2021-01-23, 16:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
På samma sätt som Finland har haft och har självkarantän på 10-14 dagar efter att man har kommit in i landet.

Ja, vi vet ju också att folk har lite svårt med att följa regelverket.
Citera
2021-01-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sverige inför självkarantän för resande från Norge enligt aftonbladets nyhetsflöde plus 2 pcr tester. Hur detta ska efterlevas framgår inte.

Antagligen på samma sätt som Finland. Alltså inte alls

Åkt dit några gånger detta året. Uppger att jag bor med min flickväns föräldrar. Ingen som kollat om jag verkligen gör det....
Citera
2021-01-23, 16:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55

Åkt dit några gånger detta året. Uppger att jag bor med min flickväns föräldrar. Ingen som kollat om jag verkligen gör det....

Så länge du inte är sjuk så är det ju ingen fara. Problemet är ju asymtomatisk smitta.
Citera
2021-01-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Problemet är att det är riskgrupperna som ej kan ta vaccinet.
Det är ju de som har för stor risk för allvarliga biverkningar av vaccinet.

Det är ett moment 22.

Vilka riskgrupper pratar du då om?

Endast gravida och barn under 18 år kommer ej att vaccineras. T o m äggallergiker kommer att vaccineras.
Citera
2021-01-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55

Det visste redan vid gränsen att du inte ens har någon flickvän..

Men nu är det andra bullar fr o m 27.1. Då räcker inte längre den lögnen. Du får helt enkelt fria och du ska få inresetillstånd.
Citera
2021-01-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Klarar man inte mässling ska man dö.
Naturliga urvalet.

Det var förvånansvärt få som dog ändå med tanke på hur smittsam mässling är och hur man har varnat om det och hur man vaccineras per automatik här i Norden.

Själv skulle jag ändå inte vilja få den så jag är glad för att vara vaccinerad.
Citera
2021-01-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fan vad det ökar i Portugal. 10 000+ fall per dag och 200+ dödsfall per dag. Och trenden är kraftigt ökande avseende båda. Portugal har lika stor befolkning som oss.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/portugal/

5700 Covid patienter ligger på sjukan i Portugal enl dn.pt Det är mer än dubbelt jmf med här. Hur sjutton klarar de det? Det kan inte vara många andra sorters patienter de har tid med.

Vi borde tillämpa reserestriktioner från Portugal. Åtminstone testa resenärer därifrån.

Och Manaus hade redan uppnått flockish. https://www.economist.com/the-americas/2021/01/23/a-brazilian-city-thought-it-had-herd-immunity-it-was-wrong

Hur ser det ut i övriga Brasilien? Dessutom är Amazonas inte känt för något kylslaget väder. Spännande sommar ahead of us.
Citera
2021-01-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja, vi vet ju också att folk har lite svårt med att följa regelverket.

Man skulle naturligtvis kunna komplettera regeln med ett tillägg att karantänen är obligatorisk och övervakad till regeringsmedlemmarna, Stureplansgänget, folket som bor på utanförskapsområdena - men resten litar vi på.
Citera
2021-01-23, 17:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Klarar man inte mässling ska man dö.
Naturliga urvalet.

Ja så kan man också se på saken. Personligen tycker jag vi ska vara tacksamma att vi har den tekniken vi har och att vacciner är allmänt tillgängliga. Utan dessa vacciner hade livet som vi lever idag varit mycket annorlunda med allmän död och förintelse. Livet är ingen dans på rosor utan består av mikrober, virus och bakterier utav helsike. Ta bara en sån enkel sak som stelkrampssprutan, utan den hade många fått hälsa hem. Men visst, med Darwinism hade vi varit starkare som människor i sin helhet och mycket färre på jorden.
Citera
2021-01-23, 17:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bor du månne i Järvafältet? Lite märkligt hur alla alarmister här har hela kvarter som dött och dom som inte dött ligger i respirator. Personligen har jag ett hundratal bekanta som haft covid, en nära blev faktiskt riktigt illa däran men han är också 70+ och överviktig men han repar sig på rehab så småningom. På Åland har vi nu haft 130 fall, ingen har ens behövt uppsöka sjukvård.
Nu tappar du ju en del i trovärdighet eftersom det redan i april eller maj vårdades en person på sjukhuset i Mariehamn och det var två inlagda i november, tror jag visst. Måhända är det flera.
Citera
2021-01-23, 17:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man skulle naturligtvis kunna komplettera regeln med ett tillägg att karantänen är obligatorisk och övervakad till regeringsmedlemmarna, Stureplansgänget, folket som bor på utanförskapsområdena - men resten litar vi på.

Jag har folk i vänkretsen som ger blanka fan i rekommendationerna och då blir det som det blir, tyvärr.
Citera
2021-01-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Och Manaus hade redan uppnått flockish. https://www.economist.com/the-americas/2021/01/23/a-brazilian-city-thought-it-had-herd-immunity-it-was-wrong

Hur ser det ut i övriga Brasilien? Dessutom är Amazonas inte känt för något kylslaget väder. Spännande sommar ahead of us.

Som Karin Tegmark-Wisell sa: det är väldigt svårt att kontrollera en pandemi..

Jag tror hon har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in