starka indicier,

■ Hans Hongelin beskriver hans signalement exakt: 40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke. Därtill med samma klädsel som både GM och mannen på David Bagares Gata: Mörk rock, som han dessutom byter om ifrån.

■ Thure Nässén sade på ålderns höst att han en dag ska "berätta allt han vet" om knarkspanaren som avvikit från mordplatsen. Detta skedde när Nässén var på fallrepet efter UG:s granskning - det skulle kunna läsas som ett hot gentemot tidigare kollegor. Om ni säljer ut mig kan jag sälja ut er.

Här tror jag att det sitter. Hypotesen har allt: Den är förankrad i området runt mordplatsen men till skillnad från Engström är det kapabla människor med tillgång till vapen. Fortsätter vi så hittar vi något mer snart, det är min magkänsla.
Citera
2021-01-23, 16:01
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24

■ Hans Hongelin beskriver hans signalement exakt: 40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke. Därtill med samma klädsel som både GM och mannen på David Bagares Gata: Mörk rock, som han dessutom byter om ifrån.

■ Thure Nässén sade på ålderns höst att han en dag ska "berätta allt han vet" om knarkspanaren som avvikit från mordplatsen. Detta skedde när Nässén var på fallrepet efter UG:s granskning - det skulle kunna läsas som ett hot gentemot tidigare kollegor. Om ni säljer ut mig kan jag sälja ut er.

Här tror jag att det sitter. Hypotesen har allt: Den är förankrad i området runt mordplatsen men till skillnad från Engström är det kapabla människor med tillgång till vapen. Fortsätter vi så hittar vi något mer snart, det är min magkänsla.

Jag tycker också det vittnesmålet är väldigt graverande för OP...
Citera
2021-01-23, 16:17
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24

Kan det vara så att Hongelin och Tammeleht beskriver samma person!?

Tammeleht: 35-40 år, kortväxt, omkring 175 cm lång, mörk mustasch, ganska tunt skägg, ockrafärgad rock, bar en stickad ljus mössa som var uppvikt.

I så fall innebär ju det att det sker ett klädbyte någonstans. Kanske i en bil på väg mot Dekorimahörnan!?
Citera
2021-01-23, 16:36
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
I så fall innebär ju det att det sker ett klädbyte någonstans. Kanske i en bil på väg mot Dekorimahörnan!?

Har varit inne på exakt detta. Föllinge står parkerad mot Drottninggatan norr om Grand, men kör sedan Sveavägen söderut - i princip parallellt med LOP. Och befinner sig i höjd med mordplatsen minuterna runt mordet.

Det kan vara så att de ser framför sig från bilen hur LOP korsar gatan. Då kan man snabbt planera korsningen som mordplats, och snabbt komma överens om återsamling på Snickarbacken. GM dyker upp både i förväg och "ur ingenting" enligt vittnena - egentligen har han hoppat av strax norr om Dekorima och mött upp dem. Skulle kunna stämma på pricken tidsmässigt - samtidigt som LOP tittar i Saris skyltfönster så fortsätter gärningsmännen söderut och genskjuter.

Förklarar också varför rocken är uppknäppt och fladdrande trots temperaturen/blåsten. GM har just hoppat ur en varm bil med ett provisoriskt klädesplagg.
Citera
2021-01-23, 16:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Här kommer resultatet.
Felkällor:

Totalt 18 inkl Föllinge.

Övriga tio är

L-G Stigsson VD2, f 1954

L Johansson VD3, f 1949
T Järnkrok VD3, f 1959
K-E Barthon Krim, f 1941
N Lindvall Krim, f 1946
O Neselius Krim, f 1954

Förbundskaptenen i damfotboll vore en spännande GM...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in