2021-01-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Mindervärdeskomplex mot världens sista kommuniststat?
Nej bara ge tillbaka lite när lillebror skulle visa sig präktig.
Lugn vi hjälper er sen, skrämmer er lite först bara.

Som har 11 069 743 396 397 kronor i banken, som har bättre pressfrihet än Sverige, där alla journalister böjer sig för sosserna, som har en tiondel av den smittan som Sverige har etc.

För närvarande är sjukhusen fulla i Sverige, det är där det finns behov för hjälp, inte i Norge där man stänger tio kommuner efter några dussin smittofall och har kontroll på sakerna.

Norge stängde gränsen för många månader sedan, det finns tuffa krav för att komma inn.
Att Sverige nu stänger åt andra hållet, är bara symbol-politik, det finns knappast någon som reser över gränsen nu.
Citera
2021-01-23, 22:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är tydligt. Det måste vara ett dåligt tecken..? För hittills har ju Tegnell hävdat, att "reserestriktioner har aldrig hjälpt mot en pandemi någonsin".

Gäller samma regler för som kommer från Danmark, England och Portugal?
Citera
2021-01-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/karantan-och-forbud-for-resenarer-fran-norge/

Jaha "börjar gälla på måndag". Inreseförbudet från Norge, alltså. Nu gör de samma misstag IGEN!!! Sådana här beslut måste fattas med omedelbar verkan. Nu kommer det att komma en STORMFLOD av norrmän över gränsen - samt svenskar som vistats i Norge - som bär på mutantviruset. Innan de blir fast på andra sidan.
Vad skulle denna stormflod av norrmän göra här i Sverige? Handla sprit på bolaget på en söndag?
Citera
2021-01-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det var en artikel om mutationen i DN på annandagen. Då va Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, mycket tveksam till uppgifterna om mutationens stora smittsamhet. Han hade inte kunnat hitta något som verifierade sen uppgiften
https://www.dn.se/sverige/professor-annu-oklart-om-mutationen-smittar-sa-mycket-som-det-sags/

Jag har inte hållit mig uppdaterad, men vet vi om det finns vetenskapliga belägg så här en månad senare?

Personligen har jag inte ändrat åsikt om Boris och den brittiska regeringens respons:
Jag tror att tory använder virusmutionen för att villa bort effekterna av Brexit. Mutationen kommer alldeles för lägligt för att vara ett sammanträffanden.
Så tänker jag. Med reservation för att jag kan ha helt fel.
Jag trodde också att det var en bortförklaring från Boris, initialt, men det här med högre smittsamhet verkar faktiskt kunna hålla även vetenskapligt.

Där B1117 fått fäste (UK, Irland, Portugal, Danmark) så tredubblas dess andel av cases varannan vecka. Det motsvarar ungefär 75 procent högre smittsamhet.
Citera
2021-01-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Som har 11 069 743 396 397 kronor i banken, som har bättre pressfrihet än Sverige, där alla journalister böjer sig för sosserna, som har en tiondel av den smittan som Sverige har etc.

För närvarande är sjukhusen fulla i Sverige, det är där det finns behov för hjälp, inte i Norge där man stänger tio kommuner efter några dussin smittofall och har kontroll på sakerna.

Norge stängde gränsen för många månader sedan, det finns tuffa krav för att komma inn.
Att Sverige nu stänger åt andra hållet, är bara symbol-politik, det finns knappast någon som reser över gränsen nu.
Sötebrödsdagarna är över.
Men som sagt, vi hjälper er som vanligt, ni behöver bara gråta lite först och komma med mössan i hand.
Snygga skidåkerskor har ni trots allt.
Citera
2021-01-23, 22:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det borde vara självklart att vaccinet redan nu ska finnas i beredskap hos varenda distriktssköterska. När godkännandet kommer, så bör en armé av vaccinatörer stå beredda att genast kunna inleda massiv vaccinering.

Sverige, och övriga Europa, har inte råd att fortsätta att vänta. Det kostar för mycket i både liv och pengar. När Astra Zeneca har fått godkänt, så är det dags att skyndsamt utvärdera Sputnik-vaccinet för godkännande. Det tar för lång tid att vänta på att Pfizer och Moderna ska kunna leverera tillräckligt mycket vaccin för att tillgodose den efterfrågan som finns.

Sverige är inte ensamt att vara tröga med vaccineringen. Frankrike har varit ännu slöare. Men deras grannar åt nordväst är desto kvickare.
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sputnik är inte aktuellt för EU

Det har du förmodligen rätt i.

Det jag ville säga med mitt inlägg, var att Europeiska Unionen borde överväga Sputnik-vaccinet. Eftersom Astra-Zeneca har fått problem att leverera sitt vaccin, så borde Sputnik-vaccinet vara ett välkommet tillskott i kampen mot Corona-viruset.

Ungern håller på att, på egen hand, godkänna både Sputnik-vaccinet och Astra Zeneca's Oxford-vaccin. Ungerns regering vill kunna återöppna samhället fortast möjligt, och vill inte vänta på att Europeiska Unionen ska godkänna fler vacciner.

