2021-01-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så Norge har 2 fall av UK-varianten och vi stänger gränsen mot Norge.
Samtidigt har vi själva 55 fall redan...!?
Och jag antar att vi som vanligt är sämst på att testa efter nya varianten? (hoppas jag har fel)

Eller ska man tolka det som att alla 55 fall i Sverige har kända smittvägar (under kontroll)?!

https://www.svd.se/sverige-infor-krav-pa-test-for-inresande-fran-norge

Jag tror vi kan tolka det som en barnslig "hämnd" mot alla Norges restriktioner mot Sverige. Sverige har garanterat mycket större utbrott av mutationen än det Norge har. Norge har haft obligatorisk testning vid gränsen i många veckor och har hela tiden haft tvungen karantän (på hotell för dem som inte har eget boende). Sverige har i princip stått öppet även om vi begränsade direktflyg från UK för några veckor sedan.

Att Sveriges smittspridning nu minskar indikerar att Boris Johnson och brittiska myndigheter överdriver faran med mutationen för att ha en ursäkt för situationen i UK.
Senast redigerad av Neida 2021-01-23 kl. 21:12.
Citera
2021-01-23, 21:10
Medlem
Citat:
Så Norge har 2 fall av UK-varianten och vi stänger gränsen mot Norge.
Samtidigt har vi själva 55 fall redan...!?
Och jag antar att vi som vanligt är sämst på att testa efter nya varianten? (hoppas jag har fel)

Eller ska man tolka det som att alla 55 fall i Sverige har kända smittvägar (under kontroll)?!

https://www.svd.se/sverige-infor-krav-pa-test-for-inresande-fran-norge

Tror att Norge har fler fall, men att de andra har koppling till Storbritanien, men inte dessa. Men givetvis inget skäl att stänga gränsen till ett av länderna i världen med lägst smittspridning.
Citera
2021-01-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vi är immuna så det spelar ingen roll om det kommer nån engelsman.
Lillebror kommer få det jobbigt däremot, de har ju gömt sig under en Sten hela året.
Riktigt smart att vänta in ett mutation.
Men vad kan man förvänta sig av dumnorskarna.

Norge har spelat sina kort rätt och valde inte alternativ 3 - flockimmunitet.
Citera
2021-01-23, 21:15
Medlem
Citat:

Ja, Sverige har sekvenserat något under 1% av positiva prover för att upptäcka mutationer.

Norge har sekvenserat ungefär 5.5%, Danmark 25%.

Det är därför troligt att Sverige har ett större problem med mutationer än Norge, men att det inte har upptäckts.
Citera
2021-01-23, 21:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Jag tror vi kan tolka det som en barnslig "hämnd" mot alla Norges restriktioner mot Sverige. Sverige har garanterat mycket större utbrott av mutationen än det Norge har. Norge har haft obligatorisk testning vid gränsen i många veckor och har hela tiden haft tvungen karantän (på hotell för dem som inte har eget boende). Sverige har i princip stått öppet även om vi begränsade direktflyg från UK för några veckor sedan.

Att Sveriges smittspridning nu minskar indikerar att Boris Johnson och brittiska myndigheter överdriver faran med mutationen för att ha en ursäkt för situationen i UK.

Smittan har minskat ganska rejält i UK tror den sjunkit med typ 30%. Har svårt att se det skulle berop på total lockdown med tanke på den begränsade effekt det har. Nu är det mycket politik bakom deta.
Citera
2021-01-23, 21:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putler
Men nu agerar han blixtsnabbt. Kanske ett tecken på situationens allvar.

Ja, jag blev faktiskt rädd nu, på riktigt. Om Tegnell reagerar med skyndsamhet, och dessutom mot sin heliga princip om öppna gränser i en global värld, så måste det vara något riktigt allvarligt i görningen. Kan det vara så att FHM har insider information om den här mutationen..?
Citera
2021-01-23, 21:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag blev faktiskt rädd nu, på riktigt. Om Tegnell reagerar med skyndsamhet, och dessutom mot sin heliga princip om öppna gränser i en global värld, så måste det vara något riktigt allvarligt i görningen. Kan det vara så att FHM har insider information om den här mutationen..?

Det är nog inte FoHM som har mandat för detta. Skulle gissa det är ett rent politisktbeslut.
Citera
2021-01-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Smittan har minskat ganska rejält i UK tror den sjunkit med typ 30%. Har svårt att se det skulle berop på total lockdown med tanke på den begränsade effekt det har. Nu är det mycket politik bakom deta.

Något är märkligt med denna mutation. Ökningen i Storbritanien i december påminner mycket om ökningen i Frankrike i oktober. Då sades det inget om någon mer smittsam mutation, trots att det redan då fanns mängder av olika varianter. Kurvans nedförsbacke efter lockdown är också likartad i de båda fallen. Får inte ihop det med 70% mer smittsamhet.
Citera
2021-01-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det gäller bara i 9 kommuner 45st butiker. Norge har fler Vinmonopoletia än så..

Försäljningen av alkohol i Norge under pandemin har ökat 45%. Man skulle kunna tro att norrmännen har suttit hemma och supit dagarna i ända, men detta beror till stora delar på att istället för att handla i Sverige har man handlat hemma i Norge. i Sverige måste försäljningen har sjunkit - OM inte svenskarna själva inom landets gränser har börja supa som fan..
Den har väl ökat här också? Har varit svårt att åka till Tyskland och Danmark för att handla dryck.
Citera
2021-01-23, 21:25
Medlem
tjallepetters avatar
En väldigt meriterad professor vid namn John Campbell antydde att vi just nu befinner oss i begynnelsen av en coronatsunami.

När en tsunami är i antågande försvinner först allt vatten vid kusten flera kilometer in mot havet. Detta eftersom tsunamin suger åt sig allt vatten för att öka i styrka. Folk bli nyfikna på vad som sker och börjar närma sig kustgränsen för att sedan bli demolerade av en tsunami. Exakt detta hände i Sydostasien 2004.

Den nya variantens maktövertagande fungerar på samma sätt. Vi luras att tro att nu är det snart över med minskade antal fall och sjukvårdsvistelser, men vänta ni bara..
Citera
2021-01-23, 21:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är nog inte FoHM som har mandat för detta. Skulle gissa det är ett rent politisktbeslut.

Ja, men det står i tidningarna att det var på FHM:s begäran.
Citera
2021-01-23, 21:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Den har väl ökat här också? Har varit svårt att åka till Tyskland och Danmark för att handla dryck.

Japp. Och det innebär att svenskarna dricker hemma så in i Helvete. I värsta fall i form av hemmafester med andra. Detta borde strypas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in