2020-04-06, 18:28
Bannlyst
Det här partiet är ju ett mästerverk! Tror inte jag hört en phaser och/eller flanger användas så bra sedan Master of the Universe.

Tame Impala - One More Hour (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=Y0U6u2D8cMU&feature=youtu.be&t=207
Citera
2020-04-15, 19:56
Bannlyst
Var inne i fel tråd och postade tidigare. Jaja... jag lyssnar på den här lite förbisedda låten just nu.

Hansa Band - Flipperspel (1979)
https://www.youtube.com/watch?v=-YFAcjQ-PMI
Citera
2020-04-26, 22:20
Medlem
joyces avatar
https://findapinball.com/en/venues/flipperhalle-berlin/

Bästa stället i Europa. Jag har flipprat runt en hel del. Spelar tills jag får kramp.

Besökte detta ställe i julas. 10 euro för att komma in. Gratis chips, snacks, godis, muffins osv. Öl, läsk, cider kostar 1 euro. Man hämtade själv drickan man ville ha och släppte ner pengar i ett flipperspel. Rent och fräscht, handsprit på toaletterna. Många stammisar. Underhåll och reparationer skedde löpande. Väldigt tyskt och välordnat. Fanns pennor och papperskragar att skriva namn på och hänga över din flaska. Soffgrupper om man ville chilla och prata med människorna som drev stället.

Ska åka dit igen. Planen var över påsk....
Citera
2020-04-26, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
https://findapinball.com/en/venues/flipperhalle-berlin/

Bästa stället i Europa. Jag har flipprat runt en hel del. Spelar tills jag får kramp.

Besökte detta ställe i julas. 10 euro för att komma in. Gratis chips, snacks, godis, muffins osv. Öl, läsk, cider kostar 1 euro. Man hämtade själv drickan man ville ha och släppte ner pengar i ett flipperspel. Rent och fräscht, handsprit på toaletterna. Många stammisar. Underhåll och reparationer skedde löpande. Väldigt tyskt och välordnat. Fanns pennor och papperskragar att skriva namn på och hänga över din flaska. Soffgrupper om man ville chilla och prata med människorna som drev stället.

Ska åka dit igen. Planen var över påsk....

Tackar för tipset. Tyskland är alltid bäst! Jag har varit i Berlin många gånger, men aldrig besökt det här stället. Det får bli en tur dit nästa gång jag är i Berlin. Då jävla ska det ätas muffins!!! 1 EUR för ölen låter alla tiders det.

Det står på deras hemsida att dom har ca. 60 spel. Fler än som listas på findapinball då:
https://flipperhalle-berlin.de/

Var det bra skick på spelen?

Jag har spelat nån gång på Feuermelder. Värdelöst hårdrocksställe man kan vara utan. Och sen några gånger på något vi kallade "Zum Franziskaner" bara. I Kreuzberg. Rätt trevligt ställe. En del av gästerna brukade sitta och skjuta heroin rätt öppet. Jaja...
Citera
2020-04-27, 20:33
Medlem
joyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Tackar för tipset. Tyskland är alltid bäst! Jag har varit i Berlin många gånger, men aldrig besökt det här stället. Det får bli en tur dit nästa gång jag är i Berlin. Då jävla ska det ätas muffins!!! 1 EUR för ölen låter alla tiders det.

Det står på deras hemsida att dom har ca. 60 spel. Fler än som listas på findapinball då:
https://flipperhalle-berlin.de/

Var det bra skick på spelen?

Jag har spelat nån gång på Feuermelder. Värdelöst hårdrocksställe man kan vara utan. Och sen några gånger på något vi kallade "Zum Franziskaner" bara. I Kreuzberg. Rätt trevligt ställe. En del av gästerna brukade sitta och skjuta heroin rätt öppet. Jaja...

Dom hade 85 flipperspel men 60 olika. Underhåll och reparationer pågick på plats. Stället ligger lite utanför i ett industriområde så efter kl 19 gick bussarna 1 gång i timmen. Otrolig blandning på folk som alla bara ville flippra. Medlemmar som håller stället igång. Jag blev tillsagd när jag fotograferade men visade att jag bara tog bilder på min bror och då var allt helt lugnt. Kan verkligen rekommendera stället. Min bror som bor i Berlin åker dit med jämna mellanrum.

De hade ett Bugs Bunny spel där flipprarna såg ut som morötter där jag lyckades ta mig upp till nr. 2. 😃
Citera
2020-05-16, 21:56
Medlem
Luzurs avatar
Jag äger 4 egna flipperspel, så jag har spelkvällar när jag känner för det LOL
Citera
2021-01-21, 05:14
Bannlyst
Är det några som vågar trotsa COVID-19 och spela på lokal?

Jag har i stort sett slutat spela. Blev inte roligt med t.ex. alla sunkiga gamla bittra (en del mobbande, 50+ år) svenssongubbar i "flippersverige". Det är inte värt att lägga någon tid och energi på den där "scenen". Den är ett skämt här, men är mycket bättre i andra länder. Om man vill tävla får man ta sig utomlands och undvika det svenska tror jag.

