2021-01-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
De fattar att de haft en katastrofal strategi och får panik nu.
En tragisk norgehistoria.

10500 mindre dödsfall än Sverige. Vari består det katastrofala?
Citera
2021-01-23, 13:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Men USAs landslag? 18 smittade visade negativt på snabbtest.

Jag vet inte vad de använder för snabbtest, kanske något billigt kinesskit?
Citera
2021-01-23, 13:53
Medlem
282 på IVA bara. Satan vad det sjunker nu. Om en månad kommer det vara max 50 pers på IVA.

Hoppas det fortsätter så här. Att Astra Zenecas vaccin blir godkänt redan 29:e januari och att vaccineringen hjälper mot Covid-19
Citera
2021-01-23, 13:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag menar ingenting, bara berättade att det finns gott om länder som har misslyckats ÄNNU mer än Sverige att hålla dödstalen nere. Du frågade - jag svarade.

Ja, vill man jämföra Borlänge med New Delhi och Rio De Janeiro kan man absolut säga att det finns städer som lyckats sämre än Sverige. Jag ifrågasätter bara hur relevant en sådan jämförelse egentligen är. Thats all.
Citera
2021-01-23, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Satan vad snabbt det sjunker på IVA nu! Nästan så att kurvan nedåt börjar ser brantare ut än i våras? Risken är väl att det blir ett bakslag snart igen men oerhört trevligt så länge som detta varar.

Håller med: är väldigt positivt att det sjunker. Det ger också bättre förutsättningar för vården att stå pall om det tar fart igen.
Citera
2021-01-23, 13:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om det stod i tidningen då måste det vara sant.

Igår stod det i Aftonbladet att Danmark har förhindrat flera lastbilar att åka till Sverige med sprutor och kanyler. Det skulle ha varit myndighetsbeslut eller möjligen regeringsbeslut. Svenskarna skulle få DÖ, eftersom sprutorna behövdes mer i Danmark än i Sverige.

Fast nu har du ju möjlighet att läsa Tegnells egna konversation med Tüll, så du kan verifiera det själv. Aftonbladet är väl berömda för att klanta till det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
10500 mindre dödsfall än Sverige. Vari består det katastrofala?
Vänta och se de närmaste veckorna.
Hade de gjort som oss hade de sluppit bli livrädda för en smittsammare variant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dödligheten i C-19 inträffar sent i förloppet när den smittsamma perioden oftast är över.

Det är dom insjuknade som tillfrisknat och återgått till ”flocken” som långsamt bygger upp immuniteten i populationen. Dom immuna kommer att utgöra krockkuddar för viruset. Det gör att Re-talet på sikt kommer att understiga Ett och därmed kommer epidemin att långsamt dö ut.

Om dödligheten hypotetiskt vore 100% så skulle ingen immunitet byggas i population och samtliga vara fortsatt mottagliga för viruset.

I Region Stockholm, efter en under hösten inledande hektiskt spridning, såg vi att viruset fick allt svårare att spridas, för att i början av december nå en platåfas.

Detta menar jag berodde på en begynnande immunitet i kombinationen med rådande restriktioner och dess efterlevnad. Detta blev särskilt tydligt vid en jämförelse med Region Skåne där vi vet att immuniteten var åh.
Ja men Darwin fungerar inte så. Virusets arvsmassa strävar till att reproducera sig så mycket som det bara kan. Ett virus med 100% dödlighet blir inte lyckosamt eftersom en död patient inte sprider viruset vidare. En "lagom" farlighet är det som är mest lyckosamt.

Enligt Darwin då.
Citera
2021-01-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller med: är väldigt positivt att det sjunker. Det ger också bättre förutsättningar för vården att stå pall om det tar fart igen.
Ni får följa Norge istället.
Där blir det åka av nu.
Citera
2021-01-23, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, vill man jämföra Borlänge med New Delhi och Rio De Janeiro kan man absolut säga att det finns städer som lyckats sämre än Sverige. Jag ifrågasätter bara hur relevant en sådan jämförelse egentligen är. Thats all.
Förlåt, kan du upprepa din fråga igen?
Citera
2021-01-23, 13:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Uppenbarligen har du fel med tanke på utvecklingen inte bara i Sverige. Men det tar vi en annan gång för du kommer leva kvar i din villfarelse vad än man säger eller visar dig:

Covid-19 outbreak in Manaus suggests herd immunity may not be possible

Read more: https://www.newscientist.com/article/2265696-covid-19-outbreak-in-manaus-suggests-herd-immunity-may-not-be-possible/#ixzz6kN644Odver och visar.

Vad i det du länkar till motsäger mitt påstående?
Jag försöker inte lura någon, bara att påvisa att alla åtgärder tillsammans med viss immunitet bromsar.

Självklart infaller någon typ av flockimmunitet tidigare vid hårda restriktioner.
Eller tror du annorlunda?
Citera
2021-01-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vänta och se de närmaste veckorna.
Hade de gjort som oss hade de sluppit bli livrädda för en smittsammare variant.

Jag förstår. Personligen tycker jag det är viktigare att rädda liv än att undvika rädsla. Vi får väl se om Norsk massdöd inträffar närmsta tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in