Angela Merkel i Tyskland har ställt sig positivt till Sputnik-vaccinet, men vill inte agera på egen hand, utan Europeiska Unionens godkännande.
Citera
2021-01-23, 22:16
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Gäller samma regler för som kommer från Danmark, England och Portugal?

Det vet vi inte än - det är inte officiellt än. Verkar som om de (Regeringen, UD) väntar till i morgon med att gå ut med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Vad skulle denna stormflod av norrmän göra här i Sverige? Handla sprit på bolaget på en söndag?

Nä, men alla som inte vill bli fast på andra sidan gränsen på obestämd tid - t.ex. sådana som har en partner i Sverige, svenska ungdomar som arbetar på någon fiskfabrik i Norge...
Citera
2021-01-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Kanske vaccineringen spelar in på IVA siffrorna?

Inte i Israel.

En teori är att vaccinationen inte har hunnit få effekt. En annan att vaccinationen inte biter mot den nya mutationen som de har där borta.

En tredje teori är .. att ingen jävel vet, men alla gissar..
Citera
2021-01-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sötebrödsdagarna är över.
Men som sagt, vi hjälper er som vanligt, ni behöver bara gråta lite först och komma med mössan i hand.

Tack så mycket, men jag tror att det nog är Sverige som behöver hjälp först?

Trots allt har sjukhusen i Sverige varit fulla sedan våren, hälften av de anställda har slutat, och IVA är helt sprängt redan nu.

innan Tegnell upptäcker att mutationerna har varit i Sverige hela tiden, långt innan Dan åkte till Crank'a, kommer det förmodligen att bli mycket värre.

I Norge är situationen trots allt under kontroll för tillfället, det finns 129 personer på sjukhus just nu, 37 av dem på IVA, och Norge har 500'ish IVA-platser, så 7% beläggning ... inte 90% som i Sverige.
Citera
2021-01-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

haha...Ja! Vi må ha sprit! ..og vin.

Jeg tror egentlig ikke vi har hatt lov å krysse grensen mot Sverige uten å sitte i karantene på mange måneder nå. Derfor er det svært få nordmenn som har handlet på systembolaget i Sverige det siste halve året.

Jeg må le av nordmenn i kø for å kjøpe vin og sprit. Men samtidig; Èn ting er å sitte i karantene, lockdown, men det er veldig mye mer hyggelig når du kan kose deg med et glass vin. Vin og netflix, spill og musikk, så er det heelt greit.
Citera
2021-01-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du förmodligen rätt i.

Det jag ville säga med mitt inlägg, var att Europeiska Unionen borde överväga Sputnik-vaccinet. Eftersom Astra-Zeneca har fått problem att leverera sitt vaccin, så borde Sputnik-vaccinet vara ett välkommet tillskott i kampen mot Corona-viruset.

Ungern håller på att, på egen hand, godkänna både Sputnik-vaccinet och Astra Zeneca's Oxford-vaccin. Ungerns regering vill kunna återöppna samhället fortast möjligt, och vill inte vänta på att Europeiska Unionen ska godkänna fler vacciner.

Angela Merkel i Tyskland har ställt sig positivt till Sputnik-vaccinet, men vill inte agera på egen hand, utan Europeiska Unionens godkännande.
Det är viktigt att det varken blir prestige eller panik i det här.

Prestige i form av att man försöker hålla Sputnik borta bara för att det är ryskt. Det finns mycket negativt med Ryssland, men det bör inte påverka bedömningen av en potentiellt livräddande produkt.

Panik i form av att man godkänner vaccin utan tillräckligt omfattande eller trovärdiga uppgifter. Om man godkänner vaccin med lägre krav än vanligt riskerar det slå tillbaka om folk blir sjuka av själva vaccinet. Än viktigare blir det att granska eventuella studier rörande Sputnik, inte bara utifrån effektivitet utan ockå trovärdighet i själva datan då Ryssland har en tendens att förvränga sanningen.

Jag hyser mycket (enligt mig rättfärdigat) agg mot Ryssland. Men om de vill sälja vaccin till oss och om vi kan bevisa att vaccinet är säkert så tycker jag det är direkt tjänstefel att inte tacka ja.
Citera
2021-01-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Jeg tror egentlig ikke vi har hatt lov å krysse grensen mot Sverige uten å sitte i karantene på mange måneder nå. Derfor er det svært få nordmenn som har handlet på systembolaget i Sverige det siste halve året.

Strømstad er konkurs, Nordby er helt forlatt, det finnes ikke mennesker der.

Det kommer ingen nordmenn til Sverige, og knapt noen svensker drar til Norge, med mindre de må på grunn av jobb.

Oslo og Follo har stengt ned, folk har fått beskjed om å ikke forlate kommunen.
Sannsynligheten for at det kommer noen fra Norge til Sverige med den nye mutasjonen, er omtrent null.

At Sverige stenger grensen nå har ingen betydning, den har vært stengt siden i 16. mars, når Norge stengte den. Siden har trafikken vært minimal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in