Det här gäller inte ALLA, såklart. Men överlag är det riktigt ruttet, en av dom mest homogena grupperna man kan tänka sig (typ 0 invandrare och ~0.02% kvinnor, liknande ålder och klass), extremt trångsynt, sk. "group thinking", nästan motarbetande till förändringar osv. Vore bra om det kom in lite nytt blod där

Men det är ju kul att spela flipper! Fast helst inte då omgiven av en massa idioter då. Jag ska väl kanske börja spela lite igen snart. Vi får se. Dom sitter ju på sina kontorsjobb och kör mån-fre "fast-forward-till-döden" så man slipper ju dom dagtid.

F.ö. så sa en inom flipper att han aldrig stött på så udda människor som inom flipper. Jag blev väldigt frågande till det. Jag sa till mina kompisar att det kan vara nyttigt för mig att umgås med helt "normala" svenssons ibland, typ. Mina kompisar är inte jättenormala direkt, kan ...man... väl säga. Dom har lite snäva referenser om världsbilden dom där gubbarna.

EDIT Det här gäller ju inte alla, så klart, finns en och annan väldigt vettig person. Men dom blir färre och dom flesta jag umgicks med förr där har lämnat eländet.
Senast redigerad av realFEZ 2021-01-21 kl. 05:18.
Citera
2021-01-22, 14:58
Medlem
LagomLats avatar
Det finns ett spel som är relaterat till det här; Elton John var The Pinball Wizard osv. Rätt kass spel det här tycker jag iaf. Men smaken är som baken.

Capt. Fantastic and The Brown Dirt Cowboy (1975)
https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=438[/quote]

Nja, Elton John var "Local Kid", det är Tommy, spelad av Roger Daltrey som är the Pinball Wizard.

Captain Fantastic kan inte jämföras spelmässigt med moderna spel, men är ett väldigt populärt spel än idag bland oss som håller på med elektromekaniska flipoerspel. Och snyggt tycker många, med mycket spegelglas på backglas.

LL
Citera
2021-01-23, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nja, Elton John var "Local Kid", det är Tommy, spelad av Roger Daltrey som är the Pinball Wizard.

Captain Fantastic kan inte jämföras spelmässigt med moderna spel, men är ett väldigt populärt spel än idag bland oss som håller på med elektromekaniska flipoerspel. Och snyggt tycker många, med mycket spegelglas på backglas.

LL

Det känns väldigt enkelspårigt. Som alla andra "classics", tycker jag. Jag tycker dom är tråkiga helt enkelt då jag gillar att manövrera bland bra gjorda regler och gärna hitta lite "exploits" (som på KISS t.ex.). Men "classics" är antagligen rätt bra för nybörjare, då man inte behöver läsa 100+ sidor regler, med mikroskop, för att "komma igång".

En annan anledning till att det är rätt tråkigt att spela nu är ju att dom nya spelen som kommer ju är, ärligt talat, jävligt dåliga. Det är inte inte WMS 90-tals-klass precis. Jag stod ut med två kulor på Strangers Things. Fruktansvärt dåligt spel.

Sen går det inte heller att hålla reda på reglerna i spelen. Det ändras ju hela tiden i olika ROM-versioner. Det är heltidsjobb, och mer, att hålla reda på allt det där.
Citera
2021-01-23, 12:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Om man vill köpa sig ett flipperspel. Vad skall man satsa på om man är ute efter lite retrokänsla & spelbarhet, fast inte vill hålla på och reparera hela tiden?
Citera
2021-01-23, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man vill köpa sig ett flipperspel. Vad skall man satsa på om man är ute efter lite retrokänsla & spelbarhet, fast inte vill hålla på och reparera hela tiden?

Hur retro ska det vara? Jag skulle säga att du tittar på Williams 90-talsspel iaf. Det är ju kvalité till skillnad från dom här plastgrejerna som kommer ut nu.

EDIT: det finns alltså lite nyare spel som är lite "retro" då.

Tyvärr är det nog någon slags flipperprisbubbla och jag skulle inte köpa något nu direkt. Ska det ha bra ljud? ska det vara snyggt? ska det vara svårt/lätt? maxpris?

Jag betalade 2000kr för ett White Water i bra skick 2006. Sålde det för 6000kr ett år senare, eller så, eftersom jag tycker det är otroligt tråkigt att spela hemma. Vet inte vad det kostar nu, följer inte priser, men 40.000kr kan det säkert gå på.
Senast redigerad av realFEZ 2021-01-23 kl. 13:54.
Citera
2021-01-23, 16:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Hur retro ska det vara? Jag skulle säga att du tittar på Williams 90-talsspel iaf. Det är ju kvalité till skillnad från dom här plastgrejerna som kommer ut nu.

EDIT: det finns alltså lite nyare spel som är lite "retro" då.

Tyvärr är det nog någon slags flipperprisbubbla och jag skulle inte köpa något nu direkt. Ska det ha bra ljud? ska det vara snyggt? ska det vara svårt/lätt? maxpris?

Jag betalade 2000kr för ett White Water i bra skick 2006. Sålde det för 6000kr ett år senare, eller så, eftersom jag tycker det är otroligt tråkigt att spela hemma. Vet inte vad det kostar nu, följer inte priser, men 40.000kr kan det säkert gå på.
Jisses, visste inte att det var en sådan bubbla. Vill bara utöka min man-cave lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in