2021-01-23, 22:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag trodde också att det var en bortförklaring från Boris, initialt, men det här med högre smittsamhet verkar faktiskt kunna hålla även vetenskapligt.

Där B1117 fått fäste (UK, Irland, Portugal, Danmark) så tredubblas dess andel av cases varannan vecka. Det motsvarar ungefär 75 procent högre smittsamhet.

Ja, epidemiologiskt så verkar det vara osannolikt att det skulle vara slump att den mutationen tar över på flera ställen.

Men viruloger kanske känner ett behov av att kunna förklara den ökade smittsamheten biologiskt.
Citera
2021-01-23, 22:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet vi inte än - det är inte officiellt än. Verkar som om de (Regeringen, UD) väntar till i morgon med att gå ut med det.

Nä, men alla som inte vill bli fast på andra sidan gränsen på obestämd tid - t.ex. sådana som har en partner i Sverige, svenska ungdomar som arbetar på någon fiskfabrik i Norge...

De kan ju inte hindra svenska medborgare att komma hem.

Brukar vara undantag för de med partners och gränspendlare med.

Så i praktiken är det väl shopping av norrmän i Sverige som stoppas.
Citera
2021-01-23, 22:32
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det har du förmodligen rätt i.

Det jag ville säga med mitt inlägg, var att Europeiska Unionen borde överväga Sputnik-vaccinet. Eftersom Astra-Zeneca har fått problem att leverera sitt vaccin, så borde Sputnik-vaccinet vara ett välkommet tillskott i kampen mot Corona-viruset.

Ungern håller på att, på egen hand, godkänna både Sputnik-vaccinet och Astra Zeneca's Oxford-vaccin. Ungerns regering vill kunna återöppna samhället fortast möjligt, och vill inte vänta på att Europeiska Unionen ska godkänna fler vacciner.

Angela Merkel i Tyskland har ställt sig positivt till Sputnik-vaccinet, men vill inte agera på egen hand, utan Europeiska Unionens godkännande.
Borde ju även gå att importera kubanernas egenutvecklade Soberana 2.

https://www.euronews.com/2021/01/21/cuba-aims-to-immunise-its-population-this-year-with-its-own-coronavirus-vaccine
Citera
2021-01-23, 22:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Strømstad er konkurs, Nordby er helt forlatt, det finnes ikke mennesker der.

Det kommer ingen nordmenn til Sverige, og knapt noen svensker drar til Norge, med mindre de må på grunn av jobb.

Oslo og Follo har stengt ned, folk har fått beskjed om å ikke forlate kommunen.
Sannsynligheten for at det kommer noen fra Norge til Sverige med den nye mutasjonen, er omtrent null.

At Sverige stenger grensen nå har ingen betydning, den har vært stengt siden i 16. mars, når Norge stengte den. Siden har trafikken vært minimal.

Enbart symbolpolitik från Tegnell alltså. Ser ut som han agerar fast han fortsätter med sin "strategi"
Citera
2021-01-23, 22:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Strømstad er konkurs, Nordby er helt forlatt, det finnes ikke mennesker der.

Det kommer ingen nordmenn til Sverige, og knapt noen svensker drar til Norge, med mindre de må på grunn av jobb.

Oslo og Follo har stengt ned, folk har fått beskjed om å ikke forlate kommunen.
Sannsynligheten for at det kommer noen fra Norge til Sverige med den nye mutasjonen, er omtrent null.

At Sverige stenger grensen nå har ingen betydning, den har vært stengt siden i 16. mars, når Norge stengte den. Siden har trafikken vært minimal.

Ja, känner ingen direkt oro att den engelska mutationen kommer från Norge
Citera
2021-01-23, 22:35
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är lite hjärtvärmande nyheter som omväxling och en ny definition på coronahund. En turk som åkte på coronan och åkte in på IVA, han låg i sex dagar och hunden väntade lojalt på honom utanför. Den blev infångad ett par gånger men rymde och stack tillbaka till sjukhuset för att vänta på husse.

https://edition.cnn.com/2021/01/22/world/dog-hospital-scli-intl/index.html

Att se hundens kroppsspråk får en nästan att glömma eländet vi befinner oss i.

Edit:
Hur var det nu, kunde hundar också bli sjuka i covid19 eller var det bara katter?
Även hundar. Dock smittade katter bättre om jag minns rätt.
Citera
2021-01-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Mindervärdeskomplex mot världens sista kommuniststat?
Nej bara ge tillbaka lite när lillebror skulle visa sig präktig.
Lugn vi hjälper er sen, skrämmer er lite först bara.
Jag har absolut ingenting mot svenskar, men det kan tyckas att du gör denna allvarlig situation til en konkurrens mellan norrmän och svenskar. När jag säger att vi är glada i våra svenska grannar talar jag för den stora majoriteten av norrmänn.

Vi har valt två olika strategier, men vi hoppas verkligen att vi båda kan hantera detta på bästa möjliga sätt. Även om vi norrmän känner oss säkrare med en strategi där myndigheterna fattar besluten för oss så är vi absolut ingen kommunist-stat.
Citera
2021-01-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putler
– Vi har nu i grunden samma situation i Norge som vi har i Danmark och Storbritannien. Man har en sådan spridning av den brittiska varianten, där det finns en bedömning att den faktiskt skulle kunna vara betydligt besvärligare än den som sprider sig i Sverige nu, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.dn.se/varlden/hard-nedstangning-av-oslo-efter-brittisk-smitta/

Jag tror dom börjar frukta den brittiska varianten lite.

Den norska motsvarigheten till Tegnell sa att smittan som nu har upptäckts på äldreboenden har inte kunnat härleda till England. Därför är det kanske extra oroliga, för plötsligt funkar inte spårningen och karantänen..
Citera
2021-01-23, 22:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Både Irland och UK har gjort stenhård lockdown nu, du ser resultatet i den här kurvan:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

De hade inget val helt enkelt, speciellt Irland.
Intressant då att Sveriges frivilliga lockdown fungerat bättre:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR~SWE&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Citera
2021-01-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Var stolt och vägra hjälp om du vill.
Jag lovar att du och din familj kan få bo här hos mig...

Tack, men jag bor tyvärr redan i Sverige, det värsta nordiska landet att bo i just nu, där smittan finns presis överallt.

Lyckligtvis har det gått bra såhär långt, men jag har varit extremt försiktig, till skillnad från mina svenska grannar, som inte alls verkar bry sig om pandemi eller smittskydd.
Citera
2021-01-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
haha...Ja! Vi må ha sprit! ..og vin.

Jeg tror egentlig ikke vi har hatt lov å krysse grensen mot Sverige uten å sitte i karantene på mange måneder nå. Derfor er det svært få nordmenn som har handlet på systembolaget i Sverige det siste halve året.

Jeg må le av nordmenn i kø for å kjøpe vin og sprit. Men samtidig; Èn ting er å sitte i karantene, lockdown, men det er veldig mye mer hyggelig når du kan kose deg med et glass vin. Vin og netflix, spill og musikk, så er det heelt greit.

Gränsen är lång och svårbevakad. Under kriget var det vanligt med smuggling över fjället. Men glöm inte lavinfaran.
Citera
2021-01-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Intressant då att Sveriges frivilliga lockdown fungerat bättre:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR~SWE&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Tror det är för att vi testar för lite...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in