2021-01-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det märkligaste är ändå att Storbritannien peakade några dagar INNAN lockdown infördes den 4 januari..

Stämmer det? Satte de inte in väldigt kraftiga åtgärder innan jul? Sedan är det ju så att från att en åtgärd införs så tar det ett par veckor innan det påverkar antalet smittade i statistiken.
Citera
2021-01-23, 21:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Något är märkligt med denna mutation. Ökningen i Storbritanien i december påminner mycket om ökningen i Frankrike i oktober. Då sades det inget om någon mer smittsam mutation, trots att det redan då fanns mängder av olika varianter. Kurvans nedförsbacke efter lockdown är också likartad i de båda fallen. Får inte ihop det med 70% mer smittsamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Ja, märkligt. Jag tror Boris och brittiska myndigheter har starka incitament för att överdriva faran med mutationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det märkligaste är ändå att Storbritannien peakade några dagar INNAN lockdown infördes den 4 januari..

Det var en artikel om mutationen i DN på annandagen. Då va Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, mycket tveksam till uppgifterna om mutationens stora smittsamhet. Han hade inte kunnat hitta något som verifierade sen uppgiften
https://www.dn.se/sverige/professor-annu-oklart-om-mutationen-smittar-sa-mycket-som-det-sags/

Jag har inte hållit mig uppdaterad, men vet vi om det finns vetenskapliga belägg så här en månad senare?

Personligen har jag inte ändrat åsikt om Boris och den brittiska regeringens respons:
Jag tror att tory använder virusmutionen för att villa bort effekterna av Brexit. Mutationen kommer alldeles för lägligt för att vara ett sammanträffanden.
Så tänker jag. Med reservation för att jag kan ha helt fel.
Citera
2021-01-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Inte i Sverige !
Problem inom äldrevården upptäcktes. Problem med fhm upptäcktes. Problem med testning upptäcktes. Problem med skyddsutrustning upptäcktes. Problem med Dan upptäcktes.
Citera
2021-01-23, 21:53
Medlem
Citat:
Inte i Sverige !
Just nu är det immunsvaga Norge som gränsar till oss på hela västsidan vårt största problem.

Snart blir det väl samma sak med Finland, de fattade ju inte heller att man skulle skaffa immunitet innan viruset muterade.

Att det alltid ska vara vi som styr upp det varje gång de ska försöka göra på sitt eget vis innan de frågar storebror.
Citera
2021-01-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Problem inom äldrevården upptäcktes. Problem med fhm upptäcktes. Problem med testning upptäcktes. Problem med skyddsutrustning upptäcktes. Problem med Dan upptäcktes.

Okej okej, problem i Sverige upptäcks också ... några månader senare, eller med "et litet eftersläp", som Tegnell skulle säga !
Citera
2021-01-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Just nu är det immunsvaga Norge som gränsar till oss på hela västsidan vårt största problem.

Ja, hur går det med denna flockimmunitet?

Hur vet du att de som redan har smittats, är immuna mot de nya varianterna?
Jag skulle inte vara för kaxig, Sverige har gått den vägen tidigare, i våras, vi såg hur det gick.
Citera
2021-01-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Både Irland och UK har gjort stenhård lockdown nu, du ser resultatet i den här kurvan:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc

De hade inget val helt enkelt, speciellt Irland.

Sverige måste också köra en stenhård lockdown, annars kommer detta dra iväg och nå en ände av förskräckelse.
Citera
2021-01-23, 22:01
Medlem
Citat:

Jag skulle inte vara för kaxig, Sverige har gått den vägen tidigare, i våras, vi såg hur det gick.
Förkylning som förkylning, det var gjorde i våras var i särklass världens bästa strategi.
Vi har all rätt att vara lite kaxiga nu.
Citera
2021-01-23, 22:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Sverige måste också köra en stenhård lockdown, annars kommer detta dra iväg och nå en ände av förskräckelse.

Be careful of what you wish for. Jag vet inte om svenskarna har psyke för det. Med en miljon lyckopillerknaprande svenskar så kan det gå illa.
Citera
2021-01-23, 22:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är synd att FHM inte kan få tummen ur, och göra en riktigt antikropps-screening i Sverige! Smittan är så jämnt spridd nu, att det räcker att använda SIFOS vanliga slumpmetoder, för att få fram 1000 namn. Och så screenar man dem. Och sedan borde man ha svaret.

Vaccinet hjälper ju mot den brittiska varianten (i alla fall), så då måste våra egna (tidigare) antikroppar också hjälpa mot den. Det är ju samma antikroppar, som vaccinerna är till för att frammana. Den brasilianska är det väl ingen som vet ännu, om vaccinet hjälper mot?
Citera
2021-01-23, 22:03
Medlem
revodnebs avatar
Halmstad kommun backar om förbud mot munskydd:

https://www.expressen.se/kvallspost'en/kommun-forbjuder-munskydd-i-skolan/

Citat:
”Vi har precis som många andra kommuner arbetat med den här frågan i flera veckor. Det finns en otydlighet som skapar oro. Vårt tidigare ställningstagande byggde på att vi ska följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, men efter samråd internt i kommunen har vi kommit fram till att vi tillåter egen skyddsutrustning” säger Pauline Broholm Lindberg, förvaltningschef på barn- och ungdomsförvaltningen, i ett pressmeddelande.

Och den otydligheten stavas FHM!

Editerad.
Senast redigerad av revodneb 2021-01-23 kl. 22:07.
Citera
2021-01-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det var en artikel om mutationen i DN på annandagen. Då va Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, mycket tveksam till uppgifterna om mutationens stora smittsamhet. Han hade inte kunnat hitta något som verifierade sen uppgiften
https://www.dn.se/sverige/professor-annu-oklart-om-mutationen-smittar-sa-mycket-som-det-sags/

Jag har inte hållit mig uppdaterad, men vet vi om det finns vetenskapliga belägg så här en månad senare?

Personligen har jag inte ändrat åsikt om Boris och den brittiska regeringens respons:
Jag tror att tory använder virusmutionen för att villa bort effekterna av Brexit. Mutationen kommer alldeles för lägligt för att vara ett sammanträffanden.
Så tänker jag. Med reservation för att jag kan ha helt fel.

Skulle säga att retoriken från expertisen är ungefär samma som den varit hela tiden, den allmänna uppfattningen är att den är mer smittsam, men det kommer då och då någon som uttalar skepticism. Tror mycket väl din hypotes kan vara riktigt, även om jag givetvis inte vet säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in