2021-01-23, 14:01
Medlem
Kan vara både positivt och negativt att antalet inlagda på IVA minskar, i ett land som Sverige är dödstalet mer relevant.
Citera
2021-01-23, 14:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad i det du länkar till motsäger mitt påstående?
Jag försöker inte lura någon, bara att påvisa att alla åtgärder tillsammans med viss immunitet bromsar.

Självklart infaller någon typ av flockimmunitet tidigare vid hårda restriktioner.
Eller tror du annorlunda?
Va?
Vad menar du med det?
Säger du att flockimmunitet kommer tidigare om man har hårda restriktioner?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Förlåt, kan du upprepa din fråga igen?

Jag påstår bara att Sverige utifrån sin demografi och socioekonomiska standard har lyckats exceptionellt dåligt att skydda befolkningen från viruset.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är nästan så man funderar på om de dammsugit upp allt Ivermectin i Sverige från veterinärerna och påbörjat ny behandling?

Vi kan hoppas.......
Citera
Medlem
Citat:
Snabbtesterna är inte helt hundra men hellre att en för mycket testar falskt positivt än att den kilar in helt ovetandes till patienten som kanske avlider. Det värsta som händer är 2 veckors netflix framför tv:n. Jag tror dessutom att det är så att om du testar positivt så går du hem, och tar ett pcr-test, med lite tur är du tillbaka på jobb efter 2-3 dagar om det nu var ett falskt positivt test. Det är ju dessutom stor skillnad på de olika snabbtesterna.
Ja naturligtvis är falskt negativa provsvar betydligt mer problematiska än falskt positiva sådana.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-23 kl. 14:04. Anledning: Skrivfel
Citera
2021-01-23, 14:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad de använder för snabbtest, kanske något billigt kinesskit?

Det är väl samma kvalité som med munskydden, sprutorna, kanylerna och allt annat som kommer därifrån.

Inklusive Corona.
Citera
2021-01-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Va?
Vad menar du med det?
Säger du att flockimmunitet kommer tidigare om man har hårda restriktioner?

Jag tror hen menar precis tvärtom - om jag får förmedla här utan att hamna i skottgluggen ..
Citera
2021-01-23, 14:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men Darwin fungerar inte så. Virusets arvsmassa strävar till att reproducera sig så mycket som det bara kan. Ett virus med 100% dödlighet blir inte lyckosamt eftersom en död patient inte sprider viruset vidare. En "lagom" farlighet är det som är mest lyckosamt.

Enligt Darwin då.

Det är Darwins prinsip som jag utgår i från. Läste du dom två översta raderna?

Läs i genom och begrunda vad jag faktist skrev istället för att svara med ryggmärgen.
Citera
2021-01-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Kan vara både positivt och negativt att antalet inlagda på IVA minskar, i ett land som Sverige är dödstalet mer relevant.

Jag förstår hur du menar. Om antalet inlagda på IVA minskar beror det på att man inte låter folk komma på dessa avdelningar utan man låter folk dö hemma/på gatorna/äldrevården/andra sjukhusavdelningar för att kunna stoltsera i tidningen angående IVA-statistiken.

Om antalet på IVA däremot ökar då är det tecken på hur dåligt denna regering - och kanske framför allt Tegnell - har skött det hela.

Återstår endast alternativet att antalet patienter på IVA skulle hela tiden vara exakt detsamma.

Hur ska svetsaren fixa detta?
Senast redigerad av sno 2021-01-23 kl. 14:16.
Citera
2021-01-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nyland (Uusimaa) dvs. området kring huvudstaden.

Man satte upp vägspärrar och poliser samt armén för att förhindra folk att åka över gränsen, men man gav upp efter en vecka eller två. Det var för komplicerat och vägspärrarna gjorde inte så mycket nytta, eftersom folk tog omvägar. Man skulle ha behövt en sovjetisk armé att kolla alla småvägar dygnet runt.

Sen försvårade det ju avsevärt folks möjlighet att ta sig till jobbet och tillbaka. Bl a sjukvårdspersonalen slog bakut.

Och till råga på allt var det tydligen olagligt.

2 veckor som räddade Finland. Tack Sanna.
Citera
2021-01-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår hur du menar. Om antalet inlagda på IVA minskar beror det på att man inte låter folk komma på dessa avdelningar utan man låter folk dö hemma/på gatorna/äldrevården/andra sjukhusavdelningar för att kunna stoltsera i tidningen angående IVA-statistiken.

Om antalet på IVA däremot ökar då är det tecken på hur dåligt denna regeringen - och kanske framför allt Tegnell - har skött det hela.

Återstår endast alternativet att antalet patienten på IVA skulle hela tiden vara exakt detsamma.

Hur ska svetsaren fixa detta?

Som sagt dödstalet är det relevanta i ett land som Sverige.

Sverige har ca. dubbelt så många covid-döda än antalet patienter som legat på IVA.
Citera
2021-01-23, 14:24
Medlem
Merwinnas avatar
Jaså, Norge har tagit steget och stängt sina spritbutiker nu. Det vill säga den åtgärd som jag har sagt hela tiden, att vi borde ta till här också. För det finns inget som får folk att tappa kontrollen över sin regelefterföljelse, såsom alkoholen. Dock var det klantigt av Fru Solberg att inte stänga butikerna med omedelbar verkan, d.v.s. aldrig låta dom öppna idag. För nu kommer massor av norrmän att smitta varandra i köerna till dem i stället. Även Solen har fläckar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in