2021-01-23, 18:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det fortsätter öka i Portugal.

https://www.elmundo.es/internacional/2021/01/23/600c48bb21efa0bb7d8b46f7.html

5922 covid-patienter på sjukhus!! Hur har de plats för alla?

Imorgon är det presidentval...

Superspridarevent! Hur många kommer bli smittade när de röstar?
Citera
2021-01-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
*klipp*

Ja, men det måste väl ändå vara ytterst sällan i vanliga fall, som patienter bara får palliativ vård, fast de skulle ha kunnat överleva om man hade satt in behandling? Om det händer överhuvudtaget? Förutom naturligtvis, om t.ex. en cancerpatient som vet att döden ändå bara är en tidsfråga, själv har sagt att "det får vara bra nu, jag orkar inte en cellgiftsbehandling till - jag vill tillbringa min sista tid i livet på ett hospice i lugn och ro i stället". DET är en annan sak.
Det förekommer nog men vi ska ABSOLUT aldig accepter att patienter erbjuds palliativ vård om de inte är moribunda!

Och missförstå mig inte min (nyvunna) vän: Felaktiga triage kan vara katastrofala för patienten och något som vi inte någonsin ska acceptera!

Det faktum att patienter beretts palliativ vårs utan att vara moribunda är en otroligt felaktig bedömning av patientansvarig läkare! Det backar jag aldrig ifrån!
Citera
2021-01-23, 18:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kom med i matchen. Pappskalle.

Har man psykisk styrka sköter man sin fysik. Annars inte.
Du låter riktigt obehaglig. Lite som Livets ord.
Så en skadad eller handikappad person kan aldrig vara psykiskt stark?
En fysisk stark person är alltid psykiskt stark? Really?
Nu har du spårat helt...
Citera
2021-01-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
NurseRatched, nu har du också blivit expert på människors psyke också? Det du nu påstår är knappast bevisat. Hur definierar du psykisk styrka?
Är det något jag är expert på är det människors psyke.
Citera
2021-01-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du låter riktigt obehaglig. Lite som Livets ord.
Så en skadad eller handikappad person kan aldrig vara psykiskt stark?
En fysisk stark person är alltid psykiskt stark? Really?
Nu har du spårat helt...
OK. Lessen att jag är obehaglig men det är sant det jag skriver.

Psykiskt nedsatta sköter inte sin fysik. Frågor på det ?
Citera
2021-01-23, 18:32
Medlem
qwerty-66s avatar
"Tegnell: Vi har kontroll över mutationen"

Känns ju tryggt att Tegnell har kontroll😂

https://www.svd.se/sverige-infor-krav-pa-test-for-inresande-fran-norge/i/senaste/om/sverige
Citera
2021-01-23, 18:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Superspridarevent! Hur många kommer bli smittade när de röstar?
Vet ej. De gör undantag imorgon från lockdown.

Men de har bara haft lockdown en vecka så det kommer bli än värre oavsett om imorgon blir ett superspridarevent eller ej.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-portugal/as-covid-19-cases-rise-portugals-hospitals-face-war-like-pressure-idUSKBN29R1B8, igår
Citera
2021-01-23, 18:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det förekommer nog men vi ska ABSOLUT aldig accepter att patienter erbjuds palliativ vård om de inte är moribunda!

Och missförstå mig inte min (nyvunna) vän: Felaktiga triage kan vara katastrofala för patienten och något som vi inte någonsin ska acceptera!

Det faktum att patienter beretts palliativ vårs utan att vara moribunda är en otroligt felaktig bedömning av patientansvarig läkare! Det backar jag aldrig ifrån!

Håller med. Vågar du som sjuksköterska stå upp mot läkaren i sådana fall?

Citat:

Fast menar du att samtliga tjocka, dataspelande soffpotatisar är psykiskt svaga, eller rentav lider av någon psykisk sjukdom? För det stämmer inte med min erfarenhet. En del är bara inte intresserade av träning eller idrott, och lever för dagen. Gör det dom tycker är kul just nu, äter det dom tycker är gott. Vissa är nöjda med att "bara vara" - och socialbidraget flyter in regelbundet. Andra arbetar vid sin skärm som t.ex. programmerare. De mår bra - TILLS kroppen fallerar någon mellan 40 och 50 år.
Citera
2021-01-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med. Vågar du som sjuksköterska stå upp mot läkaren i sådana fall?

*Klipp*

Det kan du (nu blir jag oseriös) ge dig faaan på att jag gör!!

Jag är en pain in the ass för mina överläkare!! (Möjligen respekterar de mig för att jag studerade till läkare en tid).
Citera
2021-01-23, 18:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag gissar att du inte jobbar i vården, att du inte har en anhörig som har dött i Covid och att du inte väntar på en operation.

Vad spelar det för roll? Det ska inte vara någon lockdown för det. Världen ska fortsätta precis som vanligt, precis som den gjorde under alla tidigare pandemier, även under de som var dödligare än covid-19 (tex asiaten 1957-58). Ska vi stänga världen varje gång vårdpersonal har det stressigt får vi stänga världen varje år mellan oktober och april.

För övrigt är det dags att ge överviktiga människor skulden för att vården belastas. Skulle inte förvåna mig om majoriteten av de lockdownhysteriker som härjar i den här tråden själva väger alldeles för mycket.
Citera
2021-01-23, 18:44
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Förutom smittspridning, akutvård, vaccin, triage, statistik, medicin, virologi och mikrobiologi. Well done! Utanför ditt självförhärligande så har du rätt vettiga inlägg.
Citera
2021-01-23, 18:46
Medlem
Inreseförbud för Norrmän nